Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kansipahvista & savutuksesta.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Kansipahvista & savutuksesta.

    Selasin tuossa noita muita aiheeseen liittyviä juttuja mutta aivan vastaavaa en löytänyt. Proffun audi on alkanut savuttamaan vaaleaa/harmaata savua suhteellisen paljon ja jäähdytysnestettä on tovin aikaa mennyt, katoaa yhtä-äkkiä noin 1 dl.

    Liikkeessä on käytetty ja vuotoja etitty ja löydettykin(korjattu) mut kukaan ei ole kansipahvista vielä mitään ole maininnut. Eli voisko tuo savutus johtua kansipahvin valskaamisesta? Tarkistin noi muut kansipahvii liittyvät jutut ja öljynseassa ei vaaleaa vaahtoa eikä jäähdytinnesteetkään näytä öljyisiltä.

    Tarkotus ois viikon alusta käyttää pakokaasu mittauksessa. Mites muilla vastaava kone savuttaa näin kylmien ilmojen tullessa? Toinen juttu on että onko eberin omistajilla vuotanu se itse laite ku sitä on veikkaillu toi vakkari paja? niin ja tietääkö joku jonku muun huoltajan kyseiselle laitteelle oulun seudulla kuin pörhö.

  • #2
    Veikkaan erittäin vahvasti kansipahvia.

    Comment


    • #3
      Paljonko autolla kilometrejä takana?

      Viime viikolla sain valmiiksi 1.8 ADR koneen kansipahvin vaihdon. Puristuspainemittauksessa näkyi hyvin missä vuoto oli jo ennen koneen purkamista. Kone ja pakoputkisto kannattaa ajaa lämpimäksi ja seurata tuleeko sen jälkeen "usvaa" putken päästä. Turhan takia ei kannata remppaa tehdä, sillä kantta ei periaatteessa saisi oikaista. Pitäisi laittaa aina uusi kansi.

      Comment


      • #4
        Audillahan on kilometrejä jo reippaat 220tkm. Harmillinen homma, ollut auto muutenkin suhteellisen suuri murheenkryyni.. :(

        Comment


        • #5
          Mittauta syyläristä pakokaasut. Näyttää aika varmasti jos vuotoa on palotilaan.

          Comment


          • #6
            Tulin tässä juuri tuolta pajalta ja korjaaja kuunteli katselia ja haisteli, mutta tuumasi että ei usko kannentiivisteen olevan palanut. Varattiin kuitenki aika niinkin kauas kuin 2.11. Kertoili että viimeksi kun vuotoja etittiin oli tehty jotain paineistus testejä sun muuta.

            Pakoputken päästä lämpimällä koneella ja noin 20 min ajolla, ei sitten hirveästi tulekaan näkyvää savua, ihan pientä tuprutusta mutta korjaajan mukaan ihan normaalia. Pakoputken päästä kokeiltuna putkenpää ei ollut edes lämpimä, lähinnä haalea.

            Comment


            • #7
              Veden vuoto palotilaanhan puhdistaa palotilan/männän laen varsin kirkkaaksi. Ikävämpi juttu on, että kone pitää ensin purkaa, jotta asian voi havaita.

              Comment


              • #8
                Kyllä oikeanlaislla vehkeillä voi tulpanreiästä katsella sylinteriin.

                Comment


                • #9
                  Joop. Huolto päivää odotellessa, olen tehnyt noita testejä. Paisarissa ei kupli, eikä jäähdytys nestettäkään ole vähään aikaan mennyt yhtään ja neste on vielä punaista mikäli värisokeus ole yllättänyt. Aika mystistä. Tosin auto savuttaa hieman pitkänkin ajomatkan jälkeen, tai sitten olen vain vainoharhainen. :) noh ensiviikon alustahan sen sitten viimein tietää ku puristus paineet ja päästöt mitataan.

                  Comment


                  • #10
                    minkä laista savua on ilmassa ? jos savu on sinertävää syynä on liika bensa
                    jos savu on tumman mustaa on syynä öljy
                    ja sit lopuksi vesihöyry joka valkoista

                    pieni savutus voi noilla kilometreillä johtua kannesta! siihen pitäisi tehdä kansi remontti
                    ja kyseisen toimenpiteet tulisi suorittaa
                    venttiilien hionta että pitävät
                    venttiilivarren kumit tai ohjurit pitäisi vaihtaa
                    tämä maksaa 100e jos tietää jonkun tutun
                    sit siihen olisi hyvä tehdä kannen oikaisu ja uudet tiivisteet / pultit

                    yleensä vika havaitaan käynnistyksessä ja silloin kun ollaan oltu hetki paikallaan ja lähdetään liikkeelle


                    jos auto on turbo voi turbo olla myös tiensä päässä

                    Comment


                    • #11
                      minkä laista savua on ilmassa ? jos savu on sinertävää syynä on liika bensa
                      jos savu on tumman mustaa on syynä öljy
                      Eikös tuo mene justiinsa toisin päin...?

                      Comment


                      • #12
                        Harmaa savu johtuu liian rikkaasta seoksesta. Mustan tapauksessa seos on vain enemmän pielessä.

