Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

ESP:stä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    ESP:stä

    Katselin noita vanhoja viestejä haulla mutta en löytänyt vastausta ESP:n osalta kysymykseen joka kylläkin tuntuu hiukan tyhmältä. Autohan on A6 2.8 Q -98 automaatti.

    Kävin ennen tuon nelikon löytymistä kokeilemassa kolmea etuvetoista (kaksi 2.4 bensa ja 2.5 tdi) ja kaikissa oli ESP napin takana. Kesäkelissä en tosin päässyt testaamaan ESP:n toimintaan sen kummemmin. Miten tuossa A6:ssa on tuo varustelu ollut, eli onko se aina erikseen tilattava lisävaruste noissa vanhemmissa?

    Tuossa nelikossa ESP-nappia ei ole, mutta soratiellä kokeillessa sutimista ei esiintynyt, vaan tuntui kuin olisi antanut tehot ulos vasta kun pitoa oli enemmän. Olen nyt hiukan ymmällä koko systeemin toiminnasta ja talviliukkaat on tulossa. Autohan on automaatti joten olen epäillyt sen voivan vaikuttaa jotenkin tuohon perstuntumaan. Tulin mieleen ettei kait ESP ole jotenkin valmiina päällä ja poiskytkemättömissä. Vai liekö tuossa sitä ollenkaan?

    Vanha 100:n automaattina (kolmelovinen) tuntuu kuitenkin aivan erilaiselta; sutii niin soralla kuin kostealla asfaltillakin kun hätäisemmin lähtee liikkeelle. Voiman puolesta luulisi nelikonkin raapaisevan kun vahvemmin lähdetään paikaltaan (vanha 100 = 136 hevosta ja A6 = yli 190).

    Jos voisitte myös hiukan kertoilla kuinka tuollainen automaatti nelivetona käyttäytyy ja onko jotain sellaisia erikoisuuksia joista voi aiheutua ylimääräistä tilannekomiikkaa. Tarkoitan lähinnä etuvetoisen automaatin moottorijarrutuksen puutetta, joka joskus voi olla hieman kiusallinen luikkaalla. Miten tuo esiintyy nelivedossa ja onko puskemistaipumus kovinkin erilainen automaatin ja normaalin vaihteiston välillä?

    Olisin kiitollinen jos jaksatte valistaa uutta nelivedon omistajaa jolla meinaa olla tuon hienouden kanssa sormi suussa, kun on niin tottunut tuon vanhemman vehkeen "yksinkertaisuuteen".

  • #2
    Vastaani on tullut ainakin yksi A6 johon kyseinen ESP: poistokytkin tehtiin jälkeenpäin. Eli valmiina poiskytkentää ei taida ( A4:n tapaan) olla. Auto taisi olla -99 mallia. Siitä onko vuosimalli kohtaisia eroja en osaa sanoa.

    Comment


    • #3
      Itseäni on vaivannut sama asia, ESP kytkintä ei autosta löydy. Olen ajanut ESP:llä varustetulla autolla ja ESP:toimiessa kuuluu tietynlainen rohina etupyöriltä, juuri samanlainen äääni kuuluu omastani (S3). Mutta toisaalta auto kyllä sutii aikalailla kitkoilla.

      Eli siis, mahtaisikohan autossa silti olla ESP, ja jos on, saako sille kytkintä?

      Comment


        #4
        Vanhemmissa (lue alkusarjan) ESP versioissa ei ollut poiskytkennän mahdollisuutta tarjolla. Se on kuitenkin jälkikäteen rakennettavissa kunhan löytyy oikea guru (hankalaa). Turusta löytyy asian osaava herra, joskaan ei enää valitettavasti työskentele Audien parissa. Kuismasen kilpa-auton hoito pitää miehen kiireisenä

        Comment


          #5
          ESP ja luistonesto

          Ajelen vuoden 2004 mallisella A6 Avantilla ja olen ymmärtänyt ja todennut asian olevan niin, että ESP:tä ei ainakaan uudemmissa autoissa saa pois päältä, eli jos luisuun pyrkiin niin korjaa myös mökkitiellä. Sen sijaan luistoneston saa napilla pois, mistä hyötyy taas syvässä lumessa siellä mökkitiellä...

          Comment


          • #6
            Mulla on kans -99 S3, eikä siinä ole mielestäni ESP:tä ei siis nappia eikä koko systeemiä.
            Liikkeelle lähtiessä vetoluistonesto (toimii vissiin alle 40km/h vauhdeissa) jarruttaa tyhjää suttaavaa pyötää abs:llä, tästä johtuen saattaa kuulua jurinaa.
            KOvemmissa vauhdeissa ei ko järjestelmä ole päällä joten esim perä lähtee reilulla kaasulla hieman sivuluisuun tai joskus hieman enemmänkin....
            Uudemmissa Ässissä lienee tuo ESP ollut vakiona

            Comment


              #7
              Facelift S3:ssa on ESP vakiona, vanhemmissa ei ESP:iä. Faceliftin tunnistanee parhaiten mukitelineestä siinä radion nurkilla sekä ESP namiskuukkelista :) Muistaakseni tuo facelift tuli joskus syksyllä 00 joten vm 01 eteenpäin lienevät kaikki faceliftejä, jokunen 00 varmaan löytyy myös.

