tainnut käyttää niitä viimeksi vuonna 2005-2006 ku dahlbäckillä laittoivat.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Öljyistä jälleen :)
Collapse
X
-
Enemmän sinkkiä öljyssä ja sitä saattuu olemaan vain 10W40 luokassa. Tuossakaan ei sillä 10:llä ole mitään merkitstä vaan 40 joka päättää sen luokan. Juoksee kylmänä kuitenkin paremmin ku moni 5W öljy.
10W60 voi myös ajaa jos välykset on oikeat niin silloin ei tule häviötä. Jos ei oikeat niin tulee häviötä ja nostaa myös öljyn lämpötilaa oikeastaan itse avustaen.
Tärkeintä olisi se minkä luokan raaka-aineista ne tuotteet on tehty. Ne antaa sille öljylle sen toiminta arvon ja keston yhdistettynä lisäaineisiin. 4 ja 5 luokka on hyviä raaka-aineluokkia öljyn tekoon.
Ja marketti öljyt yms kovemmatkin öljyt ei niihin kuulu.
Kaikki öljyt ajaa asiansa noissa v6 biturboissa. On ne sen verran vanhaa kuraa että sinne on ihan sama mitä sinne työntää. Kuhan ees jotain laittaa. Tietty 5W30 marketti öljyllä se leipoo kyllä kiinni kun taas 5W20 kunnon öljylläkin toimii hyvin. Tai jopa 20W yksaste öljylläkin.
Mutta mitä huonompaa öljyä ja kovempaa ajaa niin sen paksumpaa pitäs olla kun se viskositeetti muuttuu rajusti lämmön noustessa. Ei ole huonot öljyt niin lämpöstabiilia.
Comment
-
Miten 10W öljy muka juoksee paremmin kuin 5W? Öljyillä on speksit joka kertoo sen juoksevuuden. 10W on jäykempää kylmänä kuin 5W, tai sitten ne on mitattu väärin.
Ihan sama mitä öljyä laittaa, mutta jollain leikkaa kiinni? No jos ei ole väliä että kestääkö vehkeet niin kai se sitten on sama mitä sinne laittaa. Aika kummallisia yleistyksiä.
Comment
-
Tuo 10W40 öljy on viskositeetiltään 40 asteessa ja jähmepisteltään esim samaa kuin Castrol Magnatec 5W40 C3 jota moni kehuu täällä ja moni käyttää. Ne arvot ja rajat eivät ole tuolla alapäässä ihan niin kiveen hakattu.
Tarkemmin kirjoitettuna on ihan sama mitä öljyä sinne laittaa. Se riippuu ihan miten sillä ajat. Öljy valitaan välyksien ja käytön mukaan eli minne sen lämpö sitten kiipeääkään. Tietty jäähdytykseen tulee kiinnittää huomiota. 5W30 öljyllä ajaa aivan huoleti noissa myös kovemmassa ajossa, tämäkin riippuen niistä aineista mistä öljy on tehty.
10W60:llä ajaa myös huoleti. Jokainen ajaa millä haluaa.
Näistä öljyistä saa aina semmoisen väännön aikaiseksi ettei mitään rajaa. Ja jotkut vääntää joka asiasta ihan vain huvikseen.
Laadukas 5W40 ajaa asiansa. Kuten 5W30 tai 0W40 tai 0W30 tai jopa 5W50 tai 10W60. Kaikilla noilla voi näissä romuissa ajaa.
Se mikä on parasta niin kukapa siihen osaa sanoa. Tai edes pystyy.
Suurimmat keulimiset on saatu juuri tuolla Castrolin Magnatec 5W40 C3:lla joten miksikäpä ei niitä käytä. Varmasti hyvä öljy ja toimiva. Parempaakin on saatavana ja tällöin hinta nousee. Halvempaakin on saatavana ja huonompaa.
Kannattaa kattoa ne Jyrkin muutkin videot. Niissä on selitetty raaka-aineluokat aika hyvin sekä lisäaineet yms...
Ja niillä paremmilla öljyilla ne vehkeet kestää paremmin. Jos ei haavereita tule. Pintapaineen kesto ja sinkin määrä auttaa laahareita ja nokkapintoja kestämään paremmin.
Esim: Fordon OHC koneessa jyrkällä nokalla ja huonolla öljyllä laaharit häviää aika herkkään.
