Pitkästä aikaa...
Quattrossa alkoi katti helistä jo siinä määrin, että tuntuu kuin betonimyllyllä ajelisi. Löysin mielestäni sopivat www.katshop.de -saitilta, kun näpyttelin speksauslomakkeeseen vaaditut numerot. Hinta 305 euroa + 35 euron postituskulut eivät kuulostaneet pahalta ensinkään, kun tietää Suomalaisten varaosaputkien hinnat... Tarkkana kaverina mailailin kuitenkin ko. puulaakiin varmistaakseni, että varmasti on oikea osa.
Ja kuinka ollakaan, paluupostissa neitokainen ilmoitteli, että koska lähettämäni Fahrzeugbrief -kopion mukaan autossani on ns. Euro 2 saasteluokitus (sikäkäläisille siitä on veroetua), ei heiltä löydy ko. vehkeeseen kuin se oikean puoleinen katti hintaan 498 euroa ja ilmoittelinkin, etten sillä mitään tee, koska, mistä ihmeestä sitten johtuukin, kaikilta on tuntunut hajoavan se vasemmanpuoleinen. Kuten myös minulta... Olin kyllä ostamassa koko tuplakattiviritelmää. D3 normiin olisi löytynytkin.
Kysymys kuuluukin siis, että mikä ero katalysaattoreissa on D3 ja Euro 2 normien mukaan ? Vai onko edes eroa ? Haeskelin aikani foorumilta tietoa asiasta ja törmäsin juttuun, jossa joku oli purkinut pois tämän Euro 2 -viritelmän. Toinen kysymys onkin sitten luonnollisesti, että pysyyko päästöt kurissa viritykset purkimalla Suomen normien mukaan vai pitääkö todellakin lähteä taikomaan tähän ne erikoiskatit jostakin ? Tarviiko virityksiä edes purkaa ja toimiiko, jos heittää vain kylmästi nuo D3 katit alle ?
Itse olen enemmänkin puuhaillut noitten vanhojen amerikkalaisten V8 -riihimoottoreiden kanssa, joten ei tuo katalysaattoripolitiikka oikein ole hallussa. Tähän asti olen kuvitellut, että katiksi voi laittaa vaikka Motonetin tarvikepalikan, jos virtaus riittää ja alle mahtuu ?
Quattrossa alkoi katti helistä jo siinä määrin, että tuntuu kuin betonimyllyllä ajelisi. Löysin mielestäni sopivat www.katshop.de -saitilta, kun näpyttelin speksauslomakkeeseen vaaditut numerot. Hinta 305 euroa + 35 euron postituskulut eivät kuulostaneet pahalta ensinkään, kun tietää Suomalaisten varaosaputkien hinnat... Tarkkana kaverina mailailin kuitenkin ko. puulaakiin varmistaakseni, että varmasti on oikea osa.
Ja kuinka ollakaan, paluupostissa neitokainen ilmoitteli, että koska lähettämäni Fahrzeugbrief -kopion mukaan autossani on ns. Euro 2 saasteluokitus (sikäkäläisille siitä on veroetua), ei heiltä löydy ko. vehkeeseen kuin se oikean puoleinen katti hintaan 498 euroa ja ilmoittelinkin, etten sillä mitään tee, koska, mistä ihmeestä sitten johtuukin, kaikilta on tuntunut hajoavan se vasemmanpuoleinen. Kuten myös minulta... Olin kyllä ostamassa koko tuplakattiviritelmää. D3 normiin olisi löytynytkin.
Kysymys kuuluukin siis, että mikä ero katalysaattoreissa on D3 ja Euro 2 normien mukaan ? Vai onko edes eroa ? Haeskelin aikani foorumilta tietoa asiasta ja törmäsin juttuun, jossa joku oli purkinut pois tämän Euro 2 -viritelmän. Toinen kysymys onkin sitten luonnollisesti, että pysyyko päästöt kurissa viritykset purkimalla Suomen normien mukaan vai pitääkö todellakin lähteä taikomaan tähän ne erikoiskatit jostakin ? Tarviiko virityksiä edes purkaa ja toimiiko, jos heittää vain kylmästi nuo D3 katit alle ?
Itse olen enemmänkin puuhaillut noitten vanhojen amerikkalaisten V8 -riihimoottoreiden kanssa, joten ei tuo katalysaattoripolitiikka oikein ole hallussa. Tähän asti olen kuvitellut, että katiksi voi laittaa vaikka Motonetin tarvikepalikan, jos virtaus riittää ja alle mahtuu ?
Comment