Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A8 yleensäkkin???

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A8 yleensäkkin???

    Tervehdys kaikille
    Tulipa sitten hommattua A8 -96 tietenkin 4,2...
    Kaipaisin yleensäkkin kokemuksia kyseisestä auto mallista. Tarkotus olisi vaihdella "vähän" öljyjä (kohteita on heh...) niin kiva ois tietää vähän määristä ja kustannuksista???
    Miten yleensäkkin mihin syytä varautua ym,ym... Muutaman tuhannen kilometrin ajon jälkeen ei ainakaan minulla oo pahaa sanomista. HUIPPU vehe HUIPPU varusteet...
    Tosin pari pientä ongelmaa vaivaa mieltä mutta ei oo ainakaan vielä kaduttanut ostoa.
    Etu lattiat kosteen sadekelillä??? Selailin tossa A8 aiheisia keskusteluja ja muutamilla oli samaa vikaa??? Joku veden poisto reikä ilmeisesti tukossa? Missähän sijaitsee tommonen kolonen?
    Ja etupäässä pientä kolketta???
    Kiitoksia kaikille etukäteen

  • #2
    Search on myöskin huippu varuste. Noita asoita kun on käsitelty jonnin verran.

    Comment


    • #3
      A8 4.2 alkaa olla FAQ kamaa kanssa, omistajat voisi tehdä sinne jotain.
      Vähintään kerran kahdessa viikossa tulee tämmöinen aihe.

      Ei millään pahalla aloittajaa kohtaan ;)

      Comment


      • #4
        janiii76 Kirjoitti
        Tulipa sitten hommattua A8 -96 tietenkin 4,2...
        ____________________________________ -- miksi tuo tekstin lainaus ei pelaa?

        No miksi juuri A8? Oliko muita vaihtoehtoja ja mikä vaikutti eniten valintapäätökseen?

        Ihan näin yleistä uteliaisuutta!!!

        Comment


        • #5
          janiii76 Kirjoitti
          Tulipa sitten hommattua A8 -96 tietenkin 4,2...
          ____________________________________ -- miksi tuo tekstin lainaus ei pelaa?
          Hyvin pelaa. Painat quote nappulaa jonka jälkeen copy + paste ikkunaan ja perään taas quote nappulaa.

          Comment


          • #6
            Koodi:
            [quote]Painat quote nappulaa jonka jälkeen copy + paste ikkunaan ja perään taas quote nappulaa.[/quote]
            Toinen vaihtoehto on tuon copy+pasten jälkeen mustamaalata teksti ja painaa quote nappia.
            Kaikki toimii tuolla tavalla helposti.

            Comment


            • #7
              Ei A8:n hankintaa järkisyillä voi perustella, mutta kun semmosella ajaa niin jokainen kyllä huomaa mikä siinä kiinnostaa. Toisia enemmän, toisia vähemmän.

              Kuitenkin kun hankkii A8:ia niin ensin katsoo huoltokustannukset jne ja sitten miettii uudestaan hankintaa. A8:n kun saa tosi halvalla, mutta rahaa siihen saa uppoamaan melkein kuinka vaan jos se alkaa kränään.

              Etupään kolina on melko varmasti sama kuin monissa muissakin A-sarjalaisissa. Koiranluut ne sielä vanhuuttaan klopisee.
              Ja vettä tulee sisään kun kaivot on tukossa.

              Comment


              • #8
                Varmaan itsekin ajelisin A8:lla, jos tuollaisen auton hankinnan voisi järkisyillä perustella. Sen vuoksi ajan itse volkkarilla. Korvauslääkkeenä toimikoon 5000s.

                Comment


                • #9
                  Vähä sama tilanne, järkisyistä(eli ajomäärän takia) omasta piti luopua. Ehkä aavistuksen liian hätäseen, mutta mistä näitä elämänmuutoksia etukäteen kovin äkkiä tietää.

