Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

vetonivelten kesto (b5) a4..?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • vetonivelten kesto (b5) a4..?

    itellä olis vetonivel remppaa luvassa rutinasta päätellen,eli olisinkin kiinnostunut tietämään km-lukemia jolloin on a4 b5 koriseen noita vaihdeltu..? lähinnä kiinnostaa 1.8t etuvedot

  • #2
    Audihan on tunnettu pommin kestävästä voimansiirrostaan...
    Ei kai ole sattunut niin, että vetonivelen suojakumi on ollut rikki pidemmän aikaa?

    Comment


      #3
      Mulla tais mennä uloimmat 150 tkm kohdalla, ja tosiaan kumit oli kerennyt mennä katki poikki. Nyt on motonetin nivelet ja ainakin vielä rokkaa hyvin :)

      Comment


      • #4
        ittellä meni 1.8 20v ilman turboa etuvedosta 180tkm kohdalla kuskinpuoleinen ulompi vetonivel. kumi oli jonkin aikaa ollut ilmeisesti rikki...

        Comment


        • #5
          Eli tästä ilmeisesti opimme että vetonivelien suojakumeja kannattaa alkaa tarkkailemaan 150tkm paikkeilla. Itellä meni ulompi vetonivel vaihtoon keväällä, mittarissa 154tkm. Kumi oli rikkoontunut talven aikana ja aika hyvät soosit oli täten nivelessä.

          Comment


          • #6
            Meillä kuutosesta vaihdettiin toinen vetonivel n. 100tkm:ssa ja toiseen samalla kumi. Tämä johon kumi vaihdettiin ääntää ilmeisesti nyt hieman.
            Omaa tyhmyyttä tuo, katsoin jossain vaiheessa että hieman alkaa olla murtumaa, pitää muistaa kumit vaihtaa. Sitten juntti olin vielä kysymysmerkkinä kun katsoin eräänä päivänä vanteita ja kommentoin vielä vaimolle, että onpas öljyisen näköiset vanteet jostain syystä kunnes tajusin joitakin aikoja myöhemmin että doh...!

            Comment


            • #7
              Renkaiden vinoonjättäminen tekee kuulemma hallaa vetarien suojakumeille joten jätetään ne renkaat suoraan parkkeerattaessa. Suojakumit on tietenkin hyvä tarkistaa vähintään renkaanvaihdon yhteydessä, mielummin useamminkin.

              Comment


              • #8
                S4 (B5) vetonivelet?

                Hyödynnetään vanhaa topiccia:

                Eli äsken jarrupalojen vaihdon yhteydessä tuli huomio, että molemmat suojakumit ovat alkaneet "tihkua". Auto on ollut viimeksi huollossa noin 3kk sitten ja silloin ei mitään mainintaa asiasta ollut. Mutta siis kysymys:

                Kannttaako vaihtaa pelkät kumit vai koko nievel? Ylimääräisiä ääniä ei kuulu, mutta alkaako tuo juuri alle 160tkm olemaan tarpeeksi noille nivelille. Eli kannattaako vaihtaa samaan konkkaan, kun kerran kumit menee pakostakin vaihtoon?

                Comment


                • #9
                  Omassa 2.4 koneella varustetussa aanelkussa meni vetonivel 220tkm, syynä rikkoutunut suojakumi...

                  Comment


                  • #10
                    Noitten ulompien vetareiden suojakumien kuntoa kannattaa tutkia aika ajoin, varsinkin talvella/talven jälkeen. Suojakumin rikkoutuminen on melkeinpä yleisin syy nivelen hajoamiseen. En ole ainakaan törmännyt tapaukseen jossa kumi olisi ehjä mutta nivel rikki.

                    Koko niveltä ei tarvitse välttämättä vaihtaa jos huomaa kumin rikkoontumisen melko nopeasti, ei se nivel ihan päivissä antaudu kuitenkaan vaikka moskaa pääsiskin sisälle. Eli nivel irti, kunnollinen puhdistus rätillä ja rasvanpoistajalla ja sit tutkimaan nivelen kuntoa. Jos on kunnossa niin uudet rasvat sisälle, uusi suojakumi ja matka jatkuu.

                    Comment


                    • #11
                      Alkuperäinen kirjoittaja laituri
                      Kannattaako vaihtaa pelkät kumit vai koko nivel?
                      Omassani oli kumit vaihtokunnossa, mutta nivelet olivat vielä hiljaiset.
                      Putsasin nivelet painepesurilla ja löpöllä huolellisesti ja laitoin uudet rasvat sisään.
                      Takaisin laittaessani laitoin nivelet eri puolille, näin sain kulumat "pakin puolelle".
                      Tuo on ihan laillinen keino, kun vaan tehdään ajoissa.

                      Comment


                      • #12
                        Mä tein kanssa ton kutosen kanssa viime syksynä sillai, että vaihdoin toisen jo hieman ääntävän kokonaan (alkaa muuten tosi äkkiä naputtamaan!). Toiselle puolelle laitoin pelkän kumin, vaikka sieltäkin oli rasvat sylkässy kokonaan pois.
                        Pesin nivelen mielestäni vimosen päälle naftassa mutta niin siinä vaan kävi, että sekin alkoi parin kk:n päästä napajamaan ja piti vaihtaa.

