Agrimarketin sivuilla näytti olevan mainittuna Teboil Hypoid 75W-90.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Öljyistä jälleen :)
Collapse
X
-
Joo, sen löysin kans...aika iso pönttö vaan. Siinä tulee noin 7e/ltr. Muutenhan tuo ei sitten olekaan halpaa, jos sen 15e/ltr maksaa. Castrolia saa Saksasta kympillä litra, ja suomessakin taitaa suurin osa pyöriä siinä 20:n puolin ja toisin.
Tuo VS600 on ilmeisesti nimenomaan lukottomaan perään, joten kertooko se nyt sitten puolesta tai vastaan, että passaako? Eikö se niin pitänyt olla, että API GL-4 sopii lootaan ja GL-5 perään? Hitto, että tässä menee jo täysin sekasin. Helpointa taitaa olla, että ostan jotakin näistä jo suositelluista öljyista, ja vien nuo vs600:t öljynkeräykseen.
Comment
-
Comment
-
Vieras
-
No siis kuten tässäkin on useaan otteeseen (ja monessa paikkaa muuallakin) todettu niin LL öljyt ovat paskaa. Tukkivat konetta ja sen vuoksi kun ajelen joka tapauksessa n. 15tkm kiinteällä välillä niin ajattelin etsiä sellaisen öljyn, jonka ominaisuudet olisivat paremmat kuin LL öljyssä.
Comment
-
Ei ne öljyt konetta tuki, jos pitää vaihtovälit lyhyenä. Ominaisuudet noissa LL-öljyissä ovat varmasti riittävät ellei jopa parhaat. LongLife on huoltoväli ja jotkut öljyt ovat LL-yhteensopivia, kun taas toiset ei. Öljyissä ei siis ole mitään vikaa, mutta se liian pitkä vaihtoväli aiheuttaa ongelmat.
Comment
-
Eikä se LL-huoltoväli aiheuta ongelmia jos autolla ei ajeta pelkkää pätkäajoa. Ihan normi öljyilläkin on suositus, että vaihtoväliä lyhennetään, jos auto seisoo paljon tai ajo on pääasiallisesti lyhyttä pätkäajoa. Toki ei siitä lyhyemmästä vaihtovälistä mitään haittaa ole (muuta kuin lompakossa).
Comment
-
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja lukaszm Näytä viestiNo siis kuten tässäkin on useaan otteeseen (ja monessa paikkaa muuallakin) todettu niin LL öljyt ovat paskaa. Tukkivat konetta ja sen vuoksi kun ajelen joka tapauksessa n. 15tkm kiinteällä välillä niin ajattelin etsiä sellaisen öljyn, jonka ominaisuudet olisivat paremmat kuin LL öljyssä.
Comment
-
Itellä on kans kait LL huolto ja ajattelin tehdä itte "välivaihdon". Onnistuuko se tuon "nipan" kautta, joka on öljynsuodattimen vieressä? Siihenhän niitä öljytikkujakin on modattu. Onko tuota muuten joku tehnyt? Jostain löysin sen tikun numeron mikä siihen sopii (06J115611E ?), mutta joutuuko sitä modaamaan?
Comment
-
Samalla öljyllä yli 100.000 km?
Luittehan tämän: Saksalaisyhtiön väite: Samalla moottoriöljyllä voi ajaa yli 100.000 kilometriä
http://yle.fi/uutiset/saksalaisyhtio...metria/7878632
Comment
-
Niin, raskaalla puolellahan on jo viime vuosituhannella ajeltu 100tkm vaihtoväleillä. Öljytilavuutta kasvatettu 10-30% riippuen moottorityypistä näin näppituntumalla niistä minkä kanssa itse on tullut pelattua. Suodatusta myös yleensä parannettu, ellei vakiona ole ollut ylihyvä järjestelmä.
Vähän pistää silmään kohta "Suomessa öljydialyysistä ei ole kokemusta. IMT kertoo, että Suomessa öljynsuodatusta kohtaan ei ole ollut tähän saakka edes minkäänlaista kiinnostusta." Kyllä meilläkin duunissa on dialyysilaite, ja epäilen että työkonepuolella emme ole ainut kun moista laitetta käyttää yhdessä öljyanalysaattorin kanssa.
Comment
-
Olen antanut itseni ymmärtää laivojen ja muiden todella isojen laitteiden koneissa käytetyn öljyn suodatus/lisäaineistusmentelmää jo pitkään. Eli öljy suodatetaan tietyin määrävälein ja samalla se analysoidaan jotenkin ja lisätään siihen sopiva määrä erilaisia lisäaineita. Sen jälkeen taas kovaa ajoa samoilla öljyillä. Sinänsä ihan järkevää, kun öljytilavuus mitataan tuhansissa litroissa.
Autossa jotenkin vaikea keksiä miten tuota saisi riittävän kustannustehokkaasti tehtyä, kun laatuöljytkin saa alta kympin (kun miettii mistä ostaa) litra ja suodatin jotain parin-kolmenkympin luokkaa. Mielestäni öljydialyysin pitäisi maksaa suodattimineen max. puolet normiöljynvaihdon hinnasta, jotta moista palvelua viitsisi käyttää. Idea on kyllä hyvä ja kannatettava.
Comment
-
Eipä se LL öljy 30tkm ajelujen jälkeenkään (ainakaan omalla ajeluilla) ole mitenkään erityisen huonoksi mennyt. Toki se on mustaa, mutta ylimääräiseet partikkelit suodattamalla varmasti hyvinkin käyttökelpoista.
Eräällä tutulla LL-öljyt pyörivät koneessa 68tkm ilman vaihtoja, kun omistaja ei muistanut huollattaa autoa. Olihan ne öljyt poisotettaessa todella likaiset, mutta koneesta ei suureksi yllätykseksi löytynyt mitään normaalia suurempia kulumisen merkkejä.
Tuo Nesteen asiantuntijan kommentti lisäaineiden kulumisesta kuulostaa mielestäni ihan luontevalla. Jotenkin loogiselta tuntuisi että tuollaisen suodatuksen yhteydessä, voitaisiin lisäillä sopivia lisäaineita, jotta alkuperäisen lisäaineistetun öljyn ominaisuuksia voitaisiin palauttaa paremmin.
Comment
-
Vieras
Käsittääkseni esim.Italiassa myydään puhdistettua öljyä tai vastaavaa. Ja siitä johtui ainakin 2000-luvun puolivälin italotuontien erikoiset koneviat/ kulumiset. No manjana maat nyt on muutenkin erikoisia ja tällä dialyysillä päästään varmasti hyvään tulokseen.
Tosiaan hinnan pitäisi olla 50% halvempi eli ei paljon mitään, että esim. henk.koht.edes miettisin asiaa. Varmasti tulevaisuudessa öljyvarojen vähentyessä yleistyy tämäkin menetelmä.
Comment
-
Itse näkisin että suuria hyötyjä voidaan saavuttaa logistisesta näkökulmasta. Se öljy joutuu kuitenkin kulkemaan melko pitkän tien päätyäkseen maan alta auton moottoriin. Jos puhdistuslaitteella voidaan sama öljy käyttää vaikka tuo 3-5 kertaa, niin säästetään melko paljon kuljetuksissa ja varastoinnissa.
Luulisi olevan öljynvaihtoyrittäjillekin helpompaa, kun ei tarvitse pitää isoa rahaa öljyn varastoinnissa jatkuvasti kiinni. Toki tuo puhdistuslaite vaatii varmasti kohtuullisen suuren alkuinvestoinnin, mutta ajan kanssa luulisi maksavan itsensä takaisin.
Mitenköhän muuten vaihteistoöljyjen kanssa? Näin äkkiseltään tuntuisi että vaihteisto öljyille voisi säännöllinen puhdistus tehdä ihan hyvää. Etenkin kun nykyisellään monet automerkit eivät vaadi edes öljyn vaihtoa.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja elexter Näytä viestiItse näkisin että suuria hyötyjä voidaan saavuttaa logistisesta näkökulmasta. Se öljy joutuu kuitenkin kulkemaan melko pitkän tien päätyäkseen maan alta auton moottoriin. Jos puhdistuslaitteella voidaan sama öljy käyttää vaikka tuo 3-5 kertaa, niin säästetään melko paljon kuljetuksissa ja varastoinnissa.
Edit: On niissä?
Comment
Comment