Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Öljyt ulos tikusta>huohotin putkisto jäässä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Öljyt ulos tikusta>huohotin putkisto jäässä?

    Yllä mainittu ongelma on nyt ilmennyt kerran tänä ja kerran viime talvena.
    Kun menee ilma tarpeeksi kylmäksi (yli -25c) niin pukkaa öljyä konehuoneeseen. Typ-44 2,6l nyt mutta ollut 2,0e vakio.
    Ajoni on juuri sitä pahinta luokkaa eli 15-20 km per suunta (työmatkat) eli ei tarpeeksi kerkiä lämmetä, kai ?
    Lämmöt on kyllä ok.

    Olettekos muut kärsineet samasta?

    Viime talvena siihen auttoi paineilmalla huohotinputkiston putsaaminen (ei ainakaan vika uusiutunut samana talvena).
    Tarttee vissiin tehdä taas sama juttu. On vain niin kauhean näköinen konehuone kun on rukkinut öljyä.........

  • #2
    Sama vika oli edellisessä audissani (44- 2.0). Ilmojen vaihtuessa jäätyi ilmansuodattimelle menevä huohotinletku= öljyt pihalle. Opin asiasta sen verran, että aamuisin kokeilin kädellä letkun "joustavuutta". Jos tuntui olevan jäässä (kova) sulatin sen vaimon hiustenkuivaajalla ennen koneen käynnistystä. Vika taitaa olla just siinä, että ajellaan lyhyitä matkoja kone alilämpöisenä.

    Comment


      #3
      15km on mun mielestä jo aivan tarpeeksi. Ittellä on 8km töihin ja 60/80kmh koko väli. Venttiilinostajien niputus loppuu jossain 2km jälkeen (siis öljyt lämmenny tarpeeks) ja rupee pukkaan lämmintä jo. Mulla ei ole auto koskaan lämmössä kun tuo webaston perkule on vieläkin rikki.

      Kyllä tossa 15-20km matkalla kone jo lämpee tarpeeksi.

      Comment


        #4
        huohotus viitosissa

        Ongelma on ilmeisesti ollut "80-luvulla" myös tehtaan tiedossa - alkuperäisissä viitosissa kampikammion tuuletus on toiminut öljyn paluukuilujen kautta.

        Seuraavan mallisarjan moottoreissa 84-88 tuli jo lohkon kylkeen huohotinputkelle peltiroppu jos lähti kumiletku yläkertaan ja sitä kautta sotkemaan imupuolen osia.

        Kehitystä tapahtui ja 88 jälkeen alkoi huohotinputki laajentua, ja ainakin omassa NM:ssä se on jo lenkkimakkaran paksuinen sortuva kumilörttö. NF:ssä se lenkkimakkara muuttui metalliputkeksi, joka kestää paremmin öljyn terminaalivaikutuksia. NM:ssä se ei mennyt talvella tukkeeseen - silloin kun sillä tuli vielä ajeltua.

        Yksi ratkaisu jatkuvan puhdistamisen lisäksi voisi olla paksuntaa huohotinputkea tai sovittaa siihen puhdistettava filtteri ns. oil-trap, jotta se moska mikä kuitenkin nousee kampikammiosta ei sotkisi ja tukkisi joka riivatun paikkaa.

        Comment


        • #5
          Petri, sinullahan on vähän parempi Audi. Normaalivekottimen asia on erilainen:) Eli 5 koneessa vanhemmiten tukkeutuu( ilmojen vaihdellessa ja koneen huohottaessa) kokemukseni mukaan ainoastaan kannen takaosasta ilmanpuhdistajalle menevä huohotinletku.

          Comment


            #6
            Ongelmahan tuossa taitaa olla huohotuskaasussa olevan veden jäätyminen huohotinputkeen -> putki menee tukkoon -> kampikammion paineet nousevat ja kone oksentaa öljyt ulos sieltä mistä helpoiten onnistuu sen tekemään. Valittettavan usein ulostautuminen tapahtuu öljytikun putken kautta jonka alapää on öljypohjassa varsin alhaalla. Jos painetta generoituu riittävästi, niin koneesta saattaa poistua huomattava määrä öljyä, kun huohotuspaine pyrkii työntämään kaiken öljyn mittatikkuputkea pitkin pihalle.

