Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Öljyistä jälleen :)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ei nuo 5w-30 ja muut merkinnät pidä enää paikkaansa, eli jähmepiste ja pumpattavuus on jotain ihan muuta kuin luku sanoo.

    Esim. 5w-30 on olemassa monia eri laatuja, puolisynteettistä paskaa, ja parasta mahdollista täys-synteettistä.

    Comment


    • Mitäköhän puuroja oot syönyt? SAE viskositeettiluku nimenomaan kertoo öljyn viskositeetin tietyssä lämpötilassa, ei se mikään hatusta revitty lukema ole.

      SAE 30 Minimiviskositeetti on 9,3cSt 100celcius lämpötilassa
      SAE40=12,5cSt
      SAE50=16,3cSt
      SAE60=20,9cSt

      Comment


        Teknarissa oli joku vuosi sitten testissä täyssynteettiset 5w-40 öljyt, ja noinkin tarkalla rajauksella jähmepisteet oli -40C - -54C alueilla...

        Löytyy pdf:nä tuo artikkeli koneelta.

        EDIT: Jaa olihan siinä osasynteettisiäkin mukana

        Comment


        • Ihan nyt vaikka vertailun vuoksi:

          Mobil 5w30 fe jähmepiste -33

          Mobil 5w30 esp jähmepiste -45

          Jaa että mitenkä se olikaan...

          Comment


          • Mitähän jos kummiskin vähän googlaisit ja ajatuksella lukisit mitä noista SAE-luokituksista kerrotaan.
            5W luokan pumpattavuuden raja on luokittelussa -35 joten ainakin molempien verrokkien jähmepiste on alle sen, 5W-luokan juoksevuus mitataan - 30 :ssä ja sen pitää olla tietyn arvoinen että tuo luokitus saavutetaan aivan samalla tapaa kuin kuumassa päässäkin - eli nuo jähmepisteet ei vielä kerro kokonaisuudesta mitään.

            Comment


            • No oisko tuo teboil diamond diesel sitten hyvä valinta talveksi 2,0tdi pumppukoneesee?? :) Olin kylläkin ajatellut jotain 5w-30 / 0w-30 ?

              Comment


              • No oisko tuo teboil diamond diesel sitten hyvä valinta talveksi 2,0tdi pumppukoneesee?? :) Olin kylläkin ajatellut jotain 5w-30 / 0w-30 ?
                On, jos siitä löytyy tarvittavat leimat. En muista mitä purkissa lukee, mutta autosi varmaan kaipaa 506.00 tai jotain semmoista.

                Comment


                • Miksiköhän "hyvä valinta" ei sitten ole tehtaan suositus, itse en ole niin edistyksellinen että alkaisin käyttämään kylältä kuultuja öljyjä.
                  Siihen pumppukoneeseen kun tehdas ei suosittele juurikaan muuta kuin juuri pumppukoneeseen sopivaa, taitaa olla 506.01 tai 507.00, niissä on sitten ne SAE luokitukset sitä mitä on. No, sillä katkoajolla, eli paniikkivaihtelulla taitaa käydä hieman huonompikin öljy...
                  Ainakaan itsellä (eikä autoillanikaan) ole koskaan ollut ongelmia jähmepisteiden kanssa semminkin kun synteettiset tuli markkinoille, eikä nyt LL-vaihtosysteemin aikaan etenkään ole tarvinnut "valita" eri öljyjä kesäksi tai talveksi, kun öljy vaihdetaan, sillä ajetaan vähintään se 25tkm ja vaihdetaan oli sitten vuodenaika mikä tahansa.
                  Jostain syystä olen pääsääntöisesti käyttänyt öljyä jota ei kukaan kunnon moottorimies käytä eli Shell Helix Ultra X 0W-30 siis sitä 506.01 luokitettua, tainnut kertyä kaikkiaan yli 500tkm niillä voiteilla eikä ole tarvinnut rassailla.
                  Nyt taitaa olla Mobilin ESP 5W-30 507.00, mutta ei niillä mitään eroa ole, hyvin hyrrää.
                  Öljymerkki vaihtui siksi ettei muuta edellisessä vaihtopaikassa ollut...

