113 hp:lla ajaminen on tässä kolmen vuoden aikana alkanut turruttaa. Autoon olen tässä
ajassa pultannut sen verran uusia osia kiinni ettei auton vaihtaminen tule kysymykseen. Auton
seuraava omistaja on siis Kuusakoski Oy puristin tai kuolinpesä ;) (toivotaan puristinta).
Kippo on rullannut tehtaalta vuonna 86, eli kotimaan säädöksin ahtimen pulttaaminen ei tuota
mitään ongelmia ja katalysaattorista ei ole merkintää. Nyt moottorina on 1,8 8 venainen 'SD'.
Teholukemasta 2xx olisin tyytyväinen, olkoonsa sitten vaikka 20x. Sen sijaan että valehtisin
käyttäväni autoa noilla tehoilla vain radalla, ajattelin käyttää niitä laittomasti(!!!) tieliikenteessä!
Audi on minulla käyttöautona (vaikkakin harrasteautona eräissä piireissä tunnettu), joten moottoriratkaisun pitäisi olla jotakuinkin luotettava ja edes millin bensataloudellinen.
Muutama ratkaisu on oman mielen päällä enkä ole mihinkään erityisesti vielä syventynyt:
a) Nykyisen moottorin ahtaminen
- Aihio löytyisi jo valmiina, tarvitsisi tietysti peruskunnostuksen
- Haittapuolena tälle, auto olisi pukeilla aina rakentelun ajan
- Ymmärtääkseni Golffaajat on näitä kotomaassa jonkun verran tehneet, eli
jotain tietämystä löytyisi. FFP:llä taitaa olla jopa ihan dokumentti aiheesta.
- K-jetin määränjakajaa vaihtamalla riittäisi halutuille tehoille (/vaihto megaruiskuun)
b) Audi/VW 16v ahtaminen
- Aihion hankkiminen (toisaalta niin vanha motti että halpaa kuin makkara)
- Rakentelu onnistuu hyvin pitkälle tallissa
- Huhun mukaan ahtaminen hoituu kätevästi S2 palikoilla
- Enemmän venttiileitä, läpivirtaava kansi (enemmän tilaa turbolle).
c) 1.8 T jumalamoottori
- Valmiiksi se 150 kaakkia, piirillä ja dounpaipilla +200?
- Luotettava peli, bensataloudellinen (luulisin :)
- Ilmeisesti alkupään moottoreissa ei ole mittariston ajonestoa
- Moottoreita ei toistaiseksi kasva ihan joka puussa, vaikka kuulema
saksastasta tuomalla niitä edullisesti saa.
Hyvin pintapuolisia kommentteja moottorien tarkempiin spekseihin katsomatta.
En ole tekemässä tätä remonttia tänään, huomenna, enkä vielä kuukauden päästäkään.
Ajatus on hautonut päässä jo +vuoden ja varmaan menee tovi ennen kuin rupean
mitään tekemään, muitakin projekteja nyt kesken.
Ideoita? Ehdotuksia ratkaisuksi? Saa myös haukkua idean kuolleena syntyneeksi ja
tekijän kädettömäksi.
PS. Viiden sylinterin swapista en jostain syystä ole innostunut. :)
ajassa pultannut sen verran uusia osia kiinni ettei auton vaihtaminen tule kysymykseen. Auton
seuraava omistaja on siis Kuusakoski Oy puristin tai kuolinpesä ;) (toivotaan puristinta).
Kippo on rullannut tehtaalta vuonna 86, eli kotimaan säädöksin ahtimen pulttaaminen ei tuota
mitään ongelmia ja katalysaattorista ei ole merkintää. Nyt moottorina on 1,8 8 venainen 'SD'.
Teholukemasta 2xx olisin tyytyväinen, olkoonsa sitten vaikka 20x. Sen sijaan että valehtisin
käyttäväni autoa noilla tehoilla vain radalla, ajattelin käyttää niitä laittomasti(!!!) tieliikenteessä!
Audi on minulla käyttöautona (vaikkakin harrasteautona eräissä piireissä tunnettu), joten moottoriratkaisun pitäisi olla jotakuinkin luotettava ja edes millin bensataloudellinen.
Muutama ratkaisu on oman mielen päällä enkä ole mihinkään erityisesti vielä syventynyt:
a) Nykyisen moottorin ahtaminen
- Aihio löytyisi jo valmiina, tarvitsisi tietysti peruskunnostuksen
- Haittapuolena tälle, auto olisi pukeilla aina rakentelun ajan
- Ymmärtääkseni Golffaajat on näitä kotomaassa jonkun verran tehneet, eli
jotain tietämystä löytyisi. FFP:llä taitaa olla jopa ihan dokumentti aiheesta.
- K-jetin määränjakajaa vaihtamalla riittäisi halutuille tehoille (/vaihto megaruiskuun)
b) Audi/VW 16v ahtaminen
- Aihion hankkiminen (toisaalta niin vanha motti että halpaa kuin makkara)
- Rakentelu onnistuu hyvin pitkälle tallissa
- Huhun mukaan ahtaminen hoituu kätevästi S2 palikoilla
- Enemmän venttiileitä, läpivirtaava kansi (enemmän tilaa turbolle).
c) 1.8 T jumalamoottori
- Valmiiksi se 150 kaakkia, piirillä ja dounpaipilla +200?
- Luotettava peli, bensataloudellinen (luulisin :)
- Ilmeisesti alkupään moottoreissa ei ole mittariston ajonestoa
- Moottoreita ei toistaiseksi kasva ihan joka puussa, vaikka kuulema
saksastasta tuomalla niitä edullisesti saa.
Hyvin pintapuolisia kommentteja moottorien tarkempiin spekseihin katsomatta.
En ole tekemässä tätä remonttia tänään, huomenna, enkä vielä kuukauden päästäkään.
Ajatus on hautonut päässä jo +vuoden ja varmaan menee tovi ennen kuin rupean
mitään tekemään, muitakin projekteja nyt kesken.
Ideoita? Ehdotuksia ratkaisuksi? Saa myös haukkua idean kuolleena syntyneeksi ja
tekijän kädettömäksi.
PS. Viiden sylinterin swapista en jostain syystä ole innostunut. :)
Comment