Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Öljysuosituksia 2.7t S4? / keskustelua öljyistä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • minkälaisia öljyn kulutuksia teillä on? mulla näytti imasevan 1000km noin puolitikkua että mikä se noin normaali kulutus on tuolle 2.7 koneelle? voihan tuo tietysti johtua kun on 0w-40castrollit sisällä tuo tuskin pysyy purkissakaan kunnolla kun on niin luirua.
    Ja onko kukaan käyttänyt kesäisin tuota castrol motorsporttia 10w-60 vai onko lienet liian jäykkää...? olin ainankin ihan tyytyväinen tuohon vanhassa 1.8t:ssä.

    Comment


    • Mulla oli pari kesää tuota. Ei kyllä pysty sanomaan juuta eikä jaata. Auto pelas ihan normaalisti.

      Comment


        Mulla nuo Castrol 0w:t teki samaa eli öljyä hävis paljon ja piti täytellä huoltovälin aikana. 5W Kendall:n jälkeen alkoi pääsemään kevyesti 10 tkm välit ilman lisäystä eli ehkäpä ei sopivaa litkua tähän autoon nuo 0w castrollit.

        Comment


          Omassa koneessa on Mobil ykköset, ja todella vähän tarvii lisätä. Ehkä litra/10 tkm.

          Comment


            Alkuperäinen kirjoittaja okkim Näytä viesti
            Omassa koneessa on Mobil ykköset, ja todella vähän tarvii lisätä. Ehkä litra/10 tkm.
            Samoilla mennään... ja suunnilleen saman verran tarvii lisäillä.

            E: Vaikka ei ässä olekkaan.

            Comment


              Mulla on Mobil ykköstä ja ollaan tikussa hiukan puolivälin alapuolella kahdeksan tonnin jälkeen.

              Comment


              • Mitä mitäs Mobil ykköstä teillä on? 0W-40, 5W-50, 0W-30 .. ?

                Comment


                  5W-50 on tullut laitettua.

                  Comment


                    Joo tuskin se merkki niinkään vaan ne litkuimmat 0w öljyt, joitka ei ihan sovi ässään.

                    Comment


                    • Ei kai 0W-öljyjäkään voi ihan suoraan litkuiksi sanoa, koska kuumakesto voi niissäkin olla vaikka 50? Toki lämpimänä sen viskositeetti on pienempi kuin 5W-öljyllä ennenkuin saavutetaan kunnon öljylämpötila (100c) pienellä polkemisella. Ja 0W:t on yleensä aina 0W-40 perusmarketin hyllyllä.

                      Itse käytin Teboilin 5W-40:sta, halpaa kuin saippua ja pysyi koneessa.

                      Comment


                      • Teboil Diamond 5W-40 koneessa kesät ja talvet. Vaihtovälillä (10tkm) kuluu n.0.3-0.5l. Ei kilise eikä kolise ja suht edullistakin.

                        ps. eikä kertakaan jäätyny huohotin.

                        Comment


                          Itse vaihdoin juuri talviöljyiksi Castrol Magnatec 5W40 kun niitä on täälläkin suositeltu.
                          Itsekkin siirryin tähän öljyyn, kun Kendall:n hinta on noussut ja saatavuus alkaa olemaan aina työn takana. Tehtaalta saisi suoraankin mutta silloin hinta vieläkin enemmän. Castrollia saa suoraan hyllystä edullisesti.

                          Ajan tuolla kyllä kesälläkin, kun öljynlauhduttimella saa öljyt pysymään tuolle viskotiseetille sopivana 100 pinnassa, niin jäykempää yläpäätä ei ole hyväkään käyttää.

                          Luettavaa öljyistä ja sopivan kuumapään viskon valinnasta:
                          Klik
                          Viimeksi muokannut vayne; 16.2.2011, 07:28.

