Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Nokkahihnan vaihto AAN moottoriin

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #61
    No olis ;) Kiitos tuosta.

    Comment


    • #62
      Moniurahihnan kiristimessä on ihan std laakeri, jonka siihen voi vaihtaa poraamalla niitit pois ja kasaamalla pulteilla.
      Pakko vielä kysyä, että olisko tälle laakerille jonkin valmistajan osanumeroa tahi fyysisiä mittoja kellään?
      Vois ihan varmuudeksi hankkii sen hyllyyn valmiiksi, ei ole kuitenkaan hinnalla pilattu.

      Comment


      • #63
        Laakerin numero on esim. skf 6203

        Comment


        • #64
          SKF:ää aattelinkin hakee, joten tämä hyvä. Kiitos.
          Katotaan kui äijän käy, itsenäisyyspäivän tienoilla olis tarkoitus kurkistaa tuonne.

          Comment


          • #65
            Tulipahan vaihdettua moniurahihna ja kiristimen laakeri.
            Ongelmitta meni vaikka purin raakasti puskurin ja "lukkopellin", sekä siirsin syyläripakettia hieman pois tieltä.

            Sinne hävis kaikki vikinät ja pärinät, hemmetin hianoo.
            Kiristäjän laakeri ei tuntunu väljältä mutta pyki ihmeellisesti kun sitä siinä pyörittelin.

            Kiitos vielä Tepolle kun kaiveli osat jostain, säästyi itseltä vaivaa ja rahaa :)

            Comment


            • #66
              Porkkisko se suositteli nokkapyörän pultin vaihtoa? Miksi?
              Onko sille joku vag-numero olemassa?

              Comment


                #67
                Ihan vaan siksi että se on erittäin halpa ja kokoonsa nähden sangen tiukassa sekä rikkoutuessaan tarkoittaa kallista remonttia.
                Eihän sitä toki ole tarve uusia ellei nokkapyörää irroiteta...

                Comment


                  #68
                  Samalla vois vaihtaa hallin nokkapyörän taakse kun on jo kaikki rojut irti. Alkaa olemaan kumminkin n.15v ikää noilla muovinpalasilla.

                  Comment


                    #69
                    itellä tulossa nokkahihna remontti 3b coupen kesällä. käykö nämä siihen? tarviiko jotain muutakin osia?

                    054109119H nokkaremmi 33,6e
                    078109244F remmin rulla 32e
                    054121004A vesipumppu 53e
                    034105229A dampperin pultti 13e

                    ja sitten kiinnostas tietää mistä nuita osanumeroita saa tietää ku katkes ikkunavaijeri kuskinpuolelta?

                    Comment


                      #70
                      Lueskelepa jäsenfoorumilta jos siellä olisi jotain vinkkiä numeroihin.

                      Itelläkin katkesi vaijeri vastikään. Uutta onneksi vielä saa, muistaakseni vajaan satasen hintaan. Melko pirullinen vaihdettavakin jopa.

                      Comment


                      • #71
                        Kuis tiukalle nokkaremmin saa kiristää?

                        Comment


                          #72
                          Pisimmältä sivulta sais kääntyä 90 astetta etusormen ja peukalon välissä kohtuu voimalla kääntäen.

                          Comment


                          • #73
                            Onko kellään hyvää vinkkiä miten kampiakselin stefan saa pois?

                            Comment


                              #74
                              Bilteman koukulla esimerkiksi. Tai sitten polkupyörän pinnasta tehdyllä kalulla. Varo kampiakselin pintaa, keljuttaa jos se muuttuu leikkaavaksi teräksi.

                              Comment


                              • #75
                                Meinasin jo irrottaa sen koko kopan siitä takaa, muttei sekään niin vain lähteny.
                                Täytyypä sitte vaan jatkaa sen stefan tonkimista, ilmeisesti se on edellisen remontin yhteydessä liimattu paikoille koska on niin tiukassa.

                                Comment


                                  #76
                                  Ruuvi tai pari stefan runkoon ja niistä kiskomalla.

                                  Comment


                                  • #77
                                    Kiitti vinkistä ruuvillahan se tuli komeasti pihalle.
                                    Ois vaan voinu jättää sen kopan löysäämisen tekemättä, koska nyt kun sain kaikki kilkkeet paikalle ja testailin autoa, niin sieltähän kopan takaa tulee öljyt pihalle.

                                    Lähteekö se koppa jossa stefa on kiinni ihan ruuvimensselillä kampeamalla irti?
                                    Sain sitä muutaman millin irti, mutta ei enempää.
                                    eikä hirveästi tohtinut vääntää ettei alumiinikotelo halkeaisi.