Näissä biturboissakin voi sillä öljyn valinnalla olla myös vaikutusta niitten nokka-akselien kulumiseen.Viimeksi muokannut jsahlman; 14.10.2017, 10:40.
Comment
-
Toki jokainen ajaa sillä millä haluaa, mutta ei se välttämättä tarkoita sitä että silloin se öljy sopii käyttötarkoitukseen tai on hyvää. 10W-60 öljyllä voi myös ajaa, mutta itse juuri linkitit videon missä selitetään syyt miksei sitä välttämättä kannata käyttää.
Comment
-
Niin on eri että sopiiko se sinne vai että voiko sitä käyttää. 10W60 sopii sinne ja voi käyttää. Se että sen käyttämistä kannattaa välttää on varmasti oikein. Ainakin noissa V6 biturboissa. 10W60 sopii esim Msarjan bemun koneisiin aika moneenkin. Tais käydä myös Audi R8 5.2 V10 koneeseenkin.
Tiettyä Castrolin 5W50 suositellaan esim Fordin GT:n koneeseen.
Comment
-
Nykypäivänä ei ole enää juurikaan väliä onko perusöljynä pullossa luokan 3, 4 vai 5 öljyä. Luokka 3 on kehittynyt niin pitkälle että jopa ominaisuuksissa ohittaa monet luokan 4 perustisleet.
Nuo perusöljyn luokathan menee näin karkeesti kansantajuisesti:
1= Paljon rikkiä, ei tietääkseni käytössä missään henkilöauton öljyissä euroopassa.
2= Perusöljy. Käytössä halvemmissa ja vähemmän viskotieettiluokan öljyissä. Huono viskositeetti-indeksi.
3= Laadukkain raakaöljy. Parhaimpien krakattujen öljyjen laatu nykypäivänä jopa parempi kuin synteettisten.
4= Täysin synteettisesti valmistetty PAO öljy, ei siis tislattu/tehty raakaöljystä.
5= Muut synteettisesti valmistetut.
Tärkein ominaisuus öljyssä silti on sen viskositeetti. Kuten täälläkin on moni todennut niin mikäli moottori on suunniteltu SAE30 kuumapään öljylle, siinä ei ole mitään järkeä käyttää SAE60 öljyä.
Comment
-
Kylmäkäynnistyksta viittasinkin tuossa jähmepisteessä.
Öljyistähän ilmoitetaan monesti ainakin:
Kinemaattinen viskositeetti @ 40°C
Kinemaattinen viskositeetti @100°C
Jähmepiste ºC
Viskositeettti-indeksi
Ja jotkut ilmoittaa vielä:
CCS viskositeetti, cP@°C (ASTM D5293) -25 asteessa
Noista on jo hyvä lähteä vertaamaan öljyjä. Nuokaan ei kyllä kerro öljyjen raaka-ainesta kuin joillekkin harvoille asiantuntijoille. Esim mulle ei kerro mitään mitä raaka-aineita on käytetty.
Castrol Magnatec 5W40 C3:
Viskositeetti, kinemaattinen 40°C ASTM D445 mm²/s 81
Viskositeetti, kinemaattinen 100°C ASTM D445 mm²/s 13.4
Jähmepiste ASTM D97 °C -45
Viskositeetti, CCS -30°C (5W) ASTM D5293 mPa.s (cP) 6220
Leimahduspiste, PMCC ASTM D93 °C 207
Amsoil 10W40 jota käytän itse nyt:
Kinemaattinen viskositeetti @ 40°C, cSt (ASTM D445) 91,7
Kinemaattinen viskositeetti @100°C, cSt (ASTM D445) 14,5
Jähmepiste ºC -44
CCS viskositeetti, cP@°C (ASTM D5293) 5638 (-25)
Leimahduspiste ºC 230
Tuossa pientä vertailua. Tuo Premium Protection moottoriöljy 10W-40 on vain korkeasinkkinen öljy joka kuluttaa katalysaattorin nopeasti/nopeammin.
2005 paikkeilla on luokituksien myötä sinkin määrää pienennetty öljyissä (etsitty uusia lisäaineita) katalysaattorien keston yms päästöjen vuoksi. Ja tietyissä koneissa se ei ole ollut ainakaan parannus tuo sinkin määrän pudottaminen.
