Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Öljysuosituksia 2.7t S4? / keskustelua öljyistä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Omakohtainen kokeilu on aina se kaikkein paras. Ja yleensä näiden kanssa ero on huomattu more or less välittömästi. Jos foorumin ylläpito sen sallii, pistetään pieni testikamppis käyntiin. Tulen hinnassa vastaan sen, minkä pystyn, eli

    Street Performance 5W-40 ja 10W-60: 60 euroa / 4 litraa
    Race Performance 15W-60: 65 euroa / 4 litraa

    Hinnat sisältää toimituksen haluamaasi Matkahuoltoon. Maksu noudettaessa. Kamppis voimassa viikon, eli 2.3.2011 asti. Mulle voi pistää tilausta mailitse osoitteeseen info@delron.fi

    Comment


      Olen ihmetellyt tätä joskus ennenkin, ja ihmettelen taas. Miten joku pertti peruskäyttäjä voi huomata eroa öljyissä jos mitään vikaa ei ilmene? Kone ei kilise, nostimet ei nakuta jne. Ei korvalla voi mitenkään kuulla kuluuko ne nokat nyt vähemmän vai enemmän, karstoittuuko öljy turboon yms.

      Joku öljynkulutus tai koneessa pysyminen on eri asia, sen nyt huomaa helposti mutta ei sekään kerro mitään öljyn voitelevuudesta.

      Comment


        Niin, meillä kaikilla on näköjään vielä opittavaa :D

        Comment


          Silläkin uhalla, että mun jorinoita aletaan pitämään TV-Shopsekoiluna, niin hyvän ja välttävän moottoriöljyn välisen eron voi havaita myös täysin normaalisti toimivassa moottorissa. ;)

          Comment


            Olisihan kokeilussa hyvä olla ainakin paine ja lämpötila tiedot vertailussa mukana, vanhalla ja uudella litkulla. Toki viskositeetti olla myös samalla haarukalla molemmissa, ettei sen piikkiin mene viileämmät öljyt ja painemuutokset.

            Öljyn lämpö pitäisi mitata mieluusti öljyn paluun kohdista jne. Kyllähän tuollaisen perus hyvän öljyn ja hipo öljyn vertailu ilman näitä on vähän suurpiirteistä, eikä välttämättä maksa vaivaa. Nämä vertailut olisi kiva olla vaikka valmistajalla esittää ostopäätöstä tehdessä ;)

            Comment


              Ite näin jonkinmoista testidokumenttia eilen hallilla kun tuli taas öjyt puheeks tän ketjun innoittamana. Mikkokin jos haluaa tarkempaa tietoa, niin tietää, mistä löytää jälleenmyyjän jolla on kokemusta.
              Mun on turha kehua tai haukkua tai syvemmin analysoida niitä tuloksia, kun en oo asiaan tarpeeks (ainakaan vielä) perehtynyt.

              Comment


                niin hyvän ja välttävän moottoriöljyn välisen eron voi havaita myös täysin normaalisti toimivassa moottorissa. ;)
                Riippuu käyttäjästä, toki ne jotka tätäkin lukee niistä moni on harrastelija joka ymmärtää autojen tekniikka.
                Mutta suurin osa auton käyttäjistä, jotka siis osaa muutakin kuin ajaa, ei tosiaankaan huomaa eroa esim juurikin öljyjen erosta.

                Itse en ota sen suuremmin kantaa siihen, että onko 20€/l öljy sitten niin paljon parempaa kuin se 10€/L.

                Comment


                  Jos kerran testidokumenttia on, niin ei muuta kuin vaikka tännekin yleiseen jakoon. Ei tätä sen vaikeammaksi kannata tehdä.

                  Comment


                    Alkuperäinen kirjoittaja okkim
                    Olen ihmetellyt tätä joskus ennenkin, ja ihmettelen taas. Miten joku pertti peruskäyttäjä voi huomata eroa öljyissä jos mitään vikaa ei ilmene? Kone ei kilise, nostimet ei nakuta jne. Ei korvalla voi mitenkään kuulla kuluuko ne nokat nyt vähemmän vai enemmän, karstoittuuko öljy turboon yms.
                    Ite oon ainakin huomannut juuri sen, et joillakin öljyillä alkaa noi nostimet kalkattamaan huomattavasti aiemmin kuin toisilla. En luota hetkeäkään öljyyn jolla kone alkaa ääntelemään jo 5-6tkm kohdalla ja on niin kuin vettä kun sen liruttaa pois, kuin taas toisella ölpällä voi huoletta vetää tuplamäärän tuosta ja se on viskositeetiltaan "öljymäistä" kun ne valuttaa ulos.

