Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Alipaineanturin letkujärjestys, KU, KV, KP

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Alipaineanturin letkujärjestys, KU, KV, KP


    KU, KV ja KP -koneissa on kannen takana anturi, johon tulee kaksi alipaineletkua, toinen rintapellissä olevalta alipainerasialta ja toinen menee koneen sivulle. Nyt pitäisi arpoa, mikä on noitten letkujen järjestys, onko niin, että tuo vino haara menisi alipainerasialle?
    Tuollaista anturia näyttäisi olevan aika monessa Audissa ja vielä useamman volkkarin kaasarissa. Mitenkähän tuon anturin pitäisi käyttäytyä?
    Mokoma mokkula maksaa melkein 90?...

  • #2
    Mutu pohjalta muistelisin, että tuo anturi lämpötilan mukaan, joko sulkee tai päästää alipaineen sille rintapellissä olevalle alipainerasialle. Eli aivan aivan sama miten päin ne letkut siihen pistää. Mutta kuten sanottu tämä ei ole ihan varma tieto. Se alipainerasia taitaa liittyä jotenkin kylmäkäynnistyssuuttimeen, en kyllä muista yhtään miten.

    Comment


    • #3
      Vaikuttaisi olevan kiinni kylmänä ja ilmeisesti avautuu lämmmetessään, jolloin kytkee alipainerasian kytkimen ja ohjaa jotakin toimintoa.
      Sen verran humppaa kylmänä, että vaihtaisin ainakin tuon kytkinanturin, ellei olisi niin saamattoman kallis.

      Comment


      • #4
        Ainakin tossa mun KU:ssa vinosta natsasta menee letku koneen kupeeseenn "jakotukille" ja suorasta natsasta siihen alipainemokkulaan jossa sähköliitin. Lienee kuitenkin aivan sama kumminpäin letkut on.

        Comment


        • #5
          Tuolla keskustelua aiheeseen liittyen
          http://www.audiclub.fi/audifinns/vie...=alipainekello

          Comment


          • #6
            Ei pitäisi olla väliä miten päin letkut ovat. Anturi on vain termari, joka yhdistää tai sulkee sisäänmenot. Päästää ilmaa kulkemaan alipainekytkimelle tai ei.

            Comment


            • #7
              Kiitoksia, hyviä vastauksia. Mielestäni siinä anturissa on kyllä takaiskuventtiili, sillä tuntuu, että ilma kulkee vain yhteen suuntaan. Miksiköhän ne sarvet on merkitty punaisella ja valkoisella?
              Pitääpä tohottimella lämmittää ja testata, miten venttiili laskee ilmaa läpitte.

              Tiettyä epävarmuutta muutenkin herää pannun toimivuudesta, kun pikaisesti laskien konetilasta löytyy roikkumasta about puolenkymmentä pistoketta, joille ei löydy vastakappaletta/anturia -ihme, että kinneri yleensäkin toimii noin hyvin.

              Comment


              • #8
                Voin kattella tosta omasta KU:sta, jos joku askarruttaa. Siinä on suurinpiirtein kaikki vempeleet kiinni/ paikallaan.

                Comment


                • #9
                  Tuli lähemmin tutkittua tuota anturia ja totesin, että se vuotaa saumoistaan. Selkeä alipainevuoto siis. Laitoin kokeeksi butyylikumia tiivisteeksi ja testailen, toimiiko paremmin. Pitää tuollainen anturi metsästää jostakin, luulisi saavan tarvikkeenakin, koska se on niin monessa volkkarissakin käytetty.

                  Edit: menihän tuossa viitisen minuuttia vastaavan uuden osan 055 131 851D löytymiseen ebaysta, hintaa osalla 8,50?...

                  Comment


                  • #10
                    Vaihdoin vihdoin itsekin tuon anturin, kun tuli käytyä koko säätöjärjestelmä läpi. Oireena oli juuri kierrosten "humppaus" kylmänä heti startin jälkeen. Kylmäkäynnistyssuutin kytkettynä meinasi myös "tukehtua" kylmällä koneella startatessa eli kävi liian rikkaalla seoksella.

                    Ainakin oma alipaineanturi oli täysin sökö. Päästää ilmaa läpi kokoajan lämpötilasta riippumatta ja "takaiskuventtiilinkin" toiminta on aika satunnaista. Vaihdoin tilalle toimivan käytetyn anturin KF-koneesta ja kylmäkäynnistys sujui jo huomattavasti paremmin.

