Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

EPC-vikakoodi 18084

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • EPC-vikakoodi 18084

    Pari kertaa on nyt viikon sisällä syttynyt tuo EPC valo ja viaksi ilmoittaa:

    18084 P1676 035
    Sähkötoimisen kaasupolkimen häiriövalo -K132
    Sähkövika virtapiirissä

    Onko kellään tullut vastaavaa eteen missä voisi olla vika? Toisin sanoen mikä osa menee vaihtoon...

    Autona -01 2.7BiT

  • #2
    No noiden vikakoodien perusteella vika on johtosarjassa tai kaasupolkimessa. Kaasuhan tuossa on sähköinen ja poljin myös.

    Comment


    • #3
      Johdoissa harvoin on vikaa. Vika on lähes täydellä varmuudella joko anturissa tai anturin liittimessä, mitä suuremmalla todennäköisyydellä itse anturissa.

      Comment


      • #4
        Sitä voisi tutkia mittaamalla polkimen potikan arvot. Siellä on niitä kaksi, ja toisen arvo pitää kasvaa samalla kuin toinen pienenee.

        Sitä muuten saa vähän aikaa miettiä että miten sen saa pois jos ei tiedä. Sinne kun ei tahdo edes nähdä. Siellä takana on kielekkeet joita puristamalla poljin lähtee eteenpäin pois. Mutta se potikka on muistaakseni jossa ylhäällä kojelaudan sisällä, se polkimen tanko menee siihen.

        Comment


        • #5
          Itsellä kun ei ole vehkeitä että pääsis mitään mittailemaan niin se on vietävä merkkiliikkeeseen, tuskin muualla osaavat edes tutkia/korjata moista vikaa. Onko kellään hajua varaosien hinnasta ja onko saatavana mahd. tarvikeosana?

          Comment


          • #6
            Sähkötoimisen kaasupolkimen häiriövalo -K132
            Vika ei ole poljinanturissa vaan EPC-valossa, siis mittaristossa/moottorin ecun yhteydessä.

            Comment


            • #7
              Kappas vaan. Mikäs ihme tuon pelkän valon mahtaa rikkoa :) Voiko tuo tarkoittaa vain sitä että polttimo on rikki?

              Minulla on kyllä yksi ylimääräinen kaasupoljinsysteemi jos se vika kuitenkin on siinä.

              Comment


              • #8
                aika hassua et herjaa valoa. ja sitten kuitenkin sytyttää sen...

                Comment


                • #9
                  Jos poltin on rikki niin pitäis tulla eri koodi, katkos/oikosulku tms. Ei ihan jokapäiväinen eikä helppo vika. Vaihtoon menee ehkä jotain akselilta moottorin ecu- mittaristo. Okkimilta taitaa löytyä nämäkin palikat jos tarvii..?

                  Tuurilla oire häviää omia aikojaan.

                  Comment


                  • #10
                    Huoltoaika varattu vasta 4.12 eli joutuu odotteleen. Jotenkin mulla on sellainen tutina että ei tule olemaan halpa korjaus. Kiva vaan kun auto on ollut mulla vasta viikon verran... NO odotellaan nyt ekana tuomiota ja kysellään sitten jos jollain olis hyllyssä tarvittavaa varaosaa..

                    Comment


                    • #11
                      No nyt on tuomio tullut ja ECU sieltä olisi vaihdettava vaikka eivät osanneet mitään varmaa sanoa. Positiivinen yllätys oli että uusi ohjainyksikkö maksaa "vain" 530? kun jostain olin lukevinani että olisi lähempänä 800-1000?. Mites kun auto on lastutettu niin onko mitään keinoja säästää lastu siirtämällä se uuteen poksiin vai onko se menneen talven lumia?

                      Nii oliko kellään varayksikkköä hyllyssä joka joutaisi kenties testiin/myyntiin?

                      Tietääkö kukaan kuuluuko tällaisen huollon yhteyteen heittää koeajolenkki korjaamon toimesta? Huomasin vaan että autolla oli ajettu 3km ja keskikulutus "maltilliset" ~25l/100?!!?!!? Vai kävivätkö vaan huvikseen räppäämässä rivifarkkua ripeämpää peliä.. itsellä kun menee reilu 11l/100

                      Comment


                      • #12
                        Kyllä sen lastun sieltä pitäisi saada siirrettyä tinaamalla piiri irti ja asentamalla uuteen. Tai jos se on kannalla niin vielä helpommin.