                  Nyt taas olisi halu ostaa A8 mammalle työamatka/kauppa-autoksi :)
                  Minä ajelen tällä Passatilla vielä ens vuosikymmenelläkin luultavasti

                  Joku varmasti tulee kakkosautoksi. Onko se A8,S8, 80-luvun quattro coupe, urkki, tms niin aika kertoo.

                  Comment


                  • #10
                    Kyllähän se iso auto on aina mukavavampi pitkillä matkoilla kuin pieni tirraaja. Olipa sitten auton merkki näistä markkinoiden laatumerkeistä mikä tahansa. Pääsääntöisesti ison kokoluokan auto kestää laadukkaan oloisena pidempään, kuin pienet autot. Pienet kun alkaa kolista, nitistä ja natista liitoksistaan jo 100 tkm jälkeen. Itse ostan mieluummin ison käytetyn samalla rahalla kuin pienen uuden auton. Tietysti asiassa painaa tuo oma ruuvaustaitokin. "Näyttämisen" tarpeesta ei ole vielä tarvinnut hankintoja tehdä.

                    Kauppareissut voi tehdä sillä isolla samanlailla kuin penellä kauppakassillakin.

                    Onko tuosta A8 korista pidempiaikaista kokemusta kenelläkään? Onko alumiinin kanssa ollut ongelmia?

                    Comment


                    • #11
                      Mitä mulla tuo oli, niin ei siinä kummosio ongelmia ollu. Pari pientä kuplapaikkaa, muttei mitään järisyttävää. Parkkipaikkakolhujakin oli tullu pari (siis oveniskemiä), mutta niissä paisto alumiini kirkkaana, eikä ainakaan mun aikana alkanu hapettumaan.

                      Konepelti oli myös kivenhakkaamia täynnä mutta siinäkään ei muuta ongelmaa näkynyt. Eli alumiinin ongelmahan on se syöpyminen.

                      Comment


                      • #12
                        Miksikö A8??? Kun oli tossa jokunen vuosi takaperin 500S Mese ja jäin jotenki koukkuun auton kokoon :)... Sitten ajelin 1,5 vuotta VR6 Passatilla vm-96 mikä oli kyllä kanssa iha bueno auto (100000km ilman murheita...) Nyt sitten mietin vaan että Audia ei oo vielä ollu joten kokeillaan!
                        Miten ne "Koiranluut" Mitkähän ne mahtaa olla ku näyttäs tuola etupäässä olevan jokunen kappale noita tankoja ja hässäköitä??? Edelleen kaipaisin tietoa niistä veden poisto kolosista ku kastuu sukat...?

                        Comment


                          #13
                          No onhan tämäkin asia käyty muutamaan kertaan läpi. Ihan hakusanoilla A8 ja sukat tuokin löytyy :) Se siitä Searchin huonoudesta...

                          Comment


                          • #14
                            Toivottavasti aakaseille ei käy niin kuin baijerilaismerkin entisille edustusautoille. Vaihtavat omistajaa aika tiuhaan sen jälkeen kun on tuotu maahan, huollot jätetään tekemättä ja jossain vaiheessa huoltamaton auto myydään seuraavan murheeksi.

                            Jossain vaiheessa alkoi korjaamojen pihoissa seisoa tiettyjä malleja odottamassa omistajansa pääoman hankintaa kalliisiin varaosiin. Läheisessä merkkiliikkeessä asioidessani ihmettelin pihalla ja kadun varressa seisovia lähinnä 740 ja 750 malleja. Myyjä kertoi syyn ja sanoi että huolto on alkanut ottaa nihkeästi vastaan joitain autoja, moni nimittäin jättää rahanpuutteessa täyttämään helsinkiläisliikkeen ahdasta pihaa.

