Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Vitoskone heitti öljyjä pihalle...

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Vitoskone heitti öljyjä pihalle...

    Mistäs moinen :)

    Käynnistin koneen kylmänä 10 asteen pakkasesta ja ajoin 10km. Parkkipaikalle kurvatessa huomasin palaneen öljyn hajun.
    Katsaus konehuoneeseen ja öljyä oli roiskunut mittatikun reiästä ihn kiitettävästi ympäri konehuonetta.

    Eipä mitään, katsoin mittatikulla paljonko öljyä on ja sitä oli EDELLEEN yli max. merkin. Olisko öljynvaihtoa suorittanut liike laittana hieman ylimääräistä öljyä..?
    Eli tuliko liiat pois vai onko nyt jotain vakavampaa kyseessä?

    Koneella ajettu 210tkm ja vuosimallia -88. 2.0E.

    Samalla huomasin jotta yksi paksu letku on aika pahasti rutussa konehuoneessa. Toinen pää tulee vaihdelaatikon päältä ja menee jonnekin toiselle puolelle konetta.. mikä letku lie?

  • #2
    olisko toi sun kuvailema letku huohotinjärjestelmään kuuluva letku ja jos se on tukossa nii öljy tulee pihalle kaikista mahdollisista koloista. korjaa se letku hetimiten,koska koneen tiivisteet ovat kovilla.

    Comment


      #3
      Vaikuttaa huohotusongelmalta kuten kivistökin kuvaili. Se littanaan menevä letku on kylläkin moottorin lohkossa, mutta ihminen on erehtyväinen =) Noilla pakkasilla littaan mennyt letku voi hyvinkin jäätyä, alakertaan muodostuu paine -> purkautuu öljytikusta öljyjen kera. On muuten tyyppivikaa tuon letkun murtuminen, hapertuminen ja kaikenlainen muu epämääräisyys.

      Comment


      • #4
        Huohotinletku menee vanhemmiten ruttuun.Merkkikorjaamo myy osalle parannettua versiota johon kuuluu metallinen keskiosa+letkunpätkät.Osa on muistaakseni varsin hinnakas joten kannattaa harkita voisko semmoisen itse värkätä.

        Comment


          #5
          Muistaakseni Simulan Jukka on sellaisen askarrellut, liekö hän viitsisi siitä laittaa pari kuvatusta?

          Comment


          • #6
            Itte ostin just kyseisen putken käyttöautolta. 40 eeroa makso, metallinen siis. Vanhasta letkusta piti vain ottaa pienet pätkät että sai tämän metallisen kiinni.

            Comment


              #7
              Siis tuo kuminen osako siitä vain vaihdetaan? Eikö asiaa korjaa se, että tuon letkun oikaisee esim. klemmarilla tms?

              Comment


              • #8
                Eikö tuo sama liene jos käyt vaikka kumipörssistä pätkän kudosvahvistettua letkua ja laitat vanhan tilalle. Sisäkoko on jotain luokkaa 15 mm.

                Comment


                  #9
                  Meikällä ilmeni vastaavia ongelmia viikonloppuna. Perjantaina aamulla töihin ajellessa huomasin, ettei tyhjäkäynti laskenut alle 2000rpm. Arvelin ISV:n olevan jäässä, kun autokaan ei ollut lohkolämppärissä kiinni edellisyönä. Unohdin koko homman ja auto pelasi ihan ok, kotimatkalla tosin pientä öljynkäryä oli havaittavissa. Ajelin tyytyväisenä ja arvelin kärtsän tulevan edellä ajavasta pösöstä...

                  Lauantaina lähdin taas liikenteeseen, auto ei ollut edellenkään kiinni lohkolämppärissä edellisyönä. Parin kilsan ajon jälkeen alkoi tuntua taas voimakasta käryävän öljyn hajua ja liikkennevaloihin pysähtyessäni huomasin kärtsää tulevan pellin alta. Pistin auton parkkiin ensimmäiseen sopivaan paikkaan ja kävin tutkimaan tilannetta. Pelti auki ja hoksasin moottorin työntäneen öljyä pihalle öljykorkin kautta, siitä sitä oli valunut pakosarjan päälle aiheuttaen käryn. Putsasin turhat roiskeet moottorin päältä pois ja odottelin n. 10min. Varmuuden vuoksi vielä löysäsin öljytikun silleen, että jos painetta tulee liikaa, niin öljytikun putken kautta turhat paineet pääsee pois, jottei ainakaan kampuran stefat lennä pihalle. Operaation jälkeen jatkoin ajelua ja ongelmia ei enään sinä päivänä esiintynyt.

                  Seuraavaksi yöki laitoin auton lohkikseen. Sunnuntaina ajoin vain pienen lenkin ja silloin kone toimi ihan ok.

                  Tänään taas työmatkalla tyhjäkäyntikierrokset jämähti hetkeksi 2000rpm lukemiin, mutta kone toipui siitä itsekseen. Nyt auto on ollut päivän lämpimässä parkkihallissa, saa nähdä ilmeneekö ongelmia kotimatkalla. Jos kone vielä oksentaa öljyä ulos, niin sitten täytynee rassata huohotinletkut puhtaaksi.

