Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

joko uusi lamda-anturi? Uusi katti vai kokonaan pois?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    joko uusi lamda-anturi? Uusi katti vai kokonaan pois?

    Tuli mieleen kysäistä tuon lamdan vaihtoväliä...omalla rullailtu 180000km. Tuntuu että bensankulutus on vähän liian suuri, ja olen kuullut tuon osan uusimisen vaikuttavan merkittävästi kulutukseen. Onko näin tässä omassa RT-kone kulkuneuvossanikin?? Kokemuksia kellään??

    Osaako joku ystävällisesti kertoa, mistä johtuu seuraava tapahtuma: Kun ajan pidemmän matkaa maantieajoa, bensamittari tuntuu laskevan niin kuin pitäisikin (tai ehkä hieman liian nopeasti), mutta seuraavan kerran käynnistettäessä mittari jääkin alemmaksi kuin viime reissun päädyttyä oli jäänyt perille saavuttua... Onko tuo mittari kovin luotettava?

    Sitten kymysys katista. Autoanihan ei ole merkattu vähäpäästöiseksi, joten katin vois sen puolesta jättää kokonaan pois. Omani arvot ovat jo aika kehnot, ja uusi maksaa rahaa joten mitä haittoja ja hyötyjä on, jos ottaa katin kokonaan pois, ja asennetaankotällöin vain suoraa putkea tilalle vai kuinka? Tyhmä päässyt taas vauhtiin.. ;) Vaikuttaako mitenkään kulutukseen?

    Asian vierestä...kuuluuko lötkön nytkähtää selvästi, kun nostaa jalan pois kaasulta, vaihde päällä tietty?? Meikämannella nytkähtää...

    #2
    Omas satases teki tuo bensamittari just tuota. Ei liene kovinkaa tarkka. Oikeelle kurvates viisari nousee silmis ja vasemmalle taas laskee. Eipä tuo koskaa kumminkaa häirinny. Suosittelen kyllä lambdan vaihtoa. Vaihdoin itekki vaikka mitää vikaa en huomannu ja kulutus laski huomattavasti.

    Comment


      #3
      Kyllä tuo lambda kannattaa vaihtaa noilla kilometreillä. Katinkin voit korvata suoralla putkella, jos ei tosiaan ole merkitty vähäpäästöiseksi.

      Tuossa Boschin sivuilta lainattu vaihtovälisuositus.

      Recommended change intervals for lambda sensors

      Unheated
      Every 30,000 km / 50,000 km

      Heated: 1st generation
      Every 60,000 miles

      Heated: 2nd generation
      Every 100,000 miles

      Planar lambda sensor
      Every 100,000 miles

      Comment


        #4
        Tuohon nytkähtämiseen. Ei pitäisi. Itsekkin taistelen tuon samaisen ongelman kanssa. Aiheuttaja voi olla jokin näistä tai kaikki yhdessä: Alipainevuoto, kuluneet moottorin/voimansiirron kumityynyt, ilmamäärämittari(potentiometri, lautanen?) ja jne... Itse olen nuo alipainevuodot korjannut ja kaikki tyynyt vaihtanut ja ongelma aika saatu kuriin. Vielä pitäisi tuon ilmamäärämittarin kimppuun käydä.

        Comment


        • #5
          Minullakin nytkähtää aika reilusti, kun jalan nostaa kaasulta. Lisäksi moottorijarrutuksella rullatessa tuntuu sellainen pieni mutta ärsyttävä nytkytys. Onko kellään ollut vastaavaa vikaa?