                          Comment


                          • Mietin voiko tuo Mobil öljy tehdä tuon huohotin ongelman, tullu ajettua Castrol edge 10-60 kaksi talvea ja ei ole ollut ongelmia huohottimen jäätymisen kanssa, nyt on ollut Mobil 5w-50 tuhat km ja kaks kertaa jo jäätynyt..?
                            Vai voiko olla vaan sattumaa

                            Comment


                              Varmaan sattumaa on, kun nyt ollut kunnon talvikin edellisiin verrattuna. Riippuu paljon miten autoa käyttää, ajaako vain lyhyitä matkoja ja kosteutta pääsee kertymään järjestelmään yms.

                              Comment


                                Kyllä sanoisin sattumaksi koska itse olen ajanut ässällä viisi vuotta Mobil ykkösellä ilman yhtäkään jäätymistä. Eikä ole mitään lämmittimiä tms.

                                Comment


                                  ^ Intissäkään ei ollut sattumaa oliko hernekeitossa sattumia vai pelkkää lientä, riippui hyvin pitkälti siitä olitko jonossa eka vai vika ;)

                                  No vitsit vitsinä mutta itse ajoin pari eka talvea Kendallin 5W-50:llä ja kuten Vayne ja minä ylempänä mainitsimme hinnan nousun jälkeen tuli siirtyminen Castrolin Magnatec 5W40. 5 talvea ajaneena ilman mitään lämmityksiä/huohottavia korkkeja tms. mulla ei ole koskaan jäätynyt (koputtaa puupäätä). On tietysti periaatteessa mahdollista, että öljyllä on vaikutusta jäätymiseen mutta olisi hyvä kuulla muidenkin jäätymättömyys/jäätymiskokemuksia millä öljyillä on ajettu.

                                  Miten paljon jäätymiseen vaikuttaa se onko ajo lyhyttä kaupunkiajoa vai pitkää maantieajoa?

                                  Comment


                                    Kyllä sen luulisi vaikuttavan koska lyhyellä ajolla öljy ei ehdi lämpenemään niin paljon että vesi alkaa haihtumaan pois. Siitä tulee sitä "kermaa" joka jäätyy. Itse en kyllä mitään niin pitkää ajoa aja että öljynlämmöt olisi tarpeeksi kauan riittävän lämpöiset. Mutta eipä ole kermaakaan näkynyt.

                                    Comment


                                      Harvemmin kovilla pakkasilla öljyt riittävän korkeelle saa muutenkaan saati sitten kuulerin kanssa. Pari kertaa mullakin on putket jäätyneet, mutta avasin vain öljykorkin ja jatkoin ajoa kunnes kone oli lämmin.

                                      Pitää antaa runtua joka päivä niin möhnät liikkuu. Ennen tahkoa tyhjensin catch-canin ja aika paljon oli vettä siellä eli ei ihme että lyhyellä ajolla putket jäätyy.

                                      Comment


                                      • 1 talvi 10W60: ei jäätymistä, ei huohotusapuja
                                        1 talvi 5W40: ei jäätymistä, huohotin uusiksi varmuuden vuoksi + catch can
                                        tämä talvi 5W40: huohottava öljykorkki lisätty edelliseen talveen ja saldona.... 5 jäätymistä :)

                                        Että repikää siitä.
                                        Nämä 5 jäätymistä tulikin kaikki joulun alla saman päivän aikana, pakkasta oli -30

                                        Tuli mieleen, että puskuri vaihtui kesällä RS-tyyliseks ja sillä on varmasti vaikutusta viiman imemiseen.

                                        Comment


                                          Minulla jäätyi auto viime talvena noilla Magnateceilla (5W40). Huohotinputkista tosin löytyi sen verran töhnää, että tuskin ehti olla noiden öljyjen "vika".

                                          Magnatecia olen käyttänyt tänä talvenakin, eikä ole vielä ainakaan jäätynyt, vaikka -30 pakkasillakin on tullut ajeltua matka-ajoa. Sen sijaan lyhyttä ajoa ja pintakaasukruisailua olen tänä talvena jättänyt ässällä vähän vähemmälle.

