Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Jakopään hihnan vaihto (A4 Avant 2.0)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Jakopään hihnan vaihto (A4 Avant 2.0)

    Kysymys tuohon liittyen siis kuuluu seuraavasti: Huolto- ja ohjekirja antaa jakopäänhihnan vaihtoväliksi 180tkm. Kuulostaa minusta aika hurjalle kuitenkin. Mitenkäköhän lienee todellisesti asian laita? Ei varmaankaan kannata noin pitkälle odottaa? Missä vaiheessa olette vaihtoon kyseisen remmin laittaneet, kestääkö esim. 120tkm?
    Autona on A4 Avant 2.0 ja vm.2002, ajettuja kilometrejä n. 93000.
    Kiitos vastanneille!!!

  • #2
    sama vehje muuten mut 98vm ja vaihtoväli on 90tkm. aika uskomattomalle kuulostaa tuo 180tkm

    Comment


    • #3
      Uskomattomaltahan

      tuo kyllä kuulostaa mutta näin nuo kirjat ja kannet väittää. Samoin merkkiliike sanoi niin... En kyllä tiedä, taidan vaihdattaa mieluummin kyllä jo vaikka kunhan 100tkm räpsähtää lasiin kun ei ainakaan tuo ISO remppa houkuta yhtään =)
      Muita kokemuksia vielä odottelen myöskin...

      Comment


      • #4
        Mulle merkkiliike sanoi vaihtoväliksi 90 tkm, jota olen myös noudattanut.

        Comment


          #5
          Paljonko vuosia luvattu vaitoväliksi jos km 180t sekin ratkaisee. Mulla esim a4:ssa 5v tai 90tkm. Vaihdatin mp Hondaan juuri iän takia en kilometrien vaihtoväli 5v tai160 tkm valmiiksi ensi kesäksi, maksoi Hondaan 840e koko huolto, halpaa kun saippua. Koska hihna lahoaa/haurastuu ja tuleee murtumia .

          Comment


            #6
            riippuu moottorista, tuossa 2.0 vaparissa taitaa olla se 180000 ja esim 1.9tdi:ssä 90000. Mutta eikös nuo kaikki lue huoltokirjassa, jos noudattaa ohjeita niin eiköhän sen pitäisi kestää. Jos kuitenkin lävähtää niin silloin ei kannata purematta niellä vaan hyökätä merkkihuollon puoleen ja vaatia koko hommaa takuuseen.

            Comment


            • #7
              Jos kuitenkin lävähtää niin silloin ei kannata purematta niellä vaan hyökätä merkkihuollon puoleen ja vaatia koko hommaa takuuseen.
              Meinaatko tosiaan että se on huollon vika jos lävähtää?

              Comment


                #8
                kyllä mun oikeustaju sanoo että jos olet huollattanut auton aina merkkihuollossa ohjelman mukaan, käyttänyt autoa normaalisti (et siis ajanut tyyliin jatkuvaa kisaa) niin eihän se saa hajota noin vaan, kai valmistajallakin joku vastuu on? Käytännössä voi tosin olla hankalampi homma, mutta itse ainakin usuttaisin kuluttaja-asiamiehen perään jos eivät muuten myönny. Ehkä kannattaa kuitenkin pelata varman päälle isoissa asioissa kuten nokkahihnassa... Vaikka johonkinhan se 180000 väli perustuu, tuskin se on hatusta vedetty.

                t. nimim. tänä aamuna Espoo AudiCenterin päällikölle reklamoinut niiden "korjaustoiminnasta". Asiakas oli jälleen oikeassa ;) (tosin kyse oli muutaman kympin hommasta)

                Comment


                  #9
                  Toki huollon pakeille kannattaa mennä jos se hajoaa reilusti ennen seuraavaa vaihtoa, mutta jos se sielä esim 50tkm on jo pyöriny niin huonoa säkää vain. Voi toki yrittää materiaalivikana remmiä takuuseen, mutta tuskin huolto koko roskaa kustantaa.

                  Kyllä se huollollakin takuu tehdyssä työssä on vaikka eri mielipiteitä varmasti löytyy.

                  Väärin asennettu niin kyllä se korkkaa aika nopeesti.

                  Comment


                  • #10
                    Jos jakohihnan laittaa jotenkin väärin, niin se ei kyllä kymmeniä tuhansia kilometrejä kestä. Yleensä katkeamiseen löytyy syy muualta, jos hihnalla on vaihdon jälkeen kestänyt ajella useampia tuhansia kilometrejä

                    Hihnan takuusta sen verran, että huoltojen yhteydessä on syytä tarkistaa hihnan kunto määrävälein. Jakohihna ei mene kertarysäyksellä poikki. Vaurioituminen alkaa näkyä ensin hihnan vanhetessa murtumina ja pahimmassa tapauksessa lähtee säikeitä.
                    Jostain olen lukenut, että esim. Saksassa vaihtavat jakopään hihnoja vasta, kun jakohihnassa alkaa näkyä vanhenemisen merkkejä. Tarkkailevat huollossa määrävälein. Olen vaihtanut tuplasti ajettuja hihnoja. Niissä on jo hihnan kuminen selkäpuoli pykinyt parin millin välein ja hampaiden juuressa näkyy murtumia. Ei kestä enää pahemmin sellaisella ryntäyttää konetta.

                    Jos uudehkosta hihnasta on lähtenyt hampaat tai sitten katkennut, niin yleensä syy löytyy kiinnileikanneista nokka-akseleista, katkenneista kiristimen pulteista tai jousista, vieraan esineen joutumisesta hihnan/hihnapyörien väliin. Monasti vanhoissa hihnakoteloissa on murtuneita kiinnikkeitä, joita putoaa hihnalle ja aiheuttaa tuhon.

                    Comment


                    • #11
                      Asia varmistettu merkkiliikkeestä (VW-auto Vantaa). 180tkm on vaihtoväli ja sillä sipuli. Joka huollossa tarkistetaan kunto ja tietty vaihdetaan siis aiemmin jos tarvis. Mutta muuten tuo 180tkm on "optimi" vaihtoväli ja turvallisia kilometrejä siis itselläkin edessä todennäköisesti, hipheiii!!!

                      Comment


                      • #12
                        Otsikon autoon (A4 -05 2.0 ALT) pitäisi jakopää tehdä. Tubevideoiden perusteella ei mahdoton tehtävä kotitallissa tehtäväksi.
                        Kysyvä ei kuitenkaan tieltä eksy...

                        Täältä luin että vesipumppu kannattaa ottaa marmorilta, 82€ Espoon centerillä.
                        Kuinkas hihna ja kiristimet? Fixus tarjoaa INA hihnasarjaa (026-530054610) ja Continental CTAM hihnasarjaa (026-CT909K10), jälkimmäinen tilaustavara.
                        Motonet tarjoaa sarjaa mutta lauseella "Jakohihnasarjat ovat yleensä Gatesin, SKF:n, Bosch:n tai INA:n pakkaamia." eli voi tulla mikä tahansa...

                        Tarvitaanko asennuksessa nokkien lukitustyökalua tai tuleeko mieleen jotain muita pisteosia joita olisi hyvä vaihtaa samalla kun keula on huoltoasennossa?
                        Viimeksi muokannut *Kaide; 8.10.2019, 09:44.

                        Comment

                        Working...
                        X