Mitä öljyä olette käyttäneet AAH:ssa . (Tarkoittaa: mikä öljy pysyy koneessa parhaiten) :)
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Öljyistä jälleen :)
Collapse
X
-
mti
-
Öljy
Itse olen käyttänyt kaikissa autoissani tuota 5W-30:stä, pysyy koneessa kun koneessa ja voitelee hyvin.
En oikein tiedä mihin nuo Audin öljysuositukset perustuvat. Kaveripiirissäni on jonkin verran Audeja ja yleosesti on normaalia että aina välillä moottoriin kaadetaan litra öljyä. Eräs, joka huollattaa maahantuojan ohjeiden mukaan (oliko se nyt 30 000km?) kertoi lisänneensä vaihtovälillä 9l öljyä!! Kaikki niitä pahuksen kalliita litran purkkeja marmorilta. No, öljyn toimivuus näkyy heti kun kurkkaa imusarjaan... Sielä olevan pikikerroksen paksuus kertoo heti miten hyvin öljy pysyy koneessa.
Kun vaihdatte öljyn merkkiä/laatua niin huomatkaa että ensimmäisellä vaihdolla sitä saattaa vielä kulua, mutta toinen vaihto sitten kertoo missä mennään.
Comment
-
mti
Ulos ei kone vuoda mut kulutuksesta en vielä osaa sanoa kun vaihtoivat jakopäärempan yhteydessä castrolit sisään. Kummastutti vain kun eilen kurkkasin ekakerran öljytikkuun ja oli pari milliä yli alaviivan. Ovatko laittaneet vähempi vai onko kone syönyt. Täytyy seurailla. Seuraavaksi ajattelin kokeilla Kendallin 5W-30:stä.
Comment
-
Ainakin se perinteinen venttiilikopan korkkitiiviste (10v koneissa) on sellainen, ettei pidä syntisiä koneen sisällä. Sen kun upgreidaa kumitiivisteeseen (ja samalla oikoo peltisen venakopan tiivistepinnat), niin sitten rokkaa syntiset 5W-50 ihan ok. Tai ainakaan omien vitoskoneiden suhteen en muita erityisiä öljyntihkumislähteitä ole huomannut.
Comment
-
"Kummastutti vain kun eilen kurkkasin ekakerran öljytikkuun ja oli pari milliä yli alaviivan. Ovatko laittaneet vähempi vai onko kone syönyt. Täytyy seurailla"
V 6: "normaali" öljynkulutus ( unohdetaan ohjekirja) on n 0,5 - 1 litra vaihtovälillä 10-15 tkm.
Casrolli on minulla (magnatec) kestänyt hyvin.
Koneeseen menee tasan tarkkaan (suodatin ml) 5 litraa. Ylitäyttöä vältettävä.
Comment
-
Itse olen käyttänyt AAH:ssa Valvolinen Maxlifea, 10W-40. Jo kolmatta vuotta, erittäin tyytyväinen 30 tkm kokemuksella. Tein tänä syksynä kokeilun, päätin laittaa Shellin Helix Ultra täyssynteettiset 5W-40:set koneeseen. Ajoinkin niillä noin 3 tkm, aloin muutama viikko takaperin ihmetellä kabiiniin puskevaa öljynkäryä.
Pellin alle tietysti katselemaan, mistä vuotaa. Vuotoja ei löytynyt, kone täysin kuiva öljypohjaa myöden. Perässä sitten haisikin, kone poltteli Shellin litkua oikein urakalla. Poltti muuten 1,5 litraa 3 tkm:n aikana ! Vaihdoin taas takaisin Maxlifeen, käryt hävisivät. Johtopäätös oli: liian nykyaikaiset "vesilitkuöljyt" ei sovellu vanhempiin koneisiin. Käytän Helixiä kyllä A4:ssa, 1.6 ADP:ssä, siinä ei ole ongelmia ilmennyt, ei kuluta eikä polttele. Muissa harrastepeleissäni käytän myös Maxlifea.
Comment
-
Itse olen käyttänyt AAH:ssa Valvolinen Maxlifea, 10W-40. Jo kolmatta vuotta, erittäin tyytyväinen 30 tkm kokemuksella. Tein tänä syksynä kokeilun, päätin laittaa Shellin Helix Ultra täyssynteettiset 5W-40:set koneeseen. Ajoinkin niillä noin 3 tkm, aloin muutama viikko takaperin ihmetellä kabiiniin puskevaa öljynkäryä.
Pellin alle tietysti katselemaan, mistä vuotaa. Vuotoja ei löytynyt, kone täysin kuiva öljypohjaa myöden. Perässä sitten haisikin, kone poltteli Shellin litkua oikein urakalla. Poltti muuten 1,5 litraa 3 tkm:n aikana ! Vaihdoin taas takaisin Maxlifeen, käryt hävisivät. Johtopäätös oli: liian nykyaikaiset "vesilitkuöljyt" ei sovellu vanhempiin koneisiin. Käytän Helixiä kyllä A4:ssa, 1.6 ADP:ssä, siinä ei ole ongelmia ilmennyt, ei kuluta eikä polttele. Muissa harrastepeleissäni käytän myös Maxlifea.
Comment
-
mti
Laittoivat sillon huollossa Castrolin tection 10W-40. Saa nähä kuin pysyy. Ulospäin ei vuoda, mut syömisestä en vielä tiedä. Vaikuttaisi ihan kuin säksättäisi enemmän kuin vanhoilla nokisilla öljyillä. Voi olla kyllä kuulon herkistymistä kun on alkanut tottua jo kutvosen ääniin eikä ole soitinta autossa.