                            Comment


                              #15
                              Se mikä erottaa minusta Bemun 7xx sarjan ja A8sit on nimeomaan että Audissa ei osat juurikaan maksa sen enempää kuin muihinkaan audeihin (eli liikaa kuitenkin). 7xx sarjan varaosat oli hinnoiteltu ihan sairaiksi verrattuna esim 5xx sarjaan.

                              Mutta kuten kaima sanoi on nämä "hinnat alkaen" mallit joita saksasta turkkilaisten tarhoilta tänne uitetaan jo lähtökohdiltaan niin huonosti huollettuja että ei ihme jos ensimmäiseksi vaihdetaan 5te edestä pelkästään "huolto-osia". Ja huoltamattomuuskierre jatkuu suomessa.
                              Kyllä se vaan näissä kaseissakin on se tosiasia että halvalla ei saa hyvää vaikka ensisilmäyksellä saattaisikin siltä näyttää. "Aaah, ostanpa A8 audin kun ei maksa kuin 14te, eihän sillä saa edes A6:sta..."

                              Comment


                              • #16
                                Ja onhan tuolla vähän imagoeroakin. Kyllä näkee 7xx buimureita monella 18v lippispäällä, kun on isoo ja tehokas takaveto. Näillä herroilla meneekin se sormi suuhun ekan huollon laskun kanssa. Kun taas A8 on hitusen varttuneemman ikäryhmän auto, ja tulot sekä järki on kasvanut. Eli ei osteta sitä autoa minkä ylläpitoon ei varat riitä.

                                Comment


                                • #17
                                  A8 yleensäkkin: Hyvä valinta

                                  Itse ostin A8:in ihan siitä syytä että se oli hankintahinnaltaan edullinen ja koska ajelen yli 100 000km vuodessa. Ei nykyinen A6:nikaan ole huono ajo-ominaisuuksilta, mutta kyllä A8 on eri auto.

                                  Huoltokustannuksista voisin sanoa sen verran että itse voi vaikuttaa niihin todella paljon. Paljon joutuu etsimään tietoa varaosavalmistajien katalogeista ja sieltä yhteensopivista varaosista muiden mallien kanssa, mutta se kannattaa. Tampereen Varaosamaailman pojat jo tietävät että kun ilmestyn tiskille niin taastilataan jotain joka löytyy luettelon ulkopuolelta, mutta jonka saa.

                                  Esimerkkinä ajovalon lasi. Se oli rikottu parkkipaikalla ja kun sen saantia tiedustelin niin Laakonen pyysi koko umpiosta yli 1000? ja romiksellakin se olisi maksanut 750?. Bosch:in avuliaan kaverin avulla sai tilattua pelkän lasin hintaan 31?.

                                  Samalla tavalla menee myös remmit ja niiden laakerit sekä vesipumput. Jos otat kaikki termostaattia myöten, ilman tulppia, mutta bensanputsarilla ja ilmanputsarilla, niin hinta oli luokkaa 350?. Ja minä voin laittaa remmin paikoilleen jos olet ensimmäistä kertaa asialla. Siihen kun kannattaa varata se kaksi rauhallista päivää.

                                  Tulppia ja lambda antureita ei kannata säästellä. Kun säädöt on kohdallaan, on keskikulutus luokkaa 10l. Pienentyneellä bensankulutuksella kuittaat investoinnit, ja auto voi hyvin.

                                  Noista öljynvaihdoista sen verran että ennekuin lasket mistään öljyä pois, varmista aina ennen
                                  että täyttöproppu aukeaa. Toiset kun eivät ole vaihdattaneet öljyjä vähään aikaan niin tahtoo tuo rauta joskus hapettua alumiiniin todellatiukasti.

                                  Vaihdelaatikon öljynvaihdon voit tehdä kahdella tavalla. Vaihtaa vain öljyt ja pestä filtterin, tai vaihtaa öljyt ja filtterin. Automaatti laatikon öljyfiltteri kun ei ole muuta kuin tiuhaverkkoinen terässuodin. Esim. bensalla huljutettuna "vastakarvaan" sieltä tulee jonkin verran törkyä. Ja taas toimii. Öljynä ei sitten kannata käyttää muuta kuin laatikkoon suositeltua Esson 71141LT:tä. Sitä ei heti löyty kirjoista, mutta kyllä sitäkin saa tilattua Mobilin öljynvaihtopisteistä.

