Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Nelivedosta takaveto?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Kävi tos mieles, että hitsaisin mun A4 B5:sen 5 lovisesta torsenin lukkoon ja muuntaisin ton mun 2.4 V6 30v 5-lovisen 01a quattro kompinaation takavedoksi. Mitä mahtaa katsastusmies sanoa jos meen takavetosena sitä katsastamaan. Tuleeko hylky vai antaako leiman?

    Jos joku meinaa, että miksei laita katsatuksen ajaksi etuvetaria kiinni niin silloon ei saa taas mennä jarrudynoon, muuten voi tulla pahaa jälkeä. Normaalisti katsari menisi torsenin kanssa jarrudynoon, mutta mitä se tuumaa siitä, kun itse menen sanomaan, että sun ei saa mennä siihen, koska olen itse hitsannut jakolaatikon tasauspyörästön torsenin lukkoon joten vetosuhde on pysyvä 50/50. Kun etupää vetää niin vetää takaapääkin ja silloin ei kärsi yrittää hidastaa toisen akselin pyörintänopeutta. Iha vaan niille tiedoksi, joilla käy joskus sama operaatio mielessä.

    Comment


      #32
      Kielletäänkö jossakin pykälässä tönkki keskilukko?

      Ei välttämättä ensimmäisenä huomaa jos pelkällä takavedolla menet.

      Comment


        #33
        Vetotavan muutos on aina vähintäänkin muutoskatsastus. Leima voi olla tiukassa, koska B5:ttä, jos kohta juuri muitakaan Audeja ei ole koskaan tehty takavetoisina, mallisarjasta ei siis löydy.

        quattrojahan ei useinkaan ajeta dynolle, mutta kiinni hepatun tasurin huomaa hölmömpikin inssi ja viimeistään silloin tulee trailerikeikka katsastusasemalta.

        Eli älä tarjoa leimalle takavetona.

        Comment


        • #34
          Mun oma on ajettu joka kerta dynolle ja kerran taidettua kysyä, että eikös tämän saanut ajaa jarrudynoon. Mutta siis enemmin veisin kiinni hepatun torsenin tasurin nelivetona katsastettavaksi ja ilmottaisin tästä vaan etukäteen, että näin olen tehnyt autolle joten jarrudynoon autoa ei missään nimessä saa ajaa?

          Kuvittelis taas iha vaan maalaisjärjellä, että ei katsastusmiestä paljoa kiinnosta jos edes huomasikaan, että auto on takavetonen. Mutta jos jollakin 100% tietämys takavetosena katsastamisesta niin saa kertoa.

          Comment


          • #35
            Alkuperäinen kirjoittaja Tanehau Näytä viesti
            Normaalisti katsari menisi torsenin kanssa jarrudynoon...
            Eikös siinä rekisteriotteessa lue nelivetoa? Itsellähän ei ole koskaan jarrudynoon menty, vaan takapihalla jarruteltu. Jarrutko/takaveto olisi katsastuksen ainoa hylky :)

            Comment


            • #36
              Ei vaan, jos en puhuisi mitään, että mulla on juttilukko tasauspyörästössä ja katsastusmies menisi jarrudynoon ja auto leveis siihen. Tämä ei olisi enää katsastusmiehen vika koska niin ei pitäisi käydä ja vika löytyisi sitten minusta.

              Comment


                #37
                Alkuperäinen kirjoittaja Tanehau Näytä viesti
                Kuvittelis taas iha vaan maalaisjärjellä, että ei katsastusmiestä paljoa kiinnosta jos edes huomasikaan, että auto on takavetonen. Mutta jos jollakin 100% tietämys takavetosena katsastamisesta niin saa kertoa.
                Niinsiis mä kuvittelin että olet viemässä ihan tarkoituksella ja ilmoittaen takavetoista leimalle. Jos et meinaa siitä kertoa, tuskin muuten huomaa, mutta dynosta tietty lähtee kuin jänis makuulta. Kuivalla kelillä saattaa tönkköhitsattu keskitasurikin paljastua :)

                Takavetoiseksi katsastus ei onnistu, ei millään.

