Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Öljysuosituksia 2.7t S4? / keskustelua öljyistä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • No ei tuota käppyrää kovin vaikea ole tulkita. Esim. kulumisensuoja "wear" on VW504/507 -luokituksen öljyillä reilusti parempi verrattuna VW502.00-öljyihin. Itseasiassa tuo VW:n luokitus on hyvinkin tiukka kun vertaa API, ACEA tai edes muiden valmistajien luokituksiin.

    Kyllä ne ZDDP-lisäaineistetut kamat alkavat olla menneen talven lumia. Sama huomaa kun katsoo tuota läpyskää Mobil 1 0W-40:n formula muutoksesta vuonna 2006 kun Protection Formulasta tuli New Life. Vaikka osa PAO:sta korvattiin Group III+ -öljyillä niin kaikki muut ominaisuudet paranivat. Pari astetta jähmepiste huononi.

    http://www.motor-talk.de/forum/aktio...hmentId=695007

    Comment


    • Ei nyt iskeny yhtäkkiä silmään joten mitkä öljyt 6v manuaali askiin ja paljonko menee, mitkä perään ja paljonko menee? eivät osanneet varaosaliikkeessä sanoa. Ei rata-ajoa tiedossa

      Comment


      • Midlandin 75W90 Tepolta toimii loistavasti. Allroadissa lootan tilavuus 2,5 litraa ja perä muistaakseni 1,4 eli 4 pulloa. S4 saatta olla hieman pienempi tilavuus lootassa, jos ei ole öljypumppua ja jäähdytintä?

        Comment


          Kyllä S4:seen menee 3.2 litraa lootaan, ja muistaakseni 1.9 perään. Jos laatikon jäähdytintäkin ei tyhjennä, niin sinne menee 0.3 litraa vähemmän.

          Comment


          • http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...d.php?t=118167 Siitä lukemaan vaihteiston ölpistä. Perään itse laitoin Redline heavy shockproof 2L suunnilleen sain itse sinne menemään.

            Comment


              Jahas nostetaas aihe taas ylös josko löytyisi uusia mielipiteitä/kokemuksia noista esteripohjaisista öljyistä. Lueskellut aihetta jonkin verran ja tarkoitus olisi vaihtaa valesynteettinen Castrol Magnatec pykälää (tai paria) parempaan. Onko nuo esteripohjaiset oikeasti hintansa väärtejä jos ei rankempaa rata-ajoa tms. harrasta vaikka tehoreserviä onkin laajennettu reilummin.

              Opiella on taas varaston tyhjennyspäivät niin Fuchs Titan Pro S 5w-40 esterille jää litrahinnaksi näillä kursseilla alle 11€/l. Vertailun vuoksi mätänetistä castrol magnatec ~9€/l. Toinen vaihtoehto ei-esterisenä olisi Valvoline VR1 5w-50 vähän halvemmalla jääden noiden kahden väliin.

              Comment


                Ravenöliltä saa vielä halvemmalla esteriöljyä. 10W-50 on vaan ehkä vähän liian jäykkää. En tiedä löytyykö sieltä 5W-50 tai 0W-40 esteriöljyä?

                Itsellä on tuota Fuchsia kuuden vuoden tarpeiksi, joten varmaan menee hetki että pääsen testaamaan muita :)

                Comment


                  Ei varmaan Magnatec:iä tarvi vaihtaa, jos ei edes radalla käy. Sielläkin menee kun vaihtaa vaan järkevän usein.

                  Jos estereihin haluaa sijoittaa, niin ottaa sitten kunnon kamaa ja jättää halvat seokset laittamatta. Ne kun voi olla muuten kuraa, vaikka esteriä löytyykin.

                  Itse ajattelin laittaa Motul:n öljyt tulevalle ratakaudelle Magnatec:n sijaan, Nyrreä tulee poljettua sen verran paljon... vaikkakin Magnatec kestänyt tähän mennessä mutta kokeillaan sen kunniaksi, kun tulee 330 tkm autolla tauluun :)

                  Itse maksan 7 e/l nettikaupasta Magnatec:sta, haen suoraan varastosta.

                  Comment


                    Onko tuo Fuchsin esteri sitten huono öljy esteriöljyksi jos vertaa esim. motuliin kun on halpa? Magnatecilla ei varsinaisesti ole mitään ongelmia ollut mutta kun vaatimukset kasvaa niin ei silti ole syytä vaihtaa merkkiä?

                    Comment


                      Itellä on nyt ollut biturbossa reilut viis tonnia Castrol Edge 0W-40 ja ei ole juuri nimeksikään laskenut pinta. Eikä myöskään ole öljyn lämmöt noussu niin korkeiksi quattroillessa kuin aikaisemmilla öljyillä (Mobilin Super3000 0W-30), jota kului muutenkin enemmän kuin nyt on Castrolia kulunut.