                  Mutta tämä öljykysymyshän liikkuu siellä autoilun "hämärällä" alueella, eli tunnepuolella, koska kuskin tuntemukset riippuu kulloisestakin mielentilasta ja ympäristön vaatimuksista...

                  Comment


                  • Eihän tämä millään tunnepuolella liiku. Teboilin Diamond on testeissä todistetusti hyvä öljy, ja halpaakin vielä. Jos siitä se vaadittava SAE leima löytyy eli pumpparien tapauksessa 506.xx tai 507.xx (onko 507 hiukkassuodattimelliseen?) niin sisään vaan.

                    Comment


                    • Siis 506.00 on longlife ja 506.01 on longlife PD-koneille, jos siis haluaa käyttää longlife vaihtoväliä.

                      Esim. meidän Transporter vaatisi longlife-käytössä 506.01, koska on PD kone. Tällöin öljyn viskositeetti joko 0W-30 tai 5W-30.

                      Mutta siinä voi myös käyttää 15tkm vaihtovälillä 505.01, joka taas on viskositeetiltaan 5W-40 ja lisäaineistettu PD käyttöä varten.

                      Eiköhän tämä myös tarkoita, että PD koneessa 505.01 ja 506.01 on tehtaan suositus, jos kerran käyttöohjeessa näin mainitaan.
                      Eli ei ne silloin ole mitään kylältä kuultuja juttuja.

                      Itse käytämme juurikin tuota 505.01 vaihtoehtoa ja öljyksi valittu Teboil Diamond Diesel.

                      Toki kannattaa aina varmistaa sallittavat luokitukset käyttöohjekirjasta.

                      Comment


                      • aamen =)

                        Comment


                        • 506.xx 507.xx yms eivät ole mitään SAE luokituksia (saatikka edes API/ACEA), vaan VAG:n omia hyväksymis sertifikaatteja. Nykyisissä koneissa alkaa olea elintärkeää laittaa sinne oikean lisäaineistuksen omaava öljy. Valmistajalla ei niinkään väliä, kunhan siitä purkin kyljestä löytyy oikeat hyväksynnät.

                          Comment


                            Ja se oikea lisäaineistus taitaa alkaa liittyä enemmän ympäristöasioihin kuin liikkuvien osien voiteluun. Tällä vuosikymmenellä on leikattu moottoriöljyistä rankasti voitelun kannalta hyviä lisäaineita, koska ne vanhat hyvät myrkyt lyhentää ja heikentää päästöjen pienennyslaitteiden toimintaa. Moottorin kestoiällä niin ole väliä kunhan putkenpäästä tulee pelkkiä kukkasia...

                            Vai olisiko kenelläkään parempaa tietoa noiden uudempien luokitusten öljyjen lisäaineista, mikä niissä on se ratkaiseva elintärkeä ero vanhempien luokitusten öljyihin?

                            Comment


                            • Mikä LL öljy?

                              Tuli haettua pari kuukautta sitten a4 b5 mallinen audi Ruotsin puolelta 1,8ts AJL koneella. Autoon on vaihdettu noin 5000 km sitten uudet LL-öljyt Göteborgin Audi huollossa.

                              Suurempaa öljynsyöntiä en ole havainnut, mutta pitemmän reissun lähestyessä ja oman mielen rauhan lisäämiseksi haluaisin ostaa takakonttiin varapullon öljyä, mutta mitä voin ostaa, kun en ole varma mitä öljyä koneessa on?

                              Koneen päällä on joku tarra Castrollin LL-öljyistä, mutta käytetäänkö tätä sitten aina huoltamoissa? Varmaan eri LL-öljyjä ei voi sekoittaa toisiinsa?

                              Olen luopumassa LL-öljyistä seuraavassa öljynvaihdossa, mutta ei viitsisi ihan vielä vaihtaa, kun uudehkot öljyt kuitenkin koneessa on.

