Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Tehokkaita magneetteja öljypohjiin

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Tehokkaita magneetteja öljypohjiin

    Pikku vinkki.

    Usein moottoriöljypohjan ruuvvissa ja automaatti laatikon pohjassa on magneetti/magneetteja keräämässä öljyn seassa olevia metallihiukkasia. Nuo magneetit eivät kuitenkaan ole kovin voimakkaita vaikka hoitavatkin asiaansa.

    Mikäli sinulla sattuu olemaan hajonneita tietokoneen kovalevyjä, tai kaveri jolla niitä on, kannattaa niistä ottaa lukupään alta magneetit talteen. Ne ovat ns. teollisuus magneetteja jotka uudemmissa kovalevyissä nappaavat ruuvvariin kiinni jo 5cm päästä. Sellaisia kun heittää peltipohjaa yhden tai kaksi kappaletta niin metallit erottuvat öljystä entistä paremmin.

    Ja vaikka ei olisi edessä peltipohjan irrotusta, voi kyseisen magneetin laittaa peltipohjan ulkopuolelle. Katsoo että paikka on sielä ja pinnat puhtaat.

    Omassani olen kyseisiä magneetteja jo jonkin aikaa käyttänyt. Normaalien matallihiukkasten lisäksi magneetin ympärille kertyy myös ~1cm harmaata "limaa", joka on erittäin hienoa metalli pölyä. Tämä kaikki on pois esim. automaattilaatikon putsarista.

    Kannattaa kokeilla.

  • #2
    Hyvä vinkki, itse olen käyttänyt kaiuttimien magneetteja, ovat vahvoja mutta isokokoisia. Kiintolevyjä on kertynyt monta laatikollista varastoon, pitääkin ottaa magneetit talteen ennen kuin hävittää.

    Comment


    • #3
      Taisi IBM Deathstar saada juuri lopullisen purkutuomionsa :>

      Kannattaa ottaa kovoista myös moottorit talteen, jos ovat ehjiä. Muistan lukeneeni artikkelin pojasta, joka oli keksinyt laittaa magneetin kovalevyn moottorin ympärille. Käyttökohde taisi olla kauko-ohjattavan helikopterin roottori tjms.

      Comment


        #4
        Jos tuon laittaa moottorin pohjaan ulkopuolelle, sen vois aina ennen öljyn ulosvaluttamista nypätä pois, jolloin hileet pääsee öljyn mukana ulos.

        Comment


          #5
          No jopas teillä on moottorit huonossa kunnossa, kun metallisilppua tulee noin paljon.

          ;)

          Comment


            #6
            onkos muuten suomessa vastaavia laitoksia kuin blackstone joka tutkis oljynäytteen. Siitä vois olla apua esim jos jäähdytysnesteet katoaa. Jos katoaa koneen sisään hiljakseen niin olis hyvä saada kiinni ajoissa.

            Itselle taitaa riittää toi öljynsuodatin noiden jäämien keräilyyn. ei oikein ole luottoa joillekkin köntille öljypohjassa kun radalla mennään kovempaa ku taidot riittää : )

            Comment


              #7
              Mitenhän tuollainen magneetti toimii teräksisen öljypohjan kanssa. Voimakas magneetti tahtoo magnetisoida koko öljypohjan eli metallihiutaleita voi tarrata öljypohjaan vähän sinne sun tänne. Sitten kun sen magneetin poistaa, jää öljypohjaan kuitenkin jonkun verran magnetismia, joka voi estää hiutaleiden ulosvalumisen öljynvaihdon yhteydessä. Eihän ne öljypohjaan tarranneet hiutaleet tietty mitään haittaa, jos eivät ala uudestaan liikehtiä.

              Alumiinisen öljypohjan kanssa tuo viritys toimisi varmaankin paremmin. Kaikkein paras varmaan olisi, kun laittaisi sen magneetin öljyroppuun kiinni, jolloin metallihiutaleet tarraisivat roppuun ja olisivat puhdistettavissa pois öljynvaihdon yhteydessä.