          Comment


          • #6
            Ei kannata suin päin repiä kattia pois, jos katista on merkintä rekisteriotteesta. AKE:lta on tänä vuonna muuttanut määräyksiä niin, että jos katista on merkintä otteessa tulkitaan auton olevan vähäpäästöinen. Mielestäni tämä sääntö pätee 7/87 eteenpäin rekisteröityihin (käyttöönotettuihin) autoihin, mutta täysin varma asiasta en ole. Ainakin se pätee 1992 eteenpäin rekisteröityihin autoihin - tämän minulle sanoi katsastusmies, kun kysyin päästörajojen muuttumisesta vuoden 2005 ja 2006 katsastuksissa. Kannattaa siis olla yhteydessä AKE:een, ennen kuin heivaa katin pois.

            Comment


              #7
              Juu no toi lamda on sitten seuraava rahareikä...Ja aika pian se maksaa itsensä takaisin jos kulutus vaan laskee. Mites se nytkähdys...onko se haitallista tai enteileekö jotain isompaa remonttia jossain vaiheessa? Tietääkö kukaan?

              Comment


              • #8
                vastus on kannattaa mitata ni antaa vähä osviittaa seuraavaan kertaan...... uudessa n. 3,5 pintaa ja itellä oli just 8 ja rapiat ku vaihoin.....saa nähä mite kulutuksen käy.

                Comment


                  #9
                  Jarkko mitä nuo lukemat ovat joista puhuit? Muistaakseni rekisteriotteessa ei ole mainintaa katista, mutta kiitos hyvästä neuvosta, etten suin päin tee mitään harkitsematonta! Se nytkähtäminen onkin sitten vähänikävämpi juttu jos potentiaalisia vikoja on noinkin monta. :/ Auto oli kesällä suuressa perushuollossa (kone), jossa vaihdettiin paljon letkuja ja muita kulutusosia. Jakohihna jäi tosin hyvän kuntonsa vuoksi ensi kertaan.

                  Moottorista kuuluvat äänet ovat aika hämääviä: välillä kuuluu selvää nakutusta, jolla on ikään kuin rytmi. Välillä kuuluu "kilkatusta", sellaista korkeampaa hieman irtonaista kilinää. Olisikohan venttiilinnostimet vaihtokunnossa? Olen myös kuullut välillä sellaista vaimeaa suhinaa kuin jokin saattaisi vuotaa,mutta tämä on vain ajoittaista.

                  Minkäs hintaisia nuo lamda-anturit ovat ja onko mitään suosituksia?

                  Taas aiheen vierestä: Onko tyypillistä, että tapahtuu seuraavaa vai onko kyseessä vika:
                  Ajaessani kaupungissa vaihtelevaa ajoa, vajoaa kierrokset jonnekin 600:n hujakoille kytkintä painettaessa, ennen kuin tasoittuu tyhjänkäyntinopeudelle (n.800-850). Eli kierrokset vain käväisee normaalia alempana ja palaa sitten takaisin saman tien. Autossani oli reilu vuosi sitten perusseos liian rikkaalla, josta johtui myös kylmällä koneella tyhjänkäynnillä reilusti sahaavat kierrokset. Vuotoja etsittiin, mutta vika parani kun perusseos säädettiin oikeisiin arvoihinsa. Kertoivat, että tod.näk. säätö menee taas menojaan jonkin ajan kuluessa, ja epäilin, että enteileekö tuo kertomani ehkä tuota perusseoksen rikastusongelmaa.

                  Comment


                  • #10
                    Jos rekisteriotteessa lukee erikoisehdoissa vähäpäästöinen, katalysaattori täytyy silloin olla. Näin minulle katsastus mies sanoi aikoinaan, kun yritin saada läpi ilman katalysaattoria.

                    Comment


                      #11
                      Täytyypi tarkistaa tuo rekisteriote...

                      Comment


                      • #12
                        Jos katti on soosina ja uutta tarvitsee, kannattaa silmäillä tarvikekatteja - esim.: http://www.ht-tune.com/apps/etusivu/etusivu.aspx

                        Comment


                          #13
                          katti pitää olla katsastuksessa paikallaan eikai sitä muullon tarvitse ;)

                          Comment

                          Working...
                          X