Kysytääs tyhmiä taas jälleen. Tuli tosiaan itelle hankittua tuollainen A4 (b5) 2.8 V6 30v Audi. Tosiaan näistä öljyistä koitui itselleni problematiikkaa. Eli, tuohon ei kunnollista huoltokirjaa ole olemassakaan, vaan tommoinen perus pappamalliruutuvihkokirjanen johon merkkailtu mitä tehty milloinkin. Tuohon on nyt sit vuosikausia käytetty Mobil1 RF 5w50 öljyä. Eli onko tuo nyt sit sopivaa öljyä ko. koneelle vaiko tarviiko laittaa öljyt vaihtoon?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Öljyistä jälleen :)
Collapse
X
-
5w-50 lienee vähän turhan jämäkkää normikäyttöön, itse käyttäisin (ja käytänkin) maksimissaan 5w-40 öljyä jos ei ajeta radalla, omassa ysikympissä on ko. viskositeetin öljyt ovat myös radalla pelanneet ihan hyvin. Jäykempi viskositeetti vain lisää öljypumpun vaatimaa tehoa ja näinollen suurentaa kulutusta.
Comment
-
Mitäs öljyä jumalmoottoriin suositellaan jos ei pakosti halua longlifeä. Mobilia, castrolia, shell?
Pitäisi tilkka lisätä longlifen sekaan, onko järkeä laittaa muuta kun longlifeä sitten?
EDIT_ mikäs hitto on "jumalmoottori"?? paljon tiedän mutta tuosta en ole kuullutkaan =D
1.8T-koneisiin pätee:
Kyllähän tuohon käy melkein mikä vaan... 5W-40 tjsp laadukas täyssynteettinen.
En kyllä LL öljyjen sekana välttämättä mitään muuta kuin LL:ää heittäis.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja sv Näytä viestiMitäs öljyä jumalmoottoriin suositellaan jos ei pakosti halua longlifeä. Mobilia, castrolia, shell?
Pitäisi tilkka lisätä longlifen sekaan, onko järkeä laittaa muuta kun longlifeä sitten?
Comment
-
Tuli muuten mieleen, että mistä tiedän onko kyseessä LL öljyt tms.
Huollatin auton ei-merkkiliikkeessä ja ne vaihto siihen Mobil 5W30 öljyt.
Sen tarkempaa tietoa mulla/työkuitissa ei oo öljyistä. Jospa joutuu lisäämään öljyä jossain vaiheessa, niin voinko ostaa normi Mobil 5W30 öljyä vai onko siitä jotain LL versiota?
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Jamaja Näytä viestiMobil LL Special G 5W-30
Oikea öljy on Mobil 5w-30 esp.
Jos ei löydy oikeaa tietoa, ei sitä kannata jakaa.
Comment
-
Eikös se ollu joku TM:n talvitesti missä tuo teboilin tuotos oli vahvoilla.
Teboil Diamond *****, 9.5 pist.
Mobil 1 *****, 9.5
Castrol GTX **** 8.7
Neste City s **** 8.4
Teboil Gold *** 7.9
mobil synt s *** 7.8
shell helix p *** 7.8
shell helix u *** 7.8
castrol txt ** 7.5
king xl ** 7.5
neste city p ** 7.4
biltema synt * 7.2
Comment
-
Jotenki en vaa luota noihin TMän testeihin pätkääkään.
Mutta käväsimpä pörhöltä hakemassa Mobilin longlife (5w30) litkua ja kuulemma sekoituskelposta tuohon Shellin (0w30) longlifeen. Ei kuulemma enää saa pörhöltä Oulusta ainakaan Shellin ainetta. Kuopiossa Laakkosella vielä käyttävät Shelliäkin.
Comment
-
Itse olen käyttänyt Audeissa pelkästään Valvoline Syn Poweria 5W40-viskositeetilla. Coupessa(2.3 NG) alkuun pari ekaa vaihtoa oli 5W50:stä, sitten tarjolla oleva viskositeetti vaihtui. Vaihtovälinä olen pitänyt noin 10 tkm:ää, A4:ssa joskus tonnin tai pari ylikin mennyt. Eipä ole mitään ongelmia ollut ja öljyä saa kätevästi viiden litran kannuissa sopivaan hintaan. Joka toisella vaihdolla ostaa kaksi kannua, kun AGA:n tilavuus on 6 litraa. Laskin muuten, että tuossa öljysyöpön maineessa olevassa V6:ssa 35 tkm:n matkalla lisäysöljyä kului 2 litraa. En pidä paljona.