                        Comment


                        • #13
                          Eilen oli kamat auki ja tulos oli ettei kannata vaihtaa kuin kumit, koska kaikki oli muuten kunnossa. Autolla taluteltu siis nyt 160tkm.

                          Comment


                          • #14
                            Omalla ajettu nyt 160 000km ja toinen suojakumi palasina. En tiedä kauanko oli ollut rikkinäisenä kun katsastus setä sen huomasi :).

                            Noo, ajattelin että otetaan irti ja vaihdetaan nyt ainakin se suojakumi. Pesin nivelen ja laitoin kumin paikoilleen.

                            Parin päivän pääsä vilkaisin, että onko kumi vielä paikoillaan ja EII, ulompi kiristys lenkki oli jostain syystä irronnut ja toinen pää oli siis irti.

                            Ilmeisesti huonosti kiristin sen. Kyllä syö miestä kun ei hirveän mukava homma aloittaa uudestaan... Pitäisikö uusia koko nivel? :)

                            Toisen puolen kumissa myös pientä halkeilua havaittavissa eli siitäkin kumi vaihtoon.

                            Comment


                            • #15
                              Itselläni rupesi nelkussa rutisemaan (ilmeisesti) vetarin nivel tässä viikko takaperin, suojakumi on ehjä, mittarissa 133tkm. Parissa eri asennossa kun pitää rattia ja antaa voimaa rattaille niin kuuluu ronklatus.

                              Comment


                              • #16
                                Orkkisnivelet ja 252tkm mittarissa. Tosin quattro-malli kyseessä. Edestä toiselle puolelle suojakumi vaihdettu kun oli alatukivarsien vaihdossa murjottu se sellaiseen kuntoon että olis kohta menny rikki. Toinen puoli pitäis käyttää kans auki kun oli sisempi sokka kadonnut ja päässy kosteutta rasvojen sekaan. Ei tosin äännä vielä mitenkään.

                                Takana on alkuperäiset suojakumit ja edessäkin on toisella puolella. Orkkikset ovat sellaista muovisen tuntoista ainetta ja ihme kyllä kestävät pakkasellakin. Tosin itsellä on tapana jättää renkaat aina suoraan kun jättää auton parkkiin, säästää suojakumeja.

                                Comment


                                • #17
                                  Ajattelin vaihtaa samalla kertaa molempien puolien suojakumit, kun huomasin toiselta puolen tihkuvan vähän rasvaa ja kumit ovat molemmin puolin melko halkeilleet. Puran samalla nivelet, pesen ja laitan uudet rasvat.

                                  Nivelet ovat luultavasti alkuperäiset eli noin 200 tkm ajetut. Mitä mieltä olette, onko mitään järkeä vaihtaa nivelet keskenään? Jos niille siten saisi hieman lisää elinikää, kun eivät kuitenkaan vielä ääntele mitenkään... Vai pahentaako vaihto vain asiaa, kun pyörimissuunta vaihtuu?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Nivelet ovat luultavasti alkuperäiset eli noin 200 tkm ajetut. Mitä mieltä olette, onko mitään järkeä vaihtaa nivelet keskenään? Jos niille siten saisi hieman lisää elinikää, kun eivät kuitenkaan vielä ääntele mitenkään... Vai pahentaako vaihto vain asiaa, kun pyörimissuunta vaihtuu?
                                    Tästä on varmaan monta mielipidettä, mutta minä en ainakaan vaihtaisi nivelten paikkaa ja siis niiden pyörimissuuntaa. En usko tuon operaation lisäävän nivelen elinikää yhtään vaan pahimmassa tapauksessa ennemminkin lyhentävän sitä, tämä kuitenkin vain vahva mutu. Puhdista vaan nivelet kunnolla ja uudet rasvat peliin uusien suojakumien kanssa, niin eiköhän ne vielä hyvän matkaa kestä. Jos purat nivelet kokonaan, niin laita kuulat/muut osat samoille paikoille missä olivat. Niveltä myös kannattaa pyöritellä käsin puhdistuksen/rasvauksen jälkeen, jotta rasva leviää varmasti joka pinnalle ennen varsinaista käyttöä.

                                    Vanhempien vitoskoneilla varustettujen Audien nivelet kestivät helposti 300tkm, tosin niissäkkin alkoi suojakumit antautumaan aika tarkkaan 250tkm kohdilla.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Jep, samaa mietiskelin. Tarvis löytää joku, jolla olis käytännön kokemusta asiasta.

                                      Purinkin jo toisen nivelen ja merkkailin kyllä kaikkien osien asennon ja pidin kuulat järjestyksessä. Hyväkuntoisilta näyttivät kaikki pinnat, joten kai niillä vielä muutama kilometri taittuu.

                                      Ostin suojakumit alkuperäisosana ja ovat näköjään nykyään muovista tehty :) Kai se kuitenkin on kestäväksi materiaaliksi todettu pakkasillakin...toivottavasti :D Hinta kyllä yllätti positiivisesti, 18 €/kpl sisältäen kaikki normaalit hilut eli rasvat sun muut.