                        Aika helposti sen saa viemään kylmällä koneella tuollaisen lukeman, muutama kiihdytys ym niin se on melkein siinä. Kyllähän tuohon periaatteessa koeajo kuuluu jos haluavat tutkia miten vika ilmenee ajossa.

                        Comment


                        • #13
                          Sen verran nyt selvisi että lastu on laitettu piuhoja pitkin eli itse poksiin ei ole puututtu. Onko mahdollista (edes periaatteessa) että jos vien ecun esim. johonkin viripajaan jossa imuroivat lastun softan koneelle "muokattavaksi" ja sieltä siirtävät sen toiseen ecuun?

                          Onko kellään tietoa saako noita ECUja muualta kuin merkkiliikkeistä?

                          Comment


                          • #14
                            Tota kannattaa varmaan kysyä lastun/softan myyjältä. Jos ko. lastumerkille löytyy Suomesta edustaja niin voi siinä olla jotain toivoa, että saavat imutettua vanhan softan uudelle ECU:lle tai sitten lisenssin puitteissa asentavat uuden. Parhaimmassa tapauksessa joudut maksamaan vain nimellisen korvauksen työstä

                            Comment


                            • #15
                              Ja jos tuo ei onnistu niin kyllä se softa siirtyy tinaamalla piiri irti ja siirtämällä se uuteen purkkiin. Paras tapa se olisi saada siirrettyä piuhaa pitkin.

                              Comment


                                #16
                                Jos poltin on rikki niin pitäis tulla eri koodi, katkos/oikosulku tms.
                                Itsellä tulee juurikin tuo 18084 vikakoodi, kun ei ole sähkökaasun vikavaloa mittaristossa ollenkaan (sähkökaasullinen moottori vaihdettu vaijerikaasullisen tilalle).

                                Itselle meinasivat myydä uuden moottorinohjaimen, kun piirinkannalla kiinnitetyssä lastussa oli kontaktihäiriö.

                                Comment


                                • #17
                                  Itselle meinasivat myydä uuden moottorinohjaimen, kun piirinkannalla kiinnitetyssä lastussa oli kontaktihäiriö.
                                  Eli olisko mahdollista että tuossa minunKIN poksissa olisi korjattavissa oleva kosketusvika vaikka lastu on asennettu piuhoja pitkin?? Onko noita ohjainyksikköjä kukaan korjaillut täällä tai mihin sellaisen voisi viedä tutkittavaksi?

                                  Onko audin ohjainyksiköissä ollut miten paljon tämän tyyppisiä vikoja?

                                  Comment


                                    #18
                                    Villi veikkaus (ilman sen kummempaa tietotaitoa omaten ja edesvastuuttomasti):

                                    Vikavalon virtapiiri lienee sellainen, että siellä on jännite aina (kun virrat on päällä) ja valo sytytetään sähkökaasussa olevan vian ilmetessä siten, että moottorinohjain antaa lampulle maita. Nyt on käynyt niin, että lampun maa johdin (jolla moottorinohjain antaa lampulle maita) on saanut maita jostain muualta (johtimen eriste rikki tms.) ja lamppu on syttynyt sekä vikavalosta on tullut vikakoodi, kun moottorinohjain ei ole enää nähnyt lampun maajohtimesta jännitettä (koska se on saanut maita muualta).

                                    Comment


                                    • #19
                                      Juuri näin. EPC-lampulle (ja muillekkin) tulee 15-virta suoraan.

