Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kokemuksia huoltojen vastuista?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Kokemuksia huoltojen vastuista?

    Tehdääs galluppi:

    Oletetaan seuraava tilanne: auto on huollettu kirjan mukaan, nokkaremmi vaihdettu 90tkm, 120tkm huolto sisältää remmin kunnon ja kireyden tarkistuksen. ottaako em. huollon tehnyt liike Oikeasti vastuun jos remmi paukkuu ennen aikojaan?

    Mietin että haluanko maksaa 350e tuosta huollosta, vai teenkö itse jos käytännön vastuut on loppupeleissä kummiskin: "Artisti maksaa".

  • #2
    itte ainakin mitä kyselin tuosta nokkaremmin kunnon ja kireyden tarkastuksesta niin sanoi että tuot auton tänne niin vaihdetaan se, että ei se sillä kattomisella mikskään muutu...

    toi on pieni hinta kuitenkin siitä että se sit jossain vaiheessa paukkuu ja hups jos liike ei sitten jostain syystä olekkaan korvaamisvelvollinen.

    Comment


    • #3
      Tässä vissiin haettiin sitä, että hihna on jo vaihdettu liikkeessä, mutta pitääkö se tarkistuttaa liikkeessä aina huoltojen mukaisesti, että vaihtajan vastuu pysyy, vai riittääkö että itse tekee huollot.. Ei sitä nyt joka öljynvaihdon yhteydessä vaihdeta kumminkaan :)

      Comment


      • #4
        toiseksi ittelle heräs kans kysymys että kun ostin kuitenkin sit köyhänä tuon tarvike vesipumpun kun itte vaihdatin tuon hihnan tuohon omaani. Vesipumpulla kuitenkin lienee? jonkunlainen takuu, ainakin varaosaliikkeistä saaduilla muilla osilla sellainen on. Kuvitellaan että vesipumppu laukeaa vaikka 5000 ajokilometrin jälkeen ja kauhuskenaariossa vaikka katkois tuon hihnan ja sitämyöten sit kilikilikili. Mites tässätapauksessa sit tuo vastuu? onko se varaosaliikkeellä? vai vesipumpun valmistajalla vai jäisinkö nuolemaan näppejäni?

        Comment


        • #5
          Jos vesipumppu kilahtaa sen valmistusvirheen vuoksi takuuaikana ja tämän tähden rikkoo todistetusti jotain muuta, valmistaja maksaa. Varaosaliike hoitaa takuun selvittelyn, ellei sitten ole tyyppiä "me emme asiakkaita tarvitse".

          Comment


          • #6
            ok, hyvä tietää tulevaisuuden varalle jos vaikka poksahtelee ennen aikojaan tuo tarvike pumppu :)

            Comment


            • #7
              Jos siinä pumpussa on valmistusvirhe niin onhan valmistajalla kuitenki virhevastuu siihen vaikka olis takuu päättyny. Näin olen ite ymmärtäny.

              Comment


              • #8
                Jos ei valmistusvirhe ole aiheuttanut ongelmia takuuaikana, menee vaikeaksi. Voivat vain todeta, että eivät ole luvanneetkaan osan kestävän niin kauaa. Tosin, jälleen kerran mikäli yhtiön liiketoiminta on asiakkaista riippuvaista, yrittävät päästä sopuun.

                Comment


                • #9
                  Mua on mietityttänyt että moniko liike tarkastaa oikeasti jakohihnan määräaikaishuollossa... Esim biturbossa kun se on niinkin hyvin esillä.

                  Comment


                  • #10
                    Itselleni kävi seuraavanlainen episodi;
                    Jakohihna vaihdettiin merkkiliikkeessä, seuraavan öljynvaihdon tein itse. (enkä pöljyyttäni tutkinut jakohihnaa) Hetki öljynvaihdon jälkeen jako sitten hyppäsi, tarkemmin hihnaa tutkaillessa selvisi että uusi hihna oli katkeamispisteessä (ajettu noin 20tkm), yli puolet hihnan leveydestä muuttunut silpuksi/pölyksi hihnakoteloon ja hihnapyörien hampaat olivat täyttyneet hihnapölysta jonka vuoksi jako meni sekaisin. Ko. tilanne tapahtui yli 500 km:n päässä huollon tehneestä liikkeestä ja tietenkin viikonloppuna. Seuraavan viikon työreissun tein vara-autolla ja samalla kävin huollon tehneessä liikkeessä hajonneen hihnan ja syylliseksi osoittautuneen apuakselin hihnapyörän kanssa.

                    Esitin liikkeelle että he korvaisivat uudet jakohihnaosat, työt tekisin itse, koska en halunnut autoani enää ko. liikeeseen viedä. Perusteena esitin että jos öljynvaihto olisi tehty samassa likkeessä ja he olisivat hihnan tarkastuksen tehneet, niin he olisivat anyway joutuneet vaihtamaan hihnan uudelleen, koska eivät olleet kulunutta hihnapyörää huomanneet.

                    Tuomio oli että eivät korvaa, koska öljynvaihtoa/tarkastusta ei oltu tehty merkkiliikkeessä. Valitettavasti minulla ei ollut aikaa/halua alkaa asiasta tappelemaan vaan hankin osat ja pistin jakopään itse kasaan. Tämän jälkeen onkin sitten ollut taas huolettomia kilometrejä yli 60 tkm. Tästä viisastuneena teen seuraavankin hihnahuollon itse niin ainakin tietää mitä autolle on tehty.

                    Comment


                    • #11
                      Tällainen löytyi kuluttajavalituslautakunnan sivuilta.