                Comment


                • #38
                  Joo, voisi seuraavaan katsastukseen koittaa mitä tuumaa takaveto modista, tietenkin olla itse vaan niinku hiiri hiljaa ja seurata vierestä :-) ja jos kysyy jotaki siihe liittyvää nosturilla niin sanoa vaan, että joo takavedoksi on tullu muutettua, mutta ei kai se sua haitta :) ?. Eipä siinä mitään menetä takasi kattastukseen sitte etuvetarit paikoillaan jos ei mee läpi :-)

                  Ja olihan tuola jo nettiautossa ja foorumallakin myynnissä yksi Urs4 takavedoksi modattu, varmasti omistaja ajanut myös leimalle ilman mitään sen kummempi toimenpiteitä takavetoisena.

                  Comment


                  • #39
                    A ja k1 ei ainakaan lahdessa ole ajanut meikäläisen torsenia kertaakaan dynoon. Ei tuo takapihan "jarrutus" kyllä mistään mitään kerro, jos edes vähänkin hidastuu.

                    Comment


                    • #40
                      Itse kanssa jossain vaiheessa tuota mietiskelin, että ei kai tuo takavetoisena mitenkään erikoisesti käyttäydy, etteikö leimalla käynti onnistuisi? Ulospäinhän sitä ei kai mistään huomaa, kaikki vetarithan on kuitenkin paikallaan kuin vakiossa. Talvella tosin voisi perä livetä, mutta eikös tuo semmonen "kesämodi" olisikin... ;)

                      Comment


                        #41
                        No eihän se silloin ole takaveto, jos etuvetarit on paikoillaan :)

                        Alkuperäinen kirjoittaja Kilu7 Näytä viesti
                        A ja k1 ei ainakaan lahdessa ole ajanut meikäläisen torsenia kertaakaan dynoon. Ei tuo takapihan "jarrutus" kyllä mistään mitään kerro, jos edes vähänkin hidastuu.
                        Oma A6 on aina ajettu dynoon kyseisillä asemilla. Voi olla, että ovat varovaisempia volkkarien kanssa, kun niissa on enemmän visko- ja haldexkytkimiä.

                        Comment


                          #42
                          Jos junttilukkolötkössä on keskitasurin alipaineletkut poikki, tuleeko siitä katsastuksessa hylsy? Tai jos haldex ei vedä kuin toisesta päästä eikä sytytä valoja mittaristoon?

                          Kutina on, että ei tule, joten miten poikkeaa "rikki" mennyt torsen...?

                          Comment


                          • #43
                            Omista/tuttujen quattroista ei ole mitään ajettu dynoon, näin siis kuopion konttoreilla.
                            Takapotkuna ei mene leimalta. Ei pitäisi tulla hylsyä, jos ne letkut on poikki niin nelivetohan se edelleen on.
                            Joten poikkeaa tuosta "rikki" menneestä, jos nyt oikein ymmärsin termin.

                            Comment


                            • #44
                              Tälle päivää tuli tehtyä takaveto modaus kaverin kanssa sen hallilla monttua hyödyntäen (onnistuu ilmanki, mutta suosittelen jos ei halua huutaa V****a ja S****n** koko aikaa, ku meinaa ahdistaa). Ottihan se vähän aikaa kummiskin, että noin 2 - 3h saa varata sille aikaa. Kuvia nyt ei oo itse rojektista, mutta ei se niin ihmeellistä ollut, että jokainen joka haluaa modauksen tehdä onnistuu siinä ihan varmasti. Voin kuvailla muutamalla sanalla.

                              Modaus siis tehtiin S8 D2 01e 6-speed DGV laatikkoon johka laitettiin S4 B5 01e 6-speed DSY torsen hitsattuna lukkoon.

