Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 80 -92 2.0E(ABK) tyhjäkäyntiongelma

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Audi 80 -92 2.0E(ABK) tyhjäkäyntiongelma

    Moi,
    otsikon mukaisen auton tyhjäkäynti oireilee. Käynnistyksen jälkeen tyhjäkäynti ok(vähän yli 1000 ja laskee moottorin lämmettyä 850:een. Lämpimän moottorin käydessä tyhjäkäyntiä riittävän pitkään(minuutti) ja tämän jälkeen ajoa jatkettaessa tyhjäkäyntikierrosluku nousee 2000:een ja pintakaasulla ajettaessa moottori nykii hieman. Tilanne korjaantuu kun kääntää virrat pois ja käynnistää moottorin uudestaan, mutta vika uusiutuu tämän jälkeen. Vikamuisti on tyhjä.

    Itse olen päätynyt siihen että vika on todennäköisesti tyhjäkäynninsäätöventtiilissä, joka jumiutuu, mutta ainakaan venttiilin ilmapuolen putsaus ei ole auttanut. Onko muilla vastaavia kokemuksia ja onko vika ollut ISV:ssä? Mikäli on, niin mistä ISV:n voisi saada edullisimmin?

    Olli Himanen

    #2
    Putsasitko miten perusteellisesti se ISV:n? Itse oli puhdistavinani parikin kertaa, ja tyhjäkäyntiongelmat vain jatkuivat... Sitten otin kapineen irti ja pesuhuoneeseen. Liottelin CRC:llä, Contact Cleanerilla ja etanolilla vuoron perään, lopulta tein Fairysta väkevän liuoksen lavuaariin, upotin sen venttiilipään pinnan alle ja liikuttelin "mäntää" pienellä ruuvarilla - kohta näkyy tuossa kuvassa punaisella rengastettuna. Siitä mahtuu sekä liikuttelemaan työsuunnassa että pyörittämään tuota "mäntää", ja ulospäin-liikkeen tulisi tapahtua jousivoimalla takertelematta. Yön yli ensin liottelin, ja varmaan tunnin verran roplasin ennen kuin se liiikkui kuten pitää (lopuksi suihkaus crc:tä). Ja tyhjäkäynti korjaantui - tuntuu vähän luonnottomalle nyt, kun toimii kuten pitää :D

    edit: Niin, se että se välillä toimii oikein, viittaa tosiaan likaantumiseen, eli kunnon puhdistuksen luulisin riittävän.

    Comment


      #3
      Kyllä mä sen omasta mielestä putsailin aika huolella: ekana ultraäänipesurilla ja sen jälkeen CRCtä sisään ja venttiilin heiluttelua jännitelähteellä ja ruuvarilla. Lopuksi kuivaus paineilmalla. Täytynee vielä koittaa putsata se huolella.

      Oliko sun autossa noi oireet samanlaisia?

      Comment


        #4
        No ei ihan 1:1 olleet oireet, omassa huuti tyhjäkäynti - varsinkin nyt talven tultua - lämpösenäkin tuolla 1500 kahta puolta. Yhden kerran teki "humppaamista" 1000-2000 välillä liikennevaloissa, mutta meni ohi.

        No kuulostaahan tuo kunnolla puhdistetulta. Palautuiko itsestään jousivoimalla, kun liikuttelit ruuvarilla?

        Comment


          #5
          Luisti palautui jousivoimalla. Luistin kyljessä tosin oli siellä täällä tummentumia(karstaa), jotka eivät irronneet ultraäänessä, mutta eivät ainakaan silloin testatessani haitanneet luistin liikettä. Täytyy putsata se huolella, uusi ISV maksaisi audicenterissä vaivaiset 343 euroa.

          Comment


            #6
            pintakaasulla ajettaessa moottori nykii hieman
            Tuo, yhdistettynä siihen että isv:n luisti liikkui hyvin, taitaa viitata jo johonkin muualle. Mutta mihin, multa loppuu tietämys. Jonkin lämpöanturin, ilmamäärämittarin tai kaasuläppäpotikan kosketus- tai toimintahäiriö??? Erittäin vaikea paikallistaa, kun ei kerran vikakoodejakaan jätä.

            Comment


            • #7
              Kannattaisi mahdollisesti kaasuläppä putsata...

              Comment


                #8
                Putsailin viikonloppuna IV:n uudemman kerran. Liuotus teollisuusbensiinissä vuorokauden verran ja putsaus, luistista lähti tummentumat pois. Luisti liikkui ennen putsausta takertelematta eikä putsaus siihen juuri vaikuttanut. Tänä aamuna vika ilmeni uudestaan. Kymmenen kilometrin ajon jälkeen pari minuuttia tyhjäkäyntiä, tyhjäkäynnin aikana moottori nykäisi pari kertaa(kierrosluku muuttui juuri korvin kuultavasti) ja tämän jälkeen kun jatkoi ajoa, niin tyhjäkäynti huuti 2300 RPM. Alkaisi vaikuttaa siltä että vika on ISV:n ohjauksessa, koska ISV:n naputtelu ei laskenut tyhjäkäyntikierroksia ja lisäksi ISV-liittimen irrotus tiputti tyhjäkäynnin 800 RPM:ään.

                Kaasuläppä on uusittu pari vuotta sitten ja oli puhdas.

                Täytyy varmaan ottaa seuraavalle ajolenkille läppäri mukaan ja logata moottorin parametrejä, josko sitä kautta pääsisi kärryille tästä melkoisen mystisestä viasta.