                                      Comment


                                      • #20
                                        No mulle sähkö on lähinnä sininen valoilmiö joka satuttaa jos siihen koskee.;) sanokaapas viisaammat että mistä/miten vikaa voisi lähteä paikallistamaan (olettaen että itse poksi on OK). Huollossa kävivät liittimet läpi mittaristosta ja poksista.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Eipä siinä muuta kuin yleismittari kouraan ja kytkentäkaavio kourassa mittailet miten sähkö kulkee. Vähän tuo on kyllä hankala löytää jos vika ei ole aina päällä. Ja hankala se on mittaillakin koska kaikki johdot on kojelaudan sisällä. Mittariston saa kyllä helposti pois, ja ECUnkin. Jos jossain niiden välissä pätkii niin hankalaksi menee.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Siinäpä se onkin kun jos vika on päällä sekunnin kymmenyksen niin mahdoton lähteä mittailemaan.. Pitäisikö EPC valon sammua HETI kun auton käynnistää vai samuuko se pienellä viiveellä. Olen huomannut (tai ainakin luulen) että välillä se sammuu heti startissa ja välillä tuntuu että kestää hetken ennenkuin sammuu..

                                            Onko kellään ylimääräistä ohjainyksikköä joka joutaisi? Jos pääsisi edes kokeilemaan toisella poksilla että tuleeko vika edelleen vai ei!

                                            Comment


                                            • #23
                                              tuossa tota poksiasiaa niin tuli sellainen mieleen kun tuo EPC valo ei koskaan syty ajon aikana vaan AINA kun autoa startatessa (valo sammuu ja syttyy heti uudestaan). Jos poksissa/johdoissa olisi kosketushäiriö niin pitäisi kait syttyä myös ajon aikana jos häiriötä on!??

                                              Saanko mistään selville tai tietääkö kukaan mistä valo ottaa maihin normaalisti? Tuntuu vaan että häiriövalo ottaa maihin nimenomaan starttivaiheessa EIKÄ ajon aikana.

                                              Kommentteja/mielipiteitä/ideoita/tyrmäyksiä..

                                              Comment


                                                #24
                                                AINA kun autoa startatessa
                                                Villi veikkaus (ilman sen kummempaa tietotaitoa omaten ja edesvastuuttomasti):
                                                tuosta tulis sellaista mieleen, että akun jännitteen notkahdus starttihetkellä vaikuttais jotain asiaan. Olisko mittariston jännitteensyöttö/tasaus jotenkin huonossa hapessa.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Sama tuli mieleen että paska akku voisi ehkä olla syyllinen. Minulla saattaisi kohta kyllä olla tuohon sopiva ECU jos sille on tarvetta.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Sama tuli mieleen että paska akku voisi ehkä olla syyllinen. Minulla saattaisi kohta kyllä olla tuohon sopiva ECU jos sille on tarvetta.
                                                    No tuli sitten tuo akun "syyttömyys" todettua kun se sanoi itsensä irti ilman mitään varoituksia. Uusi Vartan 74Ah akku tuli sitten ostettua ja vika ilmenee edelleen. Vähän OT mutta oli todella v****moinen vaihtaa kun alkup. akku oli vähän lyhyempi ja sisälämppärin piuha vedetty akun vierestä sisätilaan eikä löysiä oltu juuri jätetty.. Homma oli yhtä "kirpun nussimista"; milli pieleen ni menee päin persettä.

                                                    Pitää nyt vaan "toivoa" että ECU on viallinen että saa auton kuntoon.

                                                    Löytyiskö sitä ECUa joka kävin -01 malliin?

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Tässä aiheessa on jo nostalgian siipien havinaa kun syyllinen EPC-valoon on löytynyt kaikkien näiden vuosien jälkeen. Vika poistui kun kaasuläppä vaihtui. Tuo oli yksi vaihtoehto vian aiheuttajaksi mutta kun eivät ihan ilmaisia ole eikä ajoa haitannut millään tavalla niin ei koskaan tullut kokeiltua.

                                                      On lähes epätodellinen tunne kun mittaristossa ei pala EPC-valoa kun se ehti siinä yli 5 vuotta loistaa. Onneksi tilalla loistaa nyt CEL-valo ;D

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Heh, ei hyvin mene ;)

                                                        Hyvä kun raportoit tuon tänne. Taitaapa olla ennätyspitkä väli viesteissä, kun vika on tullut, ja korjattu.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Mullakin palaa EPC valo taulussa mutta ei vaikuta normaaliin ajoon muuten kuin silloin kun laittaa vakionopeus säätimen päälle niin tehot häviää koneesta, missähän silloin on vika, oliskohan se silloin siinä kaasuläpässä?

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Lue ensin vikakoodit mitä antaa niin helpompi arvioida.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X