                      Eli taidan jatkossakin pistää Edget.

                      Comment


                      • Itse olen käyttänyt castrolin magnetec ja kyllä varmasit riittää tulevaisuudessakin vaikka tehoreservi lisääntyykin. 29.9 €/4 l ei hirveän kallistakaan laadukkaaksi öljyksi mielestäni. Tietysti laadukkaasta voi olla montaa erimieltä, niinkuin aina näissä öljy asioissa :)

                        Comment


                          Juu ja mitä sitä kieltämään, Magna on halpaa perusöljyä ilman kalliita komponentteja ja joka toimii ihan ok riittävällä vaihtovälillä kuormitettunakin. Mitään performance leimaa ei sille kannata tunkea tai verrata esteriöljyihin yms.. Kuitenkin TM:n leikkaavuustesti kertoi, ettei ihan tuulesta ole aineistus öljyyn sekoitettu mutta taas kylmäpää ei ole huippua.

                          Nettiosa:sta saa halvimmilla tuota, 108 e 4x4 l tai 28,5 e 4l.

                          Se että öljy on esteripohjainen ei kerro onko muuten aineistus kohdallaan esim. pohjolan vaatimuksiin yms. normikäyttöön. Vaikea niistä miljoonasta merkistä on mitään varmaa tietoa saada, joten itse luotan tunnetuihin menestyjiin, kuten esim. Motul, jos rahaa esteriin sijoitan.

                          Comment


                            Tein vertailutaulukon Motul 300v vs Fuchs Titan Pro S 5w-40 vaikka ei noilla tiedoilla kuuhun mennä :)


                            Opielta vähän kyselin noista niin faktaa ei ole mutta valveutunut arvaus oli, että Fuchs sisältää esteriä vajaa 20%. Motul on huomattavasti kalliimpaa mutta ei välttämättä hintansa verran parempaa kuitenkaan.
                            Viimeksi muokannut Mikse; 22.2.2013, 13:10.

                            Comment


                            • Sotken vähän teidän esteri keskusteluja kysymysellä et onko näihin biturboihin tullut kukaan laittaneeksi LiQui Moly öljyjä ? Lähinnä vertalukohtaa tuohon magneteciin haluaisin. Ei ole tarkoitus etsiä halvinta öljyä vaan ihan mielenkiinnosta kyselen, kun vakkari puljussa suositteli castrolin rinnalla tuota merkkiä. Saksalaista tavaraa ilmeisesti on kuitenkin. Harvoin vain on tullut merkki vastaan ja tuntuu Q8 öljyjen kanssa olevan aika suosittua tavaraa.

                              Comment


                                Titanin Fläsäri on huono ja hths puuttuu, sanoisin että tusinaöljyä verrattuna Motuliin :)

                                Tuon fläsärin perusteella heittäisin jo kysymyksen, että onko edes täyssyynteettinen ?? Kuitenkin synteettisillä fläsärit pitkälti yli 200.
                                Viimeksi muokannut vayne; 22.2.2013, 19:46.

                                Comment


                                  Titanin HTHS:n kaivoin niin on 4,07. Fläsäreistä mitään tiedä mutta onhan tuo vähän alakanttiin mutta eppäilen että ei ois täyssyntikkaa :)

                                  Comment


                                    Sentään perus Magnatec on reilusti yli 200 ja ei ole ihan synteettinenkään edes, vaikka hiukan esteriäkin on :)

                                    Vertailun vuoksi Motul sen 230 ja redline 250 jne.

                                    Mutta tätä juuri tarkoitan halpojen tuntemattomien esterivirityksien kanssa, ei välttämättä tiedä mitä saa ja mihin käyttöön sopii..

                                    Flash point is the temperature at which an oil gives off vapors that can be ignited with a flame held over the oil. The lower the flash point the greater tendancy for the oil to suffer vaporization loss at high temperatures and to burn off on hot cylinder walls and pistons. The flash point can be an indicator of the quality of the base stock used. The higher the flash point the better. 400 F (204 C) is the minimum to prevent possible high consumption.
                                    Viimeksi muokannut vayne; 22.2.2013, 22:31.

                                    Comment


                                    • Joo ja kun katsoo Fuchsin jähmepistettä vs CCS-viskoa. Juuri ja juuri läpäisee 5W-öljylle vaadittavan 6600cP (-30c). Ko öljy jaksaa kyllä omalla painollaan valua -51c:ssä, mutta kylmäkäynnistystilanteessa on siellä rajoilla.

