Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kone käy kylmänä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Hmm.. olisikohan nyt tarvetta huolestua. Mun autossa tasanen 70 astetta, vaikka pitkiäkin matkoja ajeltu ja kaupungissa pyöritty. Jos termostaatti paskana, niin eikö lämpöjen pitäis vaihella rankemmin? Auto myös lämpiää epäilyttävän nopeasti.. ei ehdi ikkunoita raaputtaa, niin kylmänä käynnistetty auto työntää lämpöö jo kajuuttaan.

    Toisaalta öljynlämmöt myös alhaisemmat kuin luulen että pitäisi olla, myös noin 70. Tosin öljynpainemittarikin näyttää ihan mitä sattuu. Tiä sitte..

    Comment


      #32
      Mistäköhän tuosta aah koneesta löytää tuon multianturan joka pitäisi eristää. Termostaattia en raaski vaihtaa kun ei lämmintä tallia\osaamista eikä rahaakaan ylimääräistä löydy. Lämmöt vaihtelee 55-75 väliä maantiellä ja pikkukaupungissa. Isompi hetki tyhjäkäynnillä saa mittarin n.90 asteeseen. Jos eristys ei auta niin kai se termari on pakko vaihdattaa.


      http://www.12v.org/engine/index.php?...n=cl&view=cool

      tuommosen löysin. Onko 2.8 koneessa samassa paikassa tuo "coolant temp. sensor"(olihan se se mikä piti eristää viimalta), vai onko se tuo "f76 thermoswitch", kuva lienee 2.6.

      Ps. varmuuden vuoksi voisi tietty eristää molemmat ja sulloo pahvia :D. Eli kumpaa koitan eristellä.

      Comment


      • #33
        Jos kone käy oikeasti kylmänä, käy se lompakolle pidemmän päälle paljon enemmän kuin uusi termari.
        Moottori sekä kuluttaa älyttömästi, että kuluu enemmän.

        Comment


        • #34
          Uskoisin, että 2.8 on suht janoinen jos käy vähän väliä "ryyppy" päällä.

          Termarihan maksaa vähän ja se kannattanee hakea merkkitiskiltä. Ei oikein noihin tarvikemerkkeihin tuossa oikein luotto enään pelaa.

          Tuossakin ilmeisesti saa vaihdettua termarin ilman, että irrottaa nokkahihnaa?

          Comment


            #35
            Ei AAHssa anturia tarvitse eristää. On se siellä niin hyvässä paikassa moottorin takana ettei viima pääse sinne vaikuttamaan. Sinulla on todennäköisesi vain yksi anturi joka on kuskinpuolen lohkon takana vesiputkessa. 2-napainen liitin

            Kyllä se termostaatti on vain sökö. Sen saa vaihdettua nimeomaan ilman hihnan irroitusta.

            Comment


              #36
              Mulla Sami näkyy äinakin AAH:ssa olevan tuo toinenkin anturi apukuskinpuolella takaosassa. Mikäs tehtävä tällä anturilla oikeen on? Mulla ei lämpömittari toimi ollenkaan...mitä nyt joskus vähän saatta heilahtaa mutta nyt ei ole enää sitäkään tehnyt. Uusi termari ja kuskinpuoleinen anturi on vaihdettu. Mittaristonkin irroitin ja putsasin liittimet, mutta ei auttanut asiaa. Mistähän sitä voisi vikaa vielä etsiä vai onko mittari kaput.

              Comment


              • #37
                Mulla ei lämpömittari toimi ollenkaan...mitä nyt joskus vähän saatta heilahtaa mutta nyt ei ole enää sitäkään tehnyt. Uusi termari ja kuskinpuoleinen anturi on vaihdettu. Mittaristonkin irroitin ja putsasin liittimet, mutta ei auttanut asiaa. Mistähän sitä voisi vikaa vielä etsiä vai onko mittari kaput.
                Kannattaa juottaa kaikki liitokset uudestaan. Pelkkä putsaus ei auta, jos liittimien juotoksissa on hiusmurtumia. Temppuileeko bensamittarikin? Jos temppuilee, niin mittariston jänniteregulaattori huonosti kiinni/rikki.