                    Comment


                      Jos kerran testidokumenttia on, niin ei muuta kuin vaikka tännekin yleiseen jakoon. Ei tätä sen vaikeammaksi kannata tehdä.
                      Pitääpä pyydellä, en tiedä kuinka yleiseen jakoon ne on tarkoitettu. Tai Petri vois Del-Ronin edustajana pistää dokumettia esille, en ainakaan nettisivuilta löytänyt. Eli kyseessä oli joku mazdalla tehty kestotesti.

                      Comment


                        Käytettyjen öljyjen analyyseissä on huomioitava, että raaka-aineiden ominaisuudet ovat tiedossa. Analyyseillä varmistetaan, että aineet käyttäytyvät todellisuudessa kuten niiden pitää. Enemmän painoa antaisin kilpakuljettajien kokemuksille ja näkemyksille öljyn toimivuudesta.

                        Alla ote analyysista (kuntoanalyysi) ja diagnoosi. Ensisijaisesti tässä oli tutkittavana lisäaineistuksen toiminta dieselmoottorissa

                        "Viskositeetti: +40c: 133,8 cSt (tuoreen 132 cSt, hyvä, ei noen aiheuttamaa
                        paksuuntumista)
                        Viskositeetti +100c: 20,4 cSt (tuoreen 23,5 cSt, hyvä, alentunut SAE50-
                        luokkaan, alentuma n.13%, ei äkillistä alentumaa)
                        TBN: 9,88 mgKOHg (hyvä, happojen neutralointikykyä jäljellä
                        pitempiin vaihtoväleihin)
                        Hapettuminen: -- ei havaittu (hyvä, ei hapettumista, hyvä lämmönkesto)
                        Nitrautuminen: 11 A/cm (hyvä, ei öljyn/lisäaineiden
                        happamoitumista/hajoamista)
                        Sulfatoituminen: 1 A/cm (hyvä, ei öljyn/lisäaineiden
                        happamoitumista/hajoamista)
                        Dispergoitavuus: 91 % (hyvä, pitää noen liuenneena öljyyn, öljyn
                        noenliuotuskyky hyvä)

                        Viskositeetti on laskenut SAE-60:sta SAE-50:een, 13% alentuma, hyvä, ei äkillistä alenemaa.
                        Lyijypitoisuus aavistuksen koholla, mutta muut kulumametallit alhaisella tasolla. Mikroskooppianalyysi
                        ei paljastanut kiihtynyttä tai ankaraa kulumista, partikkeleita. Natriumpitoisuus hieman koholla,
                        mutta vesipitoisuus on normaalitasolla, ei glykolia havaittu, joten natrium ei ole todennäköisesti jäähdytysnesteestä.
                        Muut tutkitut arvot ovat normaalit. Öljyn lisäaineistuksen määrä on hieman alhaisempi
                        kuin ”keskivertoöljyllä”, normaali ns. Low SAPS-matalan sulfaattituhkan arvoille.
                        Lyijypitoisuus on hieman arvoitus koska sitä on yleensä laakeriliuskoissa, valkometalliseoksissa ja
                        muiden valkometallin seosaineiden kuparin ja tinan pitoisuudet ovat vähäiset. Natrium saattaa olla
                        peräisin liasta näytteen seassa tai esim. suolasta. Öljy vaikuttaa siltä, että sillä voi ajaa selvästi
                        pidempiäkin vaihtovälejä."

                        Comment


                          Kauanko tuolla öljyllä oli ajettu ennen testien tekemistä?

                          Comment


                          • Thumppu,

                            pystytkö heittämään ulkomuistista öljyjä joilla olet havainnut tuota "vettymistä" ja toisaalta taas ne merkit & mallit joilla homma on toiminut?

