Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Typ-44:n hydr.pumppu

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Typ-44:n hydr.pumppu

    Nyt rupes kylmällä pumppu vuotaa reiluhkosti. Näyttäisi että yksi proppu vuotaa (varma en ole)
    Minnekköhän täällä pääkaupunkiseudulla tuo viittis mennä näyttämään.....
    (kun oma korjaaja muutti maalle)

    #2
    Propun o-renkaan vaihtaa helposti itsekin. Taltalla tai isolla rukarilla naputtelee propun auki, uusi o-rengas ja öljyn kanssa naputtelee propun takaisin kiinni. Se siitä.

    Varaosana myydään koko proppu o-renkaalla, mutta pelkkä o-renkaan vaihto riittää.

    Comment


    • #3
      ...mutta kun en minä.. Eikös joku muu voisi korvausta vastaan.....

      Comment


      • #4
        Löytyykö noille joku varaosanumero, vai osaako antaa tarvikeliikkeen tiskillä sopivat o-rengastiivisteet/proput?

        Comment


        • #5
          Ainakin täkäläiseltä edustajalta eli Berneriltä noita löytyi taannoin suoraan hyllystä ja tiesivät samantien mistä osasta on kysymys, kun asian esitti.

          Comment


            #6
            Mutta kannattaa ensiksi kokeilla vaihtaa vain pelkkä o-rengas.

            Comment


            • #7
              Olisiko täällä pääkaupunkiseudun lähettyvillä jotain avuliasta Audi kolleegaa joka auttais
              vaihtamaan noita proppuja (ja vielä ne helpoimmat siinä heti päällä).
              Näkis siinä sitten itsekin kuin homma tehdään. Niin, ja ulkona on melkein -10c joten ei ulkona paljoa kiinnostais tehdä muuta kuin istua lämpimässä autossa ,-))
              Niin ja toki siitä suoritetaan Audimainen korvaus.

              Comment


              • #8
                Se on silleen, että kun vanha hytikka pumppu ja mulkvist paikka vaihtaa ja renata edestakaisin, niin KANNATTAA vaihtaa kaikkien proppujen o-renkaat, koska ne on tietyillä käyttötunneilla ihan korppukovat. Avaus ISOLLA lattaruuvarihylsyllä ja dorka kireälle kiinni.

                toki jos haluaa tehdä usein tuon homman, niin sitten vaihtaa van yhden kerrallaan.
                Samalla kannattaa puhdistaa linjafiltteri, joka taisi olla liki liitäntää pumpulle. On yksinkertainen pieni ritiläfiltteri vain.

                Comment


                  #9
                  Saattaa sitten olla myöskin niin, että o renkaan vaihto ei auta tippaakaan. Näin kävi ainakin minulla.. Ja silloin Oppaalta kyselin uutta pumppua, niin kuulemma pumppu kuluu sisältä jotenkin että paine nousee väärässä paikassa, ja täten alkaa vuotelemaan propuista. Helposti tulee turhaa työtä:(

                  Comment


                    #10
                    En usko, etteikö saisi proppuja tiiviiksi. Itselläni vuoti pumppu vähän joka paikasta. Proppujen o-renkaat olivat aivan kivikovat ja lättänät, joten ne vaihtamalla loppui propuista vuoto. Kyllä ne proput saa pitämään aivan varmasti. Jos epäilee, niin laittaa vähän tiiviste lakkaa vaihdon yhteydessä.

                    Ainoa mahdollinen ongelma on proppujen avaaminen. Ne kun tahtovat olla ensimmäisellä avauskerralla melko tiukalla ja kanta on mitä omituisin (kai siihen joku erityistyökalu voi olla). Ainoa toimiva vaihtoehto on naputtaa taltalla aivan reunasta pyörimään. Tämä tosin aina hieman rikkoo proppua, mutta kyllä ne nyt ainakin yhden tai kaksi avaamis-/kiristystoimenpidettä kestävät.