                                  Suurin osa alatukivarsista on samoja kuin A6:ssa, pallonivelten ollessa samat kuin A4:ssa. Ja jarrupaloiksi/jarrulevyiksi ei kannata ottaa muuta kuin EBC:n tavaraa. Kun vaihdat ne kerran Kevlar paloihin, auto pysähtyy eikä niitä tarvi vaihtaa enää koskaan. Itse olen ajanut niillä nyt noin 350 000km ja palat on kuluneet noin 4.5mm. Jäljellä on 5mm, joten luulen että auto loppuu ensin...

                                  Sitten... autossasi saattaa olla vielä nesteellä toteutettu korinvakautus järjestelmä. Kun iskarit päästävät öljyt pihalle on sinulla kaksi vaihtoehtoa: Ostaa alkuperäiset iskarit, Bilsteinin iskarit tai modata iskunvaimennus. Puolitoista metriä 3/8" putkea ja helmijatkoilla hydrauliikka letkut "ohi" ja tilalle smat tuplakaasut kuin -97 malleista eteenpäin on käytetty. Itse en huomannut suomessa ajaessani suurtakaan eroa, mutta germaaniassa kertoivat että progressiiviset rautajouset kompensoivat lötköyden kovemmassa ajossa. Siispä sellaiset alle ja meno on jopa vakaampaa kuin aiemmin.

                                  Niinkuin mainitsit, vettä tulee mallissa helposti varpaille. lämmityslaitteen/ilmastoinnin alla on keskikonsolin molemmin puolin kaksi 90-asteen silikonikumista oranssia tuttia. Poista verhouksen poskipalat (etsi myös se yksi ruuvi sieltä keskeltä) ja tarkasta että kumit ovat paikoillaan. Ja vaikka olisivatkin, niin liimaa ne silikonilla tai bostikilla kiinni. Niillä on ikävä taipumus irrota itsekseen sieltä. Ja sitten joudun kuivaamaan mattoja monta päivää. Niistä kun ei vesi hevillä lähde...

                                  Mitäs vielä... ai niin stefat... Moottorissa ja vaihdelaatikossa on paljon stefoja. Oletusarvoisesti ne ovat 15mm paksuja. Kun teet mitätahansa remppaa, niin vaihda aina myös stefat. Mutta, teekkin se niin, että laitat tilalle 2kpl 8mm paksuja punaisia stefoja. Pölyhuulten väliin grafiitti rasvaa ja vot! Ikinä ei tarvitse enää kyseiseen paikkaa vaihtaa stefoja ja öljyt pysyy sisällä. Kasin akselit kun on sen verran pehmeätä tavaraa että alkupreäisen syövat niihin urat, mikä oli minulle yllätys.

                                  Ja sitten ilmastointi. Käy vaikka lähimmällä kylmä/kuuma laite asentajalla mittauttamassa ilmastoinnin täyttö ja toiminta. Homma toimii yksinkertaisesti: Pullo painemittareineen lyödään kiinni putkistoon ja sielä pitää tietyn lämpötilan mukaan olla tietty paine. Esim +20 astetta, paineen pitää olla noin 2bar. Sitten auto käytniin ja ilasmtointi täysille. Painevaihteluiden pitäisi alkaa pikku hiljaa kasvamaan sitä mukaa kun kompura "pumppaa" sisältä lämmintä ilmaa pois. Jos painevaihtelu on yli 4bar, kompurakin kun kunnossa. Öljyt saat kompuraasi jos katsot ensin kenen valmistama kompura sinulla on. Ja sitten katsot vaikka www.klitech.at sivuilta oikean öljyn. Samat öljyt käyt jääkaappeihinkin kuin autoihin. Vielä desinfiointi aineet lauhduttimeen ja koko homma on paljon alle 200?, mikä autokorjaamoissa on vakio taksa.