                Comment


                  #38
                  bensamittari toimii normaalisti

                  Comment


                  • #39
                    Tässä ketjussa on pariin otteeseen mainittu viimasuoja. Jos sellaisen meinaa asentaa, pitää katsoa, että mahdolliselle tuulettimen propellin navasta löytyvälle viskokytkimelle tulee ajoviima.
                    Anturin viimasuoja = pätkä putkieristettä anturin ympärillä.

                    Comment


                      #40
                      Onko kellään tietoa mikä tehtävä tolla toisella (apukuskin puoleisella) anturilla on AAH:ssa

                      Comment


                      • #41
                        Mullakin on vuoden verran näyttänyt lämpömittari turhan matalia lukemia. Vain kesällä liikutaan "järkevissä" lämmöissä säännöllisesti, talvisaikaan niin maantiellä kuin ruuhkasuorallakin tyypillisin lukema on 60-70 asteen välillä. VAG-com näyttää ajossa vastaavantapaisia lämpöjä myös jostain toisesta anturista, eli termari lienee syypää. Kahvitauon aikana seisoneen auton käynnistys johtaa usein jonkin aikaa näkyvään 90 asteeseen, minkä jälkeen tuntuu olevan sitäkin todennäköisempää, ettei hyviä lämpöjä sillä matkalla nähdä.
                        Moottorikoodi on nähdäkseni AQD (2.8 V6) ja eri tahojen arvio termarin vaihtoajasta noin 3,5 tuntia. Näin suureen työhön kai ilman muuta tulisi yhdistää hihnanvaihtokin sitten...
                        Itselläni on näissä hommissa peukalo keskellä kämmentä, ja jakohihnaremontti vielä noin 50tkm päässä. Maskisuojia pahvista viritellen koetan vielä selvitellä, josko joku tietäisi toimivan tempun termarin vaihtoon vähemmällä työmäärällä, juuri tässä konemallissa?

                        Comment


                          #42
                          Kun autoa käytin tyhjäkäynnillä huomasin että tuulettimet surahtuviat päälle jo n.75C mittarin mukaan. Pitäisköhän päätellä mittarin näyttävän niin sanotusti päin helvettiä.

                          Comment


                          • #43
                            En suosittele tarviketermareita, viime talvena vaihdettu moinen ja nyt on koneen lämmöt alhasia ja sen pystyy paikantamaan termarin aiheuttamaksi

                            Comment


                            • #44
                              Hmm. Minulla ei nouse mittarin mukaan lämpö 90 asteeseen kuin kesähelteillä tai jos auto on tyhjäkäynnillä pitemmän aikaa. Termarin vaihto? Autohan siis '95 A4 1.8 ILMAN turboa..

                              Comment


                              • #45
                                Täällä on samanlaista vikaa kuin Teemulla, mutta kyseessä on alkup. termari (C4/ABC).

                                Comment


                                • #46
                                  Jari-Pekka: anna parempia tuntomerkkejä. Jos lämpenee jo näillä keleillä hitaasti, lämpötila vaihtelee ajonopeuden mukaan voisi olettaa että vesi kiertää kokoajan koneessa. Toki joillakin tuo viisarin vaihtelu on korjautunut anturin eristyksellä, kuten ylempänä sanotaankin.

                                  Voit myös kokeilla termarin toimintaa niin että toteat auton olevan liian kylmänä, pysähdyt ja sammutat moottorin, odotat hiukan ja laitat virrat takaisin päälle. Jos lämpötila on noussut, kertoisi se että vesi kiertää koneessa kokoajan ja vastakun kiertovesipumpun sammuttaa, nousee lämpötila.

                                  Toki tuo että lämpötila ei nouse mittarin mukaan kuin 90C kesähelteillä kertoisi jotain anturiviasta tai sähköhämästä. Eikun rikitaalimittari käteen ja mittaat sen veden lämpötilan ja vertaat sitä mittarin näyttämään. Jos se veden lämpötila ei tosiaan ole kuin 90C kesähelteillä niin termari takuuvarmasti selvä.

