Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Mahtaisiko Gulf competition 5W-40 öljy toimia biturbossa? Mua hämää kun tuolla sanotaan että "The 5w-40 Gulf Competition race engine oil is recommended for small engines (up to 2 litres) and for larger engines in short duration races. Ideal for use in single seaters, small saloon cars and touring car races."
Mitä väliä sillä koneen koolla on? Mun mielestä ei mitään. Saan tuosta sellaisen käsityksen että tuolla öljyllä ei voisi ajella kovin pitkään?
Tuohan olisi sikahalpaa esteripohjaista öljyä, ja pistää miettimään että missä juju piilee.
Onkos muilla kokemuksia Castrol EDGE (FST) 5W-30 öljystä bi-turbossa? Tota litkua castrollin sivuilla suositeltiin ja sitä nyt notkuu hyllyt väärällään. Viime huollossa lykkäsivät tota sisään ja hyvin on pysynyt sisällä. Ainoastaan puoli litraa olen lisännyt viimisen 8k km aikana.
Tuo -30 biturbossa on vähän alakanttiin. Melko kuumana kun käy öljyt ihan motarillakin ja jos runtua saa lisäksi. 100 astetta on vielä ok mutta jos ylemmäs menee niin -40 tuo varmuutta.
Ei niitä luokituksia kannata tuijottaa liian tarkkaan, jos käyttää tarpeeksi laadukkaita öljyjä. Vaatii toki hieman perehtymistä, mutta yleensä nuo paremmat (kalliimmat) öljyt täyttää valmistajien luokitukset, tai valmistajien luokituksissa on määritelty jokin esim, tuhka-arvo tai ominaisuudet on haettu katsoen pientä bensankulutusta, joka taas voi olla kompromissi jostain toisesta ominaisuudesta. Ominaisuuksia joilla ei harrasteautossa ole mitään merkitystä.
Oman konkreettisen vahvistuksen laadukkaiden öljyjen käyttöön sain, kun hiljensin kahden koneen nostajaäänet lopullisesti öljynlaadun vaihdolla. Aikaisemmin Castrol magnatec pisti nostajat nakuttamaan viimeistään 8~10tkm paikkeilla.
Kyseiset öljyt olivat Del-Ron 5W-40, vastaavia öljyjä ovat esim Redline tai tuo 300v.
Ok, eli ei tolla 5W-30 liian metsässä vielä olla. Kaippa noi nyt uskaltaa ajella pois ja katella sitten pykälää suuremman viskositeetin öljyjä. Värkki nyt on kuitenkin toistaseks vaan lastutettu, talvi tuloillaan, eikä mitään hirveetä rataruntua tolle tule annettua. Litkut kuitenkin vaihtuu alle 10k km välein.
Juu -30 luokalla normiajoon vaan. Jääradalle tai radalle tai kesäkuuman moottoritielle en tuolla ajelisi, silloin kun vakio ässällä helposti 120 lämmössä öljyt ja -30 luoka öljyillä cst jo 100 asteessa 10 pinnassa ja 110 reilusti alle 10.
Tuo laskuri on ihan hyvä tutkintaväline, eri öljyt vaihtelee hiukan tuosta mutta ei paljoa. Wear Zone kuormituksella muistaakseni alkoi kun mennään 10 cst alle jonkun labratestin mukaan, missä laakereiden rajoja haettiin eri kuormituksilla.
Toki eri asia jos kone on suunniteltu pienille välyksille ja siten litkuille öljyille. Mutta valmistan öljysuositus sen taas kertoo.
Tuoltahan voi havainnollistaa ja vertailla noita eri luokituksien vaatimuksia. Tuon mukaan VW504/507 -luokituksen öljyt ovat joko parempia tai yhtä hyviä aikaisempien luokituksien kanssa. Eli ei voi sanoa, että LL-öljyt olisivat jotenkin huonoja.
Lubrizol on yksi näistä lisäainevalmistajista jonka tuotteita öljy-yhtiöt käyttävät.
Olis tossa öljynvaihto tulossa ja hirvee painiskelu nyt itsensä kanssa että mitä pirua tonne koneeseen laittaa. Joo ensiasennusöljy vissiin ollu 0w-40 mobil, ja merkkihuollossa sitä ilmeisesti laitettu alkuvuosina mutta viime vuosilta ei viskositeetista tietoa. Tekis jotenkin mieli tunkee 5w-40 esim. diamond koneeseen kun oon tolla ko. viskositeettia autossa kuin autossa tottunu käyttämään. Ehkä hieman epäluuloja tosta 0w- öljystä. Kilsoja 230000, tuskin se nyt huonommaksi tolla diamondilla menee vai miten nämä V6 audit ranttuilee öljyistä? A4 2.4 V6 2000 mallia...
Niin eiköhän noita öljyjä ole kehitelty nykyään ihan muiden ominaisuuksien kuin moottorin keston perusteella ja tosiaan jopa keston kustannuksella esim. lisäksi vaikka "saasteettomuuden" .
Comment