                                  Sytytys häiriöt ja CAT-valot ovat sitten perus tavaraa, mailaa niin kerron lisää, jos osuu kohdalleen.
                                  Kannattaa muuten ostaa töpseli viakkoodien lukuun ja huoltovalojen nollaukseen esim. www.jaripetteri.net kaupasta.

                                  Nyt sinulla onkin sitten tiedossa perus ongelmat A8:sta ja ne on "korjattu". Ei muuta kuin nauti ajostasi. Niin teen minäkin joka päivä.

                                  Comment


                                  • #18
                                    psaario:

                                    Kerrotko tarkemmin, noista boschin umpion laseista, millaset vaihtaa ja mistä saa. Ja oliko vaihtoehtona täysin kirkasta lasia tvs?

                                    Ja mikä noista nettikaupassa olevista adaptereista täytyy hommaa, että se vikakoodien luku onnistuu? Tarvitaanko vielä erillinen softa?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Itse olen ajanut niillä nyt noin 350 000km ja palat on kuluneet noin 4.5mm. Jäljellä on 5mm, joten luulen että auto loppuu ensin...
                                      350tkm. Samoilla jarrupaloilla?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Mitä noin kestävät jarrupalat maksaa? Mistä niitä saa? Toimiiko tavallisten levyjen kanssa?

                                        Comment


                                          #21
                                          Kerrotko tarkemmin, noista boschin umpion laseista, millaset vaihtaa ja mistä saa. Ja oliko vaihtoehtona täysin kirkasta lasia tvs?

                                          Ja mikä noista nettikaupassa olevista adaptereista täytyy hommaa, että se vikakoodien luku onnistuu? Tarvitaanko vielä erillinen softa?
                                          Minäkin vaihdoin hiekkapuhalluksen takia uudet ajovalolasit ja löyty ihan paikallisen kylän ainoasta tarvikeliikkeestä.
                                          Vaihto normaalia jumppaa, umpio irti ja klipsit auki lasin reunoista. Välissä kumitiiviste. Ehkäpä noin 1 tunti ekaan ja 1/2 seuraavaan ? Selkeä kiinnitys, ahtaus vaikeuttaa jonkin verran.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Umpiot, palat, stekkeri...

                                            Moro !!

                                            JanMac:ille "pidä siitä paikalliskaupasta kiinni", ihan oikeasti. Suurin osa tarvikemyyjistä katsoo vain luetteloita ja sanoo ettei löydä. Itse maksan mielelläni palvelusta, jota ikävä kyllä todella harvasta paikasta saa.

                                            Nuo umpion lasit on sellaiset että ne on Bosch:in teettämät lasit Hellalla, joten Boschin kaveritkaan eivät välttämättä näe mikä on sen "Bosch koodi". Umpion lasissa oleva Boschin koodi on nimenomaan se hellan koodi. Mutta sellaisella Boschin koodilla ne tilasin kuin

                                            - 1 305 621 608 - 000 repsikan puoleinen
                                            - 1 305 621 607 - 000 kuskin puoleinen

                                            Ne on melkein samanlaiset kuin A6:ssa, mutta polttimot on umpion sisällä eri järjestyksessä. Ja umpio näyttää muutaman millin matalammalta. Itse jo mietin että heitän 6:n umpiot nokalle jos ei pelkkää lasia löydy.