                                      Comment


                                        #20
                                        26€ maksoi vetarin suojakumi Käyttöautolla alennuksien jälkeen viikko sitten, ja oli kyllä ihan kumia. 110mm vetariin, joka tuolla nokilekassa näytti edessä olevan.

                                        HL-mallin tarvikekumi oli ensinnäkin kooltaan noin 25mm liian pieni, ja täyttä muovia... Köyhän ei saisi ostaa halpaa, taas tuli kalliiksi kun piti laina-autolla lähteä kesken remontin hakemaan oikeaa suojakumia 45km päästä!

                                        Comment


                                        • #21
                                          Kyllä nivelille teoriassa saa lisää käyttöikää vaihtamalla ne puolelta toiselle, riippuen siitä onko kulumaa enemmän ristikappaleessa vai kuulissa.

                                          On sitten taas ihan eri asia, kannattaako tuo käytännössä, Audin orkkisnivelistä ei ehjillä kumeilla ole juuri matka loppunut kesken.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Onko valistunutta arvausta kumpi on oikee tuohon omaan kulkineeseen?

                                            Vetonivel A4/A6/Passat Löbro 17-5304 A4 1,9TDi-66/81kW Ulompi eteen (33/30u/45ABSh) Löbro-valm [1995 - 2000] 84.90 €

                                            vai

                                            Vetonivel Audi (v/o) Löbro 17-5020 A4 1,9TDi-81kW Ulompi/eteen jos 38/27u, 45ABSh Löbro-valm [1995 - 2000] 135.50 €

                                            Comment


                                            • #23
                                              Käytin edellisen B5 1.8T katsastusmiehen suosittelemana suojakumien vaihdossa (huollon yhteydessä) Suojakumit olivat ehyet, urissa havaitavissa kulumaa. Puolivuotta ajeltuani alko rallattaan pelkääjän puoli ja siitä jonkin aikaa kuskinpuoli. Ilmeisesti asentajalla jäänyt rasva tms pois kun laitto nippuun.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Eli vetonivelen suojakumi on rikki ja ollut ties kuinka kauan. Ei varmaan tee hyvää nivelelle näillä keleillä, varmaan menee koko nivel vaihtoon...

                                                Nyt tuli vaan sellainen mieleen, että kun ajaa hidastetöyssyyn, niin kuuluu ääni ihan kuin kuskinpuolen rengas ottaisi johonkin kiinni... vaan kun ei ota. Voiskohan tuo ääni tulla tuosta jo kärsineestä vetonivelestä? Muuten se ei kyllä vielä metelöi.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Todennäköisesti tukivarsien pallonivelet ääntelee töyssyissä. Jossain lienee siis myös väljää tai ainakin kohta, jos kuivuuttaan narisee.
                                                  Mullahan olisikin edullinen B5 vetoakselipari, josta voisinkin raapustella myynti-ilmoituksen per heti.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Mikähän on paras keino selvittää, että onko ulompi- vai sisempinivel menossa hajalle? Itellä rupes napsuttelemaan vänkärin puolen takapyörän vetoakseli, mutta kun ei tunnu välyksiä eikä ilmassa pyöritellessä kuulu mitään ylimäärästä. Häytyykö se vaan ajaa vika esille?

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Vaimon hakiessa tänään duunista pomppasin nelkun rattiin.
                                                      Molempiin suuntiinhan tuo rutisee, kun lähtee liikkeelle käännökseen. 238tkm B5. En tiedä, vielä, onko alkuperäiset.

                                                      edit: Kappas, vetarien suojakumit edelleen ehjät. Siinä kun käänneltiin ja väänneltiin niin ei onnistunut paikantaminen. Vähän raidetangon pää arvelutti, mutta paha tosiaan noin käsipelillä toisintaa.
                                                      Kahva edellä kun ajelee pitkin lumipyryä niin iloisesti rutisee, ettei se nyt ihan kuranttia kamaa kyllä ole =/
                                                      Viimeksi muokannut Oko^^; 14.1.2011, 23:42.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Kyllä näköjään ajamalla ne viat saa esille. Rupee nimittäin sitä rutinaa ja välystä löytymään niistä nivelistä oikeesti kilometrien jälkeen :)

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Alkuperäinen kirjoittaja mahonen Näytä viesti
                                                          Mikähän on paras keino selvittää, että onko ulompi- vai sisempinivel menossa hajalle? Itellä rupes napsuttelemaan vänkärin puolen takapyörän vetoakseli, mutta kun ei tunnu välyksiä eikä ilmassa pyöritellessä kuulu mitään ylimäärästä. Häytyykö se vaan ajaa vika esille?
                                                          Jos jyrkkään kääntäessä napsutus kuuluu nin kyllä se on ulompi nivel.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Niin, jos kyse on etupäästä.

                                                            Tuossa ongelmana oli takapää ja kääntyviä takapyöriä ei (vielä) VAG vehkeissä ainakaan ole ;)

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X