Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

AAH vedenlämpöanturi (termarivika ehkä sittenkin vaiko eikö)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Kiitos oikein suuresti Sami! Ton yleismittariviedon mukaan ei mulla kumpikaan pelitä lähellekkään noin :/ Apukuskin puoleinen antaa jatkuvasti muuttumatonta lukemaa nousten kierrosten mukaan 0.15 ja 1.0 välillä ja kuskinpuoleinen pysyy aikansa siellä 0.06V ja välillä nousee toviksi 0.15-1.0 kierrosten mukaan. Ajoin äsken kotiin vain se apparin puoleinen lambda kytkettynä ja kylmänä alkoi rykiä 2500-3000rpm alueella ja siitä korkeimmilla kierroksilla meni taas hyvin. Kun kone lämpeni niin nykiminen lieveni pieneksi nykäykseksi 2500-3000rpm välillä. Onko sitten kumpikin lambda kuitenkin kaput vai oliko mittaus tulkinta väärä ja viallinen onkin apparin puoleinen lampda. Täytyy testata huomenna toiste päin. Jos ei toimi ni molemmat piuhat irti ja töissä mittaus oskiloskoopilla jos sellainen löytyis meidän instrumenttiosastolta. Jos ei ni suosiolla suoraan ens viikolla ostamaan boschit. 118eur merkkikoht liittimillä. Paljon muuten kerhon kautta. Onko tietoa?

    Comment


      #32
      Kuinkas oskiloskooppi kytketään jotta saa mitattua signaalin piuhasta?

      Comment


      • #33
        Lamdan mittaus

        Oskilloskooppi kytketään johonkin korkeaimpedanssiseen asentoon eli elä käytä 50 ohmin asentoa.

        Signaalijohtimeen pukataan skoopin probe rinnalle mukaan eli lamdan johto normaalisti kiinni ja kuoresta läpi se skoopin terävä kärki.

        Maa auton runkoon.

        Näyttö jonnekin 0 - 2 voltin alueelle ja hidas pyyhkäisy. Ruudulle pitäisi ruveta tulemaan siniaallon näköistä välillä nollan tienoilla, välillä yhtä volttia näyttävää käppyrää...

        Minimi on oikein jos on alle 0,05 volttia ja maksimi jos on yli 0,95 volttia. Pitäisi säätyä yli ja alle pari kertaa sekunnissa. Muuten on hidas.

        Comment


          #34
          Nyt on uudet lambdat ja sen kyllä huomaa. Moottori käy entistäkin tasaisemmi ja vastaa kaasuun empimättä eikä minkäänlaista nykimistä. Boschin merkkikohtaiset. Öljynpaineetkin nousivat tyhjäkäynnillä lämpimänä 1.8:sta 2.0:aan kun tyhjäkäynti parempi.

          Comment


            #35
            mikäköhän tota vedenlämpömittaria vaivaa kun termari vaihdettu ja anturi, mut lämmöt pysyny siellä alle 50 viisarin värähtämättä. välillä heräilee hetkeksi. Tänään kun ajoin Lahdesta Tampereelle niin näytti yli puolen matkaa alle 50 ja kun pysähdyin kahville ja jatkoin matkaa niin heräsi ja nousi 90. Pysyi siellä 90:ssä 10 min ja sit taas loppumatkon alle 50. Kokeilin sit perillä et kun sammuttaa, antaa hetken olla javirrat päälle niin nousee 90 hetkeksi ja sit taas putoaa alle 50:neen moottoria käynnistämättä ja sisätilanpuhallin nollalla. Eli ei viittaisi termariinkaan. Onko sit mittarin juotoksissa vikaa tai johtojen liitoksissa??

            Comment


            • #36
              Tuossahan voi olla paljon muitakin mahdollisuuksiakin mutta 1.8T:ssä merkki huonosta termarista on juuri
              se, ettei koneen lämpö pysy ajossa 90°-ssa. Ja jos jälkilämpö kone sammutettuna ja sitten herätettynä
              nostaa lämmöt 90°seen mutta tippuvat heti, epäilisin termaria.