                                            Laseja on vain alkuperäistä raidallista (minun tietääkseni, oikaiskaa...) ja itse lasin vaihto käy tunnissa jos ottaa rauhallisesti. Umpion alta lista irti ja sen jälkeen jos haluaa tilaa, päältäpäin vilkun perässä oleva klipsi auki, päältä kaksi ruuvia ja edestä alhaalta kaksi ruuvia pois. Ja umpio on kädessä. Vaihtoni yhteydessä jotenkin sain neopreenikumin vuotamaan ja ekoilla vesisateilla sain vesihöyryä umpion sisään. Joten lasi uudestaan irti ja mustaa silikonia neoprenin molemmin puolin niin johan piti. Seuravaan vaihtoon.

                                            Nuo jarrupalat ovat sitten luku sinänsä. Niiden valmistaja on englantilainen EBC ja hinta on suhteellinen käsite. Paloja on kolmea kadulle sopivaa väriä: musta, vihreä ja punainen. Musta pala on ns. standardipala joka kestää kuumuutta 100 astetta enemmän kuin vakiopala. Ja sen kitkakerroin on ~20% parempi kuin vakiopaloilla. Vihreä pala kestää 150 astetta enemmän lämpöä ja sen kitkakerroin on 50% parempi kuin standardipalan. Mutta sen ehdoton ETU on siinä että paloista lähtevä pöly EI OTA kiinni vanteeseen. Vanteet pysyvät ilman pesua "sateen jälkeen" näköisinä koko ajan. Ei mieletöntä puunausta ja hapanta hiiltynyttä tahnaa joka kuorii maalit pois. Sitten on vielä Punainen pala joka kestää 250 astetta enemmän lämpöä kuin standardipala ja sen kitkakerroin on 20% parempi kuin vihreän. Joten jarrut löytyy kovemmassakin vauhdissa. tosin, punaisista paloista irtoava pöly jo tarttuu vanteisiin, vaikkei läheskään niin lujaa kuin standardipalojen. Omaa autoani sanon Möhköksi, ja olihan se hienoa kun renkaat sai lukkoon 120km/h vauhdista. Napakka polkasu ja neljä kulmaa oli lukossa (olen laittanut kojelautaan napin ABS-off).

                                            Näitä paloja voi käyttää vakio levyjen kanssa, mutta kuten arvaatte, levyjen tulisi olla kovempaa materiaalia. EBC:ltä saa myös levyjä, sekä standardi että uritettuja. Ja sitten kustannuksiin: Jos olisin ostanut palat ja levyt Laakoselta, tulivat niihin nähden EBC:n kamat melkein puolet halvemmiksi. Ja varaosakaupankin tavaroihin hintaero oli noin 10%. Ja jos ottaa huomioon että en ole kolmeen vuoteen tapellut jarrujen kanssa edes konttorin vuoksi, tuo 10% kyllä kannattaa.

                                            Paloja saa ainakin Varaosamaailman tiskeiltä, mutta nykyään niiden virallinen maahantuoja on Öhrum. Joten kaikki jotka myyvät Öhrumin tavaraa, saavat niitä. Itse ostin ne silloin vielä kun meidän kylän maahantuoja (Autodata) edusti niitä. Se muuten ei ole sama firma joka hinnoittelee autojen maahantuotihinnat. Mutta se on sama firma joka edustaa Autodata CD:tä suomessa.

                                            Nettikaupan adaptereista käy melkein mikä vaan, näistä OBD-II väylä adaptereista. Ne kaikki toimivat VAG-COM:in kanssa ja nyt myytävät adapterit ovat VAG-konsernin autoihin sopivia. Kunhan saan naputeltua vikakoodit Opel:in softaan niin seuraavaksi tulee myyntiin Opel-adapterit. Huom, vaikka mainostan sivua niin itsekkin olen ostanut sieltä kaiken. Mutta Jarin FAQ:eista löytää lisää tietoa. Muistakaa sitten että käytte FTDI:N sivuilta lataamassa uusimman ajurin, jos käytätte USB-väylää. ECU:n kanssa kun keskustelu aloitetaan nopeudella 5baud/s niin useimmat USB-väylät hermostuu odottelemaan ja heittää pyyhkeen kehään. Sarjaportilla tätä ongelmaa ei esiinny.

