Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Öljysuosituksia 2.7t S4? / keskustelua öljyistä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Öljysuosituksia 2.7t S4? / keskustelua öljyistä

    Hyviä ja huonoja kokemuksia, suosituksia, käyttämistänne öljyistä kyseisessä koneessa, lyhyesti ja ytimekkäästi!

    Castrollin TWS meinasin laittaa?? Forte käsittely vai NO??

    Muilla koneilla olevien autojen lorut ei kiinnosta, niitä löyty jo niin paljon haulla.

    mode: otsikkoa muokattu vastaamaan keskustelua

    #2
    Kendall 5w-50 elite toimii hyvin.

    Castrol RS ei pysy sisällä.

    Comment


    • #3
      Omassa autossa olen käyttänyt Castrolin SLX III 5W-30 öljyä ja sitä myös LMS suositteli tohon koneeseen. Ainoa huono puoli tossa öljyssä on hinta sekä öljyn kuluminen. Öljyn kulutus nousi mielestäni remapin jälkeen?

      Comment


        #4
        Joo Castrol 0W RS:sää kuluu todella paljon, kun taas Kendaalia ei tarvi lisäillä.

        Comment


          #5
          Mobil1 0W-40, 5tkm ajanut ja pinta tikussa laskenut röpeloisen alueen ylärajasta röpelöisen alueen 3/5 osaan (vähän tuntuisi, että tuo osuus öljystä haihtuu jonnekin aina jossain vaiheessa ja loput taas pysyy moottorissa). Neljäs n.10tkm öljynvaihtoväli menossa Mobi1 0W-40 tavaralla, kyllähän sitä vähän näyttäisi kuluvan, mutta voiko öljyä olla kulumatta jos moottorin voimavaroja käytetään?

          Öljyn kulutus nousi mielestäni remapin jälkeen?
          Korkeampi lämpötila sylinterissä -> öljy menee ohuemmaksi ja päätyy helpommin palotilaan?

          Comment


          • #6
            ^ jotain tuon tapaista siellä ilmeisesti tapahtuu, koska kulutuksessa tapahtui selvästi muutos remapin jälkeen.

            Comment


            • #7
              Remappi??

              Comment


              • #8
                Remapilla tarkoitan chippiä eli lastua

                Comment


                • #9
                  OK, kiitti! Itellä on kans lastu.

                  Comment


                    #10
                    Eikös manuaalissa lue 10W-40, vai muistanko täysin väärin? Eli ei kai silloin voi laittaa 0W-30 yms öljyä jos yläpään viskositeetti ei ole sama tai parempi? Sama myös kylmä"viskolla".

                    Myönnän kyllä etten ole ihan kartalla noiden öljyjen ominaisuuksien kannalla.

                    Comment


                    • #11
                      Nostellaas tätä aihetta vielä ylös. Aika erilaisia öljyjä porukka on näköjään käyttänyt. Omassa autossa taitaa olla tällä hetkellä 5w/40:t öljyt sisällä, ja öljynvaihtoon on auto menossa lähipäivinä. Eli mikä öljy tuonne nyt sitten o.i.k.e.a.s.t.i pitäisi laittaa?

                      Autossa lastu, ja öljyä tuntuu kuluvan jonkun verran, tai sitten tuo öljytikku ei oikein rokkaa....

                      Comment


                        #12
                        Kendall / Castrol TWS
                        Motul
                        RedLine

                        Noista jos ei löydy niin johan on kumma. Mobil 1 en tunkisi siihen moottoriin. Kuten en myöskään muuta liian ohutta öljyä.

                        Comment


                        • #13
                          Juu, liian ohutta öljyä kyllä tiesin välttää. Mikäs tuossa Mobilin 1:ssä on vikana? Ja mikä se nyt on se o.i.k.e.a öljy suositus tuohon koneeseen numeroiden puolesta?

                          Comment


                            #14
                            Noistakin öljyista taitaa löytyä montaa erilaista mallia. Onhan Mobiliakin enemmän kuin yksi puteli...

