Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kone käy kylmänä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Kone käy kylmänä

    Nyt kun nämä pakkaset alkoi, niin ei enää kone nosta lämpöjä maantiellä ajellessa, eli. Onko jostaki saatavana maskipeitteitä C4:siin, vai pitääkö tehdä itse?

  • #2
    Ei autosi mitään maskipeitteitä kaipaa. Termostaatti on sökö TAI sitten termostaatti on täysin ehjä. Ai että miksi? No vaikuttaa siltä että uudempi 3-nastainen lämpöanturi, joka tulee 4-nastaisen tilalle on altis ajoviimalle. Tämä on kokeiltu ja todistettu monessa autossa. Esimerkiksi Pasi_:n autossa oli vagcom kiinni ajon aikana ja lämpömittari alkoi laskemaan maantienopeuksissa, mutta diagnostiikka sanoi, että moottorin lämpö ei juuri hievahtanutkaan mihinkään.
    Itselleni vaihdoin 4-nastaisen tilalle 3-nastaisen ja sama juttu.

    Comment


      #3
      Epäilen kuitenkin että sinulla termostaatti ei mene täysin kiinni. Ei tuolla moottorilla voi päästä niin vähällä ettei hukkalämpö lämmittäisi sinne 90asteen tienoille. Ainoat autot millä olen huomannut että maantiellä ei riitä hukkalämpö moottorin pitämiseen vakiolämpöisenä ovat olleet näitä uusia suoraruiskudiisseleita.
      Eli NordicAudista ohje esiin ja termaria vaihtamaan.
      http://www.nordicaudi.com/arkivet/ar.../V6_termos.pdf

      Comment


      • #4
        Onkohan noissa saksantuonneissa erilainen lämpösiin maihin tarkotettu termostaatti? Ottaakos ilmastointi ja kone kummatkin samasta anturista, ajattelin että vois kahtoo mitä ilmastointi kertoo koneen lämmöksi.

        Ei millään jaksais ruveta vaihtamaan termaria, keväällä kuiteksi on nokkahihnan vaihto edessä ja se vaihtuis siinä niin nätisti samalla.

        Tarkennetaan nyt sen verran vielä, että lämmöt nousee siihen viivalle, mikä on ennen 90C:tä ja lämmitä kuitenkin tulee kabiiniin. En tiedä huolestunko turhaan, mutta normaalisti viisari on osottanut 90:tä.

        Comment


        • #5
          Ei ole eri termareita.

          Itselläni ainakin ilmastoinnille on erillinen oma anturinsa, mutta moottori on eri ja korimalli on eri ja ilmastointiohjauskin on eri, joten se siitä :)

          Comment


          • #6
            Käsittääkseni eri anturit. Etten sanoisi useita.

            http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=720

            Comment


            • #7
              Ilmastointi näytti 90 astetta, kaikki on siis ok?

              Comment


                #8
                Ei, en usko. Tuo on matemaattisen kaavan mukaan tullut arvo. Ei edusta tosimaailmaa. Se ei vaihtele siitä yhtään ennekuin sammuttaa. Eli ei lue lämpötilananturilta niinkuin on ennenkin mainittu.

                Comment


                • #9
                  Mulla tekee ihan samaa ja termari on vaihdettu vain 5tkm sitten kesällä jakohihnan+hilujen yhteydessä, joten uskon tuohon ajoviimateoriaan. Tuntuu olevan yleinen ominaisuus muidenkin Audien yhteydessä, haulla löytyi esim. tämä.

                  Comment


                  • #10
                    Kyllä lämmön lämmön kuuluu pysyä tasan 90, tai mulla näyttää karvan yli, tosin pakkasta täällä on ollut vasta 8 astetta ja ajoviima vain kahdeksankympin nopeuden edestä.

                    Termari vaihdettu viime talvena, jota ennen juuri kuvaillun mukaista ajonopeusvaeltelua lämmöissä.

                    Ilmastointi saattaa olettaa lämpötiloja, ainaki kylmästartin jälkeen se olettaa koneen lämpenevän tiettyyn tahtiin.

                    Comment


                      #11
                      termari vihdettu keväällä, jää kanssa notkuun pitkäks aikaa n. 80'c kohdalle, kaupungissa ajaa niin aikas nopiasti 90'c

                      Comment


                      • #12
                        Haastatteli kaveriani, jolla on A4 ABC koneella ja lämmöt on hänelläkin alhaalla maantiellä. Meinas vaihdattaa termarin, saa nähä sitte auttaako.

                        Comment


                        • #13
                          Munkin on pitänyt kysellä tästä asiasta. Ruuhkassa lämmöt nousee sinne noin 90, mutta maantiellä 60-70. Ja tuntuu kyllä aika alhaiselta. Eikä tosiaan vielä ole ollut edes kylmiä kelejä.