                              1. Pakopukti pois, downpipet voi jättää kiinni kyllä.
                              2. Kardaani irti kokonaan.
                              3. Tyhjää ainoastaan torsenin päästä öljyt avaamalla takaperän puolimmainen roppu pohjasta.
                              4. Laatikon päästä sitten kardaanin laipan vierestä kotelon pultit auki.
                              5. Kammeta talttapäisellä ruuvarilla varovasti koteloa auki samalla pitäen toisella kädellä vastaan kardaanin laipasta. Sisällä jousi ja pari simmilevyä jotka voi helposti lentää lattialle jos ei ole tarkkana.
                              6. Kun kotelo pois otat torsenin vain ihan sormilla vetämällä pihalle ja laita hitsattu torsen takaisin paikalleen ja ruuvaa palikat takaisin paikoilleen.
                              7. Kun hitsattu torsen, kardaani ja putki on takaisin kiinni voi siirtyä etuvetarien poistoon.
                              8.Ota vetarit irti ja ota molemmista vetareista pyörän puoleinen nivel irti. Suojaa nivelen pää jollakin ja pulttaa se vain takaisin kiinni pyörännapaan niinkuin se olikin siinä, että etupyöränlaakeri pysyy paikoillaan.
                              9.Itse lisäsin vasta lopuksi vaihdelaatikkoon öljyt noin. 1l ennenkun kuskin pyörän kiinni laitin.

                              Olihan se kaamea shokki, kun pääsin ulos tallista. Se sutii ja sutii... ja sitte se sutii ja no ei se muuta tuntunu tekevänsä. Ei vittiny silti nastoja märkään pikitiehen kuluttaa, mutta noin äkkiseltään perässä ei mitään pitoa ilman lukkoa. Eiköhän tässä joku päivä koiteta mennä vähän polttelemaan noita 15" pellivanteita radalle.

                              Löysin neti syövereistä taas hyvän pätkän a4 b5 takavetomodista ;-) 1.8t mies varmasti osaa korvakuulolta sanoa paljonko sitä tehoa tarttee tollaseen menoon, ei vissiin paljoa paskaakaan? (Tuskin tossa yli 300 heppaa on?) :-) Hauskan näköstä :-)
                              [ame="http://www.youtube.com/watch?v=D3VyGdLv-dk"]http://www.youtube.com/watch?v=D3VyGdLv-dk[/ame]

                              Comment


                              • #45
                                No hitto! Eiku suti kuvia vaan kehiin! Kerrohan tippuuko kulutus minkä verran ku ei etupää enää vejä.

                                Comment


                                  #46
                                  Vetävän akselin lisäämiseen on mahdollista saada poikkeuslupa, mutta poistamiseen ei lupia ei edes harkita, eli ei ole mahdollista. Näin on aikanaan vuosituhannen alkupuolella AKEn edustajat esittäneet autoharrastajille suunnatussa tiedotustilaisuudessaan. Tuskin ovat sen jälkeen mieltään muuttaneet.

                                  Comment


                                  • #47
                                    Aikoinaan Urssiin mietin ratkaisua, jossa etuvetarit sais olla paikoillaan, eli torsenista etummaiset matopyörät sileiksi, ja takimmaiset vain hitsataan kiinni. SItten voi talveksi pienellä ruuvaamisella vaihtaa vain torsenimöykyn.

                                    Mulla löytys yksi 01E keskitorseni irtaallaan, jos joku tahtoo. Siinä saattaa olla jo joku ruosteläikkä rattaissa, eli siis hitsattavaksi kävisi

                                    Comment


                                    • #48
                                      Mä en selvästikkään ollu sisäistänyt tuota takavedoksi muuttamista. Luulin että pelkkä torsenin hitsaus poistaa vedon edestä, ja menis niin iisisti, nyt vähän hävettää... :)
                                      Mutta hyvä että nyt selvisi, rautalanka on minunlaisen "autonlaittajan" paras kaveri ;)

                                      Comment


                                      • #49
                                        Vähän olisi kiinnostusta suorittaa kyseinen operaatio myös omalle autolle. Leimalle sitä on turha tarjota, melko nopee homma loppu pelissä tehä joka kevät/syksy jos siltä tuntuu. Lukko siellä perärässä pitäs ehdottomasti olla, valmistaako noita kukaan? Mitkä lie seuraukset sitten jos autolla sattuu joku vakavampi kolari ja vetotapaa on muutettu?