Kokeilein tuossa myös Signature Series moottoriöljy 5W-30 öljyä joka tiputtu öljyjen lämpötilaa normaaliajossa 5-7 astetta verrattuna RedLinen 5W40 extremeen.
Tuon 5W30 öljyn:
Kinemaattinen viskositeetti @ 40°C, cSt (ASTM D445) 59,9
Kinemaattinen viskositeetti @100°C, cSt (ASTM D445) 10,4
Jähmepiste ºC -51
CCS viskositeetti, cP@°C (ASTM D5293) 3954 (-30)
Leimahduspiste ºC 228
Eli huomattavasti juoksevampaa kuin tuo Castrol siis kylmässäkin.
Ja lopuksi
Castrol EDGE 10W-60:
Kinemaattinen viskositeetti 40C ASTM D445 mm²/s 160
Kinemaattinen viskositeetti 100C ASTM D445 mm²/s 22.7
Viskositeetti-indeksi ASTM D2270 - 173
Viskositeetti, CCS -25C (10W) ASTM D5293 mPa.s (cP) 4879
Jähmepiste ASTM D97 °C -39
Leimahduspiste, PMCC ASTM D93 °C 203
Ja en vieläkään myy öljyä vaan tuossa pieniä noppitietoja. Hyviä öljyjä on paljon. Ja onneksi on sen verran valinnan varaa että kaikille löytyy mieleinen.
Jos joku haluaa käyttää 10W60 öljyä niin siitä vaan. En estele. Hölmöyttä se on varsinkin normaaliajossa jos autoon on speksattu 5W40 öljy. Se että ajetaan rankasti ja öljyn lämmöt on sitten siellä 120 ja yli niin silloin kannattaa miettiä mitä käyttää ja tutkailla onko jäähdytys kunnossa.Viimeksi muokannut jsahlman; 14.10.2017, 12:22.
Comment
-
Juu tarkoitinkin, onko nämä kaikki puheet öljyntoimittajasi suusta, tuli vaan aika apteekin hyllyltä pikakirjoituksella, kun vähän hämmensi :)
Mutta edelleen, se 60 on väärä öljy sinne koneeseen, mihin sitä ei ole luokiteltu välyksien jne. puolesta (ei räjähdä tulipallona mutta miksi käyttää). Ei siihen tarvi raamattua kirjoittaa. Tässä asiassa Jani on ollut aiemmin eri mieltä ja sitten yllättäen laittaa videota sitä vastaan ja taas perään puhuu 60 ajavan asiansa, sekavaa. Mutta hyvä, video oli oikein asiallinen.
Comment
-
10W60 sopii esim Msarjan bemun koneisiin aika moneenkin.
Comment
-
Se käyttölämpötila on tärkeä myös. Kuten noissa videoissakin se esiintyy. Käyttölämpötila pitää muistaa.
Jos pelkkää viskositeettiä tuijottaa niin silloin edukkaimmasta päästä oleva öljy on Teboilin 10w30 mineraalu.
Ketselisin siis muitakin tietoja sillä en omassani sillä ajaisi. Vaikkakin sisäönajon sillä tein.
Comment
-
A3 öljyt
Auto olis siis A3 1.4 TFSI vm. 2013 (Typ 8V) ja olis kysymys, kun merkkiliikkeen selitykset vähän arveluttaa:
Kerrottiin moottoriöljynvaihtoväliksi huikeat 30 tkm, niin onko tosiaan näin pitkä, eli kannattaako ajaa näin pitkään, vai oisko se parempi vaihdella perinteisemmin esim. 15 tkm välein ?
Sori jos näitä on kyselty jo sataan kertaan, mutta jotenkin tämä tietto on niin hajallaan täällä, että en vain onnistunut ymmärtämään vastauksia näihin...Viimeksi muokannut Killeri; 3.11.2017, 17:29.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja MikaL Näytä viesti
Kerrottiin moottoriöljynvaihtoväliksi huikeat 30 tkm, niin onko tosiaan näin pitkä, eli kannattaako ajaa näin pitkään, vai oisko se parempi vaihdella perinteisemmin esim. 15 tkm välein ?
Mutta sehän taitaa antaa joko enemmän tai vähemmän kilometrejä siihen vaihtoajaksi, jos huoltonäytöstä valitsee sen longlife vaihtovälin. Onko se 30000km sitten se maksimi?
Ja siihen 15000km vaihtoväliin kelpaa sitten alemman luokan öljykin.