                          Comment


                            #14
                            Samaa käy täällä ihan tuolla 1.8 koneellakin kun tuossa motaria ajelin pari päivää noilla pakkasilla mitä loppuviikosta lahti-hki välillä oli.

                            Termari vaihdettu keväällä ja pitäisi toimia. Mittaristossa on se öljynlämpötila sekä jäähdytysnesteen lämpö, ja vaikuttaa minusta siltä että öljyn lämpö pysyisi siinä 80:ssä mutta tuo ensin mainittu notkahtaa. Nousee takaisin jos mennään hiljempaa.

                            Comment


                              #15
                              No niin, nyt on todistettu omalta kohdalta ainakin että se on se ajoviima, joka lämpömittarin näyttämään vaikuttaa.
                              Eristin oman multisensorin pe-muovilla, ja nyt viisari pysyy tasan tarkkaan 90 asteen kohdalla.
                              Ai että miten sen tein, no laitoin sopivan kokoisen polyeteeniputken pätkän n.7cm anturin päälle. Pidemmänkin pätkän olis voinu laittaa jotta sais myös liittimen suojattua vesiroiskeilta, mutta tilan ahtauden vuoksi en saanut ihan helposti pujotettua paikalleen, joten otin muutaman sentin pituutta pois. Hommaan meni noin 5 minuuttia, vaihdappa siinä ajassa vitoskoneen termari, ja totea että eipä auttanut.

                              Mitä tästä opimme, ei se oo aina se termari :)

                              Comment


                              • #16
                                Tämäkö on se kyseinen multi-function-anturi? http://www.sjmautotechnik.com/troubl...c/20vmfsen.jpg

                                Samaa ongelmaa on 200 3B:ssä, jossa on termari juuri vaihdettu.

                                Comment


                                • #17
                                  Kyllä juuri tuo.

                                  Tuo ajoviimajuttu on nyt niin varma kuin voi olla. Itselleni koitan laittaa samaa eristettä alkavalla viikolla.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Laitoin myös eristettä. Otin kuumavesiputken ympäriltä autotallista, kelpaakohan?
                                    Nipparilla kiinni, pitäisi olla gynegologin kädet, että olisi helppo homma:)

                                    Koeajolenkin jälkeen:) Kyllä se toimii...mittari jämähti n. 83 asteeseen ja pysyy myös moottoritiellä.
                                    Ennen vaihteli välillä 75-83 astetta, riipuen nopeudesta. Kiitokset hyvästä vinkistä asianomaisille:)

                                    Comment


                                    • #19
                                      Nyt on minullakin eriste ja lämpömittari pysyy 90 eikä lähde laskemaan maantiellä. Suosittelen.

                                      Tuomo, 83 on vähän alakanttiin kyllä, oliskohan sulla ihan oikeasti termarin vaihdon aika?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Darling Porkkis, minustakin se käy kylmänä.... mutta olisiko ominaisuus? Kuitenkin tuntuu ajossakin niin lämpimältä, että huh huh! Minä en ihan luota tuohon mittariin :) Mutta onko sinulla antaa jokin neuvo asian tiimoilta? Öljynlämpötilan mittari näyttää +65 maximi, joten on minimaaliarvossa koko ajan? Sinulla on hieman enemmän tietoa....joten valistatko minua? Muita ongelmia ei ole ollut, kuin hieman "ontuva" tyhjäkäynti satunnaisesti...tämäkään ei ole joka päiväistä:)

                                        Comment


                                        • #21
                                          Tai sitten siellä on joku tuuninkitermostaatti. Olen nähnyt juurikin 83 ja 80 asteisia kaupattavan esim saksan ebayssa.

                                          Lämpömittarin luoettavuuden voit testata sillä missä vaiheessa flekti lähtee mukaan, kun seisotat autoa. Pari viivaa (vaaleapohjaisissa tiheämmät) yli 90:n olisi oikeahko kohta.

                                          Tyhjäkäynti varmaan enemmänkin tulpanjohdin ja tulppalinjalle. Koita ottaa se sytytyskoppa pois ja tutkia miltä johtimet näyttää. Tavallisesti huonolta :)
                                          Tsekkaa myös ettei tulppapoteroissa ole öljyä.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Virrat kun kytkee, niin kaikki flektit alkaa laulaa....jos heität ilmastoinnin manuaalille, ja flektin pois, niin kone "lämpeää"(käynnistäessä) aika nopsasti....mittarin mukaan. Mittareiden mukaan siis käydään kylmänä loppujen lopuksi, mutta kone itsessään on lämmin ja toimii kuin kello. Siis onko ominaisuus, vai luulosairautta? Tulppapoteroissa ei juurikaan ollut öljyä ja hatut olivat siistit ja
                                            hyvän näköiset. Kun seuraavaksi menee huoltoon, niin täytyypi tutkailla ihan tosissaan.

