Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 -95 Automaatti vaihtaa oudosti

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 -95 Automaatti vaihtaa oudosti

    Elikkä laatikko tuntuu muuten toimivan aivan niinkuin pitääkin mutta kolmoselle vaihtaessa lähes poikkeuksetta tulee sellainen nykäisy, välillä aika kovakin, mitään ylimääräisiä ääniä tai muita ongelmia ei ole ollut kyllä.
    Mistä johtuu vai lieneekö ominaisuus?

  • #2
    Ei normaalia?

    Tarkoitatko sitä, että lähdet liikkeelle D:llä ja mukavasti mennään 1,2 mutta nykäisee 3:lla
    Vai
    Ajat D:llä ja vaihdat 3:lle kepistä?
    Vai
    Lähdet liikkeelle 3:lla ja 1,2 vaihtaa hyvin, mutta 3 sitten nykii?

    Näin ennen Joulua: Tutkimattomia ovat lootan sielunelämä:)

    Comment


    • #3
      Olipa sekava selitys näin jälkeenpäin katsottuna, eli näin;

      Siis lähden liikkeelle D:llä - vaihtaa ykköseltä kakkoselle aivan normaalisti - kakkoselta kolmoselle vaihtessa nykäisee. Nykäys tuntuu pahemmin jos erehtyy nostamaan kaasua juuri ennen vaihtoa, hiljaisemmissa vauhdeissa nykäys myös tuntuu kovemmin. Reippaassa kiihdytyksessä nykäisy lähes olematon mutta kumminkin sellainen että sen huomaa.

      Tosiaan tuntuvat nämä audin automaatit olevan vähän omapäisiä :)

      Comment


        #4
        A4 -95 Automaatti vaihtaa oudosti

        Olisko sulla vaiteistoöljyt päässeet vanhenemaan? Kun niitä Suuomessa on pakko vaihtaa, kun on vaihtelevia lämpötiloja ja paljon kosteutta.

        Oma A4 automaatti kulki 375tkm, nyt viime viikonloppuna se yllättäen ei suostunut lähtemään liikennevaloista. Pakki toimii normaalisti. Olen yrittänyt huoltaa sitä ja pitänyt öljyt tuoreena sekä oikeassa määrässä, mutta niinhän se on, että kaikki hyvä loppuu aikanaan. Olin ajatellut ajella pehmeitä vaivattomia kilometrejä vielä parisataa tuhatta, eihän tällaisella paljon ajetulla ole paljoa vaihtoarvoa, mutta nyt täytyy uhrata Audin alttarille.

        Korjaaja Jokioisilla laskeskeli, että jos hänen veikkauksensa osuu oikeaan, niin selviän n. 700e + turbiini, jonka mielelläni vaihdan, kun laatikko joka tapauksessa irrotetaan. Irrotus ja asennus maksaa n. 500.

        Olin yhteydessä ruotsiin, sieltä olisi lähdössä renoverad vaihtolaatikko hintaan 2300e + rahti.

        Tällaista paljon ajettua automaattia täytyy jossain vaiheessa alkaa korjata, onhan manuaalilootakin jo 400tkm jälkeen jonkun verran kulunut, puhumattakaan lukuisista kytkinremonteista.

        Comment


        • #5
          Itellä oli samanlainen ongelma reilu puolivuotta sitten.Aina kun vaihtoi d asennossa kakkoselta kolmeselle niin kuulu iljettävä "rosahdus" ja nykäisy.Noh lopulta sitten laatikossa toimi enää vaihteet P,R,N ja D:ssä 1ja2.edes pakko vaihteet eivät toimineet.Käytin auton silloin korjaamolla ja laatikko öljyt olivat kuulemma ihan mustat lieki niitä entiset omistajat vaihtaneet.Mutta uuden laatikon siinä joutui ostamaan.

          Comment


          • #6
            Kannatta vaihtaa lootan öljyt/suodatin.

            Minä olen vaihtanut 40000 välein (suositus 60000 km sakemannin olosuhteissa)

            Ps aja kaupunkiajossa 3:lla:lla. Tekee hyvää lootalle. Vaihda vasta tienpäällä n 80 - 90 km/h D:lle.
            Kyllä minullakin joskus nykäyttää.

            Comment


            • #7
              Autossa jo edellisen omistajan toimesta vaihteisto uusittu tehdaskunnostettuun kerran, noin 40 tuhatta sitten.
              Eli öljyt vaihtoon nyt aluksi ainakin, lieneekö eroa vaihdattaako ihan audi-huollossa vai jollain nyrkkipajalla?

