Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Sivuhuomiona, tilasin Saksasta Mannoil ATF 52:sta 10l, tuli 1,5viikossa lähipostiin hyvinkin edullisesti 29e+9e postikulut ja näillä kokemuksilla taidan kokeilla ens kerralla 5W-30 tilauksen sieltä 10-20l.
Mitä eroa on EI-Longlifellä, Longlifellä ja Longlife 3:lla ? Oliko niin, että Professional on korjaamokäyttöön, mutta samaa tavaraa? Ajattelin 15tkm välein alkaa vaihtaa öljyt ja parasta versiota mitä Castrolilta löytyy.
Eiköhän nuo ole kaikki ihan samaa tavaraa. Oma käsitykseni on, että alkuun oli Castrol Edge 5W-30, sitten Castrol Edge 5W-30 FST ja nykyään uusin versio Castrol edge 5W-30 Titanium FST. Lisätty uusia lisäaineita tai sitten tehty "uusi tuote" lisäämällä nimeen kirjaimia. Eikö noista löydy samat luokitukset?
Olen joskus maahantuojan edustajalta yrittänyt kysellä noiden eroja, mutta kommentti oli tyyliin "Ei tietoa, tällasia Castrol meille toimittaa näillä tuotenumeroilla.."
Vaihdoin 1,8 T -96 koneeseen Castrolin Edge 5w-30 öljyt kun se oli niin monen mukaan parasta. Seurauksena katosi öljynpaineet tyhjäkäynnillä öljynlämpötilan ollessa 80 astetta. Eipä paljon tullut autolla ajeltua.
Tänään sit moottorin sisäpesu liikkeessä ja sisään Valvolinen Maxlife 10w-40 ja nyt pysyy öljynpaineet myös tyhjäkäynnillä öljyn ollessa hieman yli 100 asteista.
Lie ollut liian litkua tuo Castrolin öljy paljon ajettuun moottoriin ?
Minulla tuli sama ongelma noin 360 tkm ajetussa 1.8t:ssä. Kuumana öljynpainevalo alkoi vilahtelemaan pienillä kierroksilla. Pumpun vaihdolla korjaantui, ei tarvinut vaihtaa viskositeettiä.
Mullakin ajettu jo 350tkm. Saksasta tuotu muutama vuosi sitten ja täydellinen huoltokirja löytyy. Auto on kaikinpuolin kuin uusi ja huollettu todella paljon. Saksaa en osaa niin en saa tuosta luettua onko öljypumppua milloin viimeksi vaihdettu.
Nyt selvisi onneksi vaihtamalla öljy erilaiseen, ja tulihan se moottorin puhdistus sisältä siinä samalla. Saa nähdä milloin sit joutuu pumpun vaihtoon.
Ei nyt mennyt taas ihan niin kuin kuvittelin. Vaimokkeella ajossa oleva B8 3.0TDI alkoi hälytellä öljynvaihtoa ja tarkastukseenkaan ei montaa tuhatta enää ollut, mutta Audi Centeriin ei saanut huoltoaikaa kuin vasta monen viikon päähän. Kilometrejä tulee sen verran runsaasti että öljynvaihdon raja olisi ylittynyt, joten päätin käydä vaihdattamassa öljyt ennen sitä. Ko. huollossa ei kuitenkaan onnistunut huollontarpeen ilmaisimen nollaus. Ajattelin myös siirtyä LL-vaihtovälistä kiinteään 15tkm väliin. Onko käsitystä miten AC suhtautuu moiseen, nollaavatko seuraavalla kerralla kiltisti öljynvaihdon kuittia/huoltokirjamerkintää vastaan vai pitäisikö tässä vaivata jotain foorumilaista VCDS:n omistajaa nollaamaan tuo?
Mikä VW:n luokitus kelpaa/on hyvää RS6 C5 moottoriöljyksi lyhyellä vaihtovälillä n.7000km/1vuosi? Talviajoa ei tule. Edellisellä sivulla oli jotai Castrolin öljyjä mutta tuota Magnatecia en löytäny mistään.
Ohjekirja antaa tuon VW50501 mutta käykö muut?
Esim. 50400, 50500 tai 50700.
Mitä muut ovat käyttänyt?
Moponetistä katselin seuraavia:
Castrol Edge FST 5w30
Mobil 1 ESP Formula 5w30
Vai tilaako suoraan ulkomailta jotain 505.01 ja sillä sipuli? :D
Tuossa moottorissa on kuitenkin maltillinen viritysaste ja noin lyhyellä vaihtovälillä en olisi turhan huolissani öljymerkistä.
Ennemminkin karttaisin Castrolia, kuin suosittelisin sitä. Motulilla on hyviä öljyjä, myös nuo aivan markettilitkut.
Itsellä on alle tuhatheppaisessa urssissa nyt edelliset dynoreissut ja muun ajelun ollut ihan motonetista haettua Motulia. Hyvänä ovat pysyneet reilusta kuormituksesta huolimatta.
