Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Öljyistä jälleen :)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Mitä öljyä audi A6 2.4 vm.1999

    Mitä öljyä olette käyttäneet Audi A6 2.4 vm.1999. Noista long life öljyistä en perustu kun se on ihan sama ko kuitenkin vaihdan 10000km välein öljyt.
    Tuntuu että nykyinen öljy on liian litkua tohon koneeseen. Olisko ollut jotain 10W-40 öljyä. Castrollin öljyä moni suositellut?

    Comment


    • Laitoin just tilaukseen Oeldepotista Castrol EDGE Professional Longlife III 5W-30. Sanoisin että kohtuu edullista eli 8.5eur/litra kotiovelle asti kun tilas samalla 12 litraa. Tuolla olis tarkotus voidella tuota omaa A6 3.2:sta.

      Mutta ehkä hiukan long life vaihtoväliä lyhyemmällä vaihdolla. Castrolit kun ainakin Bemun koneissa alkaa olla aika litkua ennen kun auto ehdottaa vaihtoa ja koneista tulee äänekkäitä. Bemussa (E61 530d) mennään nyt Motoxilla ja lyhyemmillä väleillä (itsellä auto on ehdottanut vaihtoa välille 30-35tkm).

      Onko jollakulla A6 3.2 Tiptronic laatikon tyyppi tiedossa? Mikä on viimeinen kirjain 6HP19 jälkeen?

      Comment


      • No mutta onpas täällä mielipiteet öljyistä

        Itselläni oli aikoinaan autossa asennettuna oikein viimeisen päälle tarkka öljypainemittari, josta näki paineet hyvinkin puolen kymmenysosabaarin tarkkuudella. Kovin suuria erot eri merkkien välillä eivät olleet, mutta selvästi korkeimman öljynpaineen antoi mobil 5W-50. Tosin ne mihin vartasin olivat erilaisia 10W-40 ja 10W-30 öljyjä. Yleensä käytin silloista Mobilin 10W-40:sta, joka oli hinnaltaan noin puolet Mobili 1:n hinnasta. Kone oli Oldsmobilen 307, joten ei se tietty aivan nykypäivää suoraan vastaa.

        Mittaus oli tehtävä melko tarkkaan samoissa olosuhteissa. Esim. bensiinin kertyminen lyhyessä ajossa ohensi öljyjä, samoin öljyn lämpötila riippui paitsi ajomatkasta myös säästä. Kovalla pakkasella öljyn lämpötila oli ilmeisesti hiukan alhaisempi, koska paineet tuppasi nousemaan. Mitaukset pyrin tekemään lämpötilan ollessa lähellä 0 °C, sellaista keliä kun oli löydettävissä melkein ympäri vuoden. Jos Mobilin 5W-50 antoi painetta noin 2,7 bar, muilla liikuttiin noin 2,3-2,5 baarissa. Jos olisi ollut kokeilussa 10W-60, varmaankin se olisi antanut kovimman paineen. Erot olivat niin pieniä, etta tuossa autossa asialla ei ollut mainittavaa merkitystä. Painetta ei autossa päästänyt mikään ohitusventtiili, vaan paine nousi päälle 3 baarin, jos oli kierroksia tai kone kylmä.

        Kylmäviskositeettia voi kokeilla jokainen itse ottamalla öljyä koeputkiin ja kallistelemalla niitä pakkasessa. Kaikki kokeilemani öljyt, myös 10W-XX:t, olivat juoksevia omalla painollaan 30 asteen pakkaseen saakka.

        Kyllä minä ihmettelen, jos joku korvalla kuulee, mitä öljyä koneessa on. Öljyn kulutukseen viskositeetilla on varmaankin vaikutusta.

        Comment


        • 4F 3.2 Q vaihteisto on ZF 6HP19A ja tiptronic öljyistä on keskusteltu http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=32189

          VCDS:llä näkee advanced identification kautta laatikon sarjanumeron, josta voi tarkastaa sopiiko siihen versioon esim tuo G 060162A2:n korvaava Ravenol jota saa aika edullisesti.