                    Seuraava vuoto paikka onkin sitten pumpun lohkojen liitoskohta, jossa on kuusi pienempää ja yksi isompi o-rengas. Itse vaihdoin nuo o-renkaat, mutta isompaa o-rengasta en mistään löytänyt enkä saanut silloin hankittua, joten päätin kokeilla jos pitäisi vanhallakin. Ei pitänyt, joten täytyy avata vielä kertaalleen, kunhan löytää jostain sopivan o-renkaan. Luultavasti laitan väliin varmuudeksi myös jotain tiivisteliimaa, kun kerran noiden lohkojen välissä on sille hyvin tilaa.

                    Ja tässähän ne ohjeet pumpun purkuun/kasaukseen:
                    http://www.audi100-online.de/Technik...ulikpumpe.html

                    Ei kannata edes yrittää alkaa vaihtamaan stefaa varmuuden vuoksi, ellei se alun perin jo vuotanut. Hihnapyörän kiinnityskolmio lähtee nimittäin pumpun akselista väin väkivallalla. Takaisin kiinnittäminen saattaisi onnistua juottamalla. Tosin ei haivantoa onnistuisiko...


                    Vielä vähän omia kokemuksia tuon ohjeen selvennykseksi:

                    - Proppujen alta ei lennä mitään jousia tms. Kuvassa näkyy mitä propun alla on eli propusta päin lueteltuna: proppu, o-rengas (propun kierteillä), mäntä, jousi, männän kuppi. (numero 9)

                    - Osaa 7, eli tavallisia metalliprikkoja, on itse asiassa kaksi kappaletta molemmin puolin akselin (osa 6) nokkaa . Toinen stefan puolella ja toinen lohkojen liitospuolella. Stefan puoleista prikkaa ei saa muuten edes pois ilman edellä yllä mainittua hihnapyörän kolmion irrottamista.

                    - Osat a ja b ovat sisäkkäin akselin ympärillä nokan kohdalla.

                    - Osaa 5 on myös itse asiassa 2kpl. Kyseessä ovat venttiilit, jotka sijaitsevat tässä kuvassa nuolella merkityissä paikoissa [color=red](kuva)[/color]. Tai ainakin minun käsittääkseni osa 5 tarkoittaa juuri tuota venttiiliä. Venttiili on kuin kuusiokolokantainen pultti, eli lähtee auki avaimella. (jos lähtee. Itselläni toista en saanut irti, sillä kanta pyörähti :) ). Ei tosin ole mitään syytä ottaa venttiilejä irti, sillä ne tuskin vuotavat ulospäin. Toimivuudeen voi testata painelemalla venttiiliä auki reiästä esim. rautalangalla.

                    - Lohkojen o-renkaat ovat aika yksiselitteiset. Isompi o-rengas tulee ulokkeen ympärille (merkitty [color=red]kuvassa[/color] sinisellä nuolella).

                    Comment


                      #11
                      Omassa 100/-85:ssa pumppu oli kuin seula. ostin siihen muistaakseni Merteililta kaikki uudet roput kun muistini mukaan ropun kanta ei oikein tahdo pysyä ehjänä avatessa, hinta oli ehkä 6 eur/kpl. AD-korjaamoni uskollisesti hakkasi vanhat roput irti ja pisti uudet tilalle ja vuoto loppui lähes kokonaan siihen (tai siis vuotaa enää vain 1L/vuosi), mikä on näille Audeille jo lähes minimiarvo.

                      Comment


                        #12
                        Kuuluuko asiaan, että näkyvän vuodon lisäksi pumppu pitää kauheaa kahnatusta?

                        Comment


                          #13
                          Ei minulla ainakaan khanata - muttei kyllä vuodakaan. Heinäkuun hydraulihuollon jälkeen pinta säiliössä ei ole laskenut yhtään (kop^12).

                          Comment


                            #14
                            Perkuli, täällä kahnattaa kuin satavuotias puimakone, ja öljyt roiskuneet pitkin konetilaa kuin pahanilkisellä kakaralla! Noh, käyn ostamassa FEBiä ja putsailen paikkoja sen verran, että näkee, mistä kohtaa vuotaa.