                            Mikäs vika Mobilissa on, minä en ainakaan ole huomannut siinä mitään vikaa? Muutenkin, minusta on tosi hankala sanoa mitään eroja noissa öljyissä, ehkä sen huomaa jos joku tulee tiivisteistä läpi enemmän kuin toinen.

                            Comment


                              #15
                              Joskus Audi Driveristä muistan oppineeni että biturbolle olisi mieluisinta öljyä se joka täyttää volkkarin speksin 503.00.

                              Edit: detypotus

                              Comment


                                #16
                                Mikäs vika Mobilissa on, minä en ainakaan ole huomannut siinä mitään vikaa?
                                Ei siinä minun tietääkseni mitään vikaa olekaan. Se on vaan tämä Mobil vs muu maailma -vastakkainasettelu. Vaikuttaa myös siltä, että on hienompaa sanoa koneessa olevan Castrolia, Redlinea yms. kuin Mobilia:)

                                Comment


                                  #17
                                  No muutamia noita koneita on hajoitettu kun Mobilia on laitettu. MIkä lienee todellinen syy sitten. Jokainen saa päättää itse.

                                  Muissa autoissani olen Mobilia käyttänyt ja tykännyt siitä.

                                  MUtta mitä täällä kysyy neuvoja jos ei niitä kuuntele ja huoli ja aina epäilee mitä toiset sanoo.

                                  Vai onko tää suomalainen mentaliteetti et kaikki pitää rautalangasta vääntää ja kertoa monesti ennenkuin uskoo.

                                  Comment


                                    #18
                                    Millä tavalla vääntää rautalangasta? Miksi en uskoisi? :)

                                    Comment


                                      #19
                                      No muutamia noita koneita on hajoitettu kun Mobilia on laitettu. MIkä lienee todellinen syy sitten. Jokainen saa päättää itse.
                                      Ei kai sitä kukaan voi sanoa täältä tietämättä faktoja että mikä sen moottorin hajoitti, päätti kuka mitä tahansa. Kyllä siinä on niin monta syytä mikä moottorin voi hajoittaa, ettei se internetissä selviä.

                                      Minusta vaan on niin vaikeaa sanoa että mikä öljy on hyvää ja mikä ei. Vai miten perustelette ja huomaatte sen eron? Kyllä minäkin neuvoja kuuntelen, mutta haluan sille myös perustelut. Sen verran olen jästipää etten muuten usko ;-)

                                      Comment


                                      • #20
                                        Öljyn aiheuttamat vauriot näkyy konetta purkaessa kyllä jossain vaiheessa. Jos voitelu on puutteellinen, niin metalli-metalli kosketuksesta on kyllä jäljet näkyvillä. Itse en lähtisi kovin herkästi väittämään että öljy on aiheuttanut konerikon, vaan kyllä se ongelma pääsääntöisesti muualta löytyy. Välillisestihän öljyllä voi olla tietysti isokin osansa pelissä.

                                        Jos esimerkiksi alakerrasta kilahtaa laakerit, jumittaa männäntappi tai renkaat jne.jne. niin ainahan ne hankaumajäljet sieltä pinnoista löytyy. Yleensä kuitenkin vika on tukkeutuneessa öljykanavassa tai pumpussa tjsp. ei siis itse öljyssä. Vika yleensä paikallistuu tiettyyn pisteeseen (esim. 3. pytyn veivinlaakerit), joten ongelma pitäisi näkyä muissakin laakereissa ja koko moottorissa orastavana, mikäli öljy itsessään on aiheuttanut sen.

                                        Silloinkin kun öljy leikkautuu ja menettää sen voitelevan ominaisuuden liian kovissa olosuhteissa, sekin kuluttaa konetta hitaasti (verrattuna täystuhoon). En ole koskaan kuullut että moottoriöljyn takia hajosi kone "laakista". Jos öljyjä syyttää koneen hajoamisesta, niin voisiko olla niin että se todellinen vika on jäänyt kuitenkin selvittämättä?

                                        Comment


                                          #21
                                          En oo kuullut että öljy hajoittaisi koneen :D

                                          No tässä se nähdäänkin. Totta että josus vaikea syyllistä suoraan löytyä. Toinen asia johtuu toisesta joka taas johtuu toisesta.

