Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Oettinger 2500 E/5

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Oettinger 2500 E/5

    Otsikon mukainen malmikasa lienee <-Passatin konepellin alla, mutta tarkempia speksejä koneesta en hevillä ole löytänyt. Samaa kombinaatiota on käytetty, yllätys yllätys, Audeissakin. Norskisivuilla http://32bsyncro.com/modules.php?name=Downloads löytyy kyllä PDF-broschyyri, mutta resoluutioltaan se on puuroa. Tulostamaankaan en tuota kotoa käsin pysty.

    Loytyykö keltään ko. koneesta tarkempia tietoja?

  • #2
    Pari kuvalinkkiä löytyi. Tosin nämä ovat vielä Oettinger Santanasta ;)

    http://vwsantana.vw.ohost.de/Testber...tanatest01.jpg

    http://vwsantana.vw.ohost.de/Testber...tana01_800.JPG

    Comment


      #3
      Erikoista, että Oettingerissa "vain" 110kW.

      Vakio 2,2-koneessa 100kW eli samalla viriasteella 2,5-koneesta saataisiin liki 114kW. Äkkiseltään ajateltuna luulisi, että Oettingerista olisi ollut varaa ottaa 115-120kW ala/keskialueen pahemmin kärsimättä:|

      Comment


        #4
        Kiitokset Petri! Eipä käynyt mielessä, että Santanastakin oli tehty "Oettinger-Edition"!

        Lähetin eilen spostia Oettingerin suuntaan, josko heiltä löytyisi/saisi tietoa tuosta koneesta.

        Comment


        • #5
          Pistä sitten tietoa jakoon, jos nuo Oettingerin hemmot suvaitsee vastata. Olen ollut siinä uskossa koko ajan, että Oettinger käytti 95.5 iskuista kampuraa, mutta näyttäisi olevan 94.5 noiden Santanan speksien perusteella.
          Täytyy kyllä todeta kanssa, että on todella mieto viritysaste myllyssä. Tekstien mukaan on kuitenkin heitetty takomännät sisälle ja ilmeisesti kannellekin tehty jotain. Suorastaan ihmetyttää, miten tuosta on onnistuttu saamaan noin vähän tehoa ulos. Tuosta pitäisi väkisinkin tulla enemmän potkua pihalle.

          Comment


          • #6
            Aihe kiinnostaa minuakin. Tuosta omastakaan koneesta ei ole kovin paljon tietoa. Kuulemma uutena maahantuojan tekemä virityspaketti Oettinger palikoilla. Kampura ainakin on 95.5mm iskulla, ja poraus taisi olla 83mm. Tehoja edellisen omistajan mukaan 160 hv. Ei vaan tullut kysyttyä onko tuolle tiedolle jotain lähdettä vai onko pelkkä arvaus. Takapuolituntumalla voisi pitää aika lähelle paikkansa.

            Comment


              #7
              Sama vika, tai uskomus (myös Kurosen Hessun mukaan) eli 160 hp kai sieltä pitäisi olla ulostettu. Totta kai ilmoittelen, jos Oettinger jotain vastailee. Mites Anssi, sulla kai ilmoitettu 2.6 tilavuudeksi?

              Edit: kesällä Motoparkissa kyyti riitti 2.8 V6 80:n kanssa (tai vahvista Markku jos olit ohittamassa), kuumumisen takia piti lähteä alta pois. Toki "vähän" kevyempi koppa.

              Comment


              • #8
                Ei ole tuosta minun koneesta mitään tilavuutta ilmoitettu. Nuo sylinterimitat mittasin samalla kun jouduin kansipahvin vaihtamaan. Noista laskettuna tulisi tilavuudeksi 2583 mm3. Jos joku muistaa että maahantuoja olisi tuollaista pakettia joskus 80-luvulla tarjonnut, niin kuulisin mielellään lisää. Tuon koneen lisäksi pakettiin kuului muutakin sälää, jämäkämpää alustaa, sporttisemmat penkit, ja Audin lisävaruste sport ratti. Näin olen ainakin kuullut, ja tuollaiset tuosta autosta löytyy.

                Comment


                • #9
                  Vakio 2,2-koneessa 100kW eli samalla viriasteella 2,5-koneesta saataisiin liki 114kW. Äkkiseltään ajateltuna luulisi, että Oettingerista olisi ollut varaa ottaa 115-120kW ala/keskialueen pahemmin kärsimättä:|
                  Vakiokoneissa teholukemat ovat bhp-lukemia (bhp:t muunnettu kW:ksi) ja tuossa Oettinger-koneessa kaikki ilmoitetut lukemat on ymmärtääkseni mitattu renkailta. Tuossa tekstissä kyllä mainitaan etteivät saaneet mitattua kuin 105kW±5%.