          Comment


            Jos öljyjä tarkastelee, niin ei se paine ole homman juju vaan tilavuusvirta. Pumppu ei tuota painetta vaan virtaa. Virtaan tulee sitten vastuksia matkanvarrella laakereista, suodattimista yms. ja paine nousee. Painetta nostettaessa ei välttämättä tilavuusvirta kasva, ellei pieneennä viskoa (mikä taas alentaa painetta) ja tämä aiheuttaa monesti ongelmia korkeilla kierroksilla. Kylmällä koneella vastus on liian suuri ja öljyn voitelevuus vajaa, vasta lämmettyä haluttuun lämpötilaan oikein valitulla öljyllä aletaan viskon perusteella saavuttaa oikeita tilavuusvirtoja, väärin valitulla viskolla ollaan vieläkin vajaalla (liian korkea kuumapään luku siis).

            Öljynpaine nousee yleensä kierroksien mukaan (kun pumppun pyörintänopeus kasvaa) ja lähes aina siellä on joku jousi ohjaamassa ohi ylipaineet. Ei voi olla vakiopaine läpi kierrosalueen ilman ohjausta. Jossain vaiheessa tuo paine saattaa kasvaa liikaan väärin valittuun viskoon nähden ja tulee vaurioita vajaan tilavuusvirran takia kuormituksella ja kierroksilla.

            Laakerien voitelun kannalta on siis tärkeää ajaa sopivilla tilavuusvirroilla. Tilavuusvirrat taas määrittyy pitkälti viskositeetin mukaan, pienemmällä viskolla menee suurempi virta läpi, kuin suuremmalla (josta seuraa myös suurempi paine), eli laakerin voitelu paranee. Viskositeetti sitten eri luokituksilla vaihtelee öljynlämpötilan mukaan ja siitä sopasta tulee valmistajan koneen välyksien mukaan autolle sopiva öljyluokka. Tuota luokkaa on syytä käyttää, ellei tee suurempia muutoksia. Yleensä haluttu tilavuusvirta on 10-13 välissä.

            Paine on siis vain sivuseikka, joka halutaan olevan perusarvoltaan sopiva. Viskolla sitten tehdään halutut tilavuusvirrat eri lämpötiloissa ja saavutetaan ne arvot mitä koneen speksit vaatii. Jos paine on ollut aina vakio jolloin öljyllä ja sitten merkkiä vaihtamalla nousee, niin voitelu menee huonompaan suuntaan vastuksen kasvaessa ja tilavuusvirran pienentyessä.

            Suurempi paine vie enemmän tehoakin pumpulta ja siten koneelta.

            Jos koneen välykset on suuria, tarvitaan paksua öljyä ja/tai tehokas (sekä tehoa vievä) pumppu. Kisakoneissa usein ollaan toisessa ääripäässä, kun ajellaan jopa -10 luokan kuumapään öljyillä pienien välyksien ja suurten kierroksien takia, jotta saavutetaan se virta :)

            Noin olen ymmärtänyt asian opiskelemalla vähän teoriaa.

            Comment


            • Niin, eihän se moottori tarvitse kuin hiukan painetta venttiilin välyksen tasaukseen. Hammasrataspumppu antaa vakiotuoton pyörimisnopeuden mukaan. Tosin tämä tuottokin hiukan kasvaa viskositeetin kasvaessa, kun pumpun sisäinen vuoto pienenee ja tuotto jollakin differentaalisella määrällä kasvaa siis mukana. Mitattaessa ylhäältä paineanturin luota 307:ssa, öljy oli jo mennyt suodattimen läpi. Mitä paksumpi öljy, sitä helpompi sen on estää metallipintojen kosketus. Jäykempi öljy lisää tietty öljystä itsestään johtuvaa viskositeetin aiheuttamaa kitkahäviotä.

              Tarkoitukseni oli nähdä oljyjen eroja sekä se myös paksuneeko öljy koneessa vai oheneeko. Tuossa moottorissa se mieluummin paksuni kuin oheni mutta todella mustaksi se piti ajaa, jotta edes jotain eroa voi kuvitella näkevänsä. Bensa kyllä tehokkaasti ohentaa ja varmaan pilaa voiteluominaisuuksia etevästi.

              Comment


              • Tässä yksi hyvä lainaus BITOG-foorumilta:

                "Pressure and flow are tied together with viscosity, but none have anything to do with lubrication. Lubrication is a property of the fluid, not the force. The oil pump would pump water just as well, but it would offer no real lubrication. If we double the pressure, we double the flow. If you decrease the viscosity to a lighter oil, you increase flow at a loss of pressure. High flow helps to carry away more heat. High pressure helps to keep metal parts like the bearings out of contact with each other (scuffing).”