                                      Comment


                                        Pitäisi ässään ostaa kesäksi öljyä mutta mitä enemmän teidän juttujanne lukee niin sitä vaikeampaa valinnasta tulee. :P

                                        Tähän mennessä on tullut ajeltua näillä Gulfin öljyillä kun sitä on ollut helposti paikallisesta viriputkasta saatavilla. Mahtaako tuo olla ihan käypästä tavaraa kun käyttö on kuitenkin lähes pelkästään kaasu pohjassa ajamista radalla?

                                        Comment


                                          Tuo Gulf riippuu missä öljynlämmöissä radalla vetelet (mikäs ässä tuo sulla olikaan ??). Alkaa olemaan kohdillaan 130 öljynlämmöillä, vielä alle 120 asteen melko jäpäkkää tavaraa, saati vielä viileämmillä.

                                          Jos lämmöt jää reilusti jäpäkälle osuudelle, niin laakerivoitelun tilavuusvirta kärsii ja pumppu voi kavitoida. Varsinkin radakäytössä.

                                          Viestissä #132 on linkki jossa alkuvaiheessa hyvä kuvaus eri viskojen "pelialueista".
                                          Viimeksi muokannut vayne; 23.2.2013, 19:17.

                                          Comment


                                            Ässä on -98, Porkkiksen softaa lukuunottamatta vakio(korjasin profiiliinkin koritunnuksen). Viime kesänä muistelisin että öljynlämmöt pysyivät vedoissa mittarin mukaan 120 asteen kohdalla, lämpinä päivinä hieman ylikin mutta silloin alko jo vedenkin lämmöt nousemaan.

                                            Pitääpä tuo linkki lukea läpi, pikaisella vilkasulla oli hirveästi tietoa.

                                            Comment


                                              Juu ässään vaan laadukas auton valmistajan ilmoittaman viskon omaava öljy. Laadukas -40 sarjan öljy riittänee tai -50 sarjalainenkin, voi yrmäytellä normiajon öljynlämmöilläkin, joissa -60 sarjan öljy voi saada jo tuhoa aikaan.

                                              Ohessa linkin lisäksi suppeampi selvitys, miksi ei -60 sarjan öljyjä niihin autoihin, mihin se ei sovi käyttötarkoitukseen.
                                              Attached Files
                                              Viimeksi muokannut vayne; 24.2.2013, 10:36.

                                              Comment


                                                Alkuperäinen kirjoittaja karvis Näytä viesti
                                                Onkos muilla kokemuksia Castrol EDGE (FST) 5W-30 öljystä bi-turbossa? Tota litkua castrollin sivuilla suositeltiin ja sitä nyt notkuu hyllyt väärällään. Viime huollossa lykkäsivät tota sisään ja hyvin on pysynyt sisällä. Ainoastaan puoli litraa olen lisännyt viimisen 8k km aikana.
                                                Laitoin syksyllä omaan kulkineeseen 5W-30 Edge FST:t. huomattavasti vähemmän on nyt häipynyt öljyä verrattuna edellisen omistajan vaihdattamiin litkuihin.

                                                Nykyään Castrolin sivulla näyttää olevan suosituksena FST 0W-40, olisko se sitte parempi vai ei?

                                                Comment


                                                  Kyllä mä -40 sarjalaisella ajelisin ässän öljynlämmöillä.

                                                  Comment


                                                    Joo, määkin lorottelin litkut pihalle ennen jääratoja ja magnateciä sisään. Hyllyssä olis oottelemassa Red Linet seuraavaa öljynvaihtokertaa..

                                                    Comment


                                                      Jos ei radalla käy eikä vuoda niin 30 varmaan toimii optimaalisesti suomen keleissä ja vauhdeissa.

                                                      Comment


                                                        Alkuperäinen kirjoittaja vayne Näytä viesti
                                                        Kyllä mä -40 sarjalaisella ajelisin ässän öljynlämmöillä.
                                                        Öljynlämmöt nousee 5W-30 FST:llä motarilla hieman yli 80 asteen tämmösillä kevätkeleillä. Ei liene paha näille öljyille?

                                                        Comment


                                                          Juu ei noilla lämmöillä tarvetta ole -40 sarjalaisille öljyille. Ainakin itsellä vakio ässä meni kesällä 110-120 asteen välillä motarilla matkaa tehdessä.

                                                          Itse kaadoin nyt kokeeksi koneeseen Motul:n 300V:t 5-40 muodossa rankan rata-ajo kesän takia, ihmetellään noita nyt sitten vähän aikaa.

                                                          Comment


                                                            Opiella nyt -30%

                                                            Comment


                                                            • Moro! Mitä öljyä suosittelisitte talveksi ja muutenkin urs6 2.2t autoon? kymmenen tuhatta nykyisillä öljyillä ajettu, alkaa jo tuntua pahalta ajaa yhtään lisää mutta ainakin viikonloppuun menee tuo vaihto...
                                                              Mietin vähän jotain castrolin 10w40 olisko mistään kotoisin?

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X