              Mihin tuo muuten perustuu että kaupungissa kannattaa ajaa 3:sella, muuallakin kuullut saman?

              Comment


                #8
                A4 -95 Automaatti vaihtaa oudosti

                No niin,

                Tänään saan kuulla, millaiseen operaatioon saan varautua, autoa hankkiessa olin jo tietoinen mahdollisista vaihdelaatikko-ongelmista, mutta niiden hinta tuli muinulle yllätyksenä. Usein vauhdelaatikko-ongelmat paljastuvatkin esim. ahtopuolen häiriöiksi, moottorinohjaus saattaa myös olla syyllinen. Sama ECU ohjailee sekä moottoria, että vaihtamista.

                Melkein neuvoisin automaatin omistajia hankkiutumaan jonkinlaisiin suhteisiin pätevän automaattikorjaajan kanssa. Se automaatti vaatii huoltoa, vaikka muuta väitetään. Halvimmalla selviää, kun huoltaa ajoissa, ennen ongelmien ilmaantumista.

                Jännä, miten öljynlaadun suhteen näyttää jollain olevan epäselvyyksiä, itse uskon laitteen valmistajaan ja käytän VAG-standardoituja öljyjä. Korjaaja epäili, että lisäaineistus auttaa eloksoituja venttiilinpintoja välttymään kulumiselta.

                Comment


                • #9
                  Mihin tuo muuten perustuu että kaupungissa kannattaa ajaa 3:sella, muuallakin kuullut saman?
                  Jo pelkästään se, että jää tyhjänpäiväinen vaihteiden vatkaaminen pois, säästää laatikkoa. Minusta se on kuskillekin mukavampaa kun laatikon ei tarvitse jokaisen risteykseen hiljentämisen jälkeen "miettiä", vaan oikea pykälä on jo valmiiksi päällä. Mulla oli tapana käyttää joskus kakkostakin.

                  Vanhemmissa automaatti-Audeissa tais olla vielä joku E-vaihde jonka käyttämisellä kaupunkiajossa hajotti laatikon ennen pitkää...? Gurut tietänee paremmin, kun en muista tarkkaan mihin se perustu niin en viitsi mutuilla :)

                  Comment


                    #10
                    Tuo tietyllä vaihteell ajaminen pätee myös maantiellä jos on tiptronic.

                    Olen huomannu, että tuo meikäläisen tippi vaihtelee vähä tyhmästi, joten testasin ajella matkaa sitten tipillä ja 5:nen tietysti silmässä.

                    vääntö riittää ohituksissa ihan hyvin vaikka ei mikään raketti olekkaan, kiireellä jos tarttee niin 4:lle vaan (Kiire on suhteellinen käsite).

                    Meikäläisellä tuo 5:sen käyttöalue on noin 65km/h -> jotain, eli maantielle sopiva. Vaihtaa ite pienemmälle jos meinaa vääntö loppua. Kulutuskin on pienempi kun ei ohituksissa väännetä kiekkoja turhan korkeelle.

                    Comment


                    • #11
                      Vähän lisää automaatilla ajamiseen:

                      Minulla on tapana vaihtaa liikennevaloissa odottelun ajaksi "vapaalle" vaikka ohjekirja ei sitä mainitse. Kirja taitaa mainita, että ei tarvitse.

                      Tänään kyydissä oli hoviasentajani, joka kiinnitti siihen huomiota. Palaute oli, että näin kannattaa tehdä= säästää kitkapintoja.

                      Comment


                      • #12
                        Tuo ei oikein voi olla mahdollista tai pikenminkin toisinpäin, sillä kykin ei luista kun ollaan paikoillaan. Silloin luistaa kun laitetaan vaide päälle ja vaihde tarraa pehmeästi kiinni.

                        Comment


                        • #13
                          Tarkoittikohan asentajani lootan sisäosien pintoja? Hyvä huomio koska meni minulle "jakeluun".
                          Pitää selvittää asia.

                          Comment


                          • #14
                            Nyt ajellut kaupungissa tuolla 3-asennolla ja kyllähän tuo mukavammalta tuntuu kuskinkin puolella kun jää se turha vatkaaminen pois :)

                            Vielä tarkennusta tuohon alkuperäiseen aiheeseen; se nykäisy ei välttämättä olekkaan nykäisy vaan sellainen että vaihde vain lyödään päälle, vähänniinkuin ilman kytkintä vaihtaisi. Ei kuulu mitään rusahduksia yms tuosta mutta tietyllä kaasulla aika rajua toimintaa.