                Eli voitelukyky on nesteen ominaisuus. Paine ja tilavuusvirta ovat sidoksissa viskositeettiin, mutta kummallakaan ei ole mitään tekemistä voitelukyvyn kanssa. Öljypumppu pumppaisi vettäkin ihan yhtä hyvin, mutta voitelua ei olisi nimeksikään.

                Comment


                • >>If we double the pressure, we double the flow>> Virtaus kasvaisi vain paineen neliöjuureen,ei 1:1 paineeseen. Paine taas kasvaa virtauksen neliöön, jos niin päin ajattelee. Tämä on ihan perus fysiikkaa....

                  If you decrease the viscosity to a lighter oil, you increase flow at a loss of pressure. Mitä tällä nyt sitten tarkoitetaankin, mutta auton moottorissa mistä ihmeestä sitä tuottoa pumpulle tulisi, jos öljy vaihtuu ohuempaan. No ehkä, jos on jatkuva ohivuoto pumpun ylipaineventtiilistä niin ohut voisi vuotaa vähemmän sieltä ohivuodosta ja kiertää enemmän moottorissa. Tosin yleensä on niin että lämpimässä moottorissa öljyä ei purkaudu ylipaineventtiilin kautta vaan koko pumpun tuotto kiertää moottorissa. Näin se paine seuraa jonhonkin rajaan saakka moottorin kierroslukua ja virtaus on tällöin sama viskosieetista riippumatta.

                  => Netistä on löydettävissä mille tahansa uskomukselle vahvistusta oli se totta tai ei. Tietääkseni auton moottorissa ei ole yhtään ainutta osaa, missä pumpattu paine pitäisi osat erillään, (ellei hydraulista venttiiin tasauksen sylinteriä lasketa)

                  Lubrication is a property of the fluid, not the force. Jep. Tämä tässä taitaa olla suurin totuus. Ohutta öljyä on vaikea valmistaa niin että se voitelisi yhtä hyvin kuin paksu öljy. Paksuuteen taas liittyy omat ongelmansa (mm. riittävä notkeus kylmäkäyistyksessä, kitkahäviöt....) Yleensä vaihteistoöljyt (varsinkin kun otetaan huomioon käyttölämpotila) ovat paksuja, näin kun on helpompi saada ne öljykalvot kestämään vallitsevat paineet.
                  Viimeksi muokannut Ekomies; 5.4.2013, 11:39.

                  Comment


                  • Paljonkohan mahtaa mennä öljyä profiilin kulkineeseen (A6 Avant Quattro 2.7 BiT [ARE] -02) laatikkoon & perään? Kyseessä 6-vaihteinen manuaali.
                    Ajattelin Redlineä tilata, niin tietäisi montako purnukkaa ostan. MT-90 varmaankin menee laatikkoon?, mutta mikäs tuone peräpäähän olisi hyvä? Yritin ETKA:sta etsiä vähän litra määriä, mutta löysin 2 eri merkintää määrästä. Toinen sano 2.5ltr ja toinen muistaakseni 3.25ltr. Perän öljymäärää en tainut edes löytää.

                    Joten täältä varmaan löytyisi joku joka on vaihtanut öljyt kyseisiin paikkoihin, tai löytäisi jostakin tiedon litramäärästä tai vaikka ihan vain tietää moisen tiedon. Helpottaisi minua tilausta tehdessä :)
                    Viimeksi muokannut jta; 13.4.2013, 16:23. Perustelu: Ei pelkkiä "profiilin kulkine" mainintoja

                    Comment


                    • Omassa meni laatikkoon 3.x eli 4 litraa ostin, ja perrään 1.x eli 2 litraa ostin. Castrol meni lootaan ja redline perään, en kyllä millänsäkkään muista mitä mallia, onha ne jossaki ylhäällä.

                      Comment


                      • Mitä öljyä käyttäisitte 3.0tdi (BMK) koneessa näin kesää ajatellen? Ja samaten mitä talvella käytetään? Jos nyt edes tarvii ajatella vaihtaa eri öljyjä kesäksi ja talveksi? Nyt on ollut koneessa Mobil 1 ESP 5w-30. Vanhat suuttimet oli vuotanut naftaa reilun litran öljyn sekaan ja tarttis vaihtaa.