                            Comment


                              Alkuperäinen kirjoittaja okkim Näytä viesti
                              Kauanko tuolla öljyllä oli ajettu ennen testien tekemistä?
                              Hop, noinkin olennainen tieto jäi laittamatta. Vajaat 11k

                              EDIT: 10587 ;)
                              Viimeksi muokannut squid; 23.2.2011, 12:38.

                              Comment


                                Sitten vielä kun meillä olisi vastaavat analyysit kilpailevista tuotteista, niin voitaisiin jo vetää johtopäätöksiä.

                                Comment


                                  Sitten vielä kun meillä olisi vastaavat analyysit kilpailevista tuotteista, niin voitaisiin jo vetää johtopäätöksiä.
                                  Juuri näin ;)

                                  Comment


                                    Alkuperäinen kirjoittaja 4Ringspeed
                                    pystytkö heittämään ulkomuistista öljyjä joilla olet havainnut tuota "vettymistä" ja toisaalta taas ne merkit & mallit joilla homma on toiminut?
                                    Vanhassa ja paljon ajetuss lötkössä 2.2E ei toiminut perus 5W-40 Mobil1 ollenkaan. Öljyä kului reippaasti ja tosiaan venttiilinnostajat huusiva hoosiannaa muutaman tuhannen km jälkeen ja öljy oli kuin vettä. Valvolinen MaxLife vähintään tuplas öljynlisäysvälin ja nostajat pysyivät hiljaa koko öljynvaihtovälin 10-12tkm.

                                    Seuraavassa autossa ABC koneisessa C4:ssa käytin vain Valvolinen(SynPower 5W-40) öljyjä ja hyvin toimi koko ajan mitä auto mulla oli, hytikat pysy hiljaisina jos ei öljynvaihtoväliä venyttäny liikaa. 15tkm ajosuoritteen jälkeen jonkinlaista venttiilikoneiston ääntelyä oli selvästi enemmän kuultavissa. Öljynvaihtoväli 10-15tkm ja öljynkulutus oli kohtuu pientä.

                                    Nykyisessä Bemussa on tullu käytettyä pelkästään Castrolin Edgeä(0W-30 ja 0W-40) ja vaihtovälit 20-25tkm. Ehdottomasti parhaimman tuntuisena pysyneet nämä öljyt. Eivät edes mustu pahoin, tosin kone ei kyllä syö yhtään öljyä(ajettu 320tkm), eli lisäystarvettakaan ei ole koskaan. Öljyt kun valuttaa ulos siinä on kunnolla viskositeettiä tallella ja pari kertaa on öljynvaihtajakin todennut et näillä ei oo taidettu paljoa ehditty ajamaan.

                                    Ursissa(2.2T) olen nyt kokeillut useampia öljyjä. Edellinen omistaja oli juuri vaihtanut Shellin perusölpät koneeseen ennen kuin ostin auton. Ehdin niillä ajamaan ehkä 2tkm ja melko vesimäiset olivat kun ne ulos valutettiin, mitään nostajien ääntelyä en kummemmin rekisteröinyt. Sisälle tuupattiin Castrolin Motorsportit 10W-60 ja näillä öljynpaineet nousi selvästi. Toimivat hyvin n. 3-4tkm jolloin huomio kiinnittyi alentuneisiin ö-paineisiin. Kone ei mielestäni säksättänyt mitenkään merkille pantavasti, mutta päätin öljyt vaihtaa ja ölpät olivat muuttunee "vedeksi". Tämä öljy ei siis tuntunut sopivan tähän yksilöön. Vaihdoin tilalle Valvolinen VR1 5W-50:set ja öljynpaineet nousivat taas selvästi, mutta nyt taas 2tkm jälkeen paineet ovat taas selvästi alentuneet. Kone kuitenki käy nätisti eikä nostajat ääntele. Koneella on ajettu 280tkm joka voi tehdä osansa öljyjen ominaisuuksien "kulumiseen", mutta katotaan nyt miten ton kanssa edetään... Kuluneiden öljyjen paineiden puutteeseen saattaa olla syynä liian hyvin virtaavat ahtimen öljylinjat, tämä selviää kun saan ne vaihdettua.