                            Comment


                              #15
                              Mulla pitää semmosta pientä naputusta, mikä on ehkä ainakin ominais ääni kun toi tommonen mäntätyyppinen on. Se taas että toi ei hukkaa hytikka öljyä mihinkään pelottaa, eli joko jotain isoa tapahtumassa tai öljyt karanneet tyystin ;)

                              Comment


                                #16
                                Niin, siis en stetoskoopilla sitä ole kuunnellut, mutta korvakuulolta "rahinasuodatinmoduli" ladattuna, ei kuulu outoa ääntä. Kahina tulee laturista.

                                Comment


                                • #17
                                  Servotronic Audi 200 :een !!!
                                  - hyvästi jäykkä tehostus....
                                  - kivoja pikkuosia edullisilla hinnoilla:

                                  Leitungssatz Servotronic
                                  http://www.audi100-online.de/Forum_/...f_audi_10.html

                                  Comment


                                    #18
                                    Eipä taitaisi olla kovin hankala ratkaisu, jos nyt tulkitsin ko. kikottimen olevan plug&pray -tyyppisesti asennettava. Tuonhan voisi tilata...

                                    Comment


                                    • #19
                                      Tehkäämme kimppatilaus ; ) Tilaan ite ton domstreben samalla, jollei posti kustanna älyttömiä Suomeen.

                                      Comment


                                        #20
                                        Tämähän toki passaa, jos olet ajatellut tilata, eli mulle samalla " Leitungssatz Servotronic ", bitte. Löytyisköhän muita halukkaita, jos odotellaan vielä jokunen päivä?

                                        Comment


                                          #21
                                          Nesteet ei pysy pesässä, ja ainakin yksi vuotokohta on pumpun lohkon välistä, päältäpäin.
                                          Osaisiko joku antaa vinkkiä PK-seudulla pajasta joka alkaisi vaihtamaan tiivisteitä tuohon?

                                          Comment


                                          • #22
                                            Tuosta "kahinasta", voi tulla laturin lisäksi myös jakohihnan ohjainrullan laakerista.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Totta- ja silloin on jakopään pamahtaminen lähellä.....kokemusta on!

                                              Comment


                                                #24
                                                Älkää nyt peloitelko enempää!

                                                Ainakin tuo kahina väheni kun pumppu sai lisää nestettä.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Jostain kumman syystä tuon tyypin pumppu/hihna pitää selvästi kuultavaa kahinaa esim. sadekelillä, kun ilman kosteus on suhteellisen suuri. Enpä ihmettelisi yhtään, jos hydraulipumpun hihna kahisee, jos siihen on esim. vihreää kultaa roiskunut.

                                                  Veikkaisin myös, ettei nokkaremmin kiristysrulla ole äänen lähde tässä tapauksessa.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Itsellä myös ihan omituista ääntä pitää välillä ja tuomittu hihnan viaksi, mutta eipä ole tullut vielä vaihdettua. Pitääkin muistaa moinen hihna seuraavalla tarvikereissulla hommata.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Niin ja jos kuitenkin epäilee äänen lähteeksi nokkaremmin kiristysrullaa, niin voi ottaa sen pumpun hihnan pois paikaltaan ja kokeilla loppuiko meteli. 44:sessa pumpun hihnan irroitus on ihan helppo juttu.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Kiitos vinkistä, kokeilenpa irroittaa hihnan.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Ai niin, jos onnistuisi löytämään romikselta käytetyn pumpun, niin oliko muita vaihtoehtoja autojen suhteen kuin Audi 100 type44? Onko sama pumppu esim samanikäisessä 200:ssa, entäs 80:ssä?

                                                          Edit: esim Autovahinkokeskukselta löytyisi vm91 satkun pumppu, käykö tämä type44.een?

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Jos, vahinkokeskuksen auto on lötkön korimallia niin käy. Epäilen, että siellä oleva on C4: ei käy.
                                                            Mutu on, että samanikäisen 200:n pumppu on sama.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X