                                          Enhän miekään tiedä mutt olenkin keskiarvoa tyhmempi, uskon yleensä suosiolla mitä mulle on kerrottu. Normi suomalainenhan ei usko vaan kokeilee aina :)

                                          Mobilihan on aika ohutta ja rajussa käytössä sen voitelukalvo ei ole kestänyt.

                                          Mutta jokainenhan se ite päättää mitä sinne koneeseen laittaan. Parastahan se on mitä halvemmalla sen saa :D
                                          Pankaa Mobilia. Sitä tulen varmaan kait ehken itsekkin jossain käyttämään. Siis auton moottorissa. Mutta en RiSassa. Sinne laitan jotain muuta.

                                          Ja hajoaahan ne ns. paremmiksi väitetyillä öljyilläkin. Rikkomistapoja on monia ja niihin joihinkin ei mikään voitelu auta.

                                          Ja mistäs sen tietää vaikka joku ne hajonneiden koneiden faktat tietääkin. Ei sitäkään uskota vaikka se niin väittäs :D

                                          Tuohon Bi-Urboon kannattaa valita ölky jonka kuumankesto olisi aikasta hyvä. Jos tlee jossainvaiheessa hiukan poljettua niin pelaa voitelukin eikä mee öljy liriksi.

                                          Öljyjä on mukava tutkia esim. radalla ajaessa. Katsella miten paineet muuttaa ja miten öljy juoksee missäkin lämmössä.

                                          Ja hyvä öljyn valinta kriteerihän on myös se kuten Mikko sanoikin että mikä pysyy parhaiten koneessa sisällä :)

                                          Comment


                                            #22
                                            Nyt sitten kaipaisin todistelua että miten tiedät Mobilin olevan "ohutta"? Koska väitän että jos otetaan "öljyä" ja "öljyä" (täyssynteettisiä) niin ei niistä tavallinen tallaaja sano millään että mikä on parempaa kuin toinen.

                                            Kun ne siellä koneessa pyörii, niin sitten on taas mahdotonta sanoa kuinka hyvin voitelevaa (tai kuluttavaa) se oikeasti on. Eron näkee sitten kun ne koneet on purettu.

                                            Yritän tässä tuoda sitä esille että mistä hitosta sen hyvän ja huonon öljyn erottaa se Matti Meikäläinen kaupan kassalla tai kun se siellä koneessa jyllää? TM on noita joskus testaillut, ja sieltä saa sitä faktaa.

                                            En siis Jani halua väitellä että et mitään tiedä, vaan haluaisin sellaista tietoa minkä perusteella voin itselleni perustella parhaimman öljyn.

                                            Comment


                                              #23
                                              Tää on näitä loputtomia väittelyitä :)

                                              Omalla kohdalla Mobil:sta on käyttökokemuksina se, ettei ole pysynyt missään autossani sisällä kunnolla ja että molemmista, missä sitä ehdin käyttämään, niin hajosi kiertokangen laakeri kovilla kierroksilla vähän pidemmällä vedolla ;)

                                              Muilla öljyillä sitä ei tapahtunut mutta älkää vaivautuko kommentoimaan, ettei se ollut öljyn vika, sitä en jaksa väittääkään :)

                                              Comment


                                                #24
                                                Öljyistähän saa semmoisen oppaan missä on sen ominaisuudet. Esim viskositeetti tietyillä lämmöillä. Se kertoo jo aika hyvin siitä öljystä :)

                                                Kendalilla ne saa ihan netista ja aika nopsaankin kuhan hakee.

                                                Mut Mobil on hyvä öljy, suositan sen käyttöä. Mutta joihinkin autoihin en suosittaisi.

                                                On paljon huonompia öljyjä mutta niistäkään en ala kiisteleen. Jotkut käyttää hyvällä menestyksellä jopa niitäkin :)

                                                Vayne tietää omalta kokemukseltaan mistä puhuu kuten monet muutkin.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Useimmilta öljyn valmistajilta löytynee tuotetiedot valmisteistaan ja niistä käy yleensä selville mihin "litku" on sopivaa ja mitä vaatimuksia se täyttää. Kun täällä palstalla pääsääntöisesti pelataan ns. VW-moottoreilla lienee niille sopivaa se mitä VW-luokitus edellyttää.

