Onkos S6 C5 jotain erikoisvaatimuksia öljylle vai kelpaako samat mitä oon käyttäny bitukassa, eli Edge 0w-40? Öljyjä pitäis tilailla ja ehkä auton vaihto myös edessä, niin ei viittis varastoon hommata hirveitä määriä, jos ei ässä noista tykkää.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Öljyistä jälleen :)
Collapse
X
-
Tiedä on tätä ollu täällä, mut ihan mielenkiintoinen. Harmi vaan et ei oo listattuna juurikaan mitään täällä yleisiä öljyjä 5w-40 luokassa. Esim. listasta löytyy melko kärkikastissa Valvolinen VR1 10w-30 öljy, mut enpä oo ikinä edes tommosesta kuullu, taitaa olla vain jenkkimarkkinoille. Olis mielenkiintoista tietää miten täältäkin paikallisista löytyvä VR1 5w-50 sijoittuis tossa..?
http://540ratblog.wordpress.com/2013...-test-ranking/Viimeksi muokannut Thuppu; 19.5.2014, 15:39.
Comment
-
Kumpaa öljyä suosittelette 1.8t bexiin? Castrol Magnatec 5W-40 C3 tai Castrol Edge FST 5W-30?
Vai jokin muu? Magnatecia käytin ainakin aeb koonessa ja toimi hyvin. Nyt bexiin laittasin tuota Edgeä jos se vain käy. Eihän tuo edge mitään long life öljyä ole? Tarkoitus kuitenkin ajella, jollain 8-10tkm vaihto välillä.
Comment
-
Eikös Edge ole 504/507.00 longlife+dpf. eli se käy oikeastaan lähes mihin vaan volkkariin (V10 tdi tais olla poikkeus)
Oikeastaan Edge on jo melko hieno öljy noinkin 90-luvun tekniikkaan perustuvaan pannuun. Tämä oli vain oma mielipide, mutta eikö 503.00 riitä?(totesin omassa bexissä shellin helix ultra 5w40 oikein toimivaksi ja edulliseksikin, enkä näkisi mitään lisäarvoa tuplasti kalliimmasta tavarasta)
Comment
-
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja haraa Näytä viestiKumpaa öljyä suosittelette 1.8t bexiin? Castrol Magnatec 5W-40 C3 tai Castrol Edge FST 5W-30?
Vai jokin muu? Magnatecia käytin ainakin aeb koonessa ja toimi hyvin. Nyt bexiin laittasin tuota Edgeä jos se vain käy. Eihän tuo edge mitään long life öljyä ole? Tarkoitus kuitenkin ajella, jollain 8-10tkm vaihto välillä.
Ja tuo Edge FST on 507-öljy, eli viimeisintä huutoa oleva. Vähän vaatimattomampikin käy BEX-koneeseen.
Comment
-
Kysytäänpä nyt vielä ammattiapua: Eli siis kauanko uskallan noilla Edge FST:llä ajaa? 15tkm? Takana 8,5tkm ja ajattelin kunnon konservatiivina vaihtaa, mutta... Ihan, että ei toista moottoria tarvitsisi vaihdattaa.
Comment
-
Miettinyt seuraavaa öljyä tuohon B6 ässään. Tällä hetkellä Castrol Edge FST 5W-30 sisällä. Ei tuossa kai mitään vikaa ole, mutta mielenkiinnosta ajatellut kokeilla pykälää paksumpaa, että vaikuttaako kulutukseen tms. Törmäsin Castrol Edge FST 5W-40:iin, ei varmaan voi vikaan mennä jos tuon valitsee? Onko tuo kovinkin uutta tavaraa, vai olenko vain ollut puusilmä?
Jenkkien ässämiehet vannoo Liqui/Lubro Molyn nimeen, mutta tiedä sitten. Suomessa tuota ei paljon taida olla käytössä, mutta meneekö sekään vikaan jos kokeilee? Castrol todennäköisesti leviää paremmin myyntiin Suomen puljuihin vielä, mikä puoltaisi sitä.
Tykkäsitkö Lauri tuosta Fuchsista, oliko mikä viskositeetti?
Comment
-
Ihan toimivaa tavaraa. Tuota fuschia on moni kehunut niin kokeilin. Käytössä on ollut sekä 5w30 että 5w40, jälkimmäinen pitää ehkä hiukan pitempään koneen hiljaisena. En noilla ole juuri yli 10 tkm enempää ajanut muutenkaan. Pidempään ne äänistä päätellen kestävät kuin 5w30 edge. Väristä päätellen myös pesevät.
Comment
-
Onko oikeasti eroa, laitanko autoon castrolia vai mobilia. Molemmilta löytyy kuitenkin luokitukset täyttävät öljyt. Mitenkäs tuommoisessa 3,0 tdi:ssä on forte- tai stp-käsittelyn laita. Stp:tä ollaan muutamissa kavereiden autoissa käytetty ja ainakin öljyn kulutus on vähentynyt lankomiehellä. Olisikohan öljyrenkaat ruvenneet taas liikkumaan, niin toimivat paremmin.
Comment
-
Vieras
Tein testin faijan autolla. Laitoin öljynvaihdon yhteydessä koneeseen King LL-öljyt. Löytyy viimeisin 504/507 hyväksyntä. Öljy sai heti aikaiseksi sen, että venttiilikoneisto piti huomattavasti kovempaa ääntä kuin vanhoilla 20tkm ajetuilla merkkiöljyillä.
