Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audin manuaalivaihteistojen kestävyydestä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Audin manuaalivaihteistojen kestävyydestä

    On tullut mietittyä, että kauanko omalla laatikolla ajaa, kun 2- ja 3-vaihteesta tuntuu olevan synkronit hiukan kuluneet. Ääntä ei kuulu eikä rusahtele vaihdetta vaihtaessa. Herkkäkätisenä huomaa kuitenkin lievän synkronien kulumisen. 4-, 5-, ja 6-vaihteella ei ongelmaa ole. Lämpimällä koneella ei ole juuri mitään valittamista. Onko siis tällainen lievä kuluminen tyypillistä 200tkm ajetussa Audissa ja miten nopeasti ongelma pahenee? Laatikon öljyt tuli vaihdettua kesällä, mutta olisiko suositeltavaa käyttää "erikoisöljyjä" kuten Red Line-aineita? Mulla oli kerran yli 200tkm ajettu typ44, jonka vaihteet piti vaihtaa hyvin rauhallisesti, vaikka muuten laatikko ei oireillutkaan.

    #2
    350tkm ajettu 5v loota toistaiseksi on toiminut, vikaahan siinä tietenki on kun "ulisee" heti ku ajaa yli 40km/h vaihdepäällä tai vapaalla. pakkas aamuisin ei tahdo vaihteet mennä päälle ennenkuin on vähän lämmennyt. tietääkseni tuohon laatikkoon ei ole öljyä vaihdettu (huh huh) kannattaiskohan?

    Comment


    • #3
      Kyllä manuaalilootan ja perän öljyt kannattaa vaihtaa vähintään 100tkm:n välein. Ja öljynä kunnollista GL-5 öljyä. Pilasin Passatista lootan, kun uskoin Toyota-miesten juttuihin kuinka automaattiöljy on talvella kätevä, kun vaihteet ei ole pakkasellakaan yhtään tahmeat. Tojotassa vissiin saa olla automaattiöljyä manuaalilootassa, mutta ei VAG-laitteissa. Nyt laatikko viheltää kuumana, kun ajoin 15tkm väärillä öljyillä. Toisaalta onhan sillä jo muutenkin ajettu 350tkm.

      Comment


      • #4
        Jarpo puhuu "vakaumuksen syvällä rinta-äänellä" asiaa. Laatikoiden öljynvaihdoista on ollut aikaisemminkin puhetta (haku). Valmistaja ilmoittaa ns "ainaistäytön" sitä ei saa uskoa. Ps ja vain audiin sopivaa lootaöljyä.

        Comment


        • #5
          Mitäs kun jotkut tahot sanoo että VAG -lootaan on GL5 turhan liukasta tavaraa?
          Suosittelevat Mobil, VS200:sta että toimis synkat paremmin.

          Comment


          • #6
            Jep, voi olla totta, että GL-4 olis se oikea, mutta vanhassa lootassa kaikki liukastus on tarpeen, kun ne synkat on kuitenkin niin kuluneet, että vaihteet vaihdetaan aina raauuuhalliseestii.

            Comment


              #7
              Itse en kyllä GL-5:sta laittaisi vanhaankaan askiin ettei heikkene se vähäinenkin synkronien toiminta.

              Comment


              • #8
                Dääm, pitäsköhän sitten taas vaihtaa lootan ölpät...

                Comment


                • #9
                  Viittaan loppukaneettiini: Ps ja vain audiin sopivaa öljyä= eri vuosimalleissa/laatikoissa on eri oljyt, joten vain valmistajan määräyksen mukaiset ovat sopivia?

                  Comment


                    #10
                    Eli mitä öljyä nyt kansa suosittelee typ44:sen laatikkoon?

                    Comment


                    • #11
                      Parissa laatikossa olen kokeillut eri öljyä, toisessa tietoisena kokeena ja toisessa VAG huollon toimesta tehtynä tahdosta riippumattomana liikesarjana.
                      Vanha 80 GTE:n aski tykkäsi suorastaan huonoa Mobilin kissanrasvasta. Synkat heikkenivät erittäin selvästi. Castrol TAF-X palautti asiat oikealle tolalleen.
                      Sama homma kävi myös 100 quattron kohdalla, jolloin merkkihuolto sai tehdä asian uudelleen. Muuten aivan samat havainnot, ei kuitenkaan aivan yhtä selvä ero kuin pikkuaudissa aikanaan.
                      Äänet castrolille 2-0.

