Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Vikakoodi lambdasta

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Kyllä bosch lambdat toimii hyvin. En ostaisi yleismallista, vaan oikealla johtopituudella ja liittimellä varustettu.

    Comment


    • #32
      Tattista. Taidan viedä korjaamolle vaihdettavaksi. Ei oikein houkuttele tuo jumissa olevan anturin irroittelu auton alla maaten... Laittaa samalla holkin väliin.
      Viimeksi muokannut jannekni; 6.9.2023, 16:20.

      Comment


      • #33
        Saanko udella miksi laittais holkin väliin jos uuden lambdan vaihdat?

        Comment


        • #34
          Ei se uusi lambda vanhaa katalysaattoria puhtaammaksi tee. Ennakoidaan samalla tulevaa...

          Comment


          • #35
            No ettei ole vain lambdassa vika? Vcds testit lambdoille ja katille?

            Comment


            • #36
              Miksi kun voi vaan laittaa 8e holkin samalla kun lambdankin?

              Comment


                #37
                Onko muuten autossa jotain vikaa päästöjen kanssa? Tuo P0420 on aika geneerinen ja voi tulla monestakin syystä ilmeisesti. Esim voihan se lambda olla ok ja katti hajalla,

                Comment


                • #38
                  Ei ole päästöongelmia. Vika on jatkuva eikä enää kuittaannu. Olisiko piuha poikki lambdasta?

                  Comment


                    #39
                    Kyllä se lambdakin voi olla rikki. Mulla ei varmaan koskaan ole rikkinäinen lambda kertonut olevansa rikki vaan katista/päästöistä se vikakoodi tai tila on tullut. Edes staattista 0.4v jännitettä lykkäävä Lambda ei ollut Ecun mielestä rikki A8:ssa.
                    Jos olisi vcds tms millä voisi seurata lambdasäätöjä reaaliajassa niin sillä voi ainakin katsoa onko anturilla elämää. Normaalisti se sahaa 0-1v väliä melko tiuhaan. Mutta voi tuollainen päästöherja tulla muualtakin moottorin puolelta.
                    Tässä kai muutama on yrittänyt sanoa, että parempi olisi tsekata onko se lambda rikki vai ei ennen kuin sen vaihtaa. Toisaalta harvoin lambdojen vaihto huonontaa tilannetta.

                    Comment


                    • #40
                      Entinen omistaja käyttänyt liikkeessä ja saanut lambdavika- arvion. Tuskin 250tkm ajettuun ihan turhaan anturin vaihtaa. Obdeleven ei lambdan arvoja näytä?

                      Comment


                        #41
                        Ei ole Obdeleven tuttu, mutta nopealla googlauksella live datan alta pitäis oxygen sensoreiden data päästä seuraamaan hyvällä säkällä.

                        Comment


                        • #42
                          Virheet ovat vähenneet Audissa. Tällaisen kuvan mukaisen virheen antoi vielä auto. Keltaisen vikavalon sytytti myös mittaristoon. "P0130 O2 Anturin piiri. Paikka 1 anturi 1".
                          Auto on siis Audi A3 1.6 (2003) 8L.

                          Hieman epätasaisesti käy auto, ei kuitenkaan sammu. Sulakkeet käyty läpi, nämä ok.

                          Se mitä olen yrittänyt opiskella, niin tämän O2 -anturin sijaintia A3 1.6 (2003) 8L -mallissa. Onko tämä sensori lambda-anturi ennen katalysaattoria, vai jotain muuta?
                          (Edelliseltä omistajalta oli muuten pöllitty katalysaattori. Uusi vaihdettu aikanaan vakuutuksen piikkiin.)


                          Error P0130 O2 Anturin piiri

                          Comment


                            #43
                            Ykkösanturi on ennen katalysaattoria.

                            Comment


                              #44
                              Ja jos käy huonosti niin sekin viittaa etummaiseen lambdaan.

                              Comment


                              • #45
                                Alkuperäinen kirjoittaja Puuhapete Näytä viesti
                                Ei ole Obdeleven tuttu, mutta nopealla googlauksella live datan alta pitäis oxygen sensoreiden data päästä seuraamaan hyvällä säkällä.
                                Vikakoodi(P0420 katalysaattorijärjestelmä rivi1 vaikutus liian vähäinen/oikosulku maadoitukseen) nollautui ja Obdelevenillä pääsi lambda- arvot katsomaan. 0-1V molemmilta eli kunnossa ovat. Pitääköhän odottaa vikavaloa ja uudelleen mitata?
                                Korjaaja suositteli tulppien vaihtoa. Kuulemma viittaa epäpuhtaaseen palamiseen. Pitää testata.
                                Viimeksi muokannut jannekni; 14.9.2023, 20:29.