                            Olikohan nyt tarpeeksi epäselvästi selitetty :D

                            Comment


                              #15
                              Minulla on tapana vaihtaa liikennevaloissa odottelun ajaksi "vapaalle" vaikka ohjekirja ei sitä mainitse. Kirja taitaa mainita, että ei tarvitse.

                              Tänään kyydissä oli hoviasentajani, joka kiinnitti siihen huomiota. Palaute oli, että näin kannattaa tehdä= säästää kitkapintoja.
                              Tuo ei oikein voi olla mahdollista tai pikenminkin toisinpäin, sillä kykin ei luista kun ollaan paikoillaan. Silloin luistaa kun laitetaan vaide päälle ja vaihde tarraa pehmeästi kiinni.
                              Eihän ne kitkapinnat (=planeettapyörästön osien lukitsemiseen käytettävät kytkimet ja jarrut) paikallaan seisomisesta kulu. Momentinmuunnin hoitaa luiston. Pitemmässä vaihde päällä seisomisessa alkaa sitten öljyt kuumentua, mutta siihen liikennevalopysähdys on liian lyhyt. Taitaa liikennevalojen kierros olla normaalisti minuutin luokkaa vaikkei se odottaessa siltä tunnukaan. Kovalla helteellä tosin lämpörasitukset muutenkin suuria.

                              Comment


                                #16
                                A4 -95 Automaatti vaihtaa oudosti

                                Kävin perjantaina katsastamassa Audini. Vuoden kuitteja keräiltyäni saan nyt laskettua ensimmäisen vuoden huolto- ja rengaskulut. Autossa on nyt kilometrejä 378 000, joten pääomakulut ja auton arvon aleneminen ovat mitättömiä. Tällaisessa autossa on saanut varautua käymään läpi miltei kaikki kuluvat osat.

                                Ennakoimaton suuri kulu oli joulukuun alussa alkanut atm-vaihderemontti. Vaihteet eteenpäin hävisivät, vain peruutusvaihde toimi. Vian korjasi AutoGear Jokioisilla. Vika oli venttiilikoneistossa ja mekaaninen, johtui kulumisesta. Itsediagnoosiraportti kertoi yhdeksästä viasta: magneettiventtiilit 1N88-7N94 (7kpl), monitoimikatkaisin F-125 (määrittämätön katkaisintila) ja vaihteiston ajonopeusanturi G68 (ei signaalia), vaihteiston pyörimisnopeusanturi G38(ei signaalia). Hintaa kertyi Saksasta tilatusta venttiiikoneistosta, vaihteiston irrotuksesta ja asennustyöstä 1750e.

                                Kaikkiaan huolto- ja rengaskulut/kilometri ovat tällä hetkellä 0,073e. Ensi vuonna uskoisin kulujen puolittuvan uusitun alustan ja vaihteiston pesun ja venttiilikoneiston uusimisen takia.

                                Auton vaihteiston käyttäytyminen muuttui remontin myötä: Oletan, että vaihteiston pyörimisnopeusanturi G38 on (ehkä) ollut pois pelistä jo jonkin aikaa. Samanlaista kierrosten vaeltelua 70-80 alueella ja ajoittaista täristystä loivissa ylämäissä ei enää vimme viikolla ole esiintynyt. Pienemmälle vaihteelle vaihtaminen tapahtuu ennen kuin ehdin ajatellakaan, ohitukseen löytyy aina oikea vaihde. Erikoista on myös se, että kun ajan nopeutta ~62, antaa vaihteisto moottorin vääntää 1400rpm. (vaihtaa pehmeästi pienemmälle, kun nopeus putoaa alle 60). Parasta on se, että vaihteisto irrotettiin ja pestiin, sisään saatiin täysi määrä 5,5l.VAG-öljyä. Mitään metallisilppua neulalaakereihin ei onneksi päässyt menemään.

                                Comment


                                  #17
                                  Minullakin oli samaa "vikaa" havaittavissa. Olen 99% ajanut "vanhan miehen" ajoa eli kierrokset eivät juurikaan ole nousseet yli 3 tonnia ja kickdownia on tarvittu hyvin harvoin.
                                  Ajattelin ennen suurempia murehtimisia vähän notkistaa TSI tyyliin, ajoin vartin kun Vatanen parhaimmillaan - jatkuvasti räppäsin kaasua ja jarrua pohjaan.
                                  Ja kas, vaihteet on menny sen jälkeen paljon sulavammin päälle, varsinkin se 3-4 väli joka töksäytteli.
                                  Pintakaasulla kyllä meinaa edelleen hieman nykäistä, mutta se taitaa olla jo selkeästi laatikon ominaisuus ? Vedossa vaihtaa kuin ...

                                  Comment

                                  Working...
                                  X