Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2,3 E nakuttaa/pärisee

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 2,3 E nakuttaa/pärisee

    Tietäisikö joku missä mahtaa olla vika, kun Audi 2,3 e alkaa noin minuutti kylmäkäynnistyksen jälkeen nakuttaa tai oikeastaan päristä. Pärinän tahti on yhteydessä moottorin kierroslukuun. Pärinä tulee mielestäni oikeanpuoleisen keltaisen nuolen osoittamasta paikasta. Ääni on vähän niinkuin lapsena oli kun polkupyörän pinnoihin pantiin pyykkipojalla pahvipäristin. Mikä on tuo pyöreä härveli?

    Toinen kysymys: onko tuota vasemmanpuoleisen nuolen termostaattia saatavana tarvikeosana? Mikä on termostaatin oikea nimi? Audivaraosana se maksaa 75-80 euroa.

    Magdaleena
    Viimeksi muokannut peiponen; 18.9.2009, 10:07.

  • #2
    Se oikeanpuoleinen härveli on alipainepumppu. Se tapaa mennä sököksi ja tuloksena on justiin mitä kuvailet. Moni on poistanut koko alipainepumpun pelistä - olisko se niin, että helpointa tehdä sen akseli poistamalla? Eli pumppu irti, voiman siirtävä akseli pois, pumppu takaisin niin ei tartte muutoin tulppailla lohkoa. Pumpun voi yrittää korjata hiljaiseksi (netistä löytyy kuvitettuja ohjeita) tai sitten hankit uuden tilalle. Pumpun tehtävänä on synnyttää lisää alipainetta jarrutehostajalle. Syystä mikä mysteeri, sillä normaalisti ja useimmissa vapaastihengittävissä autoissa imusarjasta syntyvä alipaine riittää hyvin.

    Tuo nuolen osoittama lämpöanturi on ruiskun lämpöanturi. Onko ihan saletti että siinä on vikaa? Jos lämpömittari mittaristossa näyttää väärin, on sökönä tuon samaisen anturin kotelon alapuolella oleva toinen anturi. Se maksaa myöskin tuon liki 80 euroa tiskillä, mutta mm. Teppo K on kaupannut niitä 50 eurolla myyntipalstalla.

    EDIT: otan pikkuisen takaisin, tuo sinun audisi on satanen ja tuon anturin ympäristö on vähän erilainen kuin mulla Coupessa. Ei näyttäisi olevan toista anturia letkun alapuolella ja tuo ylempi anturi näyttää kovasti edellä mainitulta monitoimilämpöanturilta. Se on "monitoimilämpöanturi" jos tuossa siihen tulevassa liittimessä on 4 napaa ja anturissa mallista riippuen kolme tai neljä kosketinta.

    Tämä siis liittyy ainakin Coupen 2.3E-koneeseen: Moottorinohjauksen lämpöanturi (joka on siis 2-napainen) on saatavilla vain merkkiosana. Yritin hakea tarviketta viime vuonna huonolla menestyksellä. Sen rikkinäisyys näkyy käynnistysongelmina erityisesti lämpimällä koneella. Jos anturi on kokonaan pois pelistä, antaa ruisku liian rikkaan seoksen startissa ja lämmin kone ei tahdo lähteä tulille.

    Comment


    • #3
      Kiitos Jouko

      Olet näköjään tietäjä miehiä. Siispä kerron sinulle ruiskun lämpöanturista. Se lienee viallinen, koska auto kyllä käynnistyy hyvin kylmänä, mutta heti senjälkeen ei ota kierroksia vaan yskii. Kun tempaisin anturin irti, niin käynnistyy hyvin ja ottaa kierroksia.

