Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Jäähdytinongelmia

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Jäähdytinongelmia

    Kävipä niin ikävästi, että auton jäähdyttimen tunnit tulivat täyteen töistä kotiin ajellessa. Syylari otti ja sylkäisi ylävesiletkun muovisen liitiputkenpätkän mäelle ja jäähdytinnesteet sitä myötä konehuoneeseen. Onneksi pieni tynkä tuosta liitinputkesta jäi kiinni syylariin ja sain tehtyä hätäkorjauksen autolle tien päällä.

    Toivon mukaan kansi ei kilahtanut tuossa hässäkässä, muutaman kilometrin joutui autolla ajamaan vähillä nesteillä - onneksi kone ei ollut ehtinyt juurikaan lämmetä vahingon sattuessa ja ainakaan lämpömittarin mukaan kone ei ollut kuin aavistuksen yli 90C se sammutettaessa.

    Mitenkäs paha homma S2:sen syylarin vaihto on? Pimeällä parkkiksella hommelia tutkiessa ei saanut oikein selvyyttä, mitä kaikkea sieltä pitää tehdä, jotta syylarin saa irtautumaan konehuoneesta.

    Niin ja mikä syylari tilalle, onko laadukkaita tarvikkeita S2:seen tarjolla vai hankitaanko orkkis joka arvatenkaan ei ole ihan niitä halvimpia?

    #2
    No kyllä se ilmastoidussa on sellanen homma jota ei ruveta parkkipaikalla tekemään :)
    Jos ilmastoinnin kiertoa ei halua avata, on todella ahdasta. Puhallinkoppa pitäisi taiteilla paikallaan irti jne.

    Uuden merkillä ei ole väliä kunhan on Behr (nykyään Hella). Merkkitiskiltä noita ei taida edes saada.

    Comment


      #3
      Joo, suosittelen minäkin kattoa pään päälle tohon hommaan. Marmorilta ABY:n jäähy 299e

      Omaa tuskaa aiheesta: http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewto...ghlight=#71472

      Comment


        #4
        Niinpä, minkäpä osan vaihto tuohon S2:sen konehuoneeseen olisi yksinkertaista. Mutta onneksi tässä tapauksessa ilmastoinnin osia voi huoletta purkaa, kun vanhat AC-kilkkeet pitäisi irroitella uusien tieltä pois:)

        Täytyy ensin kuitenkin tutkia, josko sen vanhan syylarin putken saisi ehjättyä niin, että selviää sillä talven yli. Jos ei onnistu niin sitten orkkis/Behr/Hella tilalle ja autotalli jostain.

        Comment


        • #5
          Ja jos alat tekeen, niin kaiva ensimmäisenä esille kunnon työvalo. Se syyläri lähtee kyllä ilman ilmastoinnin purkua mutta hankalaa ja ahdasta se on, ja riski osien rikkoutumisesta piilee "puun takana".

          Comment


            #6
            Niin siis suomesta et taida orkkista saada ainakaan marmoritiskiltä. Niin hassulta kuin se kuulostaakin.
            Ja Behr on OEM ja kestää sen 10v+ niin eikös se ole silloin aika hyvä?

            Nisssens yms scheisset kestää kahdesta viikosta ylöspäin, arvalla.

            Comment


              #7
              Höh, meikän (aika vanha) akte ei tunne syyläriä ABY koneeseen ja eipä sellaista näemmä ole tarjolla RS2:sen (ADU) osistakaan. Tai sitten vaan en osaa etsiä. Osaisiko joku auttaa syylarin osanumeron kanssa vai onko todella niin, ettei sitä ole olemassakaan tehtaan varaosana?

              Nissenseistä voin sanoa, kahden eli - ensimmäisen ja viimeisen kokemuksella ne saa jäädä kaupan hyllyyn. Mokomat on syytä paneistaa ennen asennusta, kun ei niistä tiedä, pitävätkö edes pakasta vedettynä.

