Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Typ89 80 moottorinvaihto/pakokaasuahtaminen

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Typ89 80 moottorinvaihto/pakokaasuahtaminen

    113 hp:lla ajaminen on tässä kolmen vuoden aikana alkanut turruttaa. Autoon olen tässä
    ajassa pultannut sen verran uusia osia kiinni ettei auton vaihtaminen tule kysymykseen. Auton
    seuraava omistaja on siis Kuusakoski Oy puristin tai kuolinpesä ;) (toivotaan puristinta).
    Kippo on rullannut tehtaalta vuonna 86, eli kotimaan säädöksin ahtimen pulttaaminen ei tuota
    mitään ongelmia ja katalysaattorista ei ole merkintää. Nyt moottorina on 1,8 8 venainen 'SD'.

    Teholukemasta 2xx olisin tyytyväinen, olkoonsa sitten vaikka 20x. Sen sijaan että valehtisin
    käyttäväni autoa noilla tehoilla vain radalla, ajattelin käyttää niitä laittomasti(!!!) tieliikenteessä!
    Audi on minulla käyttöautona (vaikkakin harrasteautona eräissä piireissä tunnettu), joten moottoriratkaisun pitäisi olla jotakuinkin luotettava ja edes millin bensataloudellinen.

    Muutama ratkaisu on oman mielen päällä enkä ole mihinkään erityisesti vielä syventynyt:

    a) Nykyisen moottorin ahtaminen
    - Aihio löytyisi jo valmiina, tarvitsisi tietysti peruskunnostuksen
    - Haittapuolena tälle, auto olisi pukeilla aina rakentelun ajan
    - Ymmärtääkseni Golffaajat on näitä kotomaassa jonkun verran tehneet, eli
    jotain tietämystä löytyisi. FFP:llä taitaa olla jopa ihan dokumentti aiheesta.
    - K-jetin määränjakajaa vaihtamalla riittäisi halutuille tehoille (/vaihto megaruiskuun)

    b) Audi/VW 16v ahtaminen
    - Aihion hankkiminen (toisaalta niin vanha motti että halpaa kuin makkara)
    - Rakentelu onnistuu hyvin pitkälle tallissa
    - Huhun mukaan ahtaminen hoituu kätevästi S2 palikoilla
    - Enemmän venttiileitä, läpivirtaava kansi (enemmän tilaa turbolle).

    c) 1.8 T jumalamoottori
    - Valmiiksi se 150 kaakkia, piirillä ja dounpaipilla +200?
    - Luotettava peli, bensataloudellinen (luulisin :)
    - Ilmeisesti alkupään moottoreissa ei ole mittariston ajonestoa
    - Moottoreita ei toistaiseksi kasva ihan joka puussa, vaikka kuulema
    saksastasta tuomalla niitä edullisesti saa.

    Hyvin pintapuolisia kommentteja moottorien tarkempiin spekseihin katsomatta.

    En ole tekemässä tätä remonttia tänään, huomenna, enkä vielä kuukauden päästäkään.
    Ajatus on hautonut päässä jo +vuoden ja varmaan menee tovi ennen kuin rupean
    mitään tekemään, muitakin projekteja nyt kesken.

    Ideoita? Ehdotuksia ratkaisuksi? Saa myös haukkua idean kuolleena syntyneeksi ja
    tekijän kädettömäksi.

    PS. Viiden sylinterin swapista en jostain syystä ole innostunut. :)

  • #2
    d) 1.9 TD/TDI

    Comment


      #3
      Minä selvittelisin ensisijaisesti vaihtehto c:tä. Saattaisi jopa olla edukkain vaihtoehto pitkässä juoksussa.

      Comment


      • #4
        Nälkä kun kuitenkin kasvaa syödessä, niin vaihtoehdosta b) saisi melko pienellä budjetilla n.300hp. S2 männät ja kanget käy tohon 16V koneeseen.

        Comment


          #5
          Bensataloudellisuus kannattaa ainaki unohtaa...

          Comment


            #6
            Jos toi 200+ hv riittää niin 1.8T ja megaruutta.

            Comment


              #7
              d) tai sitten c) mutta ei megaruutalla vaan motronicilla tai jollain viksummalla ohjelmoitavalla.

              Comment


                #8
                Kiitos vaan ehdotuksesta d), joskus tuotakin mietin mutta kun eihän tuon vuosimallin q:ta ole dieselillä saanut niin joutuisi varmaan lootan sisukset vaihtamaan dieselistä että saisi välitykset kohdilleen. Taidan kuitenkin dieselin pitää erillään tästä projektista.

                Herra X on myös yrittänyt tolkuttaa tuon vaihtoehto c) :n järkevyyttä ja oli selvitellyt että moottoreita tosiaankin saa tuontiyrityksien kautta melkein jopa järkevään hintaan. Megaruiskussa ei ilmeisesti muuta vikaa ole kuin se tolkuton säätämisen määrä että auton saa käynnistymään myös kylmemmillä ilmoilla.

                Motronicilla taitaa sen +200 saada ihan heittämällä, eli onko siinä edes mitään perusteita vaihtaa siitä pois? 1.8T:n virittämistä on varmaan aiemmissa keskusteluissa käsitelty jo kyllästymiseen asti joten sieltä löytynee lisätietoa.

                Teemu on oikeassa että nälkä kasvaa, mutta jos yrittäisi pitää sen jotenkin hallinnassa :)

                Comment


                  #9
                  itsellä sama projekti menossa, mutta typ-81 kanttikoriseen audiin.

                  itse taidan päätyä 1.8L 16v koneeseen.

                  Comment


                    #10
                    Varmaan jos lähtee miettimään realistisesti kustannuksia ja erityisesti työmäärää, olisi tuo vaihtoehto c kaikista otollisin. Koneelle ei periaatteessa tarvi tehdä muuta kuin heittää paikalleen ja kovaa ajoa. Kaikki muut vaihtoehdot sisältävät enemmän tai vähemmän koneen aukomista ja upgreidaamista, missä palaa työtunteja ja rahaa, jos vähänkään pyrkii tekemään hommat asiallisesti.
                    Jos vielä tuohon ymppää tuubisarjan ja jonkun hiukka avaramman ahtimen, suuttimet jne, niin taitaa se 2xx tehoa olla ihan realistinen konetta aukaisematta. (?)

                    Comment


                    • #11
                      Etenkin kun puhutaan käyttöautosta, niin vaihtoehto c) tulisi itselle ensimmäisenä mieleen. Harrasteautoon voisi sitten kokeilla muita purkkavirityksiä, koska käyttöautossa luotettavuus on kaiken a ja o. Tässä esimerkkiä minimibudjetilla ja ajankäytöllä tehtävästä virityksestä.

                      Omaa kanttikoppaa vauhdittamaan on ostettuna: 8v Gti kansi + imusatsi, 10vt pakosarja+ahdin+ hukkis ja polttoainepuolelle löytyy turbo saappaan k-jetti. Tallista löytynee myös painekellollinen jakaja yms. hilpettä. Joko koitetaan ajella pienillä paineilla tai sitten laitetaan pari peltitiivistettä puristuksien laskemiseksi. Jokatapauksessa pitkäikäinen kokoonpano tuosta ei tule, kun lähtökohtana on lähes 400tkm ajettu kaasarikoneen alakerta 10:1 puristuksilla :P

                      Comment

                      Working...
                      X