Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Moottorinohjainlaite ja jarrut

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Moottorinohjainlaite ja jarrut

    A6 2,5TDI -99, 130tkm ajetun moottorinohjainlaite on pari kertaa hälyytellyt ajon aikana.
    Ekakerran noin kuukausi sitten hehkutuksen merkkivalo vilkkui ja se häipyi välittömästi kun hiljensin kierroksia.

    Käytin auton välittömästi merkkihuollossa, vikakoodit luettiin ei mitään mainintaa tuosta häiriöstä, jotain herjaa oli kylläkin jarrupolkimen asennosta tms.
    Jarrupoljin toimii toisinaan kummallisesti, kun on parkissa päivän käsijarru päällä niin ennen käynnistämistä polkimessa ei ole yhtään "pelivaraa"..käynnistyksen jälkeen normaalitoiminto, kuten myös lyhyiden parkkerausten jälkeen.
    Käsijarru ja jarrut muutenkaan eivät ole olleet missään vaiheessa mitenkään jumissa.

    Nyt sitten tänään jälleen vilahti pari sekkaa moottorinohjainlaitteen herja ja häipyi kierroksia alentamalla. Autolla on ajeltu edellisestä herjasta jotain 6000km.

    Onkohan tosiaan näin, että ko.häiriöstä ei jää mitään jälkiä vikamuistiin ja pitääkö vaan hiljalleen varustautua moottorinohjainlaitteen vaihtoon kun häriöilmoitukset tihenee, vai vosiko olla kyse jostain muusta moottorinohjaimeen linkittyvästä indikoinnista, kovin mystiseltä tuo häriö ainakin vaikuttaa.

    #2
    Jos siellä on ennenkin ollut merkintä jarrupolkimesta ja luultavasti siihen liitetystä kytkimestä, on tuo vikamerkin antaja todennäköisesti myös tällä kertaa se. Luetuta koodi uudestaan ja jos siellä on taas maininta jarrupolkimen kytkimestä niin vaihda/vaihdatuta se. Helppo ja "halpa" homma. Moottorielektroniikkaan tuskin tarvitsee puuttua. Jos ei lampun sytyttyä tehot häviä on kyseessä nk. toissijainen vika joka ei vaikuta moottorin tärkeisiin toimintoihin

    Comment


    • #3
      Tehot ennallaan

      Joo, tosiaankaan ei tehot mihinkään hävinneet (kummallakaan häriökerralla)..toisinkuin manuaalissa kerrotaan moottorin käyttäytymisestä häiriöilmoituksen tullessa.

      Ehkäpä jarrupolkimen temppuileminen aiheuttaa myös tuon moottorinohjauslaitehälytyksen.

      Toin auton kesällä Saksasta ja on siten vähän niinkuin "sisäänajossa", ja muuten tosi mukava kulkupelipeli.

      Comment


        #4
        Kyllä jarrupoljinanturi vika vilkuttaa hehkuvaloa

        Comment


          #5
          yksi mahdollisuus...

          Jos on sisäänajossa niin et varmaankaa paljoa poljeta sitä. Silloin saattaa lambda-anturi karstoittua ja antaa väärää lukemaa josta vikakoodi johtuu. Vika poistuu käskemällä autoa vähän kovemmin.

          Comment


          • #6
            ..

            Ehkäpä on tullut vähän säästeltyäkin..2000 kierroksilla kun veto tuntuu jo ihan mukavalta.

            Koetin etsiskellä manuaalista optimikierrosarvoja, mutta enpä oikein löytänyt..mikä lienee sitten valmistajan ohjeistus?

            Pari vuosikymmentä ajelin mersuilla ja nehän kulkevat aika pienillä kierroksilla..joten voi olla, että "säästöliekkiä" kaasujalkaan tulee sieltäkin :)

            Comment

            Working...
            X