Vaihdoin takaisin Castrolin Edge FST;t ja kone hiljeni välittömästi. Ulos otettaessa öljy oli myös huomattavasti juoksevampaa kuin aiemmat öljyt, vaikka ehti olla koneessa vain pari tonnia.
Varmasti mikä tahansa muukin merkkiöljy olisi hiljentänyt koneiston.
Auto mk4 Golf 1.6 -06.
Comment
-
Vieras
Ei ole tosiaan tietoa kenen tekemää se on, mutta ero oli niin iso, että asiaa tuntematonkin olisi huomannut eron äänessä.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Sound Näytä viestiMiettinyt seuraavaa öljyä tuohon B6 ässään. Tällä hetkellä Castrol Edge FST 5W-30 sisällä. Ei tuossa kai mitään vikaa ole, mutta mielenkiinnosta ajatellut kokeilla pykälää paksumpaa, että vaikuttaako kulutukseen tms. Törmäsin Castrol Edge FST 5W-40:iin, ei varmaan voi vikaan mennä jos tuon valitsee? Onko tuo kovinkin uutta tavaraa, vai olenko vain ollut puusilmä?
Jenkkien ässämiehet vannoo Liqui/Lubro Molyn nimeen, mutta tiedä sitten. Suomessa tuota ei paljon taida olla käytössä, mutta meneekö sekään vikaan jos kokeilee? Castrol todennäköisesti leviää paremmin myyntiin Suomen puljuihin vielä, mikä puoltaisi sitä.
Tykkäsitkö Lauri tuosta Fuchsista, oliko mikä viskositeetti?
Comment
-
Vieras
Liqui Moly oli ennen öljy jota käytin, nyt käytän Castrolia, niin ei tarvitse selitellä öljymerkkiä sen enempää. Kun asiakkaat sitä tahtoi, sitä asiakkaat sai.
On toki halvempana vaihtoehtona vanhoihin Nesteen 5W40.
Comment
-
Eurooppa ja varsinkin Hollanti on täynnä öljyvalmistajia joista Suomessa ei tunneta kuin suurimmat Shell, ExxonMobil, BP jne.
Katsoo vaikka tuota Mersun linkkiä, mille tuotteille antanut hyväksyntänsä niin selviää.
http://bevo.mercedes-benz.com/bevolisten/229.51_de.html
Comment
-
Itsellä tuo 3.0tfsi syö hieman öljyä, ei järkyttävästi, mutta 15 tkm vaihtovälillä taitaa se 3 ltr mennä lisäykseen.
Ei liene pahastu, jos vaihdan 5w40 öljyt sisään? Suositushan on 5w30 ja nyt on itseasiassa testissä 0w30, jolla ei mielestäni juuri merkitystä ollut öljynkulutuksen suhteen.
Comment
-
Niin noissa kokeiluissa kannattaa kyllä aika tarkkaan perehtyä öljyjen specseihin. Sillä ei kannata mennä vipuun, että jos suositellaan 5W-30:stä, huoletta voi pistää mitä tahansa 0W-30:stä, koska molemmilla "sama" kuumaviskositeettluokkai. Niissähän on aika merkittävä ero myös kuumana. HTHS-viskositeetti tuntuu olevan VW-konsernin koneille (VW504/507-öljyt) merkittävässä asemassa, koska perustuvat ACEA C3:een, jossa HTHS min. 3,5cP. Kun taas yleisimmissä 0W-30 -öljyissä (A1/B1, A5/B5) se on alle 3,5 cP.
Tämä nyt sillä oletuksella, että moottorisuunnittelijalla ollut joku tarkoitus valita ja suositella juuri ko. tyyppistä öljyä. Tuskin siellä mitään ekstra kulumista tapahtuu, mutta hyvä tiedostaa, että on ulosmittaamassa mahdollista "turvamarginaalia".
Comment
-
Voiko tätä käyttää profiilin B5 1.8tq:ssa johonkin? Jäi pari purkkia, kun luovuin bemarista, ennenkuin ehdin vaihtamaan:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/5900...en-peraoljy-1l
Mitä öljyjä ja nesteitä suosittelisitte kyseiseen kulkineeseen, jos tässä alkais vaihtamaan kaikki uusiksi? Mitään varsinaista racea ei tule ajettua, kuin välillä lyhyitä vetoja, joten ei varmaan mitään rata-autojen öljyjä tarvi.Viimeksi muokannut op76; 21.11.2014, 11:38.
Comment
-
Öljyostoksille tänään, eikö kukaan uskalla antaa tuolle VS600:lle hyväksyntää, jos laittais sitä tuonne quattron perään? Täytynee sitten ostaa jotain muuta:
Moottori: Teboil Diamond 5W-40
Vaihteisto: Castrol Syntrans Transaxle 75W-90
Perä: Castrol Syntrax Longlife 75W-90
Tai sitte kaikki voimansiirron öljyt: Teboil Hypoid 75W-90 (pitäis olla halpaa, mutta mistä tätä löytyy?)Viimeksi muokannut op76; 21.11.2014, 11:51.
Comment
Comment