              Mittaa nyt kuitenkin jollain toisella mittarilla ne veden lämmöt ettei tuossa minulle tuntemattomassa
              kinnerrissä voisi olla joku mittariston jänitteensäädin tai piirilevy tai kylmäjuotos tai jotain..

              edit: Minulla muuten öljyjen lämmöt seilaa joskus ja tiedän että se johtuu huonosta liitoksesta
              ö-lämpöanturissa, vaihdoin anturin mutta abico oli huono ja jäi vissiin löysälle. Joku päivä minä vielä sen
              korjaan.

              Comment


              • #37
                Vahva veikkaus piirilevyn juotoksista.

                Nimim. kohta mittaristoa irroittamassa saman ongelman takia

                Comment


                  #38
                  No lainasin tänään töistä laserlämpömittarin mitatakseni lämmöt suoraan letkuista. Kotipihaan saavuttuani auton oma mittari oli alle 55 hievahtamattakaan. Jätin auto käyntiin ja mittailin laserilla syylärille menevän veden lämpöä ja se näytti 50-60 ja nousi pikkuhiljaa 70 ja yli. Auton mittari ei näyttänyt mitään. Sammutin koneen hetkeksi. Kun sitten täräytin sen kohta käyntiin ja annoin käydä hetken jonka jälkeen polkaisin muutaman kerran kierroksia ja menin sitten mittailemaan alkoi lämmöt nousta 80 ja kokoajan kohoten päälle 100 asteeseen. Kävin kattoo auton mittaria ja se näytti päälle 90. Sammutin koneen ja annoin jäähtyä hetken ja mittari näytti edelleen lukemia n.60. Eli taitaa olla kuitenkin uusi termari sökö. Siinä samalla ihmettelin jakopääkopan alta kuuluvaa säksätystä, kuten hihna jotenkin venkslaisi. Ääni kiihtyi kierrosten mukana. Eikun koppaa raulleen ja kurkistus sisään. Hihnan etummainen reuna on kulunut siten että teräslanka vahvistus näkyy kiiltävänä ja kumireunus hiukan rosoinen, joten on hangannut johonkin. Taskulampulla tarkastellen kopan raosta huomasin että hihnan etummainen reuna ottaa vasemman nokan hammaspyörän oikeallapuolella olevan rullan uran etureunaan kiinni (vesipumppu vaiko kiristäjä?). No soitto korjaamolle jossa jakopääremppa tehtiin 1000km sitten. Keskiviikkona auto takaisin tutkittavaksi jo kolmannen kerran.

                  Mahtava firma! Kyllä kannattaa Porcheja käyttää huollettavana ;)
                  Eivät lambda vikaakaan löytäneet vaan ottivat signaalipiuhat irti ja sanoivat että lambdat on ehjät mutta sekoittavat jotenkin ecun. Itse mitattiin ja todettiin sököksi...uudet tilalle ja avot, sehän toimi.

                  Comment


                    #39
                    Tein uusinta mittauksen kylmällä koneella tyhjäkäynnillä. Lohkoilta tulevan veden lämmettyä alkaa vesi virrata syylärille siinä 90 hujakoilla ja nousee sinne yli 90:neen. Sitten kävin hiukan polettamassa autoa ja mittasin sen jälkeen niin lohkolta tuleva näytti n.90 ja syylärille menevä 57 ja alkoi miltei heti nousemaan. Eli tämän perusteella termari pelaa ja edelliset mittaukset olivat virheellisiä tulkintoja. Mittari ei tällä kertaa herännyt laisinkaan joten vika onkin suurella todennäköisyydellä siellä puolela.

                    Mut auto nyt menee kuitenkin keskiviikkona jakopää tarkastukseen ja kattokoot vielä varmennukseksi noi lämmöt.

                    Comment


                    • #40
                      Lämpötilamittari elää välillä omaa elämää. Joko toimii normaalisti tai ei ollenkaan. Uusi anturi hommattu. Minkälainen on vaihtohomma. Joutuuko purkamaan paljon jne.? Onnistuuko niin sanotulta matti meikäläiseltä vai vienkö suosiolla pajalle. Bensamittari toimii ok joten ei lukemani perusteella viittaa regulaattori tms. vikaan?

                      Comment


                      • #41
                        Hieman jatkoa edelliseen.. Asiaa tutkailtuani vaikuttaa siltä, että sain tiskiltä väärän anturin. Saamani anturin numero on 059 919 501. Kuuluko tämä anturi edes AAH-koneeseen? Ilmeisesti vaihtaa pitäisi F76 numeroltaan 034919369C?

                        Comment

                        Working...
                        X