Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kone käy kylmänä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #61
    Juu, kyllä seilaa lämpötila edelleen. Nyt kun pakkasta oli -8 niin ei noussu edes tyhjäkäynnillä paikallaan yli 70C. Kierroksilla toki nousi.

    Onko tosta ilmaamisesta jotain juttua ollut jossakin?

    Edittiä: juttua varmaan on ollut. Mutta onko ohjetta, mieluiten kuvallista, siitä miten tuo ilmaus käytännössä hoituu AAH:ssa tai vastaavassa.(tahtoo isona TI-mieheksi)

    Comment


    • #62
      Vie auto johonkin ramppiin, että vedet "valuu " lämppärin päätyyn, laitat koneen käymään ja avaa ilmausruuvia etupäästä syyläriä (jos siellä sellainen on), puristele letkuja jne. Tän jälkeen katsot sen nestetilavuuden vielä, jos on pysyny samana kuin ennen ilmausta niin ok. Laita vielä joku muovipussista revitty palanen siihen paisuntasäiliön ja sen korkin väliin, jos se paine ei pysy tasaisena ja aiheuttaa jotain mystisiä tapahtumia.

      Comment


      • #63
        Täällä ollut myös ongelmia lämpöjen kanssa muutaman auton puitteissa. Usein termarin tai lämpötila-anturin vaihto on kyllä helpottanut. Viimeksi iv golffissa oli kyllä oikean arvoinen termari, mutta ei vain lämmöt noussu. No termari ja NESTEET uusiks, johan alko pelaan. Liekö sitten ilmaa vai rikkinäinen termari.

        Mitäs käytännön eroa on esim. punaisella ja vihreällä jääd. nesteellä? JUUJUU, siis muuta kun väri :)

        Comment


        • #64
          Puuh. Pääsinpäs viimein tietokoneelle. Teemu, muistin tuossa joku aika sitten testata sitä, että ajon jälkeen käyttää vielä virtoja päällä. Koneen sammuttamisen jälkeen katsoo näyttääkö mittari silloinkaan eri lukemia. Ei näytä. Yhtä pohjalla se on silloinkin. Lähtee se tosi hiljalleen nousuun, yhden viivan väli vie noin 2 minuuttia (varmaan yhtä nopeaa kun häätyisi nousta ajossa). Eli mistä mittaisin sen veden lämpötilan manuaalisesti? Olen aika käsi näiden asioiden kanssa kun mennään konepeiton alle.

          Comment


          • #65
            Jos se sulla kerran Jari-Pekka näyttää sitä 90C tyhjäkäynnillä niin tuskin anturissa vikaa, mutta esim. ilmavirta voi vaikuttaa siihen. Voit kokeilla eristää sitä, siitä on ollut täällä juttua sekä enemmän

            http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=3864

            Jos sulla vielä kone lämpenee hitaasti niin noi oireet ovat samat kuin mullakin ja vika hävisi termostaatin vaihdolla. Jos sulla on V6 kone niin ohjeet löytyy tuolta Nordic Audin sivuilta, mutta jos tuntuu niin ei noilla nyrkkipajoilla kestä kuin puol tuntia tuon vaihtoon.


            http://www.nordicaudi.com/arkivet/ar.../V6_termos.pdf

            Comment


            • #66
              Selkis, kyselempä vielä varmuudeksi tuolta toisesta topicista, kiitokset kuitenkin avusta.

              Comment


              • #67
                Tänään tuli oma termari vaihdatettua (ja samalla kaikki muukin jakopään seudulla), ja onpa kummallisen näköistä kun lämpömittari nousee muutamassa minuutissa 90 asteeseen ja jää siihen :-) Sisään tuleva ilmakin on lämpimämpää, vaikka eipä tuolla ennenkään palellut.

                Toisinaan mainitut V6:n termarin pikavaihto-ohjeet kädessä tuli joku aika sitten kurkattua pellin alle, mutta kyllä se vaan niin ahdasta seutua (AQD) oli ettei amatöörin kokeilunhalu riittänyt vaihtoyritykseen. Siirtyipä ainakin jakohihnan vaihto taas kauas tulevaisuuteen.

                Edit: Nyt 700km ajoa takana rempan jälkeen. Termarin vaihto oli ilman muuta tarpeen, sillä nyt 90 astetta saavutetaan. Valitettavasti ko. mittarin asento ei ole jatkuva tila, vaan usein lämmöt seilaavat aika epämääräisesti. Tilanne siis parempi kuin aiemmin mutta jossain on vielä vikaa. Sisään tulevan ilman lämpö tuntuu korreloivan mittarilukeman kanssa, ja VAG-COMkin siis aiemmin uskotteli mittarin pitävän paikkansa. Pitäisi kai perehtyä jäähdytysjärjestelmään tarkemmin. Ehkäpä myös paisuntasäiliön korkki menee vaihtoon, kaiken varalta.