                  Aikaisempina talvina ei moista ongelmaa minulla ole ollut noiden audin vitosten kannssa ja olen vähän ihmetellyt mikä nyt moisen ongelman on aiheuttanut? Ehkä ilmat on syksyllä on sen verrran kosteita, että vettä on kondensoitunut normaalia enemmän huohotinputkistoon aiheuttaen ongelman tai sitten kone on alkanut huohottaa enempi :|

                  Comment


                    #10
                    Oletko vaihtanut öljylaatua? Tsekkasitko onko huohottimet muuttuneet "lakritsaksi" ja menneet luttuun?

                    Comment


                      #11
                      Hehheh.. päivän naurut sain tuosta pösökommentista.. :)

                      Hyvä tietää että tuo tyhjäkäyntiprobleema liittyy tuohon samaan. Teki moista yhtenä iltana. Hassu juttu.

                      Pitänee kävellä varaosaliikeeseen kohtapuoleen.. tai laakkoselle.

                      Mitä ovat huohottimet? Ja missä moiset?

                      Comment


                      • #12
                        Mulla oli kanssa pari talvea takaperin ongelmia tyhjäkäynnin jämähtämisen ja öljyn ulostamisen kanssa. Mulla ongelmat ei kuitenkaan liittynyt toisiinsa. Tyhjäkäynnin jääminen parin tonnin tuntumaan maantieajon jälkeen lakkasi ISV:n putsauksella. Vasta pari kuukautta myöhemmin ilmeni öljyn tuloa öljyntäyttökorkista, jolloin putsasin huohotinputken (mulla on se metallinen versio). Putken sisällä oleva rautalankahässäkkä (=liekkilukko?) oli totaalisesti ummessa.

                        Comment


                          #13
                          ISV?

                          Selittäkää tyhmemmälle nuo lyhenteet samantietn :)

                          Comment


                            #14
                            Idle stabilisation valve

                            Comment


                              #15
                              Öljylaatua en ole vaihtanut. Mobil 1:stä olen aina käyttänyt tuossa autossa. Kohta alkaisi kyllä olemaan öljynvaihdon aika.

                              Öljynvaihdon yhteydessä voisin samalla tsekata sen metallisen huohotinputken, se lienee enempi tai vähempi tukossa. Tosin kesällä sen viimeksi putsasin, kun vaihdoin venttilikopan tiivisteen ja huohotinsysteemit yms. oli irti moottorista. Samalla puhdistin/öljysin ISV:n.

                              En tiedä, onko tuo kohonnut tyhjäkäynti yhteydessä huohotusongelmaan. Aikaisemmin kulkineessa ei ole ollut mitään tyhjäkäyntiongelmia ja nyt ongelma ilmeni samaan aikaan huohotinprobleeman kanssa.

                              Tänään auto on toiminut mainiosti (oli yön lohkolämppärissä). Ei tietoakaan huohotus/tyhjäkäyntiongelmasta.

                              Comment


                                #16
                                Pekka, vilkaise:

                                http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=5111

                                http://www.20v.org/engprob.htm

                                Näissä alkajaisiksi juttua ISV:stä, viimeksi mainittu Lontoon murteella. Searchilla löytynee lisääkin tältä palstalta.

                                Comment


                                  #17
                                  Terve!

                                  Mun "ratkaisu" huohotinletkun hajoamiseen seuraava:



                                  Pöntön ympärillä ei hurjana ole tilaa.. ei ainakaan ole ottanut kiinni mihinkään kun olen yrittänyt katsella.[/img]

                                  Comment


                                    #18
                                    No nytpähän on tuokin operaatio tehty..

                                    Sen verran tiedoksi niille jotka tulevaisuudessa meinaavat ko operaation suorittaa.

                                    Ostin laakkoselta täydellisen paketin tuohon korjaukseen. Maksoi 83e. Nielin hinnan mutta autossa aloin ihmettelemään letkunpätkien arvokkuutta. 2 kpl 5cm pitkiä liitosletkuja maksoi laakkosella 26e.
                                    Kävin kysymässä paikallisesta kumipörssistä mitä nuo maksaisivat, hintaa kertyi niinkin paljon kuin 1.5e :) Laakkosella kumin kilohinta kohdallaan.

                                    Palautin laakkoselle ylimääräiset osat ja hintaa tuolle metallipötkölle jäi 40e joka ei mielestäni ole mahdottoman paha. Letkuja ei tosin olisi tarvinnut välttämättä ollenkaan kun siitä vanhastahan olisi saanut katkomalla sopivat liitospalat. Tosin laitoin nyt nuo 1.5e:n jatkoskumipalat :)

                                    Helppo operaatio, suosittelen tekemään.. oli letku ihan täynnä valkoista limaa kun katsoin sisälle.. :)

                                    Comment

                                    Working...
                                    X