Comment
-
-
Mulla laittoivat viime huollossa LMS:llä Castrolin 5W-40 öljyä
tuotekoodi 5W-40 TXT. Tarkempaa tietoa öljyn tyypistä ei ole.
Osaako kukaan sanoa mistä tuota öljyä saa ns. kaupan tiskiltä.
Pitääkö käydä LMS:ltä ostamassa lisää. Tuo öljy kun tuntuu maistuvan
koneelle sen verran että lisäämään joutuu ennen seuraavaa öljyn vaihtoa.
tuota TXT:tä, mikäli sitä ei esim. lähitienoilta löydy. (Ei se pahitteeksikaan ole laittaa samaa litkua..)
Comment
-
mti
Jotenkin vaikuttaa siltä että näissä vanhemmissa varsinkin v6 audeissa ei noi nykyajan synteettiset litkut pysy sisällä. Tulee joko tiivisteistä tai pakoputkesta ulos tai katoaa muuten vain mystisesti. Itse aion seuraavaksi kokeilla Kendall GT1:stä 5W-30 tai Valvolinea Maxlifea...Kendall pysyy Harrikassakin jotenkuten :)
Comment
-
Samaa on tullut havaittua edellisten autojen kanssa. Varsinkin Shell Helix....ei mitään hyvää sanottavaa.Tulee juoksemalla ulos vanhemmassa koneessa, vaikka ei olisi väljäkään. Muistan elävästi kuunnelleeni nokka-akselin helinää kimpassa keinuvipujen kanssa kun OHC-koneesta loppui moottoritienopeudessa öljynpaineet yläkerran puolella heti öljynvaihdon jälkeen. Ulkolämpötila taisi olla huikeat ~22 astetta->öljy rupesi vaahtoamaan...öljytikku oli oikein kaunis ja kiiltävä ihan tiiviteeseen asti :o)
Muuten,
Aina kun menee vaihtamaan osasynteettisestä synteettiseen öljyyn (tai toisin päin) saa varautua siihen, että stefat "itkeskelee" pari seuraavaa öljynvaihtoväliä.
Osasynteettiset pelittää/pysyy sisällä paremmin. Niitä siis suosittelisin minäkin.
Joskushan saattaa myös käydä niin, että männän öljyrengas ns. ryytyy kiinni->öljykulutus kasvaa tehokkaasti. Ainakin Ameriikan pojilla (nimeltä mainitsematta/mainostamatta ainakin STP:llä) on hyviä liuotusaineita öljyn sekaan laitettavaksi, joilla aika monessa tapauksessa pelit saadaan vielä herkisteltyä.
Comment
-
mti
kysäse kendallin sivuilta palautepostilla jälleenmyyjää. Vastasivat melko nopeasti. Itse asun korvessa keskellä ei mitään ja jälleenmyyjä löytyi yllättäen paikalliselta nyrkkipajalta 2km päästä :)
Comment
-
mti
Nyt on jakopäärempan jälkeen vienyt öljyä 1000km:llä n. 4dl. Öljymerkki vaihtui ja uudethan oli ne castrol tection 10w/40. Seuraillaan alkaako vähenemään kulutus vai pysyykö samana.
Comment
-
matti789
nyt olen jonkun aikaa ajellu tb diamond 5w-40 täyssynteettisellä. Sitä ennen koneessa ollu castrolin puolisyntettisiä. Mitään muuta eroo en oo huomannu kuin että kiertää enempi tyhjäkäynnillä ja koneesta kuuluvat röhinät paljon vaisumpia, muutenkin miellyttävämmän kuuluinen moottorin ääni. Öljyä ei tihku tiivisteden välistä eikä myöskään hajua tuu sisälle, tikussa pysyy lukema paikallaan. Saattaa sauhuttaa kyl jonkun verran enempi tai taidan vaan luulla.
Comment
-
Itsellä on mobil 5w-50 ja nyt ku ilmat on vähän lämmenneet niin tuossa ajellessa tuli koitettua venttiilin nousua.
Öljyn lämmöt nousi hieman normaalia ylemmäs ja paikoilleen ajettua kuului naputus venttiilistä , hetken käytettyä ja lämmöt kun laski niin venttiilin naputus hävisi pikku hiljaa.
Pari tuntia ku auto seisoi niin ei mitään naputusta mistään.
Voiko tuo öljy olla nuin p..skaa
Comment
-
Itse kokeilin Valvolinen Maxlifeä. Kylämänä käynnistäessä, heti alusssa rapina oli korvia särkevää ja normaali lämpöisenäkin tyhjänäkäynnillä naputti. Nyt Teboilin Diamond 5-40 ja käynti on paljon paljon siistimpää - napinoita ei juurikaan kuulu. Ajoin 10tkm Valvolinellä ja öljyä ei juurikaan kulunut. TB:eet ollut nyt n 1500 km, siis kulutuksesta ei osaa vielä sanoa.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja perttilVaihdatin Valvolinen Maxlifen 5w-40 n. 400 tkm ajettuun 100 avantiin. Aiemmin käytin Mobilin Rally Formulaa. Öljynkulutus on selvästi vähentynyt (fakta) ja käynti tuntuu siistimmältä (korostan tuntuu..)
Ohjurinkumit olivat aivan kivikovat ja öljyillä on nyt ajettu 1500km.
Tuossa ajassa olisin olettanut, että öljy pehmittää kumeja, jos se niitä ylipäätään pystyy pehmittämään.
Nyt on uudet kumit koneessa ja ainakin koekäytössä ei savuttanut enää yhtään.
Comment
Comment