Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Öljyistä jälleen :)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Onko castrol edge fst 5w-30 longlife-öljyä, kun missään ei lue suoraan että olisi? Vai onko luokituksella vw 504.00/507.00 aina longlife öljyä? Pitäisi vaihtaa 3.0tdi+(DPF) moottoriin öljyt, niin sen takia kysyn.
    http://www.ebay.de/itm/Castrol-EDGE-...item27c1477343
    504.00/507.00 on se tdi-öljyjen "kuningas." Niillä on korvattu käytännössä kaikki muut luokitukset ja käy oikeestaan mihin vaan, V10Tdi,R5Tdi ja 1.9 pumpparit ATJ/AJM kannattaa tarkistaa erikseen. Niissä on jotain erikoisuuksia.

    edit_ eli siis kysymykseen vastaten kyllä. DPF ja ei DPF. kaikki käy.
    edit_ http://www.autowiki.fi/index.php/VAG...04.00.2F507.00

    Saman voi tarkistaa halutessaa jostain muualtakin, tosin yleensä ihmiset vannovat ohjekirjan nimeen mutta kun ne kirjat on kirjoitettu ennenkö 504/507.00 on kehitetty...

    Comment


    • 1.8t a4 -03 Tuli ostettua Teboil Diamond 5w40 litkut, saako nyt rauhassa ajella? ;)

      Comment


      • kyyllä varmaan josset longlifea käytä. 502.00 taitaa olla BFB:n luokitus

        Comment


        • http://www.ekomobiili.fi/Tekstit/Oljytesti.pdf

          Tätä linkkiä ei ole täällä tainnut ollakaan. Jotain pieniluontoista testiä muutamien öljyjen lämmönkestosta, eli ei muita testejä tehty.

          Comment


          • Öljynvaihtoa ajettelin suorittaa ensimmäistä kertaa itse, niin vähän hakusessa mitä öljyy kannattaa laittaa ja erot 5w ja 10w öljyillä.

            Audi A4 B6 3.0 bensaan siis joku näistä öljyistä on ilmeisesti ihan hyvä:
            -Castrol Magnatec 10W-40 (tätä ei kyllä myydä motonetissa, vaan sieltä saa 5w-40. Onko sekin ok? http://www.motonet.fi/fi/tuote/59000...natec-5W-40-4l)
            - Castrol GTX A3/B4 10W-40
            -Valvoline MaxLife 10W-40
            Gtx on selvästi halvempaa, mutta ei noi toisetkaa kalliita ole.
            ELi ihan kokemuksen tai muun perusteella, mitä pistäisin noista koneeseen?

            Comment


              Älä nyt ainakaan talvea vasten laita 10W-kylmäviskositeetilla olevaa. Mainitsemasi 5W-40 -Magnatec on ihan ookoo, samoin mikä tahansa autonvalmistajan speksit täyttävä öljy. Tarkista vaikka käyttöohjekirjasta öljysuositus.

              Comment


              • Itse olen kesäisin käyttänyt Valvoline MaxLife 10W-40 ja on vieläkin koneessa. Talveksi 5W-40:stä. Nyt kokeilen Castrol Magnatec 5W-40:stä.

                Comment


                • Jes hyvä homma. Tätä mä vähän hain takaa. :)
                  Tuli kattottua öljysuositus, mutta unohdin sen jo. Jompikumpi se noista 5w40 tai 10w40 oli. Tarkistetaan kuitenkin uudestaan ens kerralla autoon mentäessä.

                  Comment


                  • 10W-40 ei sovi oikein muualle kuin kesähelteillä tippakannuun. Tuskin kukaan moottorivalmistaja on sellaista enää kymmeniin vuosiin suositellut koneisiinsa, että eiköhän se suositus ole 5W-40.

                    Comment


                    • Juu ihan turha sinne on pistää 10w-40 öljyä,ei se mikään formula ole kesälläkään.

                      Katso nyt se laatuluokka vielä käyttöohjekirjasta,mutta 15tkm huoltovälille eli ei-longlife luokitus lienee 502.00, jolloin esim Shell Helix ultra,Teboil Diamond tai tuo Castrol Magnatec 5w-40 kelpaa mainiosti.

                      Ostat 2 4l törppöä nyt niin ensi kerralla tarvit vaan yhden

                      Comment


                      • Teboilin öljyistä ainoastaan huonoja kokemuksia , tuntuvat liki valuvan läpi moottorista kuin moottorista. Magnatech ja MaxLife ollu toimivimpia vanhaan kuutoseen.. Ja AAH koneessä tällä hetkellä itsellä kesäisin 5w-40, talvisin 0w-40, hyvin ovat kestäneet sisällä.