                Comment


                  #9
                  Tiedän pari tapausta, jossa ovat joutuneet ecun vaihtamaan näissä digifant-systeemeissä...

                  Comment


                    #10
                    Tänä aamuna vika ilmeni taas uudestaan, mutta nyt olin varustautunut läppärillä ja tsekkasin moottorin parametrit. Korkea tyhjäkäynti näyttäisi olevan yhteydessä kaasuläpän asentoon. Tyhjäkäynnin ollessa ok, VAG-COM näyttää throttle anglen olevan 0. Silloin kun tyhjäkäynti on korkealla, niin VAG-COM näyttää throttle anglen olevan 3 astetta(vaikka kaasupoljin on ylhäällä). Tämä pistää miettimään että olisiko kyseessä likainen kaasuläpän asentotunnistin. Kokeilin lisäksi paljonko moottorissa on kierroksia, jos kaasupoljinta painaa sen verran että throttle angle on 3 astetta ja kierrosluku nousi jonnekin 1600 RPM paikkeille. Mielenkiintoista.

                    Olli

                    Comment


                      #11
                      Kyllä tuo kaasuläpän potentiometrikin kävi mielessä, mutta tuo ilmenemistapa on outo... Jos se kerran aina ilmenee samalla tavalla, tuntuu että täytyis olla systeemin ohjauksen (=boksin) puolella häikkää. Mutta mahdoton sanoa. Se kaasuläppäpotikka (037 907 385 H) maksaa marmoritiskillä 121 perhealbumin mukaan, valintakysymys, haluatko vaihtaa sokkona.

                      Onkohan mitään keinoa nähdä (vivuista) kaasuläpän todellista asentoa, kun häiriö päällä? Itse tekisin vaikkapa rautalangasta jonkin viisarivirityksen (pienistä vivuista sitä ei helposti näe) - pääsisi tarkistamaan, onko kaasuläppä oikeasti auki tuon 3 astetta, vai kuvitteleeko ecu niin jostain syystä. Aina on sekin mahdollisuus, että vika on täysin mekaaninen.

                      Edit: Jos se tyhjäkäynti jää huutamaan kun pysähtyy, voihan sitä kurkata pellin alle ja kokeilla kaasuläpän vivuista, takerteleeko se ja saako käynnin asettumaan sitä kautta.

                      Comment


                        #12
                        kun kone jää huutamaan, niin kaasuläppä on todellisuudessa kiinni(kokeiltu), mutta throttle angle on VAG-COMin mukaan 3 astetta. Eli toi viittaa jonkinasteiseen sähköiseen ongelmaan.

                        Koitin kurkkia sitä kaasuläppäpotikkaa ja siinä näytti pikaisella vilkaisulla olevan kaksi pistoketta sähköjohdoille ja vain toiseen pistokkeeseen meni piuha kiinni. Mikä sen toisen virka mahtaa olla?

                        Comment


                          #13
                          Onhan tuolla jotain outoa oltava ohjauksessa. Eikös sen pitäisi olla niin, että kun kaasuläppä on vähänkin auki, ISV ei saa lainkaan käskyä. Tuossahan on silloin häikkää ISV:n ohjauksessa, jos kerran sen liittimen irrotus pudottaa tyhjäkäynnin.

                          Perhana kun ei ole vagcomia, ei voi vetää vertailuarvoja omasta.

                          edit: Noista potikan liittimistä en osaa sanoa mitään.

                          Comment


                            #14
                            Uusia mielenkiintoisia piirteitä ilmenee. Tänäaamuna tyhjäkäynti nousi taas 2000RPM:ään. VAG-COM näytti että kaasuläppä olisi sen 3 astetta auki, vaikka suoraan kaasuläpän akselista kokeillessa se on täysin kiinni. Samalla kun kokeilin kaasuläpän asentoa huomasin että bensahöyryjen takaisinkierrätyssysteemin venttiili naputti noin hertsin taajuudella.

                            Silloin kun tyhjäkäynti on ok ja VAG-COM näyttää kaasuläpän olevan täysin kiinni, niin toi venttiili ei naputtanut tyhjäkäynnillä. Venttiili alkoi naputtamaan vasta kun kaasua avasi.

                            Comment


                            • #15
                              Omassani olen saanut tyhjäkäynti ongelmat pois, käyttämällä kaasuläppä säätimestä pistokkeen pois ja takaisin. Yleensä joutuu tekemään sen jos auto seisonut usemman päivän ja kostea keli, pari-kolme kertaa vuodessa. Hyvin on sen jälkeen toiminut, hapettumia?

                              Comment


                                #16
                                Viikonloppuna irrotin kaasuläpän asentoanturin ja tarkistin sen toiminnan VAG-COMilla ja laitoin liukupintoihin CRC:tä. Kaasuläppäsäätimen johdot olivat joskus ilmeisesti katkenneet/sulaneet tjs. koska johdoissa oli välissä yksi liitos(ulkoisesti erinomaisen asialliset liittimet, vieläpä liimalla tiivistetyt.), poistin noi liittimet ja juotin johdot yhteen. Näiden toimenpiteiden jälkeen auto on toiminut moitteetta.

                                Comment


                                  #17
                                  Mukava kuulla että tuli kuntoon, ja vieläpä noin kivuttomasti/edullisesti.

                                  Taas oppi lisää täälläkin, jos/kun seuraavaksi ongelmia ilmenee omassa rakkineessa...

                                  Comment

                                  Working...
                                  X