                                            Comment


                                              #23
                                              Nythän se naisen "tyhmyys" auton kanssa selviää kaikille, mutta jostainhan sitä pitää neuvoa kysyä. Minulla on tuontiauto myös ja olen tässä jo pitkin syksyä sekä nyt pakkasten aikaa hämmästellyt miten alhaalla on moottorin lämmöt. Vaihtelee 70 ja 80 välillä. Koskaan ei ole yli 80 noussut. Auto kumminkin on lämmin ajella jopa -22 pakkasella joita jo on ollut. Onko tuosta jotain haittaa kun lämmöt on noinkin matalalla? Toinen ongelma on kun en saa ilmastointia päälle, automaatti-ilmastointi toimii, mutta se "hiutaleen" kuva ei suostu jäämään päälle. Luin tämän palstan juttuja asiasta, mutta onko siitä siis hyötyä jos sitä nappia vaan pitää pohjassa, ettei ne tiivisteet rupea vuotamaan? Jos viitsisitte valaista asiaa tietämättömälle naisimmeiselle. Tahtoisi kumminkin pitää autonsa kunnossa kun sen on hankkinutkin.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Mulla ässä kävi kans kylmänä, n. 70 asteen tietämillä, mutta oli viime talvenakin lämmin. Nokkaremmin vaihdossa vaihdettiin sitten myös termari, ja sen jälkeen on lämpömittari tasaisesti näyttänyt inan verran alle 90 astetta.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Kuule Hilima! Sinulla, kuten näköjään minulla, menee termari vaihtoon jonkin isomman huollon yhteydessä. Ei varmaan yksi talvi haittaa? Maallikkona kysynkin tässä, entäs jos ajoviiman pääsyä konehuoneeseen rajoitetaan etusäleiköstä? Oletan, että Porkkis tai joku muu, joka on hieman paremmin perillä näistä asioista, vastailee kun kiireiltään ehtii :)
                                                  Se lumihiutale nappi...lähtee päälle helpoiten autotallissa tms. jossa lämmintä. Käsin asteet minimille ja sitten näppia painamaan! Näin minulla toimi eilen ensiyrittämällä.
                                                  Sitten antaa pari minuuttia hurista....Toimii sitten ensi kesänäkin:)

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Ei ehjää termostaattia voi korvata oikein pahvin paloilla keulalla. Tai voi, mutta jatkuvasti saa säätää :)
                                                    Termari on kuitenkin varsin halpa osa ja ne haittapuolet rikkinäisestä eli alilämpöisestä koneesta ovat suurempi kulutus ja moottorin kuluminen.

                                                    Ilmastointia tosiaan tarkoitus vain lyhyesti käytellä sopivassa paikassa muutaman viikon välein ettei talvihorros tee pahojaan.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Entäpä mihin voisi viitata lämmön "seilaaminen"? Kesällä ja syksykelissä, jopa miedossa pakkasessa lämmöt aika hyvin hanskassa 90-100 C, mutta viime lauantaina matka-ajossa -20 C kelissä vaihteli mittari 65-95 välillä... Kuormitus ja ajonopeus melko tasainen (85-90 km/h) joten tuskin ajoviiman vaikutuskaan noin paljoa vaihteli.

                                                      Tosin mittari temppuillut ennenkin, mutta se on ollut joko-tai, enkä ole murheita huomannut sen koommin kun kävin liittimet läpi crc:n kanssa.

                                                      ABK-kone, ei ilmastointia.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Pannaanpa siis termari vaihtoon. Kiitos neuvoista, kysymyksiä varmaan riittää vielä jatkossakin;)

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Tutkailtiin tänään tuota 200:sen multisensoria, ja eikös se tutti ollutkin täynnä jäähdytysnestettä. Tämän seurauksena pistokkeesta oli hapettunut ruskea johto irti. Osaako joku sanoa mikä johto on kyseessä? Ainakin jäähd.nesteen punainen varoitus lakkasi nyt kun johto on irrallaan pistokkeesta.

                                                          No, päästiin kuitenkin kokeilemaan autoa eristetyn sensorin kera, ja lyhyen lenkin perusteella näyttäisi lämmöt olevan enempi kohollaan. (Ennen alle ohuen viivan, nyt sen ja 90 välissä.)

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            En muista mikä väri oli mikäkin,mutta seuraavat merkitykset niillä on,jos laitetaan se v:een muotoinen hahlo ylöspäin. ylävasen=ylikuumenemisen merkkivalo V yläoikea on virta,
                                                            alavasen on ilmastoinnin hätäkatkaisu ja alaoikea on lämpömittarille. Ja ilmeisesti uudesta sensorista tuo virta jää puuttumaan. En kyllä sen enempi sitä pähkäillyt.
                                                            Edit: Vain 200 20V piuhajärjestys!!!

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X