Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Katalysaattorissa eroa Euro 2 -systeemissä ?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Katalysaattorissa eroa Euro 2 -systeemissä ?

    Pitkästä aikaa...

    Quattrossa alkoi katti helistä jo siinä määrin, että tuntuu kuin betonimyllyllä ajelisi. Löysin mielestäni sopivat www.katshop.de -saitilta, kun näpyttelin speksauslomakkeeseen vaaditut numerot. Hinta 305 euroa + 35 euron postituskulut eivät kuulostaneet pahalta ensinkään, kun tietää Suomalaisten varaosaputkien hinnat... Tarkkana kaverina mailailin kuitenkin ko. puulaakiin varmistaakseni, että varmasti on oikea osa.

    Ja kuinka ollakaan, paluupostissa neitokainen ilmoitteli, että koska lähettämäni Fahrzeugbrief -kopion mukaan autossani on ns. Euro 2 saasteluokitus (sikäkäläisille siitä on veroetua), ei heiltä löydy ko. vehkeeseen kuin se oikean puoleinen katti hintaan 498 euroa ja ilmoittelinkin, etten sillä mitään tee, koska, mistä ihmeestä sitten johtuukin, kaikilta on tuntunut hajoavan se vasemmanpuoleinen. Kuten myös minulta... Olin kyllä ostamassa koko tuplakattiviritelmää. D3 normiin olisi löytynytkin.

    Kysymys kuuluukin siis, että mikä ero katalysaattoreissa on D3 ja Euro 2 normien mukaan ? Vai onko edes eroa ? Haeskelin aikani foorumilta tietoa asiasta ja törmäsin juttuun, jossa joku oli purkinut pois tämän Euro 2 -viritelmän. Toinen kysymys onkin sitten luonnollisesti, että pysyyko päästöt kurissa viritykset purkimalla Suomen normien mukaan vai pitääkö todellakin lähteä taikomaan tähän ne erikoiskatit jostakin ? Tarviiko virityksiä edes purkaa ja toimiiko, jos heittää vain kylmästi nuo D3 katit alle ?

    Itse olen enemmänkin puuhaillut noitten vanhojen amerikkalaisten V8 -riihimoottoreiden kanssa, joten ei tuo katalysaattoripolitiikka oikein ole hallussa. Tähän asti olen kuvitellut, että katiksi voi laittaa vaikka Motonetin tarvikepalikan, jos virtaus riittää ja alle mahtuu ?

    #2
    Minä kyllä laittaisin jonkin muun katin, vaikka sen Motonetin katin. Melkein voisin lyödä pääni pantiksi että se toimii ihan niinkuin alkuperäinenkin. Kunhan se vaan virtaa tarpeeksi ettei ole ahtaapi kuin vanha, niin ei tule tehohäviötäkään.

    Comment


    • #3
      Kiitti okkim.

      Jatketaanpa kuitenkin aiheesta: Noihin edellisiin kysymyksiin lisävalaistusta kaivattaisiin edelleen, muuten saattaa käydä niin, että vehje jää seisomaan ja on pakko ostaa kaverilta parin satasen romu, jolla ajellaan sitten siihen asti kun on varaa Audiin katalysaattoreita ostella.

      Sattui sitten katalysaattori sopivasti laukeamaan paria viikkoa ennen katsastusta näin joulua odotellessa...

      Mahtaako muuten kellään olla tiedossa Audin osanumeroa tällä katalysaattoripaketille ? Fyysisesti näyttää tuolta ja www.katshop.de antaa koodiksi 0610G18414. Onko mitään sukuakaan Audin numeroille ?

      Comment


        #4
        USAsta saa muuten tosi paljon halvemmalla noita katteja kuin Suomesta. Katselepa vaikka tämän firman luetteloa, hinnat on aika kohdillaan. Olen tuolta ostanut melkein kymmenen kattia, ja päästöt on kunnossa! Ainoa haitta vaan on rahdit, tahtovat ottaa siitä aika paljon.

        Comment


          #5
          Taitaa ainoa varsinainen toiminnallinen ero bensakateissa olla lisäilmansyöttö mitä etenkin jenkit harrastaa. Kaikki lisäilmakanavalla varustetut katit ei välttämättä toimi kunnolla ilman sitä ilmansyöttösysteemiä. Muuten kelpaa katti kuin katti. Päästönormien erot tulee lähinnä siitä että mitä mitataan, ja miten tai kuinka nopeasti auton käynnistyttyä aletaan mittaamaan, kun siis sitä perusteellisempaa tyypitystestiä tehdään.

          Lisäilmansyötöllisen katin tunnistaa siitä että katista tököttää ylimääräinen ohut tulpattu putkenpätkä niiden molemmista päistä lähtevien mehupillien lisäksi.

          Comment


          • #6
            Jep, sain vähän samanmoista infoa sakemanneiltakin.

            Jottei homma ihan yksinkertaiseksi tässäkään mene, selvisi sekin, että kärryn "zu 1" merkintä oli jo tehtaalla muutettu Fahrzeugbriefiin 21:stä 26:een, eli Euro 2 normitettuun, mutta kun sitä muutosta ei sitten kuitenkaan oltu tehty !?! Tai sitten se on purettu pois jossain vaiheessa jo Saksassa.

            Katit näyttävät olevan on "tavalliset", niissä ei ole kuin ne 2 mehupilliä sojottamassa taaksepäin, 1 per pönttö.

            Ja näyttääpä muutenkin siltä, että joutuu ne katit hommaamaan Suomesta, ajoaika loppuu justiinsa. Saatan tehdä tarvikekateista sepittämällä ajan kanssa, edullisin tarjous "bolt-on" -tyyppisestä on vajaat 700 erkkiä ja siihen ei tällä hetkellä ole varaa. Talvirenkaat ovat myös lopussa...

            Menee homma siihen, että Audi parkkeerataan tallin nurkalle odottamaan parempia aikoja ja ostetaan muutaman satasen vanha, joskin juuri katsastettu hyvillä renkailla oleva japsi kaverilta. Pysyypä seuraavan vuoden jonkinlainen peli alla mahdollisimman pienellä sijoituksella.

            Comment


              #7
              Tuollainen "kolmitoimikatti" on minulla ollut myös, ja siinä oli siis se lisäilmaputki. Eipä se sitä tarvinut, hyvin toimi ilmankin. Se taitaa olla siellä kylmäkäynnistystä varten, jossa pumppu työntää ilmaa kattiin. Hienostuneemmissa vehkeissä se pumppu painaa ilmaa jo pakosarjaan ;)

              Comment

              Working...
              X