                                    Comment


                                    • #78
                                      Taitaa se öljypumpun irroittaminen vaatia työskentelyä öljypohjan sisäpuolella, josko uskomista korjauskirjaan; Kuva

                                      Comment


                                      • #79
                                        No, niin öljypohja ja öljypumppu on pöydällä, niin ne nämä remontit taas laajenee.
                                        Lähteekö öljypumppu irroituksen jälkeen imemään ite vai pitääkö se täyttää öljyllä?

                                        Comment


                                        • #80
                                          On se pumppu hyvä täyttää öljyllä.

                                          Comment


                                          • #81
                                            Onko siinä joku proppu mistä se täytetään?

                                            Comment


                                            • #82
                                              Korjausmanuaalissa ainakaan ei kehoiteta tekemään esitäyttöä asennuksen jälkeen. Eikös pumppu valu tyhjäksi hetkessä jokaisen sammuttamisen jälkeen muutenkin?

                                              Comment


                                              • #83
                                                Korjausmanuaalissa ainakaan ei kehoiteta tekemään esitäyttöä asennuksen jälkeen
                                                Aika erikoinen ohje, jos käskee kuivana aloittamaan, tai sitten se vaan lähtee imuttamaan heti. Joistain moottoreista kun ei meinaa saada paineita nousemaan millään, vaikka täyttäisi pumpun. Yksi hyvä esimerkki on opel.

                                                Omaan urssiin konerempan yhteydessä laitettiin öljyt pumppuun juuri ennen paikalleen laittoa ja on vaikea kuvitella, että siitä jotain haittaa olisi. Paineet nousi startilla (ilman kipinää tietysti) melkein heti. Mitään proppuahan tuossa pumpussa ei ole.

                                                Comment


                                                  #84
                                                  Noh, ei sitä pumppua tartte esitäyttää. Jo öljynvaihdon jälkeen kolisee kansi ihan riittävästi. Riittävät "esivoitelut" sylintereissä, kannessa ja laakereissa kyllä riittää siihen, että mikään ei hajoa ennenkuin öljyn paineet nousee ja voitelu lähtee toimimaan.

                                                  Comment


                                                  • #85
                                                    No, kyllä tuota pumpun täytön tarpeellisuutta viimeksi aprikoitiinkin, että tarvitseeko täyttää, vaiko ei. laitettiin öljyt kuitenkin voitelun vuoksi, koska pumppu tuli putsattua täysin kuivaksi.

                                                    Comment


                                                      #86
                                                      No jos haluaa, niin tulpat pois ja suuttimien johdot irti ja starttailee hetken, kunnes paineet nousee.

                                                      Comment


                                                        #87
                                                        Kunhan nyt ei aivan kuiva pumppu ole. Vähän rasvainen ei hajoa ja imee paremmin.

                                                        Comment


                                                        • #88
                                                          Täällä on varmaan aika moni tehnyt jakopään remontin AAN koneeseen niin mistä olette tuon erikoistyökalun kampiakselin hihnapyörän irroitukseen hommanneet? Vai millä keinoin olette sen lukinneet? Suurin osa linkeistä joita tässäkin topicissa oli ovat jo vanhentuneita.

                                                          Comment


                                                          • #89
                                                            Minä tein tarvittavan työkalun itse. Ei siihen montaa tuntia mene, jos omistaa sopivaa romurautaa ja hitsin. Ja kerran kun tekee sen työkalun, niin se on sitten aina sen jälkeen olemassa.

                                                            Hihnapyörän sisällä on kohoumia, joista yksi on muita korkeampi. Sopivan kokoisen putkenpätkän kun ajaa halki rälläkällä, niin sen putken saa tarttumaan sinne hihnapyörän sisään (siihen muita korkeampaan kohoumaan). Edestäpäin katsoen jossain hihnapyörän vasemmalla puolella on lohkossa pari isoa kierteytettyä reikää. Siihen kahdella pultilla kiinni joku lattaraudanpala. Enää tarvitsee hitsailla näiden väliin sopiva tukirakenne, niin lukitustyökalu on valmis.

                                                            Comment


                                                            • #90
                                                              Alkuperäinen kirjoittaja Lauri Leskelä
                                                              mistä olette tuon erikoistyökalun kampiakselin hihnapyörän irroitukseen hommanneet?
                                                              Omani hommasin Ebay- kauppiaalta, kallista mutta helppoa.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X