                        Comment


                          Ei Redlineä tartte Torniossa tilata. Tulee hakemaan hyllystä suoraan.

                          Comment


                          • "If you decrease the viscosity to a lighter oil, you increase flow at a loss of pressure. Mitä tällä nyt sitten tarkoitetaankin, mutta auton moottorissa mistä ihmeestä sitä tuottoa pumpulle tulisi, jos öljy vaihtuu ohuempaan."

                            Itse olen ymmärtänyt aiheen näin:

                            Öljy liikkuu voiteluainekanavissa, koska siellä vallitsee paine-ero. Pumpun aiheuttama paine miinus vastapaine on se voima jolla öljy liikkuu moottorissa. Pumpun aiheuttama paine riippuu tiestysti kierrosnopeudesta, olettaen, että öljypumppu ei ole ns. duo-centric tyyppinen kuten TSI-koneissa, jossa pidetään vakiopainetta koko kierrosalueella. Vastapaine syntyy öljynvoitelukanavistoista, suodattimesta, öljyn viskositeetista.

                            Jos nyt pumppu pyörii vakionopeudella ja viskositeetti ykskaks ohenee --> vastapaine tippuu, jolloin öljyä liikuttava voima kasvaa vaikka pumppu jatkaa samalla nopeudella pyörimistä --> öljy virtaa nopeammin. Tai toisinpäin saman virtauksen aikaan saamiseksi pumppu pyörii hitaammin ja pumpun aiheuttama paine tippuu.

                            Comment


                              Tarkoittanee varmaan sitä, kun paine muodostuu pumpun tuottaman virtauksen vastuksista niin vastukset pienenee viskositeetin pienentyessä/öljyn notkistuessa ja silloin myös laakeroinnin läpi virtaa enemmän tilavuusvirtaa, öljynpaineen tippuessa.

                              Hyvä esimerkki käänteisesti, jos vaihtaa autoon sopimattoman jäykkä viskoisen öljyn. Paine kasvaa ja voitelu heikentyy.

                              Comment


                              • Takoitus olisi siirtyä 15tkm/vuoden vaihtoväleihin 2.0TDi:n (2010) kanssa. Olin aikeissa käyttää Castrolin Magnatec 5w40:stä jolla ainakin 1.8T on toiminut hienosti. Onko muilla tätä öljyä samanlaisessa padassa ?

                                Comment


                                • Kävin juuri yhdellä VAG pajalla ja suositteli tuota. Pitäisi kuulema pysyä paremmin sisällä kun käyttämäni Mobil ESP 5w-30

                                  Comment


                                  • Muistatko oli ko kyseessä Magnatecin vihreä, vai "kultainen" SLX kannu ?
                                    Viimeksi muokannut avantic; 18.4.2013, 19:38.

                                    Comment


                                    • "Takoitus olisi siirtyä 15tkm/vuoden vaihtoväleihin 2.0TDi:n (2010) kanssa. Olin aikeissa käyttää Castrolin Magnatec 5w40:stä jolla ainakin 1.8T on toiminut hienosti. Onko muilla tätä öljyä samanlaisessa padassa ?"

                                      Onko hiukkassuodatinta? Eikös noissa tulisi valmistajan ohjeiden mukaan edelleen käyttää VW504.00/VW507.00 -luokitusta vaikka olisikin lyhyempi huoltoväli.

                                      Comment


                                        Itse tuolla Magnatecil ajellu varmaan 3x15tkm ja hyvin pelittänyt. DPF tosiaan poistettu. Tuo kultainen SLX.

                                        Comment


                                        • Castrol Edge 0W30 SLX (70€/4L)hankittu paikallisen putiikin "datojen" mukaan. http://castroledge.fi/oljyt/0w-30

                                          Ja voi prkl... eihän siinä ole edes oikeita luokituksia. Pitäisi varmaan olla 5W30 Edge.

                                          ..ja vaihtui aamulla Mobil 5W30 ESP:en. Öljynvaihto tehty.
                                          Viimeksi muokannut avantic; 20.4.2013, 21:28. Perustelu: Lisäys

                                          Comment


                                          • Mistä öljyistä FSI koneet tykkää?