                        Comment


                          tarjouksessa

                          Vinkkinä, tän vkl ajan Tokmannilla Mobil 1 ESP Formula (mm. 507.00) 37.95e/4L, vertailujeni mukaan hyvinkin edullista, hain pari kannua.

                          Comment


                          • Alkuperäinen kirjoittaja SCEMO Näytä viesti
                            Teboilin öljyistä ainoastaan huonoja kokemuksia , tuntuvat liki valuvan läpi moottorista kuin moottorista. Magnatech ja MaxLife ollu toimivimpia vanhaan kuutoseen.. Ja AAH koneessä tällä hetkellä itsellä kesäisin 5w-40, talvisin 0w-40, hyvin ovat kestäneet sisällä.
                            Ja miulla taas ihan vastaavat kokemukset. teboilia moottorissa vaihdelaatikossa ja perässä eikä valittamista. Merkkihuollossa laittaneet aiemmin 0w-30 niin sitä kyllä vähän moottorista hävisi. kyseessä 1.8t q vm00. teboilia oon muutenkin käyttäny jo 10 vuotta hyvin tuloksin.

                            Comment


                            • 10W-40 ei sovi oikein muualle kuin kesähelteillä tippakannuun. Tuskin kukaan moottorivalmistaja on sellaista enää kymmeniin vuosiin suositellut koneisiinsa
                              Tätä mä en käsitä. Nollaöljyä joka koneeseen, niinkö? Myös veteraaniautoon, tai 70-80 -luvun vehkeeseen.

                              Comment


                              • Alkuperäinen kirjoittaja J.Phoenix Näytä viesti
                                Tätä mä en käsitä. Nollaöljyä joka koneeseen, niinkö? Myös veteraaniautoon, tai 70-80 -luvun vehkeeseen.
                                Eihän se noin mennyt :) Uusissa koneissa norjat öljyt toimii, mutta kyllä itsekin vanhemmissa kulkineissa sitten paksumpaa litkua täytyy käyttää, kyllähä niihin joihinkin jenkkeihin koneeseen laitellaan liki yhtä paksua kun Audimiesten vaihdelaatikoihin ;)

                                Comment


                                • Tätä juuri niinkun meinasin siis, että kyllä 10W40:llekin kohteensa on. Ja sitäkin on montaa laatua.

                                  Comment


                                  • Alkuperäinen kirjoittaja J.Phoenix Näytä viesti
                                    Tätä mä en käsitä. Nollaöljyä joka koneeseen, niinkö? Myös veteraaniautoon, tai 70-80 -luvun vehkeeseen.
                                    Alkuperäinen kirjoittaja SCEMO Näytä viesti
                                    --Uusissa koneissa norjat öljyt toimii, mutta kyllä itsekin vanhemmissa kulkineissa sitten paksumpaa litkua täytyy käyttää, kyllähä niihin joihinkin jenkkeihin koneeseen laitellaan liki yhtä paksua kun Audimiesten vaihdelaatikoihin ;)
                                    Miksi ei voisi käyttää nollaöljyä 70-80 -luvun koneessa? Aika yleinen harhaluulo, että nollaöljyt tai 5W-:t olisivat liruja. Nehän on pääsääntöisesti paksumpia kuin mineraali-vaihtoehdot. Paremmin se 5W-40 koneessa pysyy kuin 10W-40. 80-luvun kunnossa olevaan koneeseen kun laittaa täysynteettiset öljyt ja pitää huoltovälin tehtaan ilmoittamana, niin et saa sitä koskaan loppuun ajettua. Jenkkimiehet remppaavat koneitaan kerran vuodessa, niin kuin aiemmin monet muutkin, kun ei ollut täyssynteettisiä öljyjä, joten en ainakaan itse heidän öljysuosituksia ottaisi kovin vakavasti. Ja vaihdelaatikkoöljyissä on eri viskositeettiasteikko kuin moottoriöljyissä, jotta ei menisi purkit sekaisin. Ei laatikkoöljyt ole loppupeleissä kovin paksuja.

                                    Comment


                                    • Eihän kaikki 10W40- öljyt ole mineraalejakaan. Eikä öljyn pysymisestä koneessa välttämättä ole kyse. Moottoreita on niin monenlaisilla toleransseilla ja välyksilläkin valmistettu. Mm. Klassikot-lehdessä oli hyvä juttu näistä öljyasioista, en muista kylläkään numeroa. Pitää tarkistaa.