                              Comment


                              • VAG LL öljyt

                                Uusimpiin VAG konsernin mootoreihin on laitettava tehtaan hyväksynnän 507.00 (Diesel) tai 504.00 (Bensa) omaava öljy, käytti sitten pitkää vaihtoväliä tai lyhyempää. Tämä liittyy pakokaasu normeihin ja puhdistuslaitteisiin. Esim normin 507.00 mukainen öljy on ns. low SAPS öljy, matala rikki-, sulfaatti-,fosforipitoisuus, eli ei tuhoa hiukkassuodatinta ja muita laitteita.
                                Esim täältä löytyy tietoa mitä öljyä eri auoihin voi laittaa.
                                http://www.shell.com/home/PlainPageS...lubematch.html

                                Comment


                                • Uusimpiin VAG konsernin mootoreihin on laitettava tehtaan hyväksynnän 507.00 (Diesel) tai 504.00 (Bensa) omaava öljy, käytti sitten pitkää vaihtoväliä tai lyhyempää. Tämä liittyy pakokaasu normeihin ja puhdistuslaitteisiin. Esim normin 507.00 mukainen öljy on ns. low SAPS öljy, matala rikki-, sulfaatti-,fosforipitoisuus, eli ei tuhoa hiukkassuodatinta ja muita laitteita.
                                  Esim täältä löytyy tietoa mitä öljyä eri auoihin voi laittaa.
                                  http://www.shell.com/home/PlainPageS...lubematch.html
                                  Ei tainnut ihan minun kysymyksiin suoranaisesti vastata? Oisko jollain tietoa noihin minun aikaisemmassa viestissä esitetyihin kysymyksiin? Mitä öljyä voisin lisätä koneeseen, en siis vaihtaa, tarvittaessa?

                                  Comment


                                    Alkuperäinen kirjoittaja Juzabomber Näytä viesti
                                    Ei tainnut ihan minun kysymyksiin suoranaisesti vastata? Oisko jollain tietoa noihin minun aikaisemmassa viestissä esitetyihin kysymyksiin? Mitä öljyä voisin lisätä koneeseen, en siis vaihtaa, tarvittaessa?
                                    Tuota samaa öljyä sinne kannattaisi lisätä jos tarvetta: Castrol SLX Professional Powerflow LongLife III 5W-30.

                                    Öljyä saat ostettua motonetistä ja marmorilta suolaiseen hintaan tai sitten foorumeiden (audiclub/ffp) myyntipalstojen kautta edullisemmin.

                                    Comment


                                    • Sanoisinpa että minkä merkkistä tahansa, kunhan on vähintään saman saman luokituksen ja viskositeetin LL-öljyä.
                                      Yleensä niissä on ollut mainintakin että ovat sekoituskelpoisia muihin merkkeihin. Hätätilassa jopa voidaan lisätä ohjeiden mukaan ns. "tavallista" öljyä LL-öljyyn puolikin litraa ilman että tarvitsee vaihtaa öljyt ennen aikojaan.
                                      Eli tälläisia ohjeita on silmiini sattunut, tokihan noin menetellen monen yöunet kärsivät jo pahasti, no, näkyyhän nuo kärsivän monilla jo pelkästä LL-vaihtovälistäkin...
                                      Itse olen kuitenkin niin herkkäuskoinen kaveri että uskon tehdasta ja en ole sen koommin vaihtanut kiinteillä väleillä kun alkoi tämä öljynsäästökampanja...

                                      Comment


                                      • Laitetaan nyt tähän.

                                        Eli auto ollu huollossa kun oli ajettu 72tkm. Nyt ajettu 78tkm ja öljyvalo sytty. Lisättiin kaikki ok.

                                        Moottori on 2.0TFSI ja automaatilla. Onko ok että öljyt palany 6tkm aikana? Huollossa sano, että ihan normaalia tälle koneelle.

                                        Syytä huolestua?

                                        Comment


                                        • Vaihtuko öljy laatu tai merkki? Ei ihan normaalilta kyllä kuullosta!

                                          Comment


                                          • Autoa on ekat kaks kertaa huollettu Tampereella merkkihuollossa ja viime huolto oli Espoon audi centterissä. Eli kokojan merkkihuollossa. En tiedä mitä öljyä ne on käyttäny Trella. Luulisi, että samaa

                                            Comment


                                              Mikähän ois passelia öljyä teidän palstalaisten kokemuksen perusteella tuohon V6 2.7 bt koneeseen (AZA)?