            Käsittääkseni ongelmaa esiintyy erityisesti kovalla pakkasella ja erityisesti maantieajossa, jolloin ajoviima pääsee jäähdyttämään reippaasti huohotinputkea. Huohotinkaasuthan on pääsääntöisesti samaa tavaraa pakokaasun kanssa, eli kaasun seassa on melkein aina suht. runsaasti vesihöyryä.

            Tuttu ongelma ainaskin joillekin Peugeot-merkkisillä ranskiksilla ajeleville (terveisiä vaan serkkulikalle). Monet heistä ovat ratkaisseet homman pistämällä sellaista vesiputken lämpöeristeputkea huohotinputken päälle. Nyt putki ei ala palelemaan kylmässä ilmassa ja vesihöyryt ei pääse jäätymään putken sisälle em. seurauksin. Eriste on sellaista kyljestä halkaistua solumuoviputkea, jota saa eripaksuisina vaihtoehtoina. Rautakaupat vissiin sitä myyvät ja ei ole kallista. Huohotinputki vaan muumioidaan solumuovilla ja parilla nippusiteellä tms. varmistetaan sen paikallaanpysyminen.

            Olen myös kuullut huhuja, että ongelmaa esiintyy useammin jos käyttää autossa mineraaliöljyjä. Syntisen öljyn höyryt vissiin putsaavat jotenkin paremmin huohotinputkea. Tätäkään väittämää en ole päässyt omakohtaisesti varmentamaan ja tiedä sitten onko siinä mitään perää.

            Omissa vitoskoneissa (KP/KU) en ole tähän kiusalliseen ilmiöön vielä törmännyt. Meikäläisen ajot talvella on pääsääntöisesti lyhyttä työmatka-ajoa. Toisaalta, auto on melko usein päivät lämpimässä parkkihallissa ja öisin piuhan päässä, joten huohotin ei kovin usein miinusasteisena ole. Tämä on varmaan auttanut asiaa kohdallani. Jos ongelma joskus ilmenee, niin ajattelin ensin koittaa tuota ranskanpulla-metodia.

            Comment


            • #7
              Hyvä idea! Kannattaa varmaan kaikkien 5 koneiden omistajien kokeilla, kun se eriste ei maksa kumiliikkeessa kun muutaman euron.

              Comment


                #8
                Tuo 'oil-trap' on kyllä siinä mielessä minusta tutkimuskelpoinen vaihtoehto sekin kun se enempikin poistaa ongelman, eikä vain lievennä oiretta. Imupuolella oleva öljymoskan vaikutukset huomaa ehkä ensimmäisenä jumittavassa ISV:ssa.

                En muista kuka heitti ajatuksen ilmaan joskus jo vuosia sitten kierrättää huohotinputken ympärin ohutta kupariputkea jonka kautta johtaa osa jäähdytysnesteestä. Silloin mömmö pysyy takuulla juoksevammassa muodossa.

                Comment


                • #9
                  MInä sen verran osallistun et pösöissä ei ole mitään väliä mitä öljyä käyttää, öljyt tulee konehuoneeseen jos ovat tullakseen, yleinen vaiva PSA-konsernin joissain moottoreissa, viime talvena taisi olla otsikoissa uudemmat Citroenit... Sinne vaan alkaa pakkasella kertyä sitä mönjää, ja jos ei silloin hoksaa letkua imuroida/rassata, saa seuraavaksi putsata konehuoneen. Sitä öljyä tulee kevyesti litra-pari,vaikka kuinka olisi salamannopea avaimenkääntökäsi. Pösömiehet ovat tosiaan eristelleet huohotinputkea,ja laittaneet muovipussin öljytikun ympärille...

