Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Nokkahihnan vaihto AAN moottoriin

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Nokkahihnan vaihto AAN moottoriin

    Mitähän kaikkea pitää vaihtaa, kun on aika tehdä ns. nokkahihnaremppa. Tässä arvaus, puuttuuko jotain:

    Nokkahihna, 054 109 119 H
    Rulla, 078 109 244 F
    Vesipumppu, 054 121 004 AX

    Kannattaa varmaan vaihtaa samalla muutkin hihnat? Saako osat paljonkin halvemmalla tilaamalla Saksasta?

  • #2
    Kannattais varautuu hajonnut H. pyöran kiilan >>> 034 105 263 A sekä uusi pultti 034 105 229 A, pultti tarvitaan jokassa tapauksessa, päästakseni oiken kiristyksen (150NM+180* tai 450N)
    Tietysti, kun on senverra avattu, niin nokkaakselin steffa myös 32X47X10?

    Comment


      #3
      Kampiakselin stefa ja termostaatti ainakin vielä noitten lisäksi varalle.

      Comment


        #4
        aan

        kammen päässä olevan hammaspyörän kiilan rikkootumiseen kannattaa todellakin varautua kuten tossa jo aikaisemminkin tuli esille,melkein joka toisesta irti.

        ja muistaa kiristää oikein keskipultti!

        Comment


          #5
          Joo, miulla kopsahti alahammaspyörä syyskuun lopussa neljään osaan. Kiila oli aivan ehjä, se ei vikaantunut vaan hammaspyörä oli haljennut 15min osiin kuin halpa ahtosipsi.

          Epäilen että niiden neljän pultin alla olevat 8.8 prikat eivät eläneet 12.9 pulttien kanssa yhteiseloa ja dampperin ja hammaspyörän pääsi välystä niin että hammaspyörän liikkumisen estävä kitka pääsi häviämään. Aikansa takoi sillä välyksellä joka on pulttien ja pultin reikien välillä ja sitten kun kerran vaihtoi ohittaessa 6500 kolmoselta neloselle, syttyi joulukuusen valot ja meno hyytyi.

          Onneksi pääsi rullaamaan sen muutama sata metriä että pääsi omalle kaistalle ja Porkkis ystävällisesti kiskoi potilaan kotio.

          Vaihdoin tilalle pehmeämmät pultit kun pulttiliikkeessä eivät osanneet edelleenkään myydä 4 kpl karkaistuja prikkoja.

          Comment


          • #6
            Nokkien välinen ketju, 077 109 120, omassa rapina/rallatus väheni vaihdon myötä. Vaati kaveriksi varmaan myös venttiilikopan tiivisteen, 034 198 025F.

            Comment


              #7
              Onko siellä vain tuo yksi rulla, 078 109 244 F. Eli kaksi hihnapyörää, vesipumppu ja rulla?

              Comment


                #8
                Ei ole kuin tuo yksi rulla.

                Comment


                • #9
                  Jakopää remontti menossa 3B moottorissa ja tulee kaikki uutta, mutta nyt alkoi askarruttamaan nokan hihnapyörä onko siinä kiila vai miten se ajotetaan? Vaihtaisin stefan.
                  Vanhoja juttuja selailin jakopää remonteista, onko kukaan saanut menemään kampiakselin pulttia 150 Nm. +180 astetta?

                  Comment


                    #10
                    On siellä kiila.
                    Toinen vaihtoehto on kiristää kampiakselin pultti suoraan 450Nm.

                    Comment


                    • #11
                      Mistäs sellaisen avaimen saisi lainaksi. Yleensä loppuu n.150Nm.

                      Comment


                        #12
                        45kg metrin varren päässä, tai vähän vähemmä 2m varren päässä.

                        Comment


                        • #13
                          Onko se kampiakselin pultti (ja hihnapyörä) pakko ottaa nokkahihnaa vaihtaessa pois? Mikä siinä on tiellä ettei uusi hihna mahdu paikalleen ilman niiden irrotusta?