505.01 luokitus löytyy Castrol Magnatec OE 5W-40, huom tuo OE merintä. Marketeista sitä ei saa mutta jostain korjaamoista/varaosaliikkeistä kannattaa kysellä jos sitä Castrolia haluaa. Itellä ollu rs6:ssa tuota magnatec oe:ta, nyt seuraavaksi tulee kokeiluun Motul 300V 5W-30, Motul ei ilmoita luokituksista muutakuin että ylittää kaikki standardit :) mutta ei dpf koneisiin.
Jättäsin nuo low-mid saps 504 ja 507 öljyt laittamatta moottorin joka ei niitä tarvitse.
Mulla on itsellä suurimmat kulumat laakereissa olleet juurikin niiltä kerroilta, joilla käyttänyt Castrol 10w60 "bmw-öljyä". Sen jälkeen, kun vaihdoin pois siitä, on laakerit pysyneet paljon parempina.
No mikäs öljyluokka sun autossa pitäisi olla ? Noilla 10w/60 öljyillä kun tekee vain hidasta hajoamista, jos ei lämmöt/viskoluokka koneessa ole sen mukainen (kuten niissä bemuissa on). Ja kyllä, tein yhdessä koneessani saman virheen aikoinaan, kun Racing öljyä piti laittaa :) Oli laakerit sen mukaiset.
Itse en kyllä käyttäis missään moottorissa Castrol Edge FST 5w30 öljyä (suomessa ajaessa) ja samaa mieltä oli koko Joensuun Öljypisteen väki...
Sillä saattaa olla vaikutusta mielipiteeseen että öljypisteet on aika pitkälti mobilin nuorassa... Ite en käyttäisi mobilia missään autossa. Enkä käytäkään. Turhan kallista.
Ajelin toissa- ja viime vuoden Motul 300V 20W60:llä.
Olen tätä öljyasiaa nyt aika paljon päissäni pohdiskellut tässä parin vuoden aikana ja vähän sen suuntaiseen päätelmään tullut, ettei se paksu öljy välttämättä olekaan se paras vaihtoehto. Aiemmin ajattelin, että mitä paksumman siirapin saan sinne suhteellisen suurilla välyksillä kasattuun moottoriin, sen paremmin se öljykalvo siellä kestää. Ja onhan se toki osittain niin. Ongelmaksi tästä ominaisuudesta tuleekin ennemmin se, että se öljy viihtyy siellä laakerilla sitä pidempään, mitä suurempi viskositeetti on. Mitä pidempään se öljy siellä kulkee ahtaassa välissä jatkuvassa leikkaustilassa, sen enemmän se saa hetkellistä lämpöä ja sitä nopeammin öljy menettää ominaisuutensa.
Etenkin nyt, kun kuivasumpulla voin itse päättää sen öljyn virtausmäärän ja paineen, olen ruvennut pumppaamaan suurempaa tilavuusvirtaa ja tuon sen öljykalvon kestävyyden sitä kautta, että se vaihtuvuus laakeripinnoilla on nopeampi ja näin ollen paikallista pilkkoutumista ei tapahtuisi niin paljoa. Aika näyttää, miten tämä strategia tulee toimimaan, mutta ainakin öljyt on pysyneet pidempään paksumpina. Tämä on vain tuonut hieman yllättävän ongelman; Öljyn lämpö ei oikein meinaa nousta matka-ajossa, vaan jää johonkin 70 asteen tienoolle. Haluaisin öljyn olevan siellä n. veden lämmön kanssa samalla hehtaarilla ja tästä syystä joudunkin virittelemään lämmönvaihtimen, jossa kierrätän sumppusäiliön öljyä ja lämppärin kennon vettä. Lisäksi pytyn ympärille on tulossa säiliönlämmityspanta, jolla voin tarvittaessa tuhlata hieman laturienergiaa ja siirtää sitä öljyyn.
Juuri näin okkim ;) jos ei ole luokkaa 150 lämpöiset öljyt tai välykset isot tehty sopimaan 60-luokan öljyille, öljynvoitelu heikentyy. Tilavuusvirta hyytyy ja tulee ongelmaa toisensa perään. Tuokin Okkimin selkeä läpyskä ollut täällä esillä useaan kertaan.
Jos lisää haluaa lukea ihan tutkimuksina, niitä löytyy
AAN koneeseen vakio välyksillä sitä luokkaa, mitä valmistaja sanoo. Jos noin matalat lämmöt on, menisi 30 luokan öljytkin mutta valmistajan speksi on se oikea.
Mulla oli 60 luokan öljyillä juuri tuota 70 asteista öljyä kadulla. Oli aika karseat laakerit koneessa, vaihdoin valmistajan speksiin ja hyvin toimii, sekä painekin tippui.
Comment