Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi Quattro 90 ja vitosvaihde jäi päälle

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Audi Quattro 90 ja vitosvaihde jäi päälle

    Eli tapahtui viikonloppuna seuraavaa:
    noin 100 km moottoritieajelun päätteeksi vitosvaihde ei suostunut lähtemään pois päältä. Keppi liikkuu muutaman sentin taaksepäin, mutta siitä ei kohtuullisella voimalla enää mihinkään. Liikematka on niin lyhyt, että vitonen ei tosiaan lähde pois päältä. Kotia päästiin kytkin pohjassa hinauksessa.

    Autona on 90 quattro 2.3 20V koneella (7A) vm. -89 ja laatikkona se normaali viisilovinen manuaali. Tuolla on rullailtu sellaiset 315 tkm ja kone on virittämätön, eli en tahdo millään uskoa laatikon hajonneen. Öljyjä en ole tarkistanut (virhe sinänsä), mutta laatikon siisteydestä päätelleen voi olettaa öljyjen olevan sisäpuolella.

    Matkalla ei laatikosta kuulunut ylimääräisiä ääniä, eikä vitonen (tai muukaan vaihde) ole aikaisemmin antanut viitteitä tuollaisesta päälle jäämisestä. Kävin ryömimimässä auton alla ja uskoisin kaikkien vaihteensiirtovivun osien olevan paikallaan, jonkin verran vivuston nivelissä on väljyyttä, muttei niin paljoa, että ongelmia aiheutuisi.

    Nyt kaivattaas ideoita, mistä vikaa kannattaas lähteä etsimään ja miten? Onko kokemuksia vastaavasta?

    #2
    Askin kyljessä on sellainen valkoinen pieni lätkä kiinni 2 pultilla. Se on jonkinlainen estolukko ettei pakille voi vetää suoraan vitoselta käyttämättä selkeästi vapaalla ensin. Ensimmäinen arvaus olisi, että se on tavalla tai toisella vikaantunut. Pakki ja vitonen samalla linjalla kun ovat. Koitapa ruuvata irti ja testailla.
    Muistaakseni repsikan puolella tuo. Voi olla akkukotelon takia hankala löytää yläkautta.

    Comment


    • #3
      Akun alta saa kyllä eristeen pois ja reiän esiin, joten sieltä kurkottelemalla irrotus ehkä onnistuu.

      Comment


        #4
        Sain tänään kaivettua vihdoin tuon estolukon irti. Päällisin puolin näyttää ehjältä. Onko mitään kokemusta palikan sielunelämästä, miten sen pitäisi toimia?

        Kun se oli irti, niin vitonen ei edellenkään lähtenyt pois päältä. Kai sen pitäisi?

        Comment


          #5
          No sittenhän se ei ehkä liity siihen murikkaan vaan siellä on joku ikävämpi vika. Fiilispohjalla huutelen, koska en tosiaan muista sen toimintaperiaatetta.

          Comment


            #6
            Valitettavasti taitaa olla siirtäjät pois sijoiltaan. Ulkoisia niveliä tuossa ei ole, joten vaihteiston sisään on mentävä.

            Jos joskus purat, niin vetäessäsi laatikon perän pois, jää siirtäjät vielä ehjäksi nipuksi. Varsinkin jos nippusiteellä vähän tukee. Kuvia voisi olla kiva nähdä.

            Comment


              #7
              Olen tuon vaihdelaatikon purkanut ja äkkiseltään ei kyllä tule mieleen, että miten ne vivustot voivat olla huonosti. Kaikki on tietysti mahdollista.

              Yksi vaihtoehto tulee mieleen. Synkronirenkaan/kytkentähammaspyörän sisällä on muistaakseni jousi, joka pitää kytkentähammaspyörän väliasennossa niin, ettei se liiku itsestään. Sitten kun vaihteen laittaa päälle, niin vaihdevivusto työntää sitä hammaspyörää jousta vasten ja vaihde menee päälle.

              Jos tuo jousi on jotenkin päässyt huonosti, niin se on voinut lukita hammaspyörän jumiin ja vaihteen päälle. En ole varma, että voiko noin tapahtua, mutta 205-Pösön toiminnaltaan ~samanlaisessa laatikossa minulle noin kävi ja kolmonen jäi päälle. Voimalla runnomalla se lähti irti, mutta synkronointi ei oikein sen jousen puuttumisen jälkeen kunnolla toiminut. Laatikko korjautui jousen vaihdolla.

              Vaihdevivusto ei oikein voi jumiin jäädä, mutta kannattaa tietysti tarkistaa, ettei siellä kepin alapäässä jotain vikaa ole. Jos näyttää hyvältä, niin sitten se on kyllä laatikon purku edessä.

              Comment


              • #8
                Osta minulta suoraan toimiva 100Q 5-v torsen laatikko siihen, pitäisi olla ihan bolt-on. hintakaan ei päätä huimaa.

                Comment


                  #9
                  On sama aski. Välityksissä voi olla pieniä eroja.
                  Tarkastettava, että ns perävälitys sama kuin vanhassa, muuten ei oo niin tarkkaa.

                  Comment


                    #10
                    Tänään vasta saatiin tätä hommaa eteenpäin - on pyöräilyilmoja pidellyt ;)

                    Tämä ilta meni tuumaillessa parasta tapaa irrotella laatikkoa. Vähän huolettaa, kun askista ei valunut kuin noin 1.5 litraa öljyä pois.. .

                    Comment


                      #11
                      Kuivahan se sitten vähän on ollut.
                      Irroita raidetangot ohjausvaihteesta.

                      Comment

                      Working...
                      X