                Edit 2: Paisuntasäiliön korkki vaihdettu, ei vaikuta auttaneen. Lämpötila-anturiin kohdistuu yhä suurempia epäilyksiä, saa nähdä koska ehtii tutkia tai vaihdattaa.. Lisäksi seuratessani lämpötiloja ilmastoinnin koodien kautta (kanava 58 tässä mallissa) ilmaantui aiemman "00 00" tilalle vikakoodi "10 06", jolle en löytänyt selitystä mistään netistä. Kai vag-comin tarve taas.

                Edit 3: No perskuta. Lopulta vaihdettiin sitten se anturikin, ja nyt näyttäisi tilanne kohentuneen merkittävästi. Mittari nousee 90 asteeseen, ja vieläpä nopeammin kuin aikaisemmin. Lisäksi sen jälkeen ei ainakaan näin ensimmäisen päivän ajeluissa tullut merkittävää lämpöjen laskua, kuten aiemmin aina toisinaan kävi.
                On se vaan merkillistä, kun kaikki kokeiluni "vahvistivat" viallisen anturin toimivan oikein: ajossa sisään tuli hieman viileämpää ilmaa, jos mittari näytti matalaa lämpöä. Ajon jälkeen seisotettaessa lämmöt nousivat 90 asteeseen, ja laskivat vasta ajettaessa lisää. Joskus meni 200km niin ettei mittari juuri laskenut, mutta useimmiten ei näin vakuuttavasti. Vag-Com-mittailutkin ilmeisesti tehtiin sitten väärin, varmaankin luettiin juuri samaa anturia - mittarilukemahan ei liiku ihan samassa tahdissa.
                Tässä autossa tosiaan ilmastoinnin "laskennallinen" arvokin seuraa lämpöanturin lukemaa, ehkäpä tämä selittää viilenemisen mittarin näyttäessä kylmää... Aina oppii, ja ainakin nyt on siis oleelliset kilkkeet viimeisen päälle kunnossa.

                Comment


                • #68
                  Jatketaan aihetta..Profiilin kulkine alkanut talven jälkeen näyttämään alhaisia vedenlämpöjä.
                  Tänään nollakelissä lämmöt nousi ensin maantiellä n.85 asteeseen ja laski moottoritiellä 80:iin. Kaupungissa näytti n. 80.
                  Sammutin auton kun lämmöt näytti 85, ja hetken päästä kun laittoi virrat päälle lämmöt nousi hiljaa n. 90 asteeseen, hieman alle.
                  Kannattaako vaihtaa lämpötila-anturi ensin, vai onko varma tapaus ja termari? Ei nappaa kyl toi termarin vaihto kun hihnan vaihtoonkin on reilusti matkaa. Onkos joku vaihtanut kyseiseen malliin pelkän termarin erikseen? Mitähän tulee maksamaan korjaamolla?
                  Kiitän.

                  Comment


                  • #69
                    Yleensä se lämpötila vaihtelee suoraan ajonopeuden mukaan jos termari mennyt. Jos se lämpötilanvaihtelu on epämääräistä niin F76 (multifunction temperature sensor ) anturi saattanut mennä tiensä päähän. Se löytyy aika helposta paikkaa lohkon takaata vänkärin puolelta. Maksaa Laakkosella ~50e

                    Sen termostaatin vaihto pitäisi osaavalta korjaajalta onnistua puoleen tuntiin, joten siitä voi tuntitaksan mukaan laskea :)

                    Comment


                    • #70
                      alla B5 A4 avant '97 1.8 turboton,
                      Juuri ennen 180tkm huoltoa lämmöt olivat seka-ajossa 75-90. Veikkaus oli jäähdytinnesteet jotka huollossa sitten vaihdettiin, ilman vaikutusta ajolämpöihin - ainut vaikutus oli hitaammin lämpiävä moottori(!?)

                      Nyt maantiellä lämmöt 70-85, kaupungissa 80+ ja pysäytettäessä sekä tyhjäkäynnillä lämmöt nousevat 90:een mittarin mukaan. Kone käy tasaisesti ja bensaa menee "normaalisti" tai ihan snadisti enemmän.

                      Haun ja mm. Tämän ketjun perusteella veikkaisin termaria - lisätiedot/arvaukset tervetulleita.
                      Vikakoodeja ei huollon mukaan ollut, mutta Larun VW-auto on vain hitusen noppaa luotettavampi.