                                            Ja jos oikein haluatta hienon värkin, niin ostakaa tuo 4000:nen. Se lukee VAG:n ja GM:n värkit, tukee 11:sta eri protokollaa, prosessori on koodipäivitettävissä jne jne jne... Mutta pelkästään omaan "volkkariin" (kuten itse sanon) riittää yksi OBD-II usb adapteri.

                                            Tämä nyt vaan harrastus... Kunhan vaimokin sen ymmärtäisi.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Syntyi vaan lisää kysymyksiä. Eli linkkiä siihen FAQiin josta saa kaapelitietoa?

                                              Edelleenkään ei tullut selväksi, että mitä tarvitaan sen kaapelin lisäksi? Ajuri ja joku softa jolla niitä koodeja luetaan?

                                              Umpion alla oleva lista lähtee irti miten?

                                              Comment


                                                #24
                                                Ja jos ottaa huomioon että en ole kolmeen vuoteen tapellut jarrujen kanssa edes konttorin vuoksi, tuo 10% kyllä kannattaa.
                                                En ole myöskään tapellut konttorin poikien kanssa kolmeen vuoteen - aina on riittänyt kun olen inssin saapastellessa autolle sanonut ," tässä on sitten kiinteä neliveto torsen pyörästöllä" ;)
                                                Jarrutestauksen kohdalla on painettu kaasua ...

                                                No, vaihdoin kyllä joka nurkkaan levyt (reiitetyt sportit) ja palat (Ferodo Race) , että kyllähän pysähtyy tarvittaessa. Tuosta 120 vauhdista lukkoon en tiedä, mutta hyvin liimaa kuitenkin.

                                                Jaa, taitaa tuo paikallinen firma sitten tietää hommansa , mutta ehkä palveluun vaikutti sekin että siellä hommissa entisiä oppilaita :)

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Umpion alla oleva lista lähtee irti miten?
                                                  Muovinen, kiinni pallo klipsuilla, lähtee vetämällä.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Kaapelitietoa

                                                    Sori ViperVS, en huomannut vastata kysymykseesi...

                                                    Eli webiosoite on www.jaripetteri.net ja sieltä Store => tuotteet => OBD-DIAG 4000 -multiprotokolla adapteri TAI OBD-DIAG 3001 OBD2-adapteri USB-väylään, riippuen siitä paljonko haluat sijoittaa.

                                                    Softan saa ladattua vaikka osoitteesta www.ross-tech.com ja sieltä lataa version 3.01 (joka toimii kaikkien adapterien kanssa), 4.09 tai 6.07 (jotka toimivat vain multiprotokol adapterien kanssa). Voit vaikka ladata kaikki ja kokeilla mikä softa toimii minkäkin adapterin kanssa. Softilla voit lukea autosi virheet ja arvot, mutta demo versiolla et voi nollata koodeja. Softan rekisteröinti maksoi $99 joten suresta investoinnista ei ole kyse. Toki adapterissa toimivat muutkin ohjelmat, joista saat jarin sivuilta lisätietoa klikkaamalla "listätietoja ohjelmista" linkkiä adapterin kuvauksen alla.

                                                    Tuon FTDI:n ajurin saat ladattua esim osoitteesta www.ftdichip.com/FTDrivers.htm, JOS se ei kuulu mukana tulevan CD:n ajureihin. Jari on nykyään laittanut adaptereihin mukaa ajuri CD:n.

                                                    JanMac:ille kiitos toisesta tuotemerkistä. Kyllähän niitä jarrupaloja valmistetaan maailmalla paljonkin, mutta suomeen tuotavien tavaroiden katalogeista niitä ei juuri tahdo löytyä. Ja siksi on aina hyvä tietää mistä lähtee etsimään valinnanvaraa, ettei tarvi käydä läpi suurinta osaa katalogeista ja huomata että eihän täälä ole. Itse lopetin etsimisen kun löysin ensimmäisen merkin jota ei tarvitse ostaa paikaliselta Audi myyjältä. Ja joka on laadullisesti parempi. Ura- tai reijitettyjä levyjä en itse laittanut...vielä. Katsotaan nyt jos joskus innostuu "tunaamaan". Ja pistää koko auton uusiksi kerralla.