                      Comment


                      • #12
                        Kävin jutustelemassa aiheesta tampereella VM-huollossa (olikohan ad-varaosien yhteydessä hatanpäällä), juttukaveriksi löytyi palvelualtis mekaanikko ja hetken keskustelun jälkeen päädyimme siihen että loppupeleissä he ei ota vastuuta jos tämän tarkistuksen jälkeen vehkeet paukkuu.
                        Vastuu teoriassa on remmin vaihtaneella yrityksellä.

                        Myös oli puhetta että on hyvin mahdollista sekin, että maksun tullessa eteen konevauriosta joku keksii possunreijän, jolla pestään kädet koko hommasta pois. Ellei sitten liike halua ylläpitää mainettaan tms.


                        Loppupeleissä aika hankala kuvio, pitää vielä parissa paikassa käydä jutustelemassa.

                        Comment


                        • #13
                          Eemeli, jos tuo tapahtui lähes heti öljynvaihdon jälkeen, niin eikun merkkiliikkeeseen öljynvaihtoon aika ja ajanut sinne ;) Siinähän sen olisi nähnyt, että katsovatko :) Vakavasti otettuna, tuskin olisin itsekään uskaltanut ajella tuommoisella...

                          Comment


                            #14
                            Mua on mietityttänyt että moniko liike tarkastaa oikeasti jakohihnan määräaikaishuollossa... Esim biturbossa kun se on niinkin hyvin esillä.
                            Mitenkä lie laki tässä jos itselläkin määräaikaishuollossa lipukkeeseen oli laitettu merkki että "jakohinha tarkastettu". Ja olen 101% varma ettei sitä ole tehty ja nyt hihna laukeaisi.
                            Eikö tuo melkein petos ole jos tehdään merkintä ja todistetaan sillä jotain mikä ei ole totta?

                            Comment


                            • #15
                              Ei mulla ole epäilystä tarkistamatta jättämisestä, koska lapussa luki että ei ole tarkastettu. Mutta ihmettelen vain että miten muualla mahtaa olla (tarkoitan lähinnä että miten merkkihuollossa...)
                              itsellä oli auto huollossa bosch car servicessä

                              Comment


                              • #16
                                Aikanaan kaveri teetti td ventoon jakohhihnanvaihtohuollon yleiskorjaamossa. Tuolloin oli kyseessä toinen hinhanvaihto, eka kerta ja sitä ennen kaikki muutkin huollot teetetty merkkikorjaamossa
                                2 päivää hihnanvaihdon jälkeen auto ei käynnistynyt ja kaveri soitti mut hinausavuksi. Avasin pellin ja katoin että alapyörä on pois paikoiltaan. Hinattiin auto pois.
                                Seuraavana päivänä yhteys huoltokorjaamoon, jossa totesivat että ei ole heidän vika. Olivat kuulemma vaihtaneet hihnan siten, että latusin pyörä irti ja varsinainen hammaspyörä on paikoillaan. Onhan se mahdollista noinkin. Yhteys kuluttaja-asiamieheen ja vaikka mihin. Ei kuulemma voitu osoittaa että virhe olisi tapahtunut huollossa. Yleiskorjaamo periaatteessa kuitenkin tunnusti virheensä, ja lupasi laittaa auton kuntoon jos kaveri maksaa osat. Laittoivat sitten uuden kampuran hihnapyörän ja vehkeet nippuun. Saivat sen käyntiin ja kaikilla hyvä mieli. Tai ainakin melkein kaikilla.
                                Auto ei tahtonut käynnistyä normaliolosuhteissa, vedot pois ja savutti. Otettiin sitten kansi pois ja sieltä löytyi 4 kieroa venttiiliä. Kansi koneistamoon ja uutta osaa tilalle. Vehkeet nippuun ja sit se taas toimi niinkuin piti.
                                Merkkihuolto-ojelmaan kuulemma kuuluu kunigaspultin vaihto joka hihnanvaihdossa, ja heidän mielestään se pitää niin tehdä. Yleiskorjaamo oli toista mieltä, ja loppuviimein asiaks maksoi lähestulkoon kaiken.
                                Pienen paikkakunnan yleiskorjaamo tietysti niitti kyseenlaista mainetta ja kunniaa, ja muillekkin jäi paha mieli. Sen lisäksi että kaverille se hihnanvaihto maksoi yhden 90tkm huollon verran, plus kulut kansiremontista kaikkine uusine osineen sekä omaa työtä monta tuntia.

                                Että se siitä vastuista ja niistä luistamisista. Ei hyvä.

                                Comment


                                • #17
                                  Omalta kohdalta tällänen kokemus. 5-vaihteiseen automaattilootaan vaihdettiin öljyt paikallisen huoltoaseman huollossa, samalla vaihdettiin suodatin ja öljypohjan tiiviste. Ensimmäisen viikon aikana auto nyki jonkun verran ja kävin sanomassa että tarkastetaan öljyt, sitä on liian vähän, kysyin myös oliko auto käynnissä ja käytiinkö vaihteet läpi. Vakuutteli että ropusta lentää öljy jos auto on tarkastuksen aikana käynnissä. Asia sitten unohtui kunnes jonkun ajan kuluttua paikallistin sirisevän äänen vaihteistosta ja ajoin valtuutettuun audi huoltoon. Pikahuollossa tarkastettiin öljy, auto oli koko ajan käynnissä ja vaihteet käytiin läpi, öljyä lisättiin 2,5-3 litraa. Sirinä loppui, todettiin että se taisi olla öljypumppu, huoltomies ajoi lenkin ja tuumas että se on kunnossa. Ajattelin vaan että kenellä tässä on vastuu jos jotain särkyy?

                                  Comment

                                  Working...
                                  X