                                  Comment


                                    #47
                                    Jos lämpötila on noussut, kertoisi se että vesi kiertää koneessa kokoajan ja vastakun kiertovesipumpun sammuttaa, nousee lämpötila.
                                    Nyt jäi vähän epäselväksi eli pitäisikö lämpötilan nousta vai laskea, jos termari on rikki? Nyt ymmärsin niin, että nousee joka tapauksessa. Kovapäinen olen, myönnän. ;)

                                    Comment


                                    • #48
                                      Laskee ajossa, mutta kun pysähdyt, odotat hiukan ja laitat virrat päälle jolloin näet veden lämpötilan dataa ilman vesipumpun kiertoa, pitäisi lämpötilan nousta, koska vesi ei kierrä ja se vastaa tilannetta toimiva - termari kiinni. Eli kun vesi laitetaan kiertämästä ja lämpötila nousee kertoo se että vesi on ajossa ollut kokoajan kiertämässä eikä termostaatin ohjaamana.

                                      Niin eihän sitä nyt voi takuuseen pistää olenko ihan hukassa vai selitinkö vain huonosti :)

                                      Comment


                                      • #49
                                        Nyt sain maskisuojan paikoilleen, jopa pahvin sijaan muovista, eli vedenkestävä :-) Tai itse asiassa toi ei ehkä ihan maskisuoja ole, vaan levy ihan jäähdytintä vasten. Levy peittää apukuskin puolen jäähdyttimestä.
                                        Sellainen ihmetys seurasi, että nyt ajossa ei lämpömittari liikahda senkään vertaa kuin aiemmin, ja jos nousee 60:stä niin nousu on melko nopea, ja lämpö ei pysy kauaa vaan mittari pian silminnähden tipahtaa takaisin ala-asentoonsa.
                                        Miksiköhän suoja tuohon suuntaan vaikutti? Termari kai toimii kuitenkin sen läpi virtaavan jäähdytysnesteen lämpötilan perusteella, vai olenko nyt ihan hakoteillä?
                                        Edit: useamman sadan km maantieajossa suojan vaikutus oli kuitenkin odotettu, vaikkakin mittarin ala-asento oli edelleen tuttu näky. Välillä näkyi sentään jopa 80 asteen lämpöjä 0..-10C kelissä. Viilentävä efekti siis näyttäisi pätevän vain kaupunkiajoon.

                                        Comment


                                        • #50
                                          Se maskisuoja on vain koville pakkasille ja sen lämpötilan pitäisi pysyä siellä 90C nurkilla jos termostaatti toimii oikein. Termostaatin toiminnasta ja vikaominaisuuksista on tässä puhuttu kokoajan ylempänä.

                                          Comment


                                          • #51
                                            Jep, tiedän että termarini on rikki, ajattelin vain jotain tilapäisapua saavuttaa heikentämällä jäähdyttimen kykyä jäähdyttää... Kumma kyllä näytti tulos siis olevan päinvastainen.

                                            Comment


                                              #52
                                              No niin, rohkeutta kerättyäni sain kuin sainkin termarin vaihdon suoritettua. Apua vaihdosta tosin ei ollut, tai tiedänhän termarin nyt ainakin olevan ehjä, merkkitiskiltä haettu ja maksoi 28?. Vaihdoin samalla jäähytys nesteen 13 ? 4 litraa.

                                              Mittari se vaan seilaa edelleen kuin känninen merikarhu satamalaiturilla aamuruskon aikaan. Eli kun rampilta kiihdyttää putoaa mittarin mukaan lämmöt n~75 --> 55, tyhjäkäynnillä lähtee termari auki, pumppu ja ropellit pyörimään 80-90 astetta tietämillä.

                                              Eli kun termari nyt on takuuvarmasti ehjä, täytynee kokeilla eristys vaihtoehtoa josko auttaisi.
                                              Hieman asian vierestä: Ainakin bensamittari ja varsinkin sen merkkivalo kusevat silmille minkä ehtivät. Olin taannoin ajelemassa pitemmän pätkän ja mittari näytti, että neljäsosa jäljellä. Kun sain auton parkkiin ja myöhemmin lähdin ajamaan niin mittari näyttää täysin tyhjää, autocheckin bensavalo tosin ei pala. No kävin sitten tankkaamassa ja tankissa tasan yksi litra bensaa jäljellä. Taitaa tuo bensamittarikin olla hieman myöhemmin muistuttavaa mallia.