                  Comment


                  • #10
                    Sen enempää henkseleitä paukuttamatta totean, että aikaisemmasta konstruktiosta (bensa T4:sen 2456cc mylly) saatiin penkissä ulos 175hp pyöriltä ja yli 300nm vääntöä. Kansi työstetty ( 38mm imuvenoilla, 10.5 puristuksilla), melko mieto nokka (hydraulinen), valupakosarja (5-3-1), 2.5"putkisto ja normaali K-jetti (nostettu järjestelmäpainetta ja laskettu ohjauspainetta). Ei siis mikään hipostelu juttu.
                    Tätä taustaa vasten, tuntuu nuo Oettingerin teholukemat hiukan vaatimattomilta. Todennäköisesti, saisi pienillä muutoksilla noihin myllyihin paljon enemmän eloa.

                    Comment


                      #11
                      Todennäköisesti, saisi pienillä muutoksilla noihin myllyihin paljon enemmän eloa.
                      Olisi tuo h i v e n e n venynyt turbotusprojektikin Passatiin tekemättä, mutta tuo samainen harha-ajatus ehti käymään mielessä. Eli josko vaikka ensin kokeilisi, mitä tuosta saisi irti...

                      Comment


                      • #12
                        Ihan ajatusleikkinä on joskus käynyt mielessä, että pystyisiköhän tuollaisen pitkiskuisen kampuran sovittelemaan 20v vaparikoneeseen. Eli onko edes teoriassa mahdollista, ongelmia varmaan tulisi ainakin sopivien kankien/mäntien löytämisessä, mutta onko tuolle jotain täysin ylitsepääsemätöntä estettä?

                        Comment


                        • #13
                          Eipä siinä 20v kannen ja pitkäiskuisen alakerran sovittamisessa tarvitse mennä metafysiikan puolelle. T4 Transun alakerta (isku 95.5, mäntä 81mm) ja 20v kannen naittaminen onnistuu jokseenkin helposti. Transun lohkosta (16mm korkeampi kuin normaali lohko) yksi öljynpaluu reikä umpeen (joko hitsauttaa kanteen ulokkeen ja oikaisee tason, tai laittaa tulpan lohkoon) ja 20v kannen pulttien reikien kairaaminen milliä isommiksi (transu lohkossa M12, muissa 11mm). Lohkotasosta siivu pois sopivan puristussuhteen saavuttamiseksi (20v kannessa isompi palotila, kuin 10v kannnessa ja 10v männissä enemmän puristuskorkeutta).
                          Voi olla, että joutuu pähkäilemään jakopään hihnaa (ohjausrullaan lisää ympärysmittaa, tai pitempi hihna), hihnapyörän ulkokehän vaihto leveälle hihnalle (T4:ssä on leveämpi hihna kuin muissa 5syl.).
                          Alaväännöstä siinä joutuu hieman kärsimään tuolla 20v kannella, mutta sopivilla nokilla laulua pitäisi riittää melko korkealle. Tosin oikeilla nokilla ja oikein työstetyllä kannella myös 10v vinkuu komeasti yli 8000rpm. Ja ennenkuin joku varoittaa kampiakselista, vielä ei ole paukkunut, vaikka rajoitin oli koko loppukesän 8500rpm kohdalla :) (tämä 10 kannella, 95.5 iskulla ja 83mm männillä).

                          Selvennys: tarvitsee ns. korkean lohkon (236mm), ei onnistu matalaan lohkoon (jää kiertokanget aivan liian lyhyiksi, ei tule kestämään).

                          edit. Nuo T4:sen omat kanget ovat kohtuu jykevät (menee vaparikäytössä), mutta painavat rutosti ja vaativat yläsilmän heloituksen 20v kannen kanssa sopiville männille (T4:sen männäntappi 24mm, 20v mäntien tappi 20mm).

                          Comment


                            #14
                            torstaina olis tarkoitus mennä hariselle penkittämään oettinger moottorilla oleva audi.

                            ihan mielenkiinnolla odotan mitä siellä todellisuudessa on tehoja.

                            Comment


                              #15
                              171hv/253,5nm

                              koko kierros alueen kone kävi laihalla,jonkun verran enemmän olis tullut tehoja jos k-jet olis ollu säädöissä.

                              Comment


                              • #16
                                Taitaa tuon omankin kotteron tehot olla samassa skaalassa...

                                Comment


                                  #17
                                  Ihan hyvät arvothan nuo on 10V motille. Tehot samat 7A:n kanssa ja vääntöä taitaa olla reilummin.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oliko tuo se mun vanha motti?

                                    Comment


                                      #19
                                      sama vehje kyseessä

                                      Comment


                                        #20
                                        Minkäslainen nokka noissa on? Ilmeisesti oettinger-mallia?

                                        Comment


                                          #21
                                          jonkin sortin virinokka,valmistajasta tai asteista ei tietoa

                                          Comment


                                          • #22
                                            Syy miksi tuosta motista on ilmoitettu tulevan ulos "vain" 110kw on saksalaisessa vakuutusmaksusysteemissä jossa yksi raja on 110kw ja sitten hinta pompsahtaa.

                                            Todellisuudessahan tuosta varmaan tulee paljon enemmän tehoa.

                                            Comment

                                            Working...
                                            X