      Anturissa tosiaan on 3 liitintä siinä tulevassa johdoissa ja kolme kantaa anturissa. Eli olet tässäkin oikeassa. Voiko ruiskun lämoöanturi vaikuttaa polttoaineen kulutukseen. Vie minusta kaupunkiajossa aivan liikaa. Onko vanhoissa audeissa ajotietokone jotenkin vanhanaikainen kun maantie kulutus näyttää keskimäärin noin 9 l/100 mutta kaupungissa vie 18-20 l/100. Eikö tietokone osaa laskea ja huomioida paikallaan oloja oikein vai viekö kaupungissa ihan varovaisestikin ajellen lähes 20 l/100 km? Auto on aika uusi minulle joten en ole vielä mitannut kulutusta matkan ja tankkiin kaadetun bensan avulla. Auto on muuten oikein briljantissa kunnossa.

      Terv Magdaleena

      Comment


      • #4
        Eipä tuon paljoa yli kymppiä pitäisi kaupunkiajossa viedä. Jotain on pahasti vialla, jos menee 20l/100km kaupunkiajossa. Ajotietokoneen näyttöä en pitäisi ehdottomana totuutena. Selvittele kaupunkikulutus muulla konstilla (tankkaus/trippimittari) ja tutki mikä on todellinen kulutus.

        9l/100km maantiellä on aika ok. Nätissä ajossa saattaa päästä hieman vähemmällä.

        Comment


        • #5
          KU -koneesta myös tuollainen kolminapainen anturi löytyy, samoin muistaakseni KV:stä. Näissä kahdessa ainakin on muhvin alapuolella myös anturi, joka vaikuttaa tyhjäkäyntiin. KV -koneessa rikkinäinen anturi käyttäytyi siten, että auto käynnistyi kylmänä ok, mutta hetken lämmettyä kierrokset tippuivat jonnekin viiteensataan.
          Anturin toiminnan voi todeta nyppäämällä johto irti, jolloin tyhjäkäynti putoaa. Tyhjäkäynti ei palaa, jos johdon panee takaisin, mutta uudelleen käynnistys auttaa. Muistaakseni viimeksi ostamani anturi maksoi jotain 27?. KG:ssä taitaa olla erilainen.

          Comment


          • #6
            Itsellä oli aikaisemmassa autossa (A6 diesel) jossa tuo alipainepumppu piti aika ääntä. Sillä näyttää olevan taipumusta kerätä oljyä. Otin koko laitoksen irti ja puhdistelin sen ja äänet katosi.

            Kannattaa kokeilla sitä, ei ole iso homma.

            Comment


            • #7
              Minä en uskalla enää sanoa faktaa tuohon lämpöanturiin liittyen, sillä 3-napaisena se on eri mallia kuin nelinapaisen liittimen sisältävä monitoimilämpöanturi (vain merkkiosana, ja se ei liity ruiskun toimintaan) ja taasen NG-tyypin koneessani 2-napainen anturi hanskaa ruiskun lämpötiedon.

              Minulla oli selvityksessä vähän saman tapainen ongelma NG-koneessa taannoin. Tuolloin tuli todettua se, että lämpöanturin irroittamalla ruisku menee "nilkutustilaan", jossa toimiessaan se toimii ennalta ohjelmoiduin säätöarvoin. Omalla kohdalla käynnistys lämpimällä koneella oli ongelma. Lämpöanturin liittimen irroittamalla lämpimän koneen sai käyntiin (eli vika "korjaantui" kuten sulla). Silti vika EI ollut tuossa anturissa, teki ihan samaa uudella anturilla. Vika katosi myöhemmin näennäisesti itsekseen kun olin ehtinyt välissä rassata kaikki ruiskuun liittyvät sähköliitokset moottoritilassa crc:llä.

              Oletan - koska ruisku on muuten samaa puolielektronista tyyppiä kuin mulla NG-koneessa - että tuo lämpöanturi on tavanomaista mallia eli sen vastusarvo muuttuu lämpötilaan sidottuna. Anturin normiarvot ja tiedot siitä, minkä napojen välistä vastus tulee mitata, löytyivät ainakin omalle anturityypilleni Googlella hetken haeskelun jälkeen. Anturin pystyy mittaamaan yleismittarilla. Näin sitä ei välttämättä tartte vaihtaa uuteen sen kunnon selvittämiseksi.

              Comment


              • #8
                NG NF ja AAR ovat miltei samat padat.

                Comment

                Working...
                X