                          Comment


                            #14
                            Hihna ei mahdu tulemaan pois jos kampuran hihnapyörää ei irroita. Hihnapyörän alla on sellainen pykämä, joka estää hihnan irroituksen pyörää irroittamatta. Huollon kannalta epäystävällisesti suunniteltu rakenne.

                            Comment


                            • #15
                              3B kampiakselin etupään stefan mitat ? Kiitos.

                              Comment


                                #16
                                Tai sitten pitää käyttää varhaista 70-luvun lopun WC moottorin öljypumpun runkoa josta puuttuu se nokkahihnaa suojaava valuosa. Hammashihnan pystyy luikauttamaan silloin suoraan alakautta paikalleen.

                                Jossain vaiheessa vaihtui valusuojaksia ja peltinen suoja hävisi. Muuten pumppu on rakenteeltaan sama kuin 3B:n - muistaakseni.

                                Comment


                                  #17
                                  Senhan vois vaikka hiota pois/matalammaksi - mut sitten jää hihna ihan auki sieltä alareunasta...

                                  Comment


                                    #18
                                    No kuitenkin jää sitten stefa ja alaratas vaihtamatta, eli ei ehkä jonkun työvaiheen säästämisellä kannata riskeerata 2000e koneremonttia.

                                    Comment


                                      #19
                                      Alkuperäinen kirjoittaja lampi
                                      kammen päässä olevan hammaspyörän kiilan rikkootumiseen kannattaa todellakin varautua kuten tossa jo aikaisemminkin tuli esille,melkein joka toisesta irti.

                                      ja muistaa kiristää oikein keskipultti!
                                      Kai se kiila hajoaa herkimmin siitä, että hihnapyörän lukitsemisen sijasta yritetään pitää kampuraa paikallaan jossa tapauksessa pultin kitka vetää hihnapyörää ja hammaspyörää mukaansa ja kaikki se kohdistuu tuohon kiilaan, joka ei tuota momenttia kestä (sitä niin kiristys- kun myös avaamisvaiheessa).

                                      Comment


                                        #20
                                        3B kampiakselin etupään stefan mitat ? Kiitos.
                                        35x48x10

                                        Comment


                                        • #21
                                          Olisiko kellään kuvaa ja/tai mittoja työkalusta jolla hihnapyörä lukitaan?

                                          Comment


                                          • #23
                                            Kiitos. Nokkahihnan vaihtoa tulikin harjoiteltua sitten oikein kahteen kertaan. Ensimmäisen vaihdon jälkeen kun uusi nokka-akselin stefa ei pysynytkään paikallaan, vaan pullahti ulos kastellen öljyllä vastavaihdetun hihnan.

                                            Onko tällainen stefan paikallaanpysymättömyys hyvinkin yleistä? Painoin kyllä stefan melkein pohjaan asti, ja se oli mauserilla mitaten suorassa. Eli voiko vika olla moottorissa, stefassa, vai asentajassa. Seuraavan stefan liimasin kierrelukitteella, ja se on pysynyt. Samoin paikoillaan on pysynyt myös ilman liimaa laitettu kampiakselin stefa.

                                            Muita ihmetyksen aiheita olivat väärään moottoriin (AAR) kuuluva vanha hihnankiristin, sekä sivussa (pari-kolme milliä hihnapyörän reunan ulkopuolella) kulkeva hihna. Oikealla kiristimellä uusi hihna onneksi kulkee keskemmällä hihnapyöriä.
                                            Viimeksi muokannut Jouni_K; 6.8.2007, 01:12.

                                            Comment


                                              #24
                                              Stefa ei saa olla löysä, eli mennä liian helposti paikoilleen.
                                              Jos painuu jo sormivoimilla (riippuu sormivoimista) paikoilleen, niin silloin se lukitusaine.