                                          Comment


                                            Kunnon kiihdyttelyä mietin itsekin syyksi miksei minulla huohotin jäähdy. Välillä kun tulee poljettua reippaastikin, mutta ei mitään pitkiä vetoja. Silloin tällöin vaan kone käy kovilla kierroksilla, ehkä se pitää huohottimen tyhjänä.

                                            Comment


                                              Nonni, se minkä bensassa kärsit, sen huohotuksessa voitat? Mullakin on tapana ottaa aika usein reippaampia vetoja eikä ole kahteen talveen ollut ongelmia jäätymisen suhteen. Olikohan se viime öljynvaihdossa kun katsottiin huohotusputket, eikä mitään missään. Kopkop.

                                              Ajosta on melko tarkkaan puolet maantietä, pari kertaa viikossa sellaista 70-100 kilsan siivua (x2) ja kerran kuussa tai parissa 200+ reissuja. Noilla matkoilla lienee tarpeeksi pitkään sitä haihduttavaa lämpöä öljyissä.

                                              Comment


                                                Täälläkään ei ole huohotukset jäätyilleet, ässä on ollut omistuksessa noin vuoden verran. Huohotusputkistolle ei ole tehty mitään muutoksia eikä puhdisteltu, enkä aiokaan ellei se jäädy.

                                                Happea olen kyllä antanut ihan reippaasti kunhan paikat ovat ehtineet lämmetä, kyllä se ainakin öljyjä lämmittää enemmän kuin pintakaasulla köröttely. Pitkää matkaa ei juurikaan tule ajeltua.

                                                Öljyinä Kendallin 5W50 ja imuputkesta poistettu se väliosa ilmanputsarikopan ja keulan väliltä jos on kunnolla pakkasta.

                                                Comment


                                                • Itellä kans toi ilmanputsarikopan ja keulan välinen kappale poissa, lisäks pidän tommosta pahvia syylarin edessä yli kympin pakkasilla.

                                                  Kesäks vois ehkä miettiä vähän jäykempää kun toi teboilin 5W-40, pari kertaa kenkimisen jälkeen oli öljynlämmöt 120 luokkaa

                                                  Comment


                                                    Kannattaa muistaa öljyistä se, että yleensä -50 luokan viskositeetti on sen verran korkea, että kunnon suojavyöhyke suhteessa viskositeettiin alkaa 118 asteen lukemista. Tämä on hyvä radalla, kun lämöt on tuota luokkaa mutta jos normaalisti autossa on käytössä 90-100 öljyn lämmöt niin -40 luokan öljy on vielä alueella eli suojaa paremmin suurinta osaa kilometreistä(aina 120 asti). Jopa -30 öljy on parempaa jos asteet on aina luokkaa 90.

                                                    Itsellä nousee matka-ajossa 115-120 väliin öljyt ja radalla kanssa (120-130), joten -50 luokka on käytössä. Kannattaa myös huomioida, että vaihto -40 luokkaan saattaa laskea öljynlämpötilaa -50 luokkaan verrattuna (sen kokeilun saan itsellä juuri kohta selville). Usein liian jäykkä öljy meinaan lämpiää enemmän, kuin sopivampi viskositeetti => mitä vähemmän öljylaatu lämpiää, sen paremmin suojaa ja toimii siinä koneessa.

                                                    Nyt kun asennan öljyjäähyn, niin vaihdan -50 luokan -40 luokaan juuri tämän takia. Ennen jäähyn asennusta testaan tuota viskositeetin vaikutusta pelkästään.

                                                    Viestissä 132 on mielenkiintoinen linkki asiaan.

                                                    Comment


                                                    • Voisiko tästä vayne:n viestistä vetää pikaisen johtopäätöksen että ruuvaamalla autoon lisä öljynjäähdyttimen voi periaatteessa siirtyä käyttämään öljyjä joissa tuo yläpään luokitusta ei tarvitse viedä rataajonkaan takia ihan niin korkealle, kuin mitä ilman jäähdytintä voisi olla tarvis tehdä.