                    Lisäksi tuli ihmeteltyä lämpöaikakytkimen toimintaa, joka on myös tavallinen vikakohde ja pirun kallis marmoritiskillä (165/199? anturista riippuen). Kytkin maadoittaa kylmäkäynnistyssuuttimen moottorin lämpötilan mukaan tietyksi aikaa. Haynesistä löytyy kuvaajat 15/35°C -kytkimille.

                    Itselläni oli "väärä" 35°C -kytkin, joka kuitenkin toimi. Kyseisestä kapistuksesta löytyi kalibrointiruuvi, jota säätämällä laskin "toiminta-alueen" ylärajan 40->20°C. Saa nähdä miten toimii käytännössä vai pitääkö investoida uuteen.

                    Comment


                    • #11
                      Mikä mahtaa tuon mainitus lämpöaikakytkimen osanumero olla, niin voisi alkaa metsästää sellaistakin.

                      Comment


                      • #12
                        KU koneeseen?

                        043 906 163A, 2-pin. ruskea liitin ja 35°C. Siinähän ne tärkeimmät tuntomerkit ovat.

                        Comment


                        • #13
                          Niin, eli lähinnä millä nimellä tuo lontoon kielellä tunnetaan, sitten voisi kääntää saksaksi ja ruveta haarukoimaan sikäläistä tarjontaa. Tuo rintapellissä oleva alipainekytkin on myös arvoitus, mutta äkkiseltään ei haku sanalla "Unterdruckschalter" tuonut varaosatärppejä.
                          Tavoitteena olisi uusia kaikki hiemankin epäilyttävät osat -noinkin vanha pannu käy tikissä ollessaan hyvin nätisti.

                          Comment


                          • #14
                            Thermo time switch.

                            Comment


                            • #15
                              Haynesin kirjasta luettua selitystä tuon alipainekellon toiminnalle:

                              "Diaphragm pressure switch (K and KE-Jetronic, later models) - general:
                              Fitted to later models, the diaphragm pressure switch is located next to the ignition coil. It is involved with the control of acceleration enrichment and is not to be confused with the diaphragm pressure switch of the emission control system."

                              Eli eräänlainen ryyppyhän se on, kuten olen jo todennutkin. Harmi, kun ei ollut mitään syvällisempää tekstiä tuosta.

                              Comment


                              • #16
                                Tuosta voisi päätellä että on jonkinlainen kiihdytyspumpun korvike. kaasu pohjassa, alipaineen laskiessa antaa kylmäkäynnistys suuttimesta lisää soppaa. Tiedä sitten onko näin? Ja mikä merkitys tuolla lämpötilan mukaan sulkeutuvalla kytkimellä sitten on? Kylmällä koneella ei anneta lisärikastusta kiihdyttäessä? Sinänsä loogista koska seos on sillloin jatkuvasti paksumpaa.

                                Comment


                                • #17
                                  Mun käsittääkseni se on juurikin se kylmäkiihdytysrikastin joka toimii vain kylmänä. Mulla satases ainaki lämmetes sulkeutu eikä siis enää lämpösellä koneella ollu toiminnas. Eikös k-jetin kiihdytyspumppu hoideta sillä mittalevyn yliheilahduksella? Eli kun kaasu painetaan pohjaan, mittalevy heilahtaa hetkellisesti "yli rajojen" jonka jälkeen sitte rauhottuu "omalle tasolle".

                                  Comment


                                  • #18
                                    Minäkin olen elänyt siinä uskossa, että termari sulkeutuu lämmetessään, joten rikastaa vain kylmällä koneella.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Tuo minun aikaisempi kirjoitukseni oli ihan arvailua ja spekulointia. Joskus olen tuon mötikän toimintaa miettinyt, mutta ikinä en ole jaksanut enempää tutkia. Helpostihan tuon voisi joskus kokeilla miten tuo oikeasti toimii ja mitä se tekee. On vaan autossa aina jotain oikeaakin korjattavaa, niin ei oikein ole aikaa tutkia mitään mikä toimii. (Jos tuo minulla edes toimii.)

                                      Comment


                                      • #20
                                        Nyt olisi uusi Thermo Pneumatic Valve abaystä ostettuna. Myyjän tietojen mukaan ykkösgolffin vuosimalleihin 75-76. Osanumero vahvisti sopivuuden myös Audiin.
                                        klik
                                        Näyttää hiukan erilaiselta, mutta eipä tuo kalliskaan ollut, 13? kuluineen ja uusikin vielä... Jos ei sovi, niin tein vilénit -tuli ostettua, kun sain niin halvalla.

                                        Tuo toimii juuri, kuten yllä on kuvattu, eli laskee kylmänä läpi.

                                        Comment

                                        Working...