Tämä lämpöinen tarkoittaa öljyistä puhuttaessa 100 astetta.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Öljyistä jälleen :)
Collapse
X
-
Ei toiminut omassanikaan Rally formula. Venttiilit alkoivat naputtamaan kovemman ajon jälkeen. Tai kun öljy vanheni niin normiajossakin. Castrol TWS on toiminut ilman naputuksia. Aivan sama miten ajaa ja öljy toimii koko öljynvaihtovälin. Kesähelteelläkin. Auto vakio ja yli 250tkm ajettu. Öljyn kulutuksessa en huomannut eroa.
Comment
-
Kysyin tuossa Castrolilta mielipidettä käyttää kesällä jäykempiä öljyjä:
Omistan Audi S4 Avant 2.7(195Kw)Biturbo vm.2000 auton.
Teidän voiteluainesuositus on joko 5w-30/0W-40/5w-40 öljy.
Voinko käyttää autossa Castrol TSW 10w-60 öljyä koska auto on normaalia kovemmassa käytössä esim. rata-ajossa.
Saavutetaanko kyseisellä öljyllä minun autossa mitään erityistä hyötyä verrattuna noihin kolmeen edellä mainittuihin Castrolin tuotteisiin?
Kiitos vastauksesta.
Vastaus:
Hei,
kiitos mielenkiinnosta Castrol tuotteisiin.
Suosituksissa on oletettu, että auto on normaalikäytössä ja halutaan hyödyntää autonvalmistajan määrittelemät vaihtovälit. Tässä tapauksessa on kuitenkin jopa suositeltavampaa käyttää nimenomaan tuota Castrol TWS Motorsport 10W-60:tä tai Castrol EDGE Sport 10W-60:tä niiden korkeamman viskositeetin takia (=parempi voitelukyky korkeissa lämpötiloissa ja kuormituksissa).
Haittapuolena saattaa olla jonkin verran korkeampi polttoaineenkulutus.
Eli ei muuta kun ökyöljyä moottoriin niin kestää ajaa oolnaitlong...
Olettaisin että tuolla 10w-60 ei sitten ole tarkoitus ajaa 15tkm vaihto välillä...:)Viimeksi muokannut Rubu; 11.2.2008, 12:23.
Comment
-
Täällä on hyvää asiaa öljyistä.
"The whole point of these Winter ratings is to assist cold starts, to get the oil circulating quickly, and to avoid power and fuel wasting drag as the engine warms up. Once it is warmed up, the 100C ratings count. There are 5 of these, 20, 30, 40, 50, and 60 although why anybody bothers with 60 in the 21st Century is a mystery to me!"
"Now this is something most don’t realise: engines do not know what grade of oil they’re running on. They’re not clever enough! So an engine filled with 10W/40 will be running on a viscosity of 14 at 100C, but with a sump temperature of 90C its seeing a viscosity of 18, so as far as the engine is concerned it’s running on SAE 50. Likewise, at 110C, it’s down to 11 Centistokes so it ‘thinks’ it’s on a SAE 30! (Which is preferable.)"
Olenko nyt käsittänyt oikein että mitä isompi kuumaviskositeettiarvo on, sitä jäykempää öljy on kuumana? Eli jos öljy käy oikein kuumana, on parempi että se on 10W-60 kuin 10W-30? (10W-60 notkistuu jonnekkin 30-40 tienoille?)
Mikä sitten mahtaa olla oikea "viskositeettilämpötila" ässälle? Olettaen vaikka että öljyn lämpötila on 100 astetta, tai 130?
Comment
-
Olenko nyt käsittänyt oikein että mitä isompi kuumaviskositeettiarvo on, sitä jäykempää öljy on kuumana?
Riippuu suuresti tuosta ajotyylistä miten jäykkää öljyä sitten oikeasti tarvitsee. Eikä sitä minun mielestä tuosta lämpötilasta voi mennä sanomaan, että mitkä öljyt sinne pitää laittaa.
Comment
-
Oikein olet käsittänyt. Mitä lämpösemmäksi mennään sitä enemmän öljy pyrkii "hajoamaan". Senpä takia Castrolinkin edustaja on suositellut 10w-60 öljyjä kysyjälle ratakäyttöön, varsinkin turbo autossa, jossa kumminkin on lämpökuormaa ihan kiitettävästi. Se, että millaisella viskositeetillä öljyn pitäisi olla, onkin sitten vaikeampi kysymys. Niinkuin tuossa linkissäsi todetaan on öljy hyvinkin eri lämpöistä eri osissa konetta, ja yleensä se öljymittari näyttää vain sumpun lämmöt.
Periaatteessa xW-50 öljyn pitäisi kestää ässien rääkki mukisematta, mutta kuten tässäkin ketjussa on huomattu, kokemus sanoo toista. Eipä tuo 10W60 nyt niiiin paljon kalliimpaa ole kuin normikäyttöön oikeasti hyvät öljyt. Esim itse käyttämäni liquimöly maksaa alle 50€/5l, eikä tuon kanssa ole huomannut ongelmia isommankaan räppäyksen jälkeen.
Comment
-
Mitä lämpösemmäksi mennään sitä enemmän öljy pyrkii "hajoamaan".
Comment
-
No mikäs niistä 5w-50:stä tekee niin mahdottoman huonoja?
Normiajoon riittää 5W-40 vähemmän lisäaineistettuna.. Tuo 5W-50:sen laaja viskositeetti-indeksi saavutetaan 5W-40:seen nähden
pitkäketjuisilla polymeereilla, eli saman asian ajaisi purkillinen esim. STP:n Smoke Treatmenttiä..