                                Comment


                                  #46
                                  Tuon koodin alle varmaan sopii kaikki polttoaineen palamiseen liittyvät häikät. Tulpat nyt on halpa testi kanssa. Imuvuodot toinen esim alipaineletkujen läpikäynti tai suoraan vaihtaminen jos tuntuu haperolta.

                                  Comment


                                  • #47
                                    Kysytääs täällä että toimiva lambda siis vaihtelee 0.00 - 1.00 väliä kokoajan? Onkos normaalia että jännite ei nouse yli 0.85 missään vaiheessa? Taitaa itsellä vaihella suunnilleen 0.1-0.7 väliä kokoajan

                                    Vähän miettinyt kun ei taida etummaisia lambdoja olla vielä vaihettu ja vajaa 230tkm ajettu niin oliskohan hyötyä vaihtaa. Ainakin kulutus voisi ehket vähän laskea? Vcds ainakin testit ok ja se agning testi tais olla 0.5 luokkaa molemmilla (taitaa kohtuu huono tulos olla, tiedä sit mitä tuo testi kertoo?)

                                    Comment


                                      #48
                                      Click image for larger version

Name:	image_86539.gif
Views:	512
Size:	10,2 Kt
ID:	1961301
                                      Ei se yhteen volttiin asti mene, tuo 0.7v on ihan normi lukema. Nyt siis puhutaan kapeakaista lambdoista. Laajakaistalla maksimijännite on 5v eikä se sahaa tuolla tavalla.

                                      https://www.aa1car.com/library/o2sensor.htm

                                      Comment


                                      • #49
                                        Mites kun tuossa kattelin jotain youtube videoita jos esim tekee testi loggauksen että ajaa 3 vaihteella ja kiihdyttää puna-alueelle ja sitten kun vaihtaa neloselle niin tuo 3 vaihteella kiihdytys, pitäisikö lambdan näyttää kokoajan suht korkeaa lukua ja sitten varmaan tippuu kun neloselle vaihtaa ja antaa vauhdin tippua? Että kiihdyttäessä ei tiputa voltteja tuonne 0.1 esim vaan on kokoajan jotain 0.7-1?

                                        Comment


                                        • #50
                                          Alkuperäinen kirjoittaja Ikaze Näytä viesti
                                          Kiitti, näin varmasti on. No joo, eiköhän se pajalla sitten selviä. Kiitos vastauksista!
                                          Ongelma ratkesi lambdan vaihdolla.
                                          Viimeksi muokannut Killeri; 17.9.2023, 15:15. Perustelu: Lainaus lisätty.

                                          Comment


                                          • #51
                                            Alkuperäinen kirjoittaja jannekni Näytä viesti

                                            Vikakoodi(P0420 katalysaattorijärjestelmä rivi1 vaikutus liian vähäinen/oikosulku maadoitukseen) nollautui ja Obdelevenillä pääsi lambda- arvot katsomaan. 0-1V molemmilta eli kunnossa ovat. Pitääköhän odottaa vikavaloa ja uudelleen mitata?
                                            Korjaaja suositteli tulppien vaihtoa. Kuulemma viittaa epäpuhtaaseen palamiseen. Pitää testata.
                                            Eipä korjautunut uusilla tulpilla. Oisko se sitten katti tullut tiensä päähän?
                                            Attached Files
                                            Viimeksi muokannut jannekni; 18.9.2023, 19:28.

                                            Comment


                                            • #52
                                              P0420 aiheutti tukkeutunut katti. Hapen antamiselle korjautui.

                                              Comment


                                              • #53
                                                Mitä tarkoitat tuolla hapen antamisella? Lähtikö vikakoodi itestään pois vai nollaamalla ja ei tullut enää takaisin?

                                                Comment


                                                  #54
                                                  jannekni ymmärsinkö oikein että ajamalla korkeilla kierroksilla katalysaattori puhdistui ja vikakoodin poiston jälkeen ei enää tullut takaisin?

                                                  Comment


                                                    #55
                                                    "Hapen antaminen" on viite normaalia kuormittavammasta ajotavasta, suljetulla alueella ylensä tietysti. Ihan normaali toimenpide vanhojen dieseleiden kohdalla, eikä mitenkään epänormaali vanhan bensakoneen kohdallakaan. Ns "katti kuumaksi".

                                                    Comment


                                                      #56
                                                      Mulla vaati Euroopan reissun jossa 3vko ajettiin 8h päivässä kiekkamittari koko ajan karvan alle 4000rpm. Lambdan vikakoodit ja vikavalo sammui n.9000km ajon jälkeen ja ei ny ole pariin kuukauteen takaisin tullut. Normaalisti se syttyi aina pari viikkoa nollauksesta.Auto oli A6 C5 2.4 -02. Tietty saattaa olla halvempaa uusia niitä osia :-)

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Holkki taaempaan lambdaan korjasi vian.

                                                        Comment

                                                        Working...
                                                        X