                                    Konetyyppikin tuntuu vaikuttavan paljon öljyjen hyvänä pysymiseen. Bemussa on reilu 7l ö-tilavuus joka varmast edesauttaa niiden pysymistä hyvänä. Kaikissa Audin koneissa mitä itellä on ollut, on öljyt menny aina melko lievään kuntoon joskin ominaisuudet ovat pelanneet hyvin ja koneet ovat käyneet nätisti poislukien perus Mobil1:sen kanssa. Nykyään Mobililla on paljon muitakin öljyjä jotka varmasti toimivat hyvin.

                                    Oho, kylläpä tuli stooria.

                                    Comment


                                      Eivät edes mustu pahoin
                                      Joskus jostain kuullut, että kirkkaana pysyvät öljyt nimenomaan eivät ole merkki parhaiten toimivasta öljystä. Tiedä sitten.

                                      Itse käytän Nilsiän Man-Oilia.

                                      Comment


                                        Opielta olis tullut 66 puntaa lähetyskuluja kahdelle 25L tönkälle joten olis tullut 52eur/4 litraa hintaa. Otin nyt sitten hyväksi todettua vanhaa ölppää paljon huokeemmalla ihan suomesta eli Valvolinen VR1 20w-50 ja kyllä, ihan dinoöljyä on. Audiin sitten jotain muuta.

                                        Comment


                                        • Ite olen tuohon biturboon suunnitellu öljymerkin vaihtamista, teboilin diamond 5w-40:stä motuliin. joko tuo 8100 5w40 tai 300V 15W-50. Mieli tekis laittaa tuo jälkimmäinen mut vähän tuo kylmäpään visko hirvittää, esim onko voitelevuus turboille/laakereille yhtä hyvä käynnistäessä/vielä lämpenevällä koneella. Harvemmin siellä radalla tulee ajeltua, jos sinne joskus menee niin varmaan erikseen öljyt tulis laitettua.

                                          Comment


                                            Jos harvemmin radalla ajelet niin laita ennemmin se Motul 300V 5W40.

                                            Esteri öljynä sen ominaisuudet ovat kuitenkin erilaiset ja kuumakestokin kuin normaali synteettisillä.

                                            Itsellä Redlinen 5W40 pysyi öljyn lämmöt paremmin kurissa radalla kesä kuumalla kuin Castrol TWS 10W60.

                                            Comment


                                              Ei ainakaan talveksi kannata 15W-50 öljyä laittaa, onhan se aika paljon jäykempää kuin 0W. Ja näillä pakkasilla tuskin tekee hyvää kun öljy on kuin kiisseliä.

                                              Comment


                                                Joo ei noita 50-60 luokan öljyjä kannata käyttää, jos öljynlämmöt pysyy 100 +-10 haarukassa. Tuossa tapauksessa paksumman öljyn käyttö aiheuttaa vaan pumppaushäviöitä ja öljynlämmöt kasvua, sekä ei ole oikein visko alueella kuin 120 lähtien.

                                                Pääsääntöisesti öljy on sitä parempaa koneeseen, mitä viileämpänä poistuu kierrosta ja liian suuri visko nostaa lämpöä ja huonontaa voitelua. Öljynpainekkin on pienemmällä viskolla pienempi eli pumppaushäviöt pienempiä. Voitelu kun on tilavuusvirtaa eikä painetta.

                                                Jos pääkäytössä esim ratalelussa öljynlämmöt pysyy pitkälle toisella sadalla niin sinne toki eri kuumapään öljyt.

                                                Comment


                                                  Alkuperäinen kirjoittaja jasso
                                                  Joskus jostain kuullut, että kirkkaana pysyvät öljyt nimenomaan eivät ole merkki parhaiten toimivasta öljystä. Tiedä sitten.
                                                  Kyllä itsekin olen tämän kuullu, mutta tuskin asia ihan noin mustavalkoinen. Uskoisin et Castrolin EDGE sisältää peseviä ainesosia yhtä lailla kuin muutkin vastaavat ölpät, eli liottaa irti noet ym. karstat. Mutta jos koneen öljynkulutus on nolla, niin voisi olettaa ettei ohipuhallustakaan tapahdu mitenkään ylettömästi joten öljyt eivät nokeennu niin kovasti. Ja tarkennan vielä, et onhan noi ölpät tummat mutta kuitenkin hieman rusehtavat, eivät siis oo semmosta pikimustaa kuraa mitä monesti näkee kun öljyjä vaihtaa. Aion kyllä jatkaa EDGE:n käyttö tossa puimurissa. :)

                                                  Comment


                                                  • Onkohan motulin 300v 5W-40 sopivaa myös s4 b6 4.2 V8 myllyyn? vai tarvisko jäykempää?