                                              Toteamus:
                                              1.
                                              Ei termari välttämättä ole rikki. Kannattaa koittaa ensin eristystä ja säästää selvää rahaa ja laastareita :D. (melkoinen homma kiskoa se pelliputki jakoremmin takaa puhumattakaan takaisin tunkemisesta)
                                              2.
                                              Kannatta käydä tankkaamassa ennen kuin mittari näyttää neljäsosaa, jos ei omista kanisteria tai asuu korvessa. (jos epäilee mittarin seilaavan hieman)
                                              3.
                                              Suosittelen kaikille lämpimästi termarin vaihtoa jakopään yhteydessä.


                                              EDIT: anturan eristämisestä ei omilla nakkisormilla tullut yhtään mitään, eli jäi eristämättä.

                                              Comment


                                              • #53
                                                Teemu: Joo, hitaasti lämmitti mittarin mukaan tänäänkin illalla. Vasta kaupunkiajossa mittari nousi vähäsen. Sitten kun auto on pysähyksissä tyhjäkäynnillä se saavuttaa 90 asteen lämpötilan jo tupakin aikana. Sitten kun lähtee jatkamaan matkaa niin kaupungissa pysyy 90:ssä asteessa ja kun siirtyy moottoritielle, se laskee pikkusen, kait.. En ole nyt sata varma tuosta laskemisesta. Pitää katsoa vielä kun käyn nakkaamassa porukan baarista kotia, kokeilen samalla tuota termarin toimintaa niinkuin esitit tuossa.

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Mullakin on ongelmia lämpöjen kanssa. Mittari ei oo näyttänyt yli 70 astetta muutakuin minuuttien huudattamisen jälkeen, edes viime kesänä. Sisätilat lämpiää melko heikosti ja mielenkiintoinen ilmiö on että kun auto käy tyhjäkäynnillä sisälle puhallettava ilma jäähtyy mutta puhallin surraa täysillä.

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Kyllä se lämpötila kesällä pitäisi nousta, ei se jäähdytys sentään niin tehokas ole :) Tuo ilmakin järjestelmässä saattaa aiheuttaa tuollaisia onkelmia, suosittelisin että mittaat kanssa sen veden lämpötilan ja vertaat sitä mittariin, niin näet onko se vesi oikeesti kylmää vai onko kyseessä sähkövika. Ja noi viat kannattaa korjaa / korjauttaa, se alilämpösenä ajelu tekee koneelle vain hallaa ja maksaa itsensä takaisin säästyneinä bensakuluina.

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      Unohtu muuten mainita että jäähdytin pikkusen vuotaa, mahtaako tuolla olla jotain vaikutusta johonkin?

                                                      Comment


                                                        #57
                                                        Termari vaihdettu, mutta lämmöt ei vaan nouse. Mittarin uskoisin pitävän paikkansa, koska sisälle tuleva lämmin ilma on paistimittarin mukaan yhtä lämmintä kuin vedenlämpömittari näyttää. Eli jäähtyy ja nousee samassa tahdissa.

                                                        Mikä neuvoksi?

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Ainakin A4:sessa pitää vielä ilmata jäähdytysjärjestelmä tuota lämmityskennon letkua vetämällä vähän
                                                          taakse, kyseinen letku on merkitty maalilla tjms. Tämä saattaa auttaa myös?

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Jos automaatti-ilmastointi ni mimmosia lämpötiloja saatte sisäänpuhallukselle "hi"-asennos (kanava 60)?

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              Kyllä on jännää että moottori ei saa vettä lämmitettyä tarpeeksi vaikka siellä on uusi termari nyt eikä sen veden pitäisi paljoa siellä kierrellä. Tässä threadissa on tullut esille myös tuo kunnolla ilmaaminen ja paisuntasäiliön korkin uusiminen, joillakinhan se on auttanut mutta vai lähinnä tuohon sisäänpuhaltavan ilman lämpötilaan.

                                                              edit: siis se lämpötila seilaa vieläkin termarin vaihdon jälkeen Matti ?

                                                              Comment

                                                              Working...