                  [E] Poistin jälleen turhia rivin vaihtoja. Kirjoitusikkunassa ei saa painaa rivin vaihtoa kuin kappaleen jakoa tehdessä. /JaKa
                  [e]oukkidoukki,äidinkieli ei ole vahvin puoleni,sekään... (Juhakill)

                  Comment


                  • #10
                    Minullakin oli aikoinaan"Pösö": Sanoisin, että vehje on " Degoolin"( kirjoitettu väärin =Tarkoitan entistä Ranskan pressaa) kosto ihmiskunnalle:)

                    Comment


                    • #11
                      Noniin vanhaa ylös kun kävi ajankohtaiseksi. Aamulla lähdin kohti tallia ajelemaan ja perillä ihmettelin auton muuttuvaa tyhjäkäyntiä.No sen enempää en huolestunut asiasta.Autolla ajettiin päivän mittaan muutama n. 10 km lenkki ja kone ehti jäähtyä noiden välillä.Illalla alkoi tulla öljyn katku paikallaan ollessa sisään ja tämän johdosta avasin pellin...voi ***kele! Koko huone öljyssä. Hermosavujen jälkeen aloin tutkia tilannetta.Öljytikku oli pari senttiä ulkona,toivottavasti oli roiskinu öljyt tuolta.Täytynee kait huomenissa tarkastaa tuo huohotin. Olishan se pitänyt arvata kun tulee vähän kovemmat pakkaset. Ei hyvä.

                      Comment


                      • #12
                        Sama homma kävi tänään ton 2.3 10v:n kanssa. Öljytikku oli märkä, ilmeisesti sieltä sitten ruiskinut tavaraa pihalle. Ihan kuin olisi vähän ollut vaahtoakin öljyn seassa, mutta äärimmäisen vähän jos oli. Tiistaina tutkimaan tarkemmin.

                        Comment


                        • #13
                          Meillä on -86 Audi 100 2.0 (5-kone ja konetyyppi KP) Nyt kovien pakkasten tultua on auto sylkenyt moottoriöljyä mittatikun reiästä.

                          Voisiko joku viisaampi kertoa, mikä putki on tuo jäätyvä huohotusputki. Ajattelin puhdistaa sen ensiavuksi, ja myöhemmin vaikka eristää. Riittää kun kertoo putken sijainnin, niin eiköhän se siitä löydy.

                          Myös muut jipot ja jekut ovat tervetulleita ongelman ratkaisemiseksi.

                          Autot ovat jollain tavalla tuttuja, mutta tämä ensimmäinen, jossa on ko. ongelma.

                          Kiitos etukäteen.

                          Comment


                          • #14
                            Kyllä tohon pakkaseenkin taitaa tottua...
                            Kävin autokatoksessa tutkimassa lötköä.

                            Siitä mikä on virallinen huohotinputki, en osaa varmaksi sanoa, mutta..

                            Ilmeisesti viisain tapa on purkaa koko tuo imupuolen letkuhässäkkä mikä tulee venttiillikopasta ja ilmanpuhdistimen kotelosta. Puhdistaa se huolella kaikesta öljytöhnästä ja kasata se sitten uudelleen. Melko varmasti syyllinen öljyjen tulemiseen tikunreiästä majailee siellä.

                            Vaihdoin joulukuussa mineraaliöljyt, kun lötköä ei tarvitse laittaa kylmänä käyntiin (käytetään aina lohkolämppäriä). Silläkin saattaa olla osuutta asiaan.
                            Vaihdan vielä synteettiset öljyt, niin eiköhän ongelma poistu.

                            Ilmoittelen jos vielä ongelmia ilmenee.

                            Comment


                              #15
                              Tuttu ongelma ainaskin joillekin Peugeot-merkkisillä ranskiksilla ajeleville (terveisiä vaan serkkulikalle). Monet heistä ovat ratkaisseet homman pistämällä sellaista vesiputken lämpöeristeputkea huohotinputken päälle. Nyt putki ei ala palelemaan kylmässä ilmassa ja vesihöyryt ei pääse jäätymään putken sisälle em. seurauksin. Eriste on sellaista kyljestä halkaistua solumuoviputkea, jota saa eripaksuisina vaihtoehtoina. Rautakaupat vissiin sitä myyvät ja ei ole kallista. Huohotinputki vaan muumioidaan solumuovilla ja parilla nippusiteellä tms. varmistetaan sen paikallaanpysyminen.
                              Onpa tuota samaa ongelmaa uusissa Fordeissakin. Ei tästä ole pitkä aika kun olin kaverille seurana, kun askarteli solumuovit putkien ympärille. Kyseessä kuiteinkin on vm -09 Fordi.