              Comment


              • #8
                Onko tolla ESP:llä paljon käyttöä S3:ssa? Tai pikemminki haittaako se paljon jos sitä ei ole?

                Joskus oon jostain lukenu, et alkupään TT:hin lisättiin ESP just sen takia, et ajoominaisuudet ei ollu mitenkään hyvät.

                Comment


                  #9
                  TT:ssä oli muita ongelmia, mutta taisi todellakin tuo ESP tulla A meseen ensimmäisenä, sarjavalmisteisista autoista?

                  Comment


                    #10
                    Timo, Jukka: Tuo luistavan pyörän jarrutus ei ole vetoluistonesto ("ASR" VAG termein) vaan elektroninen tasauspyörästön lukkosysteemi ("EDS").

                    Comment


                    • #11
                      Näin ihan mielenkiinnosta, niiin mitä ongelmia siinä TT:ssä oli?

                      Comment


                      • #12
                        En ole kyllä kokeillut toista s3:sta jossa olis tuo ESP, mutta oma mielipide on ettei sitä tarvita, S3 on varsin painava auto kokoisekseen+neliveto, toisin sanoen ei ole kyllä 1-2 kertaa lukuunottamatta tullut tilannetta että auto lähtis hallinnasta. Ne pari kertaa kun oli lähellä livetä käsistä, johtui vain omasta holtittomasta kaasun käytöstä heti auton saatuani, nyt on ehkä vähän oppinut tuon nelikon käyttäytymistä. Ja vaikka autossa tehoa ohjelmoituna noin 260hp, on se silti varsin rauhallinen ja vakaa käytökseltään.

                        Niin ja totta tosiaan se on siis ESD, kun liikkeelle lähtiessä rutisee.

                        Comment


                          #13
                          Alustassa, katso esim:

                          http://www.audittcca.com/faq/988741788

                          Q: What were the high speed stability problems?

                          A:

                          When the TT was first built and release it had no spoiler and a very tight suspension (cornered on rails). A few drivers in Germany on the Autobahn took the car too fast and lost control. The problem was reported and the press had a field day.

                          Audi has since changed the suspension to be a little more forgiving for average drivers, added a rear spoiler to produce downforce on the rear wheels and included some technical stability modifications.

                          There have been no reported probelms since.

                          Comment


                          • #14
                            Mulla pitäis olla autossa tuo EDS= elektrische differential spärre tai jotain sinnepäin ilmisesti elektoninen tasauspyörästön lukko? Millä tavalla tuon toiminta pitäisi ilmetä näin liukkailla keleillä esim. liikkelle lähtiessä?

                            Kaverilla oli muutaman vuoden vanha Skoda Octavia ja ainakin se piti helkutinmoista räminää kun lähti liikkeelle liukkaalta alustalta. Tämä ilmeisesti johtuu siitä ASR:stä vai kuinka?

                            Comment


                              #15
                              Haulla löytyy...

                              http://www.audiclub.fi/audifinns/vie...ghlight=eds%2A

                              Comment


                              • #16
                                Muutaman päivän tuoreena -99 2.8 tiptr. quattro A6:sen omistajana olen myös pähkäillyt onko kulkineessani ESP vaiko ei.
                                Myyjä kyllä mainosti autoa ESP:llä varustetuksi mutta ainakaan ESP-kytkintä minulta ei löydy. Auto on kyllä menossa merkkihuoltoon joten eiköhän tuo viimeistään siellä selviä kun ei oikein tarpeeksi oo nyt tuota liukastakaan että voisi asian helpommin todeta:)

                                Comment


                                • #17
                                  Tehdasvarusteiden listauksesta vois selvitä myös, josko olis joku seuraavista koodeista tarrassa listattuna:

                                  1AK electronic stabilization program (ESP) with brake assistant
                                  1AS electronic stabilization program (ESP)
                                  1AT electronic stabilization program (ESP)
                                  1AZ electronic stabilization program (ESP) for 8NN

                                  http://meckisfaq.de/viewtopic.php?t=337&

                                  Comment


                                  • #18
                                    Jep selvistä tuo ESP:n kohtalokin eli autossani ei sitä ole mutta kaitpa tuota ilmankin toimeen tulee :)

                                    Comment


                                    • #19
                                      Jep selvistä tuo ESP:n kohtalokin eli autossani ei sitä ole mutta kaitpa tuota ilmankin toimeen tulee :)

                                      Comment


                                      • #20
                                        Olen aikeissa ostaa A6:sen 1998-1999 vuosimallia. Jos siinä kolikkolokeron tilalla on nappi ASR niin silloin ei löydy kuin vetoluistonnesto ?. Jos taas löytyy ESP nappi niin silloin vasta on ajonvakautus. ?.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Juuri noin.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X