                      Comment


                        #12
                        Jasso: Samat Castrolin liemet siihenkin.

                        Comment


                        • #13
                          Viitaten tuohon GL-5 vs. GL-4 brobleemaan:
                          Sanokaa, jos olen väärässä. Pikaisella stetson-/mutututkimuksella tulin johtopäätökseen, että liukkaampi öljy ei tuhoa synkronointia, se vaan vie siitä hieman tehoa. Eli, jos synkat on jo muutenkin p...na (ja ajotyyliin ei kuulu runnoa vaihteita pikaisesti päälle, joten ehtii odottaa sen puoli sekuntia, että rattaat löytää paikkansa) ja pitää vaan suojella laakereita ja rattaita (tai niiden jämiä), niin GL-5 olis silloin ihan ok? Kitkahan ne synkatkin kuluttaa (ja epäterve ajotyyli). Tällä logiikalla olen aina valinnut parhaiten voitelevan öljyn laatikkoon. (paitsi sen kerran kun uskoin niitä tojotaheppuja, ...kele)

                          Eri käsittelyn/öljynvalintalogiikan saavat tietysti ne paikat joissa on hydrauliikkaa tai painevoitelu, kitkalukkoja, märkäjarruja tai öljyltä vaaditaan erityistä notkeutta, kylmä-kuumakestävyyttä tai peseviä ominaisuuksia. etc.

                          Comment


                            #14
                            Mulla on autossa 5v loota ja kilsoja on kertynyt mittariin jotain 320tkm. En tiedä, onko loota alkuperäinen. Se kuitenkin toimii ihan moitteetta, syncronoinnissa ei ole mitään häikkää. Öljyinä olen käyttänyt noita Castrolin tuotteita.

                            Comment


                            • #15
                              Laitoin tuossa menneenä talvena Mobilin GL-5 vaihteistoöljyä ja paljon ajettu laatikko ( 430 000km ) meinasi lopettaa toimintansa kokonaan, kylmänä ei vaihteita saanut päälle ja lämpimänä tahmasi. Äkkiä tilalle Nesteen GL-4:sta ja laatikko alkoi pelaamaan vanhaan malliin. Kieltämättä vaihteen vaihdot pitää suorittaa rauhallisesti ja kiire unohtaa, jos huitasee keppiä vähän sinne suuntaan niin ei varmasti mene vaihde päälle.

                              Comment


                              • #16
                                Shell getriebeöl EP75W-90

                                Onko kenelläkään kokemusta moisista öljyistä?
                                Tarkkatieto:Shell getriebeöl EP75W-90(VW501.50). Käytin auton öljynvaihdossa ja vaihdatin samalla vaihteistoöljyt. Vaihtaja sitten oli sitä mieltä, että nuo öljyt käyvät ihan hyvästi manuaalilaatikkoon. Tätä keskustelua kun on nyt lukenut, niin alkaa luulotauti voimistua ja vaihdelaatikko tuntua oudolta..heh..Uskaltaako noilla öljyillä siis ajella? Laatikko on kylmänä hiukan nihkeä(kakkosvaihde). Vaihdekepissä tuntuu hiukan värähtelyä, kun vaihtaa 1:ltä 2:lle. Tuo pieni värähdys on muistaakseni tuntunut aina. Muut vaihteet menevät mukisematta päälle ja hyvin. Kokemuksia/tietoa mielellään otan vastaan. Auto oli A6/2.0 ABK-moottorilla.

                                Comment


                                • #17
                                  360tkm ajettu B4 ei juuri muuta valittamista laatikon osalta kun että kylmänä pitää rauhallisesti vaihtaa kakkonen pesään :)

                                  Comment


                                    #18
                                    Shell getriebeöl EP75W-90 täyttää myös GL4 vaatimukset eli aivan oikeaa kamaa ko. vaihteistoon. Täyssynteettisenä pitäisi myös kylmänä toimia suht mukavasti.

                                    Comment

                                    Working...
                                    X