              Comment


                #8
                Hellan katalogista poimittua:
                8MK 376 711-281 Radiator, engine cooling AUDI 893 121 251 G

                Comment


                  #9
                  AKG syyläri, ihan fiksun oloinen noin 260? Special Import. Kennon päiden kiinnitys paljon fiksumpi kuin alkuperäisessä.

                  Syylärin vaihto on aika nopea juttu kunhan ei yritä ottaa kennoa flektin kanssa.
                  Helpottaa jos auto on pukeilla niin pääsee irroittaa osan pulteista alakautta.

                  Kunnon työvalo on ehdoton ja magneettivarsi kun pultit kuitenkin tippuu jonnekin.

                  Mulla meni ihmettelyyn ja irroitukseen puolitoista tuntia, takaisinlaitto alle 20 min.

                  Myös ilmastoitu

                  Comment


                    #10
                    ABY-koneen syylarin osanumero on: 893 121 251 S. Mitenhän tuo Hellan malli:

                    8MK 376 711-281 Radiator, engine cooling AUDI 893 121 251 G
                    Näyttäisi olevan 3B-koneeseen. Kellään tietoa sopivuudesta ABYläiseen. Autossa oleva syylari, joka tietääkseni on alkuperäinen on kooltaan 40cm x n.50cm (leveys x korkeus), korkeutta ei saanut ihan tarkasti mitattua.

                    Comment


                      #11
                      Perhe albumissa molemmat 480mm mutta 3B 60e kalliimpi. Mitä eroa en tiedä.

                      Comment


                        #12
                        Etkan 480mm on kennon korkeus, ei leveys.

                        Comment


                        • #13
                          No joo, tulipa sama probleema mulle tänään eteen. Ylävesiletkusta oikealle päin 3-4cm halkeama. Kävin sitte Kyttä-Autolta kyselemäs uutta syyläriä niin muistaakseni hinta oli jossain 320-350? välissä.

                          No vaihdoin puljua, toisessa tarjottiin just tota Nissenssiä (vai mikä olikaan), hyvä tietää että ovat paskaa tavaraa. No viimeisessä puljussa tarjottiin kokonaan metallista (en muista merkkiä) hintaan 265?... Eipä oo epäselvyyttä mistä hakee, eipä tota muovista päätyä taida saada millää korjattua. Ja jos jollai on jääny paisuntasäiliö ylimääräseksi ja mikä on ehjä niin ilmoitusta tänne päin!

                          Vaihtoehtoisesti rs2 tämän viikon myynnissä hintaan 20000?, menee hermot pian... =/

                          Comment


                            #14
                            Keväällä ostin Behrin syylärin 280? hintaan ja autotarvikeliikkeestä löytyi.

                            Comment


                              #15
                              Ilkalle toimitin tuon Hella/Behr 8MK 376 711-281 version 250e hintaan. Ilmeisen ongelmitta istui myös ABYn pariksi.
                              Behr on omassa risassakin tehtaan jäljiltä kestänyt toistaiseksi 12 vuotta.

                              Comment


                                #16
                                Kuivis, vältä kokonaan metallista nissens-merkkiä ainakin kuin ruttoa! Voit miettiä kauanko orkkis behr kesti ja valita suosiolla sen uudelleenkin. Nissens kestää tyypillisesti 2 viikosta 2 vuoteen. Poikkeustapauksissa pidempäänkin, jos jumalat ovat armollisia.
                                Kesäkuussa oma syyläri vaihtui purkamatta lauhdutinta edestä. Oli helpompi juttu kuin luulin, mutta silti otti aikaa ja hermoja ihan mukavasti...

                                Comment


                                  #17
                                  Jos sen toisen kokonaan metallisen merkki on Auradia niin todellisuudessa sekin on Nissens.

                                  Comment


                                  • #18
                                    [LEFT]Juu täytyypi välttää tuota Nissenssiä. Tais olla tuon metallisen syylärin tarjoaja vähä samaa mieltä siitä, vaikkakin ukolla on kuitenki sitä myynnissä. Pitää kyllä vielä tarkistaa mikä sen merkki oli mitä se tarjos, Behriä sillä ainaki on myynnis. Oliskohan sen merkki ollu Ava? Tai joku tommonen, vähä kyl pelottaa että olis ollu toi Auradia.