Comment
-
Kyllähän se 10W-40 ehkä paremmin pysyy sisällä.
Itse olen (taas) käyttänyt ABK:ssa Teboilin Diamondia. Nyt kun kansirempan tein, niin 600km matkalla ei ole syönyt yhtään.
Aikaisemmin tuppas ottamaan melkein puolisen litraa/1000km, sen kyllä huomasi käynnistyksien yhteydessäkin että bensan lisäksi palaa jotain muutakin.
Eli jos tuo sun ABK syö öljyä, niin syyt lie jossain muualla kuin öljyssä mutta sitkeämmällä tavaralla öljyn ehkä saa pysymään paremmin koneessa.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Mika_M Näytä viestiMitähän tuohon ABK(menikö oikein?) -koneiseen audiin pistäis öljyksi? Nyt on Mobil Synt S 5w-50. Voisiko öljynkulutusta saada pienennettyä vaihtamalla osasynteettiseen 10w-40 Mobiliin? Ei 18 vuotta vanha moottori minusta tarvitsisi noin putsaavaa öljyä kuin tuo Synt S.
Mielenkiintoinen näkemys, että 18 vuotias moottori ei tarvitsisi enää niin puhtaana pitävää öljyä.
Herkemminhän se vanha moottori likaantuu. Näin ollen pitäisi lähinnä siirtyä paremmin puhtaana pitävämpään öljyyn. Lisäksi vaihtoväliä lyhentää sitä mukaa, kun moottorille kertyy kilometrejä.
Tuolla 10W-40 osasynteettisellä öljynkulutus todennäköisesti vain kasvaa. Perustuu mm siihen, että huonompilaatuisen öljyn haihtuvuus on laadukkaampaa öljyä voimakkaampaa.
Itse kokeilisin Mobil RF1 5W-50 tai TB Diamond 5W-40 öljyjä. Jos ne ei pysy, niin sitten pitäisi koneelle tehdä jotain. Aika sohlo saa nimittäin olla kone, jossa ei tuollaiset öljyt pysy.
Comment
-
Oljyn ja suodattimen vaihtovälin tihentäminen lienee paras mahdollinen henkivakuutus moottorille, erityisesti dieselille. Tärkeämpää se on vissiin kuin öljyn laatu, paitsi jos on hydrauliset nostajat, niin laadullakin on suuri merkitys. Tuossa kylällä yhdellä vanhemmalla herrasmiehellä on yli 800 000 km ajettu Hilux, jossa ei ole konetta koskaan ropattu normihuoltoja enempää. Kysyin, että kuinkas se noin kestää ja kauniisti kehrää, niin kyseinen entinen kuorma-autoilija sanoi, että vaihtaa oljyt 5000km välein... Samoten kylältä löytyy samoilla kilometreillä ainakin yksi Land Cruiser. Kaikkea muuta on ropattu paitsi konetta, kun koppa happanee ympäriltä. Hyvin huollettu kone vaan jaksaa ja menee päästömittauksista puhtain paperein. (tietty hehkutulppia ja suuttimia on jouduttu joskus uusimaan)
Naapurissa on 450 000 km ajettu -88 Galant. Kannesta on ohjurien kumit vaihdettu (tyyppivika), mutta muuten ei mitään ja pelaa hyvin. Öljyjä vaihdettu 5000-10000km välein. Iän myötä tihennetty vaihtoväliä, erityisesti sen automaattilaatikon öljyjen suhteen.
Comment
-
Niinpä. Viritysaste ja käyttötavat vaikuttaa. Noissa ei myöskään missään ollut turboa, joka voisi mahdollisesti vaatia huomiota jossain 300tkm - 500tkm välillä. Oma kokemus on, että koskaan öljy ei ole yhtään konetta rikkonut, laadusta riippumatta. Sen sijaan öljyn loppuminen/puuttuminen on kyllä särkenyt...
Comment
Comment