                                        Comment


                                        • #50
                                          No itse näin nopeesti mietittynä vaikka ryssit mitenkä pahasti autollas niin vetotavan muutos ei tuu selviämään, tai saa kyllä olla tosi paska mäihä jos selviää. Ja jos selviää niin maksu mieheksi siinä joutuu.

                                          Wavetrack ja quafei lukkoperiä on tarjolla lähtöhintana noin 1k ja sellanen sielä melkee pitää olla. Tua on ihan naurettavaa kuinka helposti se toinen takapyörä karkaa sutimaan ihan sillä asfaltillakin, sorasta ja märjästä piestä puhumattakaan. Lumella ei todennäköisesti pääse edes eteenpäin tai tuskallista se varmasti on lähtö tilanteissa.

                                          Comment


                                          • #51
                                            vähän OT: Kyllä sillä vetotavan muutoksella täytyy olla suora syy-yhteys onnettomuuteen ennenkuin voidaan syylliseksi tuomita. Ei katsastamattomalla autolla kolarin ajanut ole automaattisesti syyllinen onnettomuuteen, ainoastaan katsastuksen laiminlyöntiin.

                                            Comment


                                            • #52
                                              Ne ei tiedä muutoksesta mitään jos ei siitä mainihe ... se kyllä nousee siitä jarrudynosta takavetosenaki.
                                              Paitsi vetareita kyllä ovat repineet jokakerta ... itselläni ei tämän puolesta ole ongelmaa, ne kun on paikoillaan.
                                              Viimeksi muokannut Janssoni; 11.3.2014, 19:22.

                                              Comment


                                              • #53
                                                Ja juurikun tuolla aiemmin kehuin ettei mitään ole dynoon ajettu, niin nyt kun käytin niin dynoonhan tuo ajo.
                                                Pyörii niin hitaasti ettei kuulemma merkkaa (4km/h)

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Jos jollakin löytys ylimääräsenä tuommonen 2.8 quattroon sopiva torseni jossa laakerit kunnossa ja ei välyksiä rattaissa niin olisi kiinnostusta. Laatikko ilmeisesti tuo 01A. Myös käytetyt vetonivelet eteen kiinnostaa. Kunhan on abs hampaat, boori ja kierteet kunnossa. Myös lahjoitukset otetaan vastaan, en tähän ajatellut kovin montaa euroa käyttää.

                                                  Comment


                                                    #55
                                                    Tämä laite näyttää takavetoselta tällä videolla. Mukavan näköistä ja kuuloista menoa.

                                                    https://www.youtube.com/watch?v=Smp3EFJaQTs

                                                    Comment


                                                      #56
                                                      Kyllähän toi aika takapainotteiselta näyttää. Eri vanteet takanakin viittaavat hieman tuohon, ei sillä onhan noita sekavanne/rengastuksia noissa kilpavehkeissä välillä muutenkin.

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Aika liposen olosta :-) Mahtavan näköstä asfalttikinttupolku pätkää! Kuski elää varmaan elämänsä parhaimpia hetkiä :D

                                                        Tossa oman projektin takaveto modi niille jokka sitä ei oo vielä nähnyt:[ame="http://www.youtube.com/watch?v=JEhqU7E9te8"]http://www.youtube.com/watch?v=JEhqU7E9te8[/ame]

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Huvikseni tossa taas selailin youtuben maailmaa niin löysin V8 DTM remmiahdetun drifteri!
                                                          https://www.youtube.com/watch?v=m9AC...yer_detailpage

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Mroo
                                                            Itselläni olis sellainen kysymys, että kestääkö kuinka luotettavasti junttilukko quattro(typ85) dynotuksen <500hp tehoilla takavetosena eli etuvetarit irti keskilukko päällä? (Kyllä, tiedän että on olemassa 4vetodynoja, mutta tietyistä syistä tähän on päädytty ja vain ed. mainittuu kysymykseen halutaan pätevä vastaus =))

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              Eikös keskilukko jaa 50-50? Näin itse olen ainakin ymmärtänyt.
                                                              Varsinaiseen kysymykseen vastaten: Varmasti kestää jos 50-50 jakaa.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X