                                                    Comment


                                                      Eiköhän se oli sopivaa sinnekkin. Melkein voisin sanoa että se käy kaikkiin moottoreihin.

                                                      Comment


                                                      • Taitaa useimmissa autoissa joissa ohjekirja suosittaa ensisijaiseksi öljyksi 5W30 olla maininta että jos ko. viskositeettia ei ole saatavilla voidaan tarvittaessa käyttää myös 5W40 öljyjä.

                                                        Tämän valtion talven -30C ja kesähelteiden +30C lömpötilojen vaihteluväli on vähän "ikävä" sopivan kompromissiöljyn valinnan suhteen :)

                                                        Comment


                                                        • VAG Oil Specifications:

                                                          VW 500.00
                                                          This is an “old” oil specification and is applicable to engines built before model year 2000 (up to August 1999)
                                                          Viscosity ratings: SAE 5w-40, 10w-40 ( 20W-40 deleted ).
                                                          This oil can be used in all petrol ( not suitable for diesel engines ), apart from those referred to under other specifications.

                                                          VW 501.01
                                                          This is another “old” oil specification with exactly the same application as
                                                          VW 500.00 but may not attain same fuel economy
                                                          Viscosity ratings: SAE 10w-40, 15w-40 or ( 20w-40 deleted )

                                                          VW 502.00
                                                          This oil can only be used in petrol engines and is recommended for those which are subject to arduous conditions. It must not be used for any engines with variable service intervals or any which are referred to under other specifications.
                                                          Viscosity ratings: SAE 0w-40, 5w-40 or 10w-40

                                                          VW 503.00
                                                          This is a relatively new oil specification for petrol engines with variable service intervals. It includes the AUDI S4, but not the RS4, or the TT and S3 with outputs of more than 180bhp.
                                                          Viscosity rating: SAE 0w-30

                                                          VW 503.01
                                                          A new oil specification specifically for the RS4, and the TT and S3 with outputs of more than 180bhp, Passat W8 and Phaeton W12.
                                                          Viscosity rating: 0w-30

                                                          VW 505.00
                                                          For all diesel engines prior to model year 2000 (August 1999)
                                                          Viscosity rating: 0w-40, 5w-40, 10w-40 & 15W-40

                                                          VW 505.01
                                                          For all diesel engines with unit injectors (Pumpe-Duse or PD) without variable service intervals.
                                                          Viscosity rating: SAE 5w-40

                                                          VW 506.00
                                                          For all diesel engines except those with unit injectors, with variable service intervals.
                                                          Viscosity rating: SAE 0w-30

                                                          VW 506.01
                                                          For all diesel engines, including those with unit injectors, with variable service intervals.
                                                          Viscosity rating: SAE 0w-30

                                                          VW 504.00
                                                          Latest issue, can replace all previous petrol engine specs & can be used in all petrol engines.

                                                          VW 507.00
                                                          Latest issue, can replace all previous diesel engine specs & can be used in all diesel engines except R5 2.5 litre tdi and V10 5.0 litre tdi which must use 506.01 oils.

                                                          Comment


                                                          • Loistava koonti!

                                                            Onninpoika, hatunnosto tästä :)

                                                            Comment


                                                            • Kohta puolin BEX-koneella oleva 1,8t A4 pihassa joka on vieläpä lastutettu n. 230hp lukemiin joten olettaisin että öljyjen kanssa olisi suotavaa olla vielä entistä nuukempi. Kesäksi ilmeisesti olisi hyvä laittaa hieman jäykemmät tavarat sisään joten olisiko kesäksi Castrol EDGE Sport 10W-60 ja talveksi Castrol EDGE Sport 0W-40 hyvä valinta? Longlife öljyä ei taideta suositella, ellei halua tasasin väliajoin öljysihtiä puhdistella?

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X