Vähän käytettynä 5W-50 öljyistä on mitattu huonompia kuuman pään ominaisuuksia, mitä uudesta 5W-40 öljystä!
Ja mitä enemmän lisäaineistetaan -> kestoikä lyhenee.
Erojakin noissa moottoriöljyissä on. Normaalisti valmis öljylitra ei sisällä yhtään ylimääräistä pisaraa esim. esteriä, mitä tiivisteistään
kunnossa oleva moottori vaatii. Toki on olemassa myös normaalia enemmän esteriä sisältäviä öljyjä esim. Valvolinen Maxlife..
(Esteri = tiivisteystävällistä)
Mitä lämpösemmäksi mennään sitä enemmän öljy pyrkii "hajoamaan".
öljyn pitää mennä ohueksi kuumana, jotta venttiilikoneisto tulisi oikein voidelluksi. Arvata vain saattaa, kuinka moneen Zetecin moottoriin
on tämä Suomalaisten suosima 5W-50 Brändi-Formula aiheuttanut ongelmia..
Comment
-
Tuo FE-Mobilin käyttö tiputti polttoaineen kulutusta 0,3-0,4l/100km verrattuna johonkin perus mobiliin
Lukaiskaa tämä vaikka perustiedon kartuttamiseksi..
http://www.teboil.fi/Publication.asp...1508;5637;5680
Comment
-
Itsellä varsin tuoreet nostajat jotka normiajossa ovat aivan hiljaa mutta jos mobilin ykköset ajaa kuumaksi niin naputtaa aivan järjesttömästi kunnes jäähtyy. Ei siis johdu nostajista vaan öljystä.
Comment
-
Missä hinnoissa noi liqui molyn öljyt on? V8:ssa tällä hetkellä 10W-40 Mobil super S:ät (osasynteettiset) ja miettinyt että laittaako vielä samaa vai vaihtaisko muuhun. Osasynteettiset kuitenkin aikaisempien kommenttien perusteella olisi ihan käypäset, eli sitä voisi tuo molykin siis olla.
Comment
-
v8 koneen oikea öljy
mitä oljyä olette käyttäneen V8 koneisissa audeissa?
tuntuu että kone aika ronkeli öljystä....
tein tossa laturiremppaa pikkuveljen autoon ja katselin että tuntuu vuotavan
kone oljyä vähän jokapuolelta niin meinasin jos siellä ois väärät öljyt.
moottorissa on nyt valvoline 10w-60 joku racing-öljy.
Comment
-
Ässän kasissa on edulliset Teboilin Synt S 5W-40. Alussa oli Shellin täyssynteettinen 5W-40. Molemmilla kuluttaa reippaasti öljyä, mutta kone vuotaa ulos toisen virranjakajan stefasta. Käynnissä ei mitään ongelmia kummallakaan öljyllä. Öljynvaihto kohta edessä, saa nähdä mitä öljyö tulee laitettua...
Suosituksia hyvästä ja halvasta öljystä 4,2 V8:iin??
Comment
-
Vaikkei itellä öljyn hinta se kaikkein painavin seikka tuossa öljynvalinnassa ole, niin mielellään en hirveästi viittis tosta öljystä maksaa.
Ite olen tuolla Audilla vasta pari tuhatta km ajanut, joten kummoisia kokemuksia tuosta 10W-40 Super S:stä ei ole. Tuohon öljyyn saatan vielä tällä kertaa kallistua. Osittain siitä syystä, että yksi 4l tönikkä jo on, ja tuon ostin hintaa 14,95e. Eli ei ainakaan hinnalla pilattu...
Comment
-
Liekkö sillä väliä, että V8:n lohko on alumiinia ja sylinterit alusil pinnoitteella.
Kai siihen kaikki öljyt kuitenkin passaa. Itse käytin Valvolinen täyssynteettistä 5w-40:stä joka tuntui pysyvän parhaiten koneessa.
Fuchsin öljyjä olen nyt käyttänyt ja tuntuu pysyvän näissä diisseleissäkin hyvin vaikka noilla on päästelty jo 350tkm molemmilla. Alta 300e tais olla 60l tonkka 5w-40:stä täyssynteettistä.
Comment
-
Pitäisköhän ostaa autojenkin moottoriöljy 208L tynnyrissä, kuten maatalouskoneisiinkin. Ei tarvis alituiseen kanniskella kaupasta pikkukannuissa.
Ostais 5W-40 synteettistä sen koko tynnyrin. Saakohan siitä määräalennuksen? Onko kellään kokemusta?
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja QuattroTbo Näytä viestiPitäisköhän ostaa autojenkin moottoriöljy 208L tynnyrissä, kuten maatalouskoneisiinkin. Ei tarvis alituiseen kanniskella kaupasta pikkukannuissa.
Ostais 5W-40 synteettistä sen koko tynnyrin. Saakohan siitä määräalennuksen? Onko kellään kokemusta?
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja QuattroTbo Näytä viesti...Ostais 5W-40 synteettistä sen koko tynnyrin. Saakohan siitä määräalennuksen?
Maksoi muistaakseni 3.80e litra.
En tiedä paljonko joku otti hintaa välistä, mutta eivät ne ainakaan sitä tappiolla myyneet.
Traktoriin silloin sitä laitoin. Pitäisikin taas ostaa siihen jostain hyvät ja halvat öljyt. Se vetää joku 12 litraa, että alkaa äkkiä tulemaan hintaa työtunnille, kun ei sillä ajeta vuodessa kuin noin kymmenen tuntia.
Comment
Comment