Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kv:n ajoitusmerkit

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Kv:n ajoitusmerkit

    Sain tuossa koneen kasaan ja uuden kannen paikalleen, mutta kun alkoin jakopäätä kasaamaan niin en enää muistanut minkä merkkien mukaan kampura ja nokka tulee :(

    Koneeseen on itse kähelletty kymmenet eri merkit ja niistä ei ota kukaan selvää niin voisiko joku kertoa mitkä on ne oikeat alkuperäiset merkit? Nokassahan laitetaan ilmeisesti nokkapyörän takana oleva piste venttiilikopan tiivisteen tasolle?

    Mutta miten kampiakseli? Vaihdelootassahan on se reikä mistä katotaan ajoitus mutta mikä merkki pitää tulla siihen reiän kohdalle?

    Auttakaa joku niin saan vihdoinkin moottorin käyntiin :D

  • #2
    Nokka juurikin noin, paitsi mnulla siinä nokkapyörän takana on viiva, eikä pistettä. Mutta jos siellä ei ole muita merkkejä niin varmaankin se on sitten se piste.

    Vauhtipyörällä lienee KV:ssakin 0, joka tulee aukon kohdalle. Myös kampuran hihnapyörällä on lovi, joka tulee nuolen kohdalle jakopään alemmassa suojakopassa. Vauhtipörän merkki on tarkempi, joten sen mukaan kannattaa laittaa.

    Comment


      #3
      Se dampperin puoleinen merkki näyttää ihan huuhaata, suojapelti pystyy liikkuumaan useita mm:n sivusuunnassa ja kiilaurakaan ei ihan ehdoton ole. Voi sen kanssa toki kohdalleen laittaa.

      Yläkuolokohtaa voi varmistella 1. sylinterin männän korkeudella, eli etsii siitä huippukohdan, pitäisi sen olla kohdallaan. Nokka-akselin pyörän merkit sylinterikannen kanssa tasoon, mutta jos ovat kovin sekavia, niin 1. sylinterin nokat taivasta kohtaan sojottamaan ja vertaa niitä nokkapyörän merkkejä - kyllä se kohta pitäisi löytyä.

      Virranjakajan 1. sylinterin kohta löytyy niin että pyörijän keskikohta siihen jakajan rungossa olevaa pientä poikkiviivaa kohden.

      Edellyttäen että alipainevuotoja ei ole: sytkän voi säätää korvakuuloltakin lämpimän koneen kanssa. Käännät virranjakajan sellaiseen asentoon jossa kierrokset ovat huipussaan ( alipaineletku kiinni ), sen jälkeen säädät kaasuläpän ruuvilta tyhjäkäynnin n. 850 k/min. KV:n normaaliennakko on 18 astetta ennen ykk:taa, tuossa on se riski että ennakko todennäköisesti 30 astetta ennen ykk:ta. Ainakin mitä itse kokeilin viiden vuoden ajan KV:lla. Lopullinen säätö kannattaa tehdä lampulla tai testerillä.

      Comment


      • #4
        Aika tyhjentäviä ohjeita tulikin, mutta kannattaa katsoa, minkä hihnapyörän merkin mukaan nokka-akselin asettaa kohdalleen: ainakin KU:ssa on useita pisteitä, joista voi valita. Nostajien rempan jälkeen sain aikanaan nokan ajoituksen pari hammasta pieleen -ei oikein jaksanut kulkea. Lamppu on hyvä olla säätöä tehtäessä. Kampuran merkki näkyy hieman heikosti, joten sitä voi varoen yrittää hangata kirkkaammaksi.

        Comment


        • #5
          kiitos hyvistä vastauksista. Pitää lähteä illalla värkkäämään.

          Comment


          • #6
            Nyt on merkit kohdallaan mutta, ei lähtenyt käyntiin.

            Ongelma on nyt polttoaine puolella. Starttasin autoa käyntiin muttei lähtenyt niin katsoin tulpat, ja kaikki tulpat oli aivan kuivat.

            Seuraavaksi laitoin ruiskulla suoraan polttoainetta männänpäälle ja starttasin niin yritti jo kovasti käyntiin. Otin sitten yhden ruiskuputken irti ja starttasin mutta eipä tullut putkesta mitään.

            Polttoaine tulee ruiskulle asti mutta ei mene jostakin syystä putkiin asti.

            Mistä tämmöinen voi johtua? Vaikuttaako esimerkiksi se kun moottori on ollut levällään niin kauan ja jokapaikka ollut kuivana. Kannattaisiko yrittää hinata autoa käyntiin?, koska startti väsähtää kohta tuohon jatkuvaan sahaamiseen.

            Comment


              #7
              Pyöriikö bensapumppu?

              Comment


              • #8
                pyörii

                Comment


                  #9
                  Mulla oli tuossa omassa sama homma menneellä viikolla. Bensa tuli määräjakajalle mutta ei lähtenyt suuttimille. Virranjakaja oli ajoitettu väärin. Tosin oli koko jakopääkin ajoitettu metsään että tiedä sitten kummasta johtu. Mut vilkase virranjakaja.

                  Comment


                    #10
                    Olisko joku isohko vuoto nyt määränjakajan ja koneen välissä eli imee ilmaa ohi lautasen -> lautanen ei nouse -> ei soppaa.

                    Comment


                    • #11
                      Jeps nyt lähti käyntiin, jako heitti parilla hampaalla.

                      Oisko vielä jollakin tietoa/kuvia noista alipaine ja muista letkuista että mikä menee mihinkin, kun en ole varma onko ne oikein.

                      Comment


                        #12
                        No hyvä. Ei niitä alipaine letkuja voi hirveän väärin laittaa, jos ei ole ollut kokonaan pöydällä irrallaan. Kaikille on looginen paikka. Googlella olen joskus löytänyt kuvan tosta KV:n kone huoneesta. Koeta etsiä sillä.

                        Comment


                        • #13
                          Itse asiassa ne on ollut pöydällä irrallaan :D

                          Koitan googlea.

                          Comment

                          Working...
                          X