              Comment


                #8
                Entäs kun tuo pari vuotta öljypohjassa roikkunut magneetti irtoaa ja kerääntynyt k*kka lähtee liikkeelle?

                Comment


                  #9
                  Höh, jos tämä tälläistä alkaa olemaan niin paras paikka on kellarissa ja pipo syvällä päässä.

                  Comment


                    #10
                    Ota pipo vaan rohkeasti pois päästä ja tule pois kellarista. Ei nämä niin vakavia asioita ole.

                    Comment


                    • #11
                      Öljyn laadun tutkintaa

                      Vastaus Olalle näistä tutkijoista...

                      Itse en muita tiedä kuin Kendall, koska käytän heidän öljyjään (Huom!! tämä ei ole
                      mainos). Kendall:illa on öljyn tutkintapalvelu joka ainakin toistaiseksi on ollut
                      ilmainen, eli sisältyy ostetun öljyn hintaan. Heiltä tulee purkki ja ruutta johon
                      imastaan noin desin verran tavaraa ja se lähtee eteenpäin, vissiin uudelle mantereelle
                      asti. Parin viikon päästä tulee printtiliuska jossa on lueteltu öljystä löytyneet
                      partikkelit ja epäpuhtaudet sekä siihen liuenneet muut aineet/yhdisteet. Lopussa on vielä
                      teksti öljyn viskositeetista, eli onko öljy vielä luokitusten puitteissa ja/tai suositellaanko
                      öljyn vaihtoa.

                      Comment


                        #12
                        Voihan nenä, enpä ole ikinä kuullutkaan moisesta Kendall:in palvelusta. Peräti rahanarvoinen ja hyvä vinkki!

                        Comment


                          #13
                          Entäs kun tuo pari vuotta öljypohjassa roikkunut magneetti irtoaa ja kerääntynyt k*kka lähtee liikkeelle?
                          Vastaus oli jo tuolla...
                          Jos tuon laittaa moottorin pohjaan ulkopuolelle, sen vois aina ennen öljyn ulosvaluttamista nypätä pois, jolloin hileet pääsee öljyn mukana ulos.

                          Comment


                            #14
                            Muuten esim ECS-tuning myy noita öljyproppu magneetteja ja taitaa niillä olla just alennusmyyntikin. Varmaan noita suomestakin löytyy lähes samoihin hintoihin.

                            OT: kerrohan pete mitä öljyä käytät ja ootko ollut tyytyväinen? pitänee tutustua kendalin tuotteisiin josko sieltä löytyis joku sopiva tayssynteettinenkin. Haluaisin ainakin kerran vuodessa tietää onko koneesta irronnut alumiinia tai muita metalleja merkkinä vuodoista tai muusta ongelmasta. ainakin noi blackstonen raportit on olleet yleensä aika hyviä ongelmien etsimisessä ja koneen yleiskunnon mittarina. mobilin 0-40:sellä on ainakin saatu hyviä raportteja jos se nyt on jenkeissä edes samaa ku täällä.

                            puhun nyt 2.7 koneesta jossa puristukset on korkeat ja lastulla ahdotkin paikoin korkeat, joten kuluminenkin on oletettavasti huomattavasti vakiota nopeampaa. isot pojat jenkeissähän on jo laitelleet turbojakin isommiksi, joten osa käyttää noita öljypalveluja joka öljynvaihdon yhteydessä.


                            OT: onko kukaan missään nähny öljyproppua, jossa on sisäjenga lämpöanturille. Itse en löytänyt kuin VDO:n valmiin proppu/anturin, mutta tarkotus olis omaa anturia siihen proppuun tyrkätä. Taitaa jäädä poraushommiksi, mutku ei vielä ole edes pylväsporakonetta ja halpiksen joutuu ostamaan ja sit taas vituttaa kun osti halpiksen..

                            Comment


                              #15
                              Terho: "irtoaa" vs. "irroitetaan".