                                      Comment


                                        5w-40 ja 10w-40 taitanevat olla lämpimänä ihan yhtä juoksevia, kuin myös 0w-40.

                                        Comment


                                        • Itsellä Ässässä vaihdettu

                                          Moottoriöljyt 5w-40 Castrol Magnatec
                                          Laatikkoöljyt 75w-90 Castrol Syntrans
                                          Peräöljyt Red Lineit

                                          Comment


                                          • Mitkä öljyt kannattais perään heittää, kun vaihdan perän tässä lähiaikoina?

                                            Comment


                                            • Redline lienee ihan hyvä. olikos se 75w-90 perään ja MT manuaaliaskiin vai? ei muista enää

                                              Comment


                                                Alkuperäinen kirjoittaja HärskiH Näytä viesti
                                                Mitkä öljyt kannattais perään heittää, kun vaihdan perän tässä lähiaikoina?
                                                Periaatteessa mikä tahansa sopivalla viskositeetilla oleva merkkiöljy?

                                                Comment


                                                • Mulla meni Redlinet sisään kans.. Hyvällä omatunnolla voi ajella =)

                                                  Comment


                                                  • Mikä tuo olisi tuo oikea viskositeetti perään? olisko tuo 75w-9 mikä ylempänä mainittiin? Ei oikeen googlella löydy, mikä se ois sellane hyväks todettu audien info sivusto, vai löytyykö sellasta?

                                                    Comment


                                                    • HAKU on kova sana.jossei täältä (siis foorumilta) niin sitten googlesta... http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=98019

                                                      edit_ ai niin taikasana googleen on ainakin Audi XX rear diff oil grade... (GL5 75W-90 se tais olla ulkomuistista)

                                                      Comment


                                                      • Tässä vielä omaa kokemusta öljyistä. ADR koneinen a4 mihin tehty kone. Öljypumppu uusittu ja sihti. Ekalla öljynvaihdolla ajettiin 1600 km jonka jälkeen uudet öljyt. Seurauksena se että öljynpainevalo herjaa ajoittain lyhyen ajon jälkeen.

                                                        Laitoin koneesen kiinni painemittarin öljynpaineanturin rinnalle. Kone käyntiin ja mittari pyörähti lähes ympäri. Paineet oli kovat. Tyhjäkäyntiä niin kauan että kone lämpiää ja öljyt. Paineet meni lähes nollaan. Valo ei vieläkään herjannut. Eli en ihan usko mittaria mutta antaa vertailukelpoisen tuloksen. Sen jälkeen öljyt pois ja toiset tilalle. Pistin 5W 40:set. Öljy oli 3-4 asteen pakkasessa auton takakontissa ollutta joten ei huoneenlämpöistä. Kone käyntiin.

                                                        Paine oli mittarin mukaan 4-5 baria joka kierrosten mukaan hieman nousi. Käyntilämpöisenä paineet oli korkeammat kun vanhalla. Ajoin kunnon koeajon eikä öljynpainevalo herjannut kertaakaan. Välillä kävin tarkastamassa mitä mittari näyttää ja edelleen paine järjestelmässä säilyi.

                                                        Se mitä tämä minulle opetti on se että tuo öljypumppu/sihti ja kone kokonaisuutena perässä on sellainen keksintö että pistää miettimään mitä öljyä käyttää. Se että öljy on liian paksua kylmänä ei ole hyvä kai sekään ja käy kyllä tiivisteiden päälle.

                                                        Comment


                                                          Ihan mielenkiinnosta, millaisilla specseillä nuo ekat öljyt oli?

                                                          Comment


                                                            Olen käyttänyt 7A moottorissa n.10-vuotta Castrol EDGE TWS 10w-60 öljyä, ympäri vuoden samaa laatua.
                                                            Öljyn ja puhdistimen vaihto n.8000 km välein.
                                                            Vaihdoin juuri venttiilikopan tiivisteen, koska vuoti hivenen öljyä.
                                                            Kuvassa on venttiilikopan sisäpuoli juuri irroitettuna, ilman puhdistusta.
                                                            Kopan sisäpuoli on pysynyt täysin puhtaana.
                                                            Viskositeettiohjeet on vuoden -90 Audin käsikirjasta, eli oikeastaan 25-vuotta vanha ja tuskin pätee enään tänäpäivänä.
                                                            Attached Files
                                                            Viimeksi muokannut vesa u; 3.3.2014, 13:46.

                                                            Comment


                                                              Ihan liian jäykkä öljy normaaliin ajoon.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X