                                                    Vai olet sinä päässyt konttorilla kaasun painalluksella. Minulle ne aina sanoo että "Audissa on niin kestävä voimansiirto että kyllä se tuon kestää. Subaruissa joudutaan käyttämään apurullia". Ja olen ajatellut että jos pamahtaa niin sitten maksvat. Toki, jarrut on olleet balanssissa mutta joskus mietityttää tuolainen asenne.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      A8:n valojen lasit

                                                      Vaihdoin juuri pari sanaa Tampereen Varaosamaailman kanssa. Samalla tuli puhe noista lyhdyn laseista. Sielä on varastossa kaksi lasia (vasen ja oikea) jos joku tarvii.

                                                      En tiedä onko vuodenvaihde tulossa ja varastoa ajetaan tyhjäksi kun soittelivat, mutta sanoin että älkää nyt heti palautelko maahantuojalle. Eiköhän nekin löydä tiensä hyvään kotiin.

                                                      Sielä on sellainen kaveri kuin Risto Laine joka niistä tietää. Se on ollut Juha Rakolahden kanssa
                                                      "uskottuja miehiä".

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Autodata 2004 järjestelmän mukaan seuraavat tilavuudet ja luokitukset:
                                                        Engine oil grade-cold climate SAE: 5W/30
                                                        hot SAE:20W/40
                                                        Engine with filter-fill: 7.5 litres

                                                        Automatic gearbox-oil grade: SAE: 75W/90 Syntch. (ESSO EGL71141)
                                                        Fill (drain-refill) 3,5-4,0 litres

                                                        Differential oil grade-front: SAE: Synth75W/90
                                                        Differential front/AT: 1,3 litres

                                                        Differential oil grade-rear: SAE:75W/90 Synth.
                                                        Differential rear 1,5 litres

                                                        Cooling system: 9,0 litres

                                                        Brake fluid: Type: DOT 4 Fill: 1,0 litres

                                                        Power steering fluid: Type: VW G 002 000 Fill: 1,2 litres

                                                        Air conditioner
                                                        Refrigereant-Type: R134a
                                                        Refrigerant fill: ->11.97 750-800 grams 11.97-> 800-850 grams
                                                        Oil grade: Zexel G052 152 A2 or Denso G052 300 A2
                                                        Fill: 250-300 cm3

                                                        Hinnat saat kysellä itse....tsemppiä vaa kasisi kanssa. Hyvä peli!
                                                        [/img]

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          A8:n puhelin

                                                          ... niin jäi vielä sen verran mainitsematta tuosta puhelimesta, joka usein on auton
                                                          vakiovarusteena.

                                                          Se on normaali GSM-puhelin, joten vaikka se onkin "kaamea kapula" niin hommaamalla
                                                          siihen rinnakkais SIM-kortin, voi silla puhua aivan normaalisti. Puhelimet soivat sekä
                                                          autossa että taskussa yhtä aikaa.

                                                          Sen lisäksi että se on laillinen ja vaimentaa mankan, on siinä pahuksen hyvä äänen
                                                          laatu. Ei yhtään hullumpi vekotin kun ottaa huomioon että se useimmiten kuuluu vakio
                                                          varusteisiin.

                                                          Kun vain numeronäytön saisi vielä näkymään kojelaudassa radio/musiikki CD:n sijaan...
                                                          Noh, eiköhän sekin vielä ratkaista...

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Pakko sanoa, että tämä keskustelu on lähtenyt nyt pojilta totaalisesti lapasesta....

                                                            Comment

                                                            Working...