                                            Tällä hetkellä Mobil1 5W30 ESP LL öljyt pyörineet vajaa 10tkm ja ajatuksena olis ennen 15tkm vaihtaa. Edellinen omistaja ajanut 20tkm vaihtovälillä ja huoltokirjassa oli joku maininta 5w40 LL öljyjen käytöstä. Voisi vissiin hieman paksumpaa laittaa sisään. Onko esim Mobil1 Super 3000 5w40:ssa jotain, joka ei kyseiselle koneelle olisi hyvä. LL-ohjelmalla ei kuitenkaan ajella, vaan max 15tkm.

                                            Pohjan öljysihti vaihdettu viime öljynvaihdossa.

                                            Comment


                                            • Mobil suosittelee vaan tota ESP:tä oli sitten 15 tai 30 tkm vaihtoväli. Itse olen sitä mieltä, että ei kannata 20€ säästää ja laittaa huonompaa :) Voi varmasti ajella 5w40:lläkin..

                                              Comment


                                              • Re: Öljyistä jälleen :)

                                                Ei tässä säästöjä haetakaan, vaan hieman paksumpaa öljyä. Nuo tfsi koneet kun tykkää sitä hörppiä. Saattaisi myös auttaa öljynpaineella toimivaan nokkaketjun kiristäjään...?

                                                Comment


                                                • Kokeile Redline 5w40, jos ei oo hinnalla väliä. Itsellä ainakin väheni öljynkulutus huomattavasti. Käytin ennen Castrol magnatec 5w40:stä ja nykyinen on ollu Redline 5w30.

                                                  Täältä oon ite tilannu

                                                  Comment


                                                  • Kertokaahan viisaampina, että mitä öljyä tohon ABC 2.6 V6 koneeseen suositellaan. Vaihdoin noin 4tkm sitten suodattimen ja öljyt ja nyt oli mittatikku minimin yläreunassa :O Öljythän oli siis Mobil 1 3000 5w40.

                                                    Comment


                                                      Itse käytän Cabriossa (ABC) Teboil Diamond 5W-40.

                                                      Comment


                                                      • Mobilin Peak Life 5w-50 pysy dieselissä paremmin sisällä ku Diamond tai Castrolin Magnatec ainakin.

                                                        Eikohän ABC kone ole luokituksiltaan aika 90-lukuinen perusöljyä vaativa, eli sen puolesta melkein mitä vain voi laittaa.Tuota Mobilia saa jostain Halpa-hallista joskus 26,90€/kannu.
                                                        EDIT_ ja on siis täyssynteettinen "ihan kunnon öljy"

                                                        Comment


                                                        • Mulla on omassa ABC-ssa nyt Teboilin öljyt, ja ehkä 5-6 dl oli kulunut 10 tkm aikana.
                                                          Shell Helixiä meni 1,5 litraa samassa ajassa.

                                                          Koneella on ajettu 420 tkm.

                                                          Comment


                                                          • Teboilin öljyt tehdään Suomessa ja laatuseuranata on paljon parempi kuin monella isolla merkillä. Ne testaa jokaisen saapuvan erän, että raaka-aineet on mitä pitäis olla. Isot ei testaa, jos tulee ongelmia, niin ne riitelee jälkeenpäin toimittajien kanssa.

                                                            Ja jos kattoo mitä voiteluaineita raskasliikenne suomessa käyttää, niin ei se kuraa ole. (vaikka 80-luvulla terraa pilkattiin ;))

                                                            Comment


                                                            • On tullut käytettyä Shellin, Mobilin ja Teboilin 5W-30 VW 507.00 öljyä, aiemmin oli visko 0W-30 VW 506.01 enkä ole havainnut mitään eroa kulutuksessa niin öljyn kuin muunkaan kun ei ole tarvinnut kertaakaan lisätä eikä vähentää dieseleissä, pentsiinisiin joskus meni 0,5 l vaihtovälillä.
                                                              Sisäpuoleltakaan ei ole yhdestäkään Audista otantaa kun ei ole ollut tarpeen avata, ilmeisesti ei ainakaan umpeen ole karstoittunut koska samoin hyrräävät kuin kaupasta lähteissä.
                                                              Ja vaihdettu on pyydettäessä, siis öljyä..., autoja 100-280tkm kuumeen noustessa...

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X