                              Comment


                              • #16
                                Käytetty Öljy

                                Itse olen käyttänyt moottoreissa Kendall:in 5W-30:stä, ympäri vuoden. Tämä on aihe joka saattaa nostaa paljonkin keskustelua. Itse olen sitä mieltä että koska tuossa öljyssä riittää voiteluominaisuudet (siirtää lämmön ja voitelee >1500hv moottoristakin) eikä sitä kulu samalla tavalla kuin Castrolin tavaraa, niin miksei se voitelisi katukäytössäkin.

                                Lisäksi tuo öljy on liuottimiin sekoamatonta ja valumatonta. Eli kun pysäytät moottorin, jää se venttiilin nostajiin ja öljykanaviin eikä valu niinkuin toiset öljyt. Etu on merkittävä talvikäynnistyksissä. Tuolla satkullani on nyt takana yli 550 000km, ei savuta ja öljypinta pysyy öljynvaihtovälin samalla tasolla. Ja vaikka sanotaan mitä, niin itse olen sitä mieltä että moottori ei ole kunnossa jos se syö öljyä.

                                En pysty todistamaan, mutta ajettuani 210 000km moottorilla josta otettiin kansi auki, ei männissä ollut naarmun naarmua ja sylinterissäkin kaikki hoonijäljet melkein kuin juuri tehty. Sylintereissäkään ei ollut olkapäätä, ei kynnellä tunnistettavaa. Itse ostan öljyt tynnyri tavarana, jolloin niiden hinta on vähän edullisempi, vaikkei se ole kovinkaan kallista jos vertaa marmoritiskin Castrol:iin.

                                Ohjaustehostimiin olen käyttänyt Shell:in Donax TA Type IID öljyä. Jostain syystä Kendall:in hydrauliikka öljy vaahtoaa Audin tehostimissa aiheuttaen suhinaa. Shell toimii paremmin joten aloin käyttämään sitä.

                                Laatikko öljyinä olen käyttänyt manuaaleissa ihan Kendall:in öljyjä, mutta automaatti askeissa en niiden hinnan vuoksi ole viitsinyt ruveta urheilemaan, vaan olen tyytynyt Esson ATF 71141LT öljyyn. Onhan se tuplasti kalliimpaa kun muut vaihtoehdot, mutta jos tuo askin alas ottaminen on niin hirveän työn takana, että ei viitsi kiusata onneaan.

                                Öljyistä (parafiini-, mineraali- ja synteettinen, luokitukset, pintapaine, kulutuksen kesto) voidaankin sitten avata ihan oma aihe. Siitä saadaan aikaan hetkessä pitkä litania...

                                Comment


                                  #17
                                  Se magneetti kuuluu lätkäistä öljynsuodattimen kylkeen

                                  Comment


                                    #18
                                    Ollin käytäntö saa äänen, suodattimeen magneetti..

                                    Comment


                                      #19
                                      Ohjaustehostimiin olen käyttänyt Shell:in Donax TA Type IID öljyä. Jostain syystä Kendall:in hydrauliikka öljy vaahtoaa Audin tehostimissa aiheuttaen suhinaa. Shell toimii paremmin joten aloin käyttämään sitä.
                                      Ohjaustehostimessa suositellaan käytettäväksi Audin omaa lientä tai Febin vastaavaa.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Kannattaa katsoa kummin päin öljy virtaa suodattimeen, jos virtaa sisältä ulospäin niin ei missään nimessä magneettia kylkeen. Jos tässätapauksessa se kerää rautapölyä itseensä ja tippuu ajossa pois (tai vastaavaa), lähtee kaikki paska kerralla kiertoon. Moottorista tulee niin vähän ferriittistä materiaalia liikkeelle että itse näe millään mulla tarvetta kuin magnettisella öljytulpalla, mitä saa millä kierteellä vaan tarvikkeena kaupoista mitkä myyvät hydraulikomponentteja.

                                        Comment


                                        • #21
                                          kovalevy purettu :-)

                                          Nonii, Quantumista lähti osat metallinkierrätykseen...
                                          Asiallisen voimakas puolikaaren mallinen magneettihan sieltä löytyi.