                                                      Mistä päästään siihen että käytössä olevat öljyt sisältävät vähemmän lisäaineita (niillähän se laaja viskositeetti käytännössä saadaan aikaiseksi), jolloin kokonaisuuten avoitelu on parempaa.

                                                      Comment


                                                        Kyllä, öljyt käyttölämpötilan ja käyttötavan mukaan. Jos auto on suurimman osan ajasta kadulla niin kannattaa miettiä millä voitelulla ne suurimmat kilometrit ajaa. Ei nuo lisäaineet ja kehitys paha asia ole, laadukkaat öljyt ovat niiden ja laadukkaan perusöljyn summa aina.

                                                        Korkeilla kiertävät käyttävät nykyään esim -20 luokan öljyjä viripeleissään (nykyiset pienemmät välykset toki käytössä) radalla +8000 rpm vehkeissä, toki oikeilla öljynlämmöillä.

                                                        Voitelu on pääasiassa tilavuusvirtaa eikä pelkkää viskositeettia.
                                                        Viimeksi muokannut vayne; 19.2.2011, 10:32.

                                                        Comment


                                                          tommosiin öljyihin törmäsin hallikavereiden yhteydessä:
                                                          http://www.delron.fi/
                                                          Kovasti kehuivat, varsinkin kisakäytössä, kun Timeatakkia ajavat. Löytyy myös katukäyttöön kaikki yleiset standardit täyttävät öljyt. Kuulemma homma perustuu siihen, että käytetään parhaita mahdollisia raaka-aineita. Hinakin on sen mukainen.

                                                          Comment


                                                            Vaikeahan noista ölyistä on sanoa juuri mitään, tulee vaan mieleen miten jonkun yksityisen tahon öljysekoitukset olisi niin paljon parempia kuin isompien merkkien. Kuitenkin tuotekehitykseen lisäaineistuksineen menee isoilla yhtiöillä melkoisia resursseja kymmenien vuosien kokemuksella.

                                                            Ainakaan tuskin rahalle saa sen parempaa katella, kuin tunnetun merkkituotteen vuosia viilattu laatuöljy. Toki omaa tuotetta kehutaan mutta onko niillä mitään fakta-pohjaa, on sitten eri asia

                                                            Olen siis melko skeptinen tämän asian parissa ja pysyn isoissa merkeissä :)

                                                            Omienkin kantapään kokeilujen perusteella voisin sanoa, että tilanne on sama koneen rakentamisessakin. Tuleeko takuu varmasti soiva hipo kone jos saat käyttöösi kaikki parhaimmat osat ja niistä pitäisi itse suunnitella/kasata kone :)
                                                            Viimeksi muokannut vayne; 19.2.2011, 15:24.

                                                            Comment


                                                              Ainakaan tuskin rahalle saa sen parempaa katella, kuin tunnetun merkkituotteen vuosia viilattu laatuöljy. Toki omaa tuotetta kehutaan mutta onko niillä mitään fakta-pohjaa, on sitten eri asia
                                                              Ihan vakuuttavat mainospuheet sain tossa jokuaika sitte. Kait niille oli vakuuttavia testituloksia, mutta huonosti näyttää nettisivuilta löytyvän. Keskuteluista jäi mieleen, että ainakin ominaisuuksien säilyminen öljynvaihtovälillä oli huomattavasti parempi kuin isojen valmistajien öljyillä. Ois kiva nähä ihan mittaustuloksia asiasta. Öljynlämmöt oli kuulemma myös tippuneet rata-ajossa.
                                                              Ite oisin laittanu koneeseen, mutta hinta hirvitti sen verran, että jäi toistaseks laittamatta. Putelin hinta oli 90€ luokkaa ja tohon biturboon ois uponnu se puoltoista purkkia.
                                                              Onneks en ainakaan konerempan jälkeen laittanu, ku öljynsuodattimen jalka vuosi ja pihalle meni ainakin pari litraa öljyä 500km aikana.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X