                                                  Öljyasioista puhuttaessa tulee mieleen se Nilsiän "öljysheikki" joka taannoin teki "maailman parasta" öljyä jota kaikki vaativat käyttäjät olivat ylistäneet.
                                                  Niinpä yksi tuntee sormiensa välissä, toinen kuulee korvassaan, miten mikäkin öljy pelaa. Mikä on litkua ja mikä parasta.

                                                  Itse uskoisin enemmän siinä purkin kyljessä tai tuoteselosteessa oleviin luokituksiin, kun ne käy yksiin moottorin valmistajan vaateiden kanssa on loppu kiinni omasta jalasta, sillä sen asennot vaikuttaa merkittävästi auton historiaan.

                                                  Entäpä sitten Mobil, se herättää kuumia aaltoja joissain tyypeissä, itse en käytä sitä periaatteessa, koska kammoksun kolmen M:n loosia, eli Mersu, Mobil ja Michelin, ei silti etteikö Mobil voitelisi siinä kuin muutkin, mutta onhan ihmisellä oltava jotain periaatteitakin.

                                                  Eipä silti, en arvosta muiden yli noita "friiikkiöljyjäkään", jokainen tulkoon voidelluksi öljyillään, ehkä marginaaliöljyjen kanssa voisi olla varovainen, kuten sen "öljysheikinkin"...

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Kuulo puheita: Joku lasse(nimi muutettu) :) ajo kilpaa jollain rata Audilla. Se käytti koneessa mobilin öljyjä. Kuulemma oli ollu ongelmia motin yläkerran kulumisen kans. Öljy merkin vaihduttua castroliin oli ongelmatkin poistuneet.. en tiiä. paha sanoa.

                                                    Kun ostin tuon auton,ni siihen oli juuri vaihdettu öljyt. Sitä sitten seuraillessani ihmettelin että öljy pysyi pitkään hyvän värisenä. Kun nyt 15tkm ajettuani vaihdoin mobilin 0w40 koneeseen. Öljy tummui mielestäni aika nopeasti. liekö ollut liian pesevät? Uusilla öljyillä n.1000km ajettuani toinen turbo alkoi viheltään. Öljyn vika vai ei? mistä sen nyt tietää.

                                                    Taidan kuitenkin varmuuden välttämiseksi vaihtaa rs:n turbojen ohessa öljyn kendallin 5w50:een

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      CASTROL EDGE SPORT 0W-40

                                                      Itse ajattelin tänään laittaa ko öljyä profiilin autoon, onko jollain eriävää mielipidettä ennen sitä? :)
                                                      http://www.castrol.com/castrol/produ...tentId=7013763

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Tuo on varmasti hyvää ja kallista öljyä. Tarkista vielä mitä luokituksia ässän kone vaatii, minä en muista.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Castrol suosittelee sivuillaan biturboihin samaa Edge-sarjaa, mutta 5W-30. Itselläni on tuota Edge 0W-40 ja siihen vaihdon jälkeen alkoi tulemaan välittömästi öljyn käryä sieraimiin, eli ruikkii ainakin hiukkasen venakopan tiivisteestä.
                                                          Tuo Edge korvasi Castrol RS öljysarjan jota käytin ennen (0W-40) ja se tuntui pysyvän sisällä, joten en vaihtanut viskositeettia, mutta seuraavaksi laitan 5W-30 Edgeä (ja vaihdan venakopan tiivisteen/tiivisteet (-; ).

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Itse asiassa tuo Castrolin Edge ei ole kovin pahan hintaista, olikohan 9e / litra.
                                                            Mulla ollut audissa tuota öljyä nyt viimeiset 10tkm. vähän oli hönkinyt koneen alapuolle harson öljyä. Olisinkin tiedustellut että johtuuko öljyn luokituksesta tuo pieni "läpitulo", vai onko tiivisteet / stefat menossa koneesta vaihtoon? Motti ei kuitenkaan tiputa öljyä maahan. parkissa ollessaan.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X