                                          Öljytulppaan kiinnittämistä itse ajattelen, tulee kohtuu varmasti hileet ulos vaihdon yhteydessä ja samalla saa tulpan irtiollessa pyyhkäistyä myös sisäpuolelle mahdollisesti kasautuneet hituset pois.

                                          Joskus opelin vaihteistoöljyä vaihtaessa tuli tulpan sisäpuolelta irtomagneetti vastaan.
                                          Putsasin sekä magneetin että tulpan ja pistin samalla tavalla takaisin. Tuossa ratkaisussa kai myös tulppa oli rautaa tms. koska se magneetti yleensä jäi pysymään sinne koloon.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Magneetit

                                            UUdemmissa kovalevyissä on tuo mainittu puolikaaren muotoinen magneetti. Vanhemmissa käytettiin usein kahta pienempää magneettia, kaarevan raudan reunoissa. Vanhemmilla tarkoitan näitä 20MB Caloc:ekja sekä ensimmäisen ja toisen sukupolven Connereita, 20-120MB.

                                            Mutta uudemmissa on nuo puolikaaren muotoiset magneetit ja jos sellaisen saa 15000 kiertävästä kovaleystä, niin on se jo melko ärhäkkä. Voimakkaita toki kaikki muutkin.

                                            Itse en juuri ole miettinyt otollisinta paikkaa tuolle magneetille sen paremmin. Alkuperäinen ajatus oli kerätä metalli talteen ennenkuin se menee öljypumpun läpi. Öljynpaineen ja verenpaineen tulo kun on aina vakio. Mutta ei siinä mitään, voihan niitä lätkiä useampiakin sinne. Itse olen käyttänyt kahta öljypohjassa ja kahta laatikon pohjassa. Ja pyrkinyt putsaamaan ne kerran vuodessa. Onhan siitä vaivaa, mutta nuukana miehenä...

                                            Comment


                                              #23
                                              Netistä löytyi oikein valmistajakin tuollaisille magneeteille. Filtterissä tosiaan se paras paikka taitaa olla.

                                              Comment


                                                #24
                                                Magneettinen öljyn tyhjennysproppu

                                                Otetaanpa tämmönen reipas nosto ettei tarvi avata uutta aihetta... tori.fi surffaillesa pisti silmään tämmönen. Pros, cons?

                                                http://www.tori.fi/pohjois-pohjanmaa...3.htm?ca=2&w=1

                                                ---
                                                Vanhan peruspropun tilalle tehokas ja kestävä magneettinen öljyn tyhjennysproppu!

                                                Kerää kuluttavan metallisilpun öljynkierrosta vaihtovälin aikana, suodattimen tilasta riippumatta. Magneettiproppu vähentää osien peruskulumista ja ehkäisee äkkinäisiä vaurioita; pidentää käyttöikää ja kertoo moottorin kunnon jokaisella öljynvaihdolla. Periaatetta hyödyntävät mm. Porsche ja M-B.
                                                ---

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Ei niin paha kuntannus jos haluaa kokeilla. Toki se hirvipillikin on aika halpa :D.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Ja halvemmallakin magneetteja saa
                                                    http://www.ebay.com/itm/M14-x-1-5-En...214216&vxp=mtr

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Onhan noita magneetteja aika monen valmistajan moottoreissa, kaikissa se ei välttämättä ole tyhjennyspropussa vaan voi olla ihan oma paikka, KTM:llä oli näin muistaakseni.
                                                      Lisäsin joskus kiinalaiseen minicrossiin tyhjennysproppuun neodym-magneetin, siinä kun ei ole edes suodatinta, kyllä se keräsi ihan oikeasti sitä metallia.
                                                      Clas Ohlsonista hommasin neodym-magneetteja reijällä ja pulttasin sen tyhjennysproppuun kiinni, kovaa liimaa ja sopiva kiristys ettei magneetti halkea, hyvin pysyy ja toimii.
                                                      Eikös jossain suodattimissa ole valmiiksi jonkinmoinen magneetti sisällä?

                                                      Comment

                                                      Working...
                                                      X