                                              Comment


                                                #25
                                                Mitäs muuta tulee ottaa huomioon hihnaa vaihdettaessa?

                                                Eli toi erikoistyökalu menee sinne dampperin sisään ja sillä lukitaan dampperi pultin avausta varten?

                                                Voikos pyssyllä avata? Kiinnipäin momenttiavaimella

                                                Comment


                                                  #26
                                                  Voi pysyllä avata. Kyllä se kiila hajoaa johonkin muuhun kuin pyssyllä aukaisuun.
                                                  Kannattaa kyllä varmistaa sen kunto ennen kasaamista. Mieluiten tietysti uutta tilalle, mutta vanhakin kelpaa jos siinä ei ole vikaa.

                                                  Comment


                                                    #27
                                                    Itse avasin pyssyllä ja kasasin pyssyllä juuri tuohon 450 Nm:iin.

                                                    Ikinä ei ole vielä kiila hajonnut, mutta voihan niinkin käydä :D

                                                    Comment


                                                    • #28
                                                      Kuin mulla on sellainen muistikuva, että täällä oli ketju missä oli kätevästi kaikki tarvittavat osat lyöty listaksi. Olikos sellaista, itse en nyt löytänyt.
                                                      Jos ei ole, niin kasataan lista Tepon hinnoilla?

                                                      Comment


                                                        #29
                                                        Tässä hintoja vähän laajempaankin koneen entistämiseen.

                                                        Koodi:
                                                                     
                                                        1   035198421   päittäislaakerit   14,1   14,1       
                                                        6   034198491C   runkolaakerit   29,9   179,3       
                                                        5   034105701  007   veivilaakerit   6,2   31,2       
                                                        5   034105701B 40Z   veivilaakerit   15,1   75,6       
                                                        1   077109120   nokkien välinen ketju   23,4   23,4       
                                                        1     kannenpultit   52,2   52,2       
                                                        1   034198025F   venakopan tiivisteet   41,1   41,1       
                                                        1     yläpään tiivistesarja   140   140       
                                                        1     peltinen kansipahvi   45,8   45,8       
                                                        1     alapään tiivistesarja   74,2   74,2       
                                                        1     toinen öljypohjan tiiviste   11,6   11,6       
                                                        5   026198151A   männänrenkaat   65   325,1       
                                                        1   034115273A   öljypumpun imututti   22,9   22,9       
                                                        1   054109119H   nokkaremmi   33,6   33,6       
                                                        1   054121004A   vesipumppu   53   53       
                                                        1   034105263A   nokkaremmin alapyörä   36,9   36,9       
                                                        1   034105229A   dampperin pultti   13   13       
                                                        1   078109244F   remmin rulla   32   32       
                                                        20     Nostajat 81 g/ kpl   6,9   138,7       
                                                        20     Kevyet nostajat, 56g / kpl   15,9   318,8       
                                                        1     Öljyproppu isolla kannalla ja magneetilla   8,1   8,1

                                                        Comment


                                                        • #30
                                                          Eli tosta poimin vielä erikseen nokkahihnaremppaan tarvittavat:

                                                          054109119H nokkaremmi 33,6e
                                                          078109244F remmin rulla 32e
                                                          054121004A vesipumppu 53e
                                                          034105229A dampperin pultti 13e

                                                          Ehkä/tarvittaessa:
                                                          077109120 nokkien välinen ketju 23,4e
                                                          034105263A nokkaremmin alapyörä 36,9e

                                                          Sit vielä, jos haluaa erikseen laittaa niin mitäs pelkät stefat alas ja ylös?
                                                          Termostaatti?
                                                          Moniurahihna ja sen kiristin?
                                                          Jotain muuta?
                                                          Noille jos vielä saisi hinnat, niin I'm happy happy happy today... Eihän tästä tullutkaan niin kallista kuin ajattelin.

                                                          Edit: Kiila tuli itellä mieleen vielä.

                                                          Comment

                                                          Working...
                                                          X