                                              Edellinen omistaja sanoi itse vaihtaneensa öljyt ennen ostoa. En vain löydä äkkiseltään tarraa, että mitä öljyä koneeseen on laitettu.

                                              Comment


                                              • Syytä huolestua?
                                                Jos se jostain sitä puhaltaa, niin veikkaan että turbon kautta... Ei se periaatteessa vaarallista ole, mutta onhan tuo suht paljon kuitenkin. Eli turbon vaihdolla tuo varmaankin korjaantuisi, mutta tee se sitten kun alat mielimään lisäpotkua :)

                                                Comment


                                                • Moottori on 2.0TFSI ja automaatilla. Onko ok että öljyt palany 6tkm aikana? Huollossa sano, että ihan normaalia tälle koneelle.
                                                  Niinpä, huolto yleensä sivuuttaa tietyissä tapauksissa vaikkapa huolimattomuutensa tuollaisilla kommenteilla, eli pistetään auton piikkiin.
                                                  Yleensä kannattaa AINA huoltojen jälkeen tarkistaa itse esim. öljyn pinta mittatikussa, kun ei liene kerrassa tai kahdessa että öljyä on liikaa tai liian vähän. Jos hyvät jutut ovat meneillään pajalla lienee mahdollista että unhoittuu jopa manuaalinen tarkistuskin, tosin laskussa öljyä aina menee oikein öljy kun laitetaan sillä säätömittarilla, ellei ole omat öljyt...
                                                  Eli jos et tiennyt mitä oikeasti huollon jälkeen oli öljyä ei kannata enempää pohtia ennen seuraavaa hälytystä...

                                                  Comment


                                                  • Hyvin totta tuokin mitä Pende sanoi

                                                    Comment


                                                    • Selvä kiitos vastauksista. Itse hommasin auton 77tkm ajettuna, joten historiasta en tiedä huoltokirjaa enempää. Pitää jatkossa muistaa tarkastaa onko öljyt koneeseenkin lisätty ja ei vain laskulle.

                                                      Jos turbo syö öljyä niin onko mitään muita oireita, esim. tehottomuutta jne?

                                                      Ajattelin käyttää ton auton penkissä ja tarkastaa onko kaikki sieläkin ok, kun sain 1v/20tkm takuun autolle, niin saa vikoja korjattua muiden pikkiin :)

                                                      Comment


                                                      • Jos turbo syö öljyä niin onko mitään muita oireita, esim. tehottomuutta jne?
                                                        Ei. ainakin dieseleissä on semmoinen, että joskus käynnistäessä pölläyttää savua, ja tietysti kiihdyttäessä täyskaasulla normaalia voimasavua enemmän.

                                                        Sillain voit testata, että käsket jonkun katselemaan tien sivusta kun vedät pari vetoa

                                                        Comment


                                                        • Niin, millaista öljyä olette laittaneet vanhoihin AEB koneisiin?

                                                          Comment


                                                          • No eihän AEB mikään vanha ole, siinähän on viisventtiilitekniikka ja kaikki hienoudet kuten vaijerikaasu =)

                                                            Sanoisin, että toimii melkein mikä vaan kunnon öljy. Teboil Diamond 5W-40 rokkaa, Shell Helix 5W-40 rokkaa, Castrol Magnatec 5w-40 rokkaa.
                                                            Yhden oman AEB:n ja yhden isäpapan AEB:n (joka nykyään on kaverilla) kokemuksella...

                                                            Diamond on halpaa, laita vaikka sitä. Ja voitti TM:n? testin vuosi pari sitten.4 litraa maksaa jossain Tokmannilla 25€ ja Motonetistä kun haet suodattimen missä on lenkkiavaimelle vääntiö pohjassa (oliko Hengst vai mikä) niin on näppärä vaihtaakin.

                                                            Comment


                                                              Tallissa yli puolmiljoona ajettu AEB Mobil 1 5W50. Siitä syystä vai siitä huolimatta?

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X