Pidennetty vaihtoväli (max): Vaihto 30000 km/ 24 kuukautta
Normaali: Vaihto 15000 km/ 12 kuukautta
Comment
-
Vieras
Longlife öljyn vaihtoväli on joustava, 15-30tkm/2v riippuen ajotavasta. Jos on paljon lyhyttä ajoa, menee se lähemmäksi 15tkm. Jos taas pitkää siivua, niin lähemmäs 30tkm. Mitä on tullut seurattua nyt 15v noita huoltovälejä korjaamonsilmin, niin keskiverto väli on jossain 20-25tkm välissä. Ja kun kyseessä ei ole vanha 1.8t niin karstaantuminen ei ole enää ongelma, joten uskallan nykyöljyillä sanoa että ajele huoltovälinäytön mukaan. Kunhan öljyt on laadukkaat.
Nyt varmaan tulee n1+ vastalausetta tähän mutta tulkoot. Pysyn näiden uusien koneiden kohdalla kannassani.
Comment
-
No uusia ne oli ne tuhon koneetkin aikanaan :) Tää on paha ennustaa, mitä kukin uusi kone sitten ajan hammasta kestää/toimii, kun mennään niihin +100 tkm eli käytetyn auton kilsoihin. Onko pitkä väli ollut hyväksi vai ei.
Vastapainona kun on se, että lyhyt väli ei ainakaan tuhoa mitään :)
Comment
-
Joo sehän se on, kun ei ole sitä kristallipalloa. Muutaman vuoden (5?) päästä tiedetään, että miten nämä kohta 10 vuotta vanhat (2013) 1.4 TFSI (90 kW) koneet näillä 30 tkm huoltoväleillä sitten menikään...
Laitan siis 15 tkm välein laatuöljyt sisään, niin hitusen paremmin nukuttaa yöt.
Sanokaas Gurut, että onko tästä litkusta (Mobil 1 FS New Life™ 0W-40 4l) mihkään ?Viimeksi muokannut MikaL; 4.11.2017, 19:45.
Comment
-
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vayne Näytä viestiNo uusia ne oli ne tuhon koneetkin aikanaan :) Tää on paha ennustaa, mitä kukin uusi kone sitten ajan hammasta kestää/toimii, kun mennään niihin +100 tkm eli käytetyn auton kilsoihin. Onko pitkä väli ollut hyväksi vai ei.
Vastapainona kun on se, että lyhyt väli ei ainakaan tuhoa mitään :)
Mitä on venakoppia irroitettu eri moottoreista, niin ei niistä samanlaista ole löytynyt kuin 1.8t koppien alta.
Pohjaan mielipiteeni jonkun näköiseen kokemukseen.
Comment
-
Vieras
1.4tsi:ssä on tunnetusti niin suutin vikaa kuin pa.pumppu vikaa. Ne on hyvä korjata. Ketjun venyminen on aina ollut kiinni huonosta ketjusta. Nyt tehdaskin on siihen herännyt kun muutama vuosi sitten muutti ketjun mallia. Vanhaa ketjumallia kun meni jo 30tkm kohdalla, niin siinä ei paljon öljynvaihtoväli vaikuta.
Comment
-
Kyllä minäkin olen jeren kannalla tässä. Meiltäkin löytyy lähes 340tkm ajettu fsi ja lähes 400 tkm ajettu 2,7tdi. Kumpikin longlife. Kummassakin kone toimii normaalisti voitelun suhteen. Ihan samalla tavalla kuin 320tkm ajettu bkd mikä ei ole koskaan ollutkaan longlife. Voihan sen vaihtovälin puolittaa jos sillä mielenrauhan saa. Ei sitä silti varsinaisesti tarvitse. Aika harva siihen 30tkm/2v suoritteeseen lopulta oikeasti pääsee. Mitä tulee noihin eri öljyihin huoltovälin muuttuessa, suositus on käyttää jokatapauksessa longlife öljyä ja oikealla viskositeetillä. Vanhemmissa koneissa asia on toinen sekä niissä missä tehdas antaa luokituksessa löysää lyhyelle välille erikseen. Mutta hiukkassuodatin malleissa on tiukasti longlife.
Sitäpaitsi 30tkm on nykymittapuulla aika normaali väli eikä pitkä. Joissakin se väli on kuitenkin jopa 60tkm.
Comment
Comment