Jos olen oikein ymmärtänyt, niin AAR-koneessa vauhtipyörän 0-merkin (ja tahdin) ollessa kohdallaan pitäisi nokkapyörän takana olevan pisteen olla venttiilikopan metallitiivisteen yläpinnan tasalla. Se nokkapyörän piste on minulla kuitenkin kutakuinkin kannen tasopinnan kohdalla, eli arviolta 4-5 mm alempana. Nokkahihna on vaihdettu korjaamolla viime talvena, ja silloin pyysin erityisesti tarkastamaan ajoituksen täsmäämisen, kun vastahankittu auto tuntui kovin tukkoiselta ja väännöttömältä. En asiaa sen jälkeen enempää pohtinut kun korjaamolta kertoivat ajoituksen olleen kohdallaan. Asia palasi mieleeni hiljattain ja tarkistin asian itse. Kysyin asiaa korjaamolta, ja sanoivat merkin laitetun "yleensä" kannen tasopinnan mukaan, kun venttiilikopan tiivistepaksuudetkin vaihtelevat kuulema paljon. Korjaamon koneelta asennusohjeet tarkastettiin, ja siellä(kin) selvästi sanottiin, että nokkapyörän ajoitusmerkin tulee olla metallitiivisteen yläpinnan, ei kannen tasalla. Kysymykseni kuuluu, onko tuo vähintään 4-5mm:n heitto normaalin rajoissa (hihnan venyminen tms.)vai onko jako pielessä?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
AAR-koneen ajoitusmerkeistä
Collapse
X
-
audivanhusAvainsanat: Ei mitään
-
audivanhus
Äsken ajoitus tarkistettiin korjaamolla ja todettiin oikeaksi, vaikka eivät vieläkään suostuneet katsomaan sitä nokkapyörän merkkiä sieltä takapuolelta, vaan sanoivat riittävän kun etupinnan merkki(piste) on kotelon merkin kanssa kohdakkain. Se vaan ihmetyttää, että miksi sitten ohjeissa puhutaan mitään metallitiivisteen tasosta, jos kerran nokkapyörän takapinnan pisteen sijoitus kannen tasopinnan tasalle on jo riittävän tarkka. Ja kyllähän se siltä näytti, että jos ajoitus olisi ollut hampaan verran pielessä, olisi tuo löytämäni n. 5 mm heitto lähes tuplaantunut. Eli tähän kai on tyydyttävä ja uskottava että ajoitus on kohdallaan.
Comment
Comment