                        Comment


                        • #13
                          Savu on vaalean harmaata ja ilmenee juurikin kun on lähdössä liikkeelle hetken tyhjäkäynnin jälkeen. Moottorin lämmöt tällöin 90 astetta ja auto on vapari..

                          Voisko vanha lambda johtaa liian rikkaaseen seokseen? Tyhjäkäynti kyllä on ihan tasainen 900 rpm, eikä heijaile kuin harvoin ihan semmoista olematonta liikettä hyvä että silmällä havaitsee..
                          Niin ja bensaa menee nätilläkin ajolla 9-10 litraa sataselle, mikä lienee ei ole ihan normaalia?

                          Comment


                          • #14
                            itseläni oli koneen lämmöt 90astetta.. ja vaihdoin jäähdytin nesteet toiseen lämmöt tippuivat 10-15 astetta. eli nyt lämmöt ovat 75-80astetta jäähdytin neste oli todella paakkuista ja luultavasti joku koktail oli käynyt edellisellä omistajalla ;)

                            huom: jäähdytin nesteet tulee olla vw omia aineita jos niitä sekoittaa johonkin toiseen jäähdytys teho laskee rutkasti..

                            mahtaako olla vesi höyry joka sinua nyt hämää?
                            kyllä pieni tuprutus kuuluu jo asiaan noilla kilometreillä..
                            kansi remonti olis kyl suotavaa suosittelen jos ei olle viel tehty kertaakaan pieni tuprutus voi johtua ventiili varren kumeista jotka ovat kuluneet eivätkä pidä tarpeeksi
                            yleensä sen huomaa kun auto on paikallaan hetken ja lähtee liikkeelle myös käynnistyksessä tuprauttaa..

                            sit mukava linkki
                            http://www.psdiesel.fi/Savuttaa.html

                            Comment


                            • #15
                              Kansi remppa ois kyllä varmasti paikallaan ja kaikkien kiristimien sekä hihnojen vaihdot. Ihan senki takia kun sitä ei ikinä edellisestä käyttäjästä tiedä, miten nuo huollot paikkaansa pitävät.. Löytyisi vaan sopiva tekijä. :)

                              Ajettu nyt huoltokirjan mukaan n. 60 tkm viime hihna jne. rempasta.
                              Merkki liikettähän tämä auto ei kyllä näe enään koskaan.. :P

                              Comment


                              • #16
                                Ihan sama minkä merkkistä nestettä laittaa, kunhan ei sekoita vihreää ja punaista keskenään. Ei siis perinteistä vihreää glykolia punaisten silikaattipohjaisten ns. Longlife-glykolien sekaan. Muuten saadaan aikaan puuroa.

                                Eihän 220tkm vielä mikään syy ole savutukseen.

                                Comment


                                • #17
                                  Jees. Nyt on autoa tutkittu ja hutkittu. Eivätkä löytäneet mitään syytä jäähdytys nesteen vähenemiseen.

                                  - Ei öljyä nesteitten seassa, eikä toisinpäin.
                                  - Jäähdytysjärjestelmä paineistettu reilulla ylipaineella, ei vuotoja.
                                  - Nesteet ei haise ja kennot eivät vuoda.
                                  - Kansi ei kuulemma voi olla halki, eikä tiivistekään falskata.

                                  Mystistä kylläkin, mutta pitää kuulemma ajella hieman ja käyttää ainoastaan lohko lämmitintä, eikä ollenkaan eberiä ja katsoa onko tällä vaikutusta asiaan. Päästöjä eivät olleet mitanneet, mutta haalea savu vaaratonta vesihöyryä.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Mitattiinko pakokaasut paisuntasäiliöstä?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Itseasiassa en tiedä. :I Pitäneepä tarkistaa, mutta paja jossa käytin on suhteellisen pieni yksityinen (2 henkeä), heillä kyllä sataprosenttisesti kaikki hommat aina sujuneet ja homma muutenkin pelannut että en epäilisi vanhemman miehen diagnoosia. Tosin mikään ei ole varmaa.

                                      Sanoivat tehneensä kansipahvi rempan vasta eikä mikään tässä (minun) autossa siihen viitannut. Tosin ilmeisesti kyseinen auto oli pösö jossa nesteet olivat sekaisinkin. Kertoili samalla muuten että uudemmat pösöt ja sitikat on todella "herkkiä" sekoittaa talvisin vellit. :)

                                      Comment


                                      • #20
                                        Varmista se vielä. Tosin hyvähän se olis jos pahvi ei vuotais.
                                        Yksi mahdollinen ja todennäköinen nesteen häviämisen syy on myös vuoto jostain liitoksesta, mikä ei näissä vehkeissä ole ollenkaan harvinaisuus.
                                        Nyt kun pakkaset alkoi, niin melko vähäinenkin vuoto on helppo todeta ajamalla kone kuumaksi aurinkoisena pakkaspäivänä. Kotipihalla sitten kuuman koneen pelti auki ja katsomaan nouseeko höyryä mistään.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X