                      Minkälainen homma vaihtaa termari tähän malliin? Kannattaako edes itse alkaa vaihtamaan kun ei ole kunnon työtilaa?

                      Comment


                      • #71
                        Vai että jäähdytinnesteet... thih :)

                        Comment


                        • #72
                          Alkuperäinen kirjoittaja jasso Näytä viesti
                          Vai että jäähdytinnesteet... thih :)
                          veikkaus oli merkkikorjaamon "tuttu juttu, vaihdetaan nesteet."-lausahdus.
                          Samalla päivitystä tuohon bensan kulutukseen, nyt hörppäsi tämän päivän ajoissa piirun vajaan 10l/100km joka on jo reilusti normaalia enemmän. Ilmeisesti mittari toimii ja lämmöt ei..

                          Comment


                          • #73
                            Veikkaus oli jäähdytinnesteet jotka huollossa sitten vaihdettiin,
                            Kas kun ei valohoitoa antaneet, joka yleensä toimii...

                            Comment


                            • #74
                              termostaatti vaihtoon niin lämmöt palautuu :D ja huoltoon pojille viesti et menkööt opiskelemaan hortonomiksi .

                              Comment


                              • #75
                                päivitystä tähän, termostaatin vaihdolle pyytelin työarviota Suomenojasta ("tunnissa saadaan auto sisään, siihen 1-2h työtä päälle") ja Herttoniemestä ("vähintäään kaksi tuntia") sekä Automarkusta Porista ("alle tunnissa hoituu") itse vaihto tehtiin pikkupajalla ja heti oikean mallisen piippuavaimen löytymisen jälkeen hommaan meni reilu puoli tuntia ensikertalaisilta. Tässä 1.8 koneessa termostaatin kotelon ruuvien edessä oli vesipumppu sen verran ettei räikkä mahtunut väliin. nyt sisällä vag:n alkuperäisosa ja lämmöt palasivat normaaleiksi joten ongelma poistunut, vieläpä järkevillä kustannuksilla. merkkihuoltoja taidan tämän autowanhuksen kanssa karttaa ja lukea foorumeita enemmän, kiitoksia vaan - toisestakin ketjusta löytyi apuja.
                                Viimeksi muokannut kruiik; 14.8.2008, 21:50.

                                Comment


                                • #76
                                  Kuinkahan nopeasti aeb-koneen tulisi lämmetä normaaliin eli 90 asteeseen? Liekö mulla termaria ollenkaan kun 7km työmatkan (5km maantieajoa) aikana lämmöt ei nouse likikään yheksääkymppiä? Aikansa kun ajelee (10-15min) niin sinne ne nousee sekä maantiellä että kaupungissa ja pysyy siellä kans,ihmetyttää vaan toi lämpiämisaika,onko toi normaalia?

                                  Comment


                                  • #77
                                    On siellä varmasti termari, mutta se todennäköisesti ei enää vanhuuttaan menee riittävänä kiinni. Kyllä nimittäin tuolla matkalla pitäisi jo lämmetä.

                                    Vaihtaisin suoraan, ennen kuin ilmat enemmän kylmenee.

                                    Comment


                                    • #78
                                      Jatketaampa vaikka tähän otsikkoon tuosta aat koneesta, kun se ei meinaa lämmetä ollenkaan. Vaihdoin siihen koneeseen uuden termostaatin ja samalla pesin jäähdytysjärjestelmän sille tarkoitetulla litkulla ja huuhtelin 3 kertaa. Vielä se jäi sisältä paskaseksi. Sisään laitoin punaiset nesteet ja termostaattina fernet. Aijempi kokemus ferneteistä on huono, 9000 saabbi ei niillä tahtonut lämmetä muutama vuosi takaperin. taidan tilata nyt sen wahlerin, kun sitä ei tiskiltä heti saanut.

                                      Miten muilla on lämmöt noussut noin suunnilleen nollakeleillä ja rivivitosilla? Ei parikymmentä kilometriä roikan nokastakaan riitä lämmittämään normaaliin käyntilämpöön.

                                      Comment


                                      • #79
                                        Merkkitiskiltä saat toimivan termarin varmuudella. Ei näissä tarvikekikkareet ole toimineet.

                                        Comment


                                          #80
                                          Itsellä saksasta tilattu termari kesti tasan vuoden. Hiipu pikku hiljaa. Hain Laakkoselta ja taas pelaa. Alkuperäinen joissain osissa on alkuperäinen.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X