                                    Tämä pulju oli kyseessä

                                    E: Ava oli merkki
                                    [/LEFT]
                                    Viimeksi muokannut kuivis; 14.8.2007, 14:27.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Eilen tilasin uuden jäähdyttimen, tänään aamulla tuli viesti että saa hakea pois.

                                      No uutta tilalle, ja toimii. Aikaa meni jonki verran (ja olutta) mut nyt taas pääsee.

                                      Tosin nyt flekti menee päälle jo 90 asteessa ja hyrrää hetken toisin ku ennen meni reippaasti yli 90 ja kävi pitempää. Samalla hieman hitsailtiin niin + -napa oli irti jonki aikaa niin nyt ku sammuttaa auton ja kääntää virrat kokonaan pois niin ovet menee lukkoon... Mistähän moinen johtuu???

                                      Comment


                                        #20
                                        Onko jälkiasennettu häly?

                                        Comment


                                        • #21
                                          Ei tietääkseni. Jatkanpa tänne

                                          E: Tuos ratin muoveissa on kyl joku ledi, mikä ei oo ennen palanu mut nyt se välillä vilkkuu. Ja nopeusmittari sekoilee kans, välillä ei toimi ollenkaan. ja ny ovet menee lukkoon ku käynnistää auton. Taitaa olla joku jenkkimalli =P
                                          Viimeksi muokannut kuivis; 16.8.2007, 18:07.

                                          Comment


                                            #22
                                            Laitetaanpa päivtys tähän syylaritopicciin.

                                            Tänään tai siis eilen asensin tuon 3B-koneen jäähdyttimen omaan autoon (jossa siis ABY-kone). Jäähyn vaihtaminen oli sikäli perin ikävä homma, kun kaksi ruuvia/mutteria (tuulettimen kotelon oikea alaruuvi ja syylarin sekä koneen välissä olevan ilmanohjaimen alempi mutteri) oli avaamisen kannalta lähes "mahdottomassa" paikassa. Ruuvi/mutterit kyllä aukesivat, mutta aikaa siihen meni ja hermot meinasivat mennä.

                                            Sikäli onni onnettomuudessa, että samalla vaihdoin myös ilmastoinnin kennon, joka teki syylarin irroittamisen hiukan yksinkertaisemmaksi. Oli muuten se kylmästöintikenno varsin rapeassa kunnossa.

                                            Termarin myös vaihdoin ja totesin, sen olevan myös perin kettumainen vaihdettava:/

                                            Nojoo, mutta eipä sen enempää noista asennushankaluuksista. Voin vahvistaa sen, että ABY:n ja 3B:n jäähdyttimen kennot on keskenään vaihtokelpoisia. En keksinyt mikä ero niissä oli ja miksi eri osanumerot? Mielestäni nuo kennot olivat täysin identtiset ja 3B:n kenno asentui ABY-autoon ilman mitään modauksia.

                                            Edit: Tarkistin vanhan syylarin osanumeron ja ABY-orkkisyylarihan (893 121 251 S) se oli. Tuo siis on minun nykytietämyksen mukaan täysin identtinen Hellan/Behrin 8MK 376 711-281 eli 3B koneeseen tarkoitetun syylarin kanssa.
                                            Viimeksi muokannut Ilkka L; 28.8.2007, 16:04.

                                            Comment


                                              #23
                                              Ikivanha ketju mutta itselle ajankohtainen. Marmorilta saa edelleen syylaria numerolla 893121251S. Hinta on suolainen 609,44 euroa.

                                              Comment


                                                #24
                                                http://www.x1-autoteile.de/index.php...=4045621273064

                                                8MK 376 711-281 olisi HellaBehr osanumero tosiaankin.

                                                Ilmoittavat edelleen valmistavansa tuota.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Mistä kohtaa entinen rikki ?
                                                  Viimeksi muokannut Sleepy2; 10.2.2014, 23:49.

                                                  Comment

                                                  Working...
                                                  X