                              Comment


                              • #16
                                Noniin, eilen tuli askarreltua muutama tunti ton coupen kanssa. Melko täynnä paskaahan ne huohtusputket ja imupuolen letkujutut oli, ilmaputsarikin oli melko elämää nähneen näköinen. Laitoin uudet öljyt ja suodattimen, jäähdytysnesteet, ilmasuodattimen sekä putsailin isv:n ja huohutusputket ja letkut niin johan pelittää.
                                Ainiin, ei siellä öljyn seassa nyt vaahtoa ollut, ylidramatisointia! Ihan pientä valkeutta oli näkyvissä, kun on tuo ajo ollut niin lyhyttä.

                                Comment


                                  #17
                                  Kun kerran itselläkin ajankohtaiseksi tälläinen tapaus tuli niin kirjaillaas tänne.

                                  Otin oman NF koneisen lötkön ajoon viime sunnuntaina, jota ennen se oli seisonut n. 2kk lämpimässä hallissa. ISV alkoi takkuilla heti käyttöön oton yhteydessä ja ovetkin nasahti jäähän melko kivasti ekoina päivinä. Kosteutta on siis varmaan kertynyt vähän sinne sun tänne.

                                  Tänään sitten lykkäsi jostain öljyt ulos. Epäilisin että huohotin on jäätynyt ja on ruiskinut ölpät pihalle mittatikun putkesta, koska tikun puoli koneesta on öljyssä.

                                  Auto valmistui juuri kansirempan jäljiltä joten melkolailla siellä on kaikkia tiivistepintoja ollut auki ja tiivisteitä on kyllä vaihdeltukin. Tuli vain mieleen että voikohan tuon huohottimen jäätymisen tarkistaa jotenkin ennen kuin alkaa epäilemään jonkin tiivisteen antautumista.

                                  Comment


                                    #18
                                    No niin jatketaas tätä seikkailua kun alkuun on päästy.

                                    Tänään irrotin sen mustan noin HK:n sinisen vahvuisen huohotin letkun joka tulee jostain lohkon uumenista ja menee kumiseen imuputkeen. Putkessa olikin melko kiitettävä määrä tahmaista majoneesia joten jäätämisen paikka löytyi.

                                    Tuo kumi/metalli putki hässäkkä on nyt puhdistettu mutta sitten seuraakin toinen kysymys. Kun tuon putken juuresta katsahtaa lohkon uumeniin niin sielläkin näkyy melkolailla olevan tuollaista töhnää. Jos nyt laittaa huohotin putken uudelleen paikalleen ja räjäyttää auton uudelleen käyntiin, on huohotin uudelleen tukossa alta aika yksikön. Onkos siis mitään näppärää konstia miten tuon kammion saisi "kuivaksi".
                                    Itselle tuli mieleen että aiheuttaisiko suurta vahinkoa muulle kuin ympäristölle jos jonkin aikaa antaisi auton käydä ilman tuota putkea? Varmaankin kone jonkin verran roiskisi öljyä ulos tuosta aukosta mutta jos saisi paikat lämpimäksi niin haihduttaisiko tuo toimen pide kosteutta pois edes vähän.

                                    Muitakin konsteja otetaan vastaan. Öljyjen vaihto tietenkin auttaisi, mutta tällä hetkellä ei ole monttua saatavilla joten joutuis OilBoyssille melkein ajamaan.

                                    Comment


                                      #19
                                      Jos tulppaat imusarjan puoleisen osan huohotinletkusta, niin ei vaikuta koneen käyntiin mitenkään.

                                      Näissä huohotin on sentään melkein suora hiiren mentävä reikä venttiilikopasta ja kampikammiosta, jossa välissä yksi lyhyt putki. Ei tarvitse purkaa millimetrilabyrinttia nyky moottorien tapaan :)

                                      Comment


                                      • #20
                                        Siirretty toiseen ketjuun.
